Głównym celem belgijskich inżynierów jest prosta zasada: "stworzyć najlepiej jeżdżący rower". Kierując się tym mottem, wskazówki kolarzy dotyczące charakterystyki jazdy oraz nowych technologii są wdrażane w życie. Z pomocą inżynierii komputerowej te pragnienia zamieniane są w projekty, a następnie powstaje prototyp roweru. Kolejno tworzona jest cała seria prototypów. Analizowane są profile rur, materiały i geometria ramy. W laboratorium testowana jest wytrzymałość, a następnie wykonuje się serię jazd testowych. Dopiero po ukończeniu całej serii etapów Ridley wypuszcza na rynek nowy model sprzętu - żaden rower nie może być bowiem niedopracowany. Tak powstał również Damocles RS.
Rama
Karbonowa rama z włókien High Modulus została przygotowana zgodnie ze wszelkimi standardami jakości. Belgowie wybierają każdą część włókna węglowego odpowiednio do pozycji i miejsca jakie zajmuje ono według aktualnego ułożenia karbonu.
Schemat ten jest planem określającym jak każdy kawałek karbonu zostanie ułożony w profilu ramy. W Damoclesie RS zastosowano włókno węglowe o współczynniku wytrzymałości 24/30 tony (Ridley stosuje oprócz niego wskaźniki 40 i 50 ton). Określa on, jaka masa na milimetr kwadratowy włókna karbonowego jest potrzebna, aby nastąpiło rozciągnięcie. Im wyższy wskaźnik tym mocniejszy karbon, a więc potrzebna jest mniejsza ilość materiału. Każdy rodzaj karbonu posiada jednak inne właściwości odpowiednie dla położenia i charakterystyki danej ramy. Damocles RS został opracowany pod kątem zapewnienia najlepszej harmonii pomiędzy komfortem i przyspieszeniem, w związku z czym zastosowano najmniejszy możliwy współczynnik wytrzymałości, nie oszczędzając jednak w dużej mierze na masie ramy (1220g w rozmiarze M).
Rury zostały połączone w technologii tube-to-tube, co umożliwia ścisłe dopasowanie poszczególnych części ramy do celu konstruktorów oraz wymaganej przez zawodnika geometrii. Profil rur przedniego trójkąta zapewnia dodatkową sztywność - ich konstrukcja została zaprojektowana przy pomocy technologii Sharp Edge. Przekrój w kształcie diamentu zapewnia znaczne zwiększenie bocznej wytrzymałości i sztywności, co wydatnie poprawia przyspieszenia w trakcie sprintu po płaskim czy pod sztywny podjazd. Dodatkowo zastosowanie takiego przekroju rur umożliwiło dedykowanie produktu do jazdy po brukach. Sygnatura "Tested on pavé" nie tylko oznacza możliwość testowania sprzętu na kocich łbach, ale również gwarantuje wysoką wytrzymałość ramy oraz jej przydatność na drogach o kiepskiej nawierzchni. Dzięki temu rower doskonale sprawdza się na naszych rodzimych asfaltach, które nierzadko mają więcej wspólnego z "pavé" niż z unijnymi standardami jakości dróg.
Poprawie właściwości jezdnych oraz sztywności służy także powiększona do 1,5" średnica dolnego łożyska główki sterowej. Warto podkreślić, że Ridley jako pierwszy zastosował tę technologię konstrukcji już w 2001 r. - obecnie jest ona jednym z wiodących standardów inżynieryjnych przy budowie ram. Budowa typu "oversized" pozwala na zredukowanie wibracji widelca, ponieważ siły skumulowane wewnątrz rury sterowej rozkładają się na większej powierzchni łożyska, wpływając na polepszenie prowadzenia i sztywności widelca. Szczególnie można to docenić podczas sprintów oraz ostrych zjazdów. Zadbano również o aerodynamikę - Democles posiada przechodzące przez główkę ramy „przelotki” pancerzy przerzutkowych. Rozwiązanie to nie tylko zmniejsza opory powietrza, ale również znosi konieczność nitowania przelotek do otworów wierconych w karbonowej ramie.
Ciekawostką jest również zastosowanie pustego środku suportu. Poprzez usunięcie nadmiaru włókien węglowych oraz elementów metalowych w rejonie środka suportu producent obniżył wagę o ok. 100g. Po obu stronach suportu zastosowano zintegrowane nakrętki zamiast standardowej, pełnej mufy metalowej.
W ramie Democles zastosowano również w pełni wymienne tylne mocowania osi koła wykonane technologią CNC. Poprawia to jakość zmiany przełożeń oraz zwiększa trwałość. Mocowania osi przenoszą duże siły, w związku z czym po jakimś czasie ulegają minimalnym odkształceniom, które skutkują utratą pierwotnej sztywności. Ridley daje możliwość ich wymiany w celu jej ponownego odzyskania.
Rama może również zostać pomalowana (za dodatkową opłatą 600zł) według naszych indywidualnych upodobań. Służy do tego specjalna aplikacja web`owa "Customize It" umieszczona na stronie producenta. Ridley słynie z wysokiej jakości malowania, które wykonywane jest zawsze w belgijskiej fabryce, chociaż sama produkcja ram ma miejsce w Chinach.
Ramy Damocles używało wielu wybitnych zawodników, m.in. Robbie McEwen (Tour de France, Giro d`Italia), Chris Horner (Tour of Romandie) czy Fillipo Pozzato (Paris-Roubaix).
Jazda
Pierwszym wrażeniem z jazdy na Democlesie RS jest wyjątkowa sztywność i zwrotność. Rower znakomicie przyspiesza i bardzo dobrze prowadzi się na zakrętach, zarówno tych pokonywanych pod ostrym kątem, jak i długich wirażach branych na dużej prędkości.
Kierując się deklaracjami producenta o dobrym sprawowaniu się roweru na brukach, postanowiliśmy to sprawdzić. Na 200-metrowym odcinku wyraźnie dało się odczuć różnicę w porównaniu do innych karbonowych modeli wiodących producentów.
Democles RS tłumi drgania, zachowując przy tym sztywność pozwalającą na szybkie mknięcie po nierównościach. Zapewnia przy tym szybką reakcję, którą wydaje się zawdzięczać w dużej mierze obszernej konstrukcji przedniej części ramy, szczególnie powiększonej główce sterowej.
Gwałtowne przyspieszenia oraz sztywne, krótkie podjazdy również nie stanowią problemu - rama bardzo dobrze przekazuje energię. Proces ten zawdzięcza przede wszystkim sztywności tylnego trójkąta - dolne widełki są powiększone, co zapewnia optymalne przekazywanie mocy rowerzysty. Dodatkowo widełki górne tylnego trójkąta posiadają węższy przekrój i połączone są konstrukcją B-stay, co z kolei przekłada się na poprawę komfortu jazdy, bez utraty sztywności.
Podczas długich jazd wytrzymałościowych sztywność może dawać się nieco we znaki, szczególnie użytkownikom nieprzyzwyczajonym do ram typowo wyścigowych. Drgania mimo wszystko w dużym stopniu przenoszone są na nasze ciało, ale jest to jeden z kompromisów, na jakie należy pójść dążąc do maksymalnej wydajności.
Osprzęt i komponenty
Testowany przez nas model opierał się na pełnej grupie osprzętu Campagnolo Centaur 10S. Części ze średniej półki cenowej sprawują się bardzo dobrze - przywiązanym do Shimano użytkownikom również powinny przypaść do gustu. Klamkomanetki typu Ergo są dopasowane do kształtu dłoni i gwarantują pewny uchwyt. Mankamentem może być zmiana biegu tylnej przerzutki na twardszy podczas trzymania dolnego chwytu - boczny przycisk możliwy jest do pełnej obsługi jedynie przy trzymaniu baranka zaraz pod klamką lub dla osób o długich palcach dłoni.
Kompaktowa korba 50/34 dedykowana jest dla użytkowników niekoniecznie posiadających ambicję jazdy na jak najtwardszym biegu. Wraz z kasetą o rozpiętości zębów 12/25 gwarantuje dobry zestaw do jazdy po płaskim oraz w górach.
Siodełko i obręcze kół to modele Stratos firmy 4ZA. Jest to marka należąca do tego samego właściciela do Ridley i powstałe przede wszystkim do wyposażania rowerów belgijskiego producenta w dobrej jakości części. Obecnie dąży jednak do stworzenia samodzielnej marki produkując coraz większą ilość komponentów o wysokim standardzie. Koła zbudowane są na piastach Cole, a toczą się na oponach Vredestein Fortezza. Te ostatnie opracowane są pod kątem niskich oporów toczenia, co gwarantuje m.in. trójskładnikowy bieżnik.
Kierownica, mostek i sztyca to z kolei aluminiowe komponenty Deda. Oferują przystępną jakość za niewielką cenę i stanowią jeden z elementów do ewentualnej, późniejszej rozbudowy sprzętu.
Podsumowanie
Rower został wyposażony w zawodniczą ramę, która gwarantuje bardzo wysoką jakość użytkowania. Po modyfikacji niektórych komponentów (przede wszystkim kół), Damocles RS może być z powodzeniem wykorzystywany do ścigania, chociaż już w wersji podstawowej nadaje się do amatorskich wyścigów.
Niektórzy do wad Democlesa zaliczają relatywnie wysoką masę ramy, która jednak wcale nie stanowi o dużej wadze całego roweru. 7,9kg jak na rower tej klasy cenowej jest bardzo dobrym osiągnięciem. Innym mankamentem może wydawać się biały, matowy lakier ramy, który jest nieco uporczywy w czyszczeniu i pielęgnacji, ale jak wszystko - wymaga wprawy.
Democles RS stanowi doskonałą bazę do dalszej rozbudowy, a w już otrzymanej postaci potrafi dostarczyć użytkownikowi dużo frajdy. Zwarta konstrukcja, pełna zwrotność i zaskakujące przyspieszenie potrafią przekonać nas do produktu Ridley`a. Nawet jeśli jego imiennik, mitologiczny Damokles, był tylko zazdrośnikiem na dworze tyrana Syrakuz - Dionizjosa Starszego.
Materiał ramy: High Modulus carbon HM30/24T
Rozmiary: XXS, XS, S, M, L, XL
Waga: Rower 7,9kg / Rama 1220g
Widelec: Damocles monocoque 3K 1117A
Stery: FSA integrated
Sztyca: Deda 01 White 31.6mm
Manetki: Campagnolo Centaur 10S
Korba: Campagnolo Centaur 34/50 z.
Tylna przerzutka: Campagnolo Centaur
Przednia przerzutka: Campagnolo Centaur
Hamulce: Campagnolo Centaur
Kierownica: Deda RHM 01 Black
Owijka: 4ZA Stratos
Mostek: Deda 01 Black
Siodło: 4ZA Stratos
Kaseta: Campagnolo Centaur 12/25
Łańcuch: KMC X10SL
Obręcze: 4ZA Stratos
Piasty: Cole
Zaciski: Cole
Opony: Vredestein Fortezza
Cena: 8949 zł (rama 6915 zł)
Fot.: Sonia Kozińska
Dystrybutor: www.bocar-parts.com