Właściciel Peritusa, Jacek Guzowski, to były kolarz, który postanowił wprowadzić do oferty swej firmy topowe modele rowerów. W swoim sklepie producent z Łodzi może pochwalić się znakomitym sprzętem do jazdy na szosie, rowerami full suspension, przeznaczonymi do MTB czy też na tor i do jazdy na czas. Kompletna oferta daje do myślenia i skłania do bliższego zainteresowania się Peritusem. Szosowy model Dimiko jest topową szosówką i oferuje najwyższą jakość wykonania za stosunkowo przystępną cenę (12 999zł). Wyposażony w pełny osprzęt SRAM Red/Force oraz stylowe komponenty marki Jagu staje się w pełni przystosowaną do wyczynu kolarzówką. Dość powiedzieć, że gotowy do jazdy rower charakteryzuje się bardzo niską masą - zaledwie 6,45kg (rozmiar M).
Rama i komponenty
Została ona uzyskana między innymi dzięki zaawansowanemu procesowi technologicznemu, jakie przeszła rama Peritusa w trakcie jej konstruowania. Pomimo jej dalekowschodniego pochodzenia, karbonowe włókna o module Toray T700 w splocie 3K spełniają swe zadanie. Ten rodzaj zaplotu stosowany jest w większości węglowych produktów. Zbudowana w technologii monocoque rama charakteryzuje się wysoką sztywnością boczną, niską wagą (ok. 1000g w rozmiarze M) oraz optymalnie rozłożonymi punktami ciężkości. Te ostatnie zostały tak dobrane, aby podwyższyć eksplozywność całości oraz stworzyć rower błyskawicznie reagujący na ruchy użytkownika. Dynamiczny charakter ramy dodatkowo podwyższa jej zaawansowane wykończenie estetyczne oraz płynne przejście slopingowej rury górnej w tylne widełki. Biało-czerwone malowanie doskonale komponuje się z grupą osprzętu SRAM Red/Force oraz czarnym kolorem wysokoprofilowych kół Jagu.
W miejscu montowania przedniej przerzutki konstrukcja ramy jest delikatnie wgięta do środka. Dzięki temu zabiegowi wózek może pracować w pełnym zakresie, jednocześnie nie uderzając o ściankę rury pionowej. Rama została wyposażona w karbonowy widelec Peritus Ultralight o wadze 370g, który również został wykonany w technologii monocoque. Główka sterowa wykonana została w standardowym rozmiarze 1 i 1/8 cala, stery Jagu są zintegrowane.
Kokpit sterujący to zintegrowana z mostkiem kierownica Jagu, które w zestawie ważą zaledwie 307g. Wewnętrzne prowadzenie pancerzy umożliwiło uzyskanie dodatkowego atutu estetycznego oraz praktycznego - owijka może być stosowana wyłącznie na gięciu kierownicy i jej dolnej części. Przyzwyczajonym do twardszego chwytu użytkownikom może jednak sprzyjać owinięcie kierownicy na całej jej długości, co jest dodatkowo ułatwione przy braku pancerzy koniecznych do ukrycia pod taśmą.
Wyczynowe siodełko karbonowe Jagu (na zdjęciu brak) o wadze 146g to filigranowa konstrukcja dla przyzwyczajonych do takiego sprzętu zawodników. Główny punkt podparcia kolarza umieszczony jest na węglowej sztycy Jagu o wadze 220g. Ważny element roweru to pedały Mavica. Sprawdzony przez szosowców produkt to optymalne dopełnienie całości napędu Peritusa Dimiko.
Koła i osprzęt
Jagu Elite 38 (2990zł przy osobnym zakupie) to wyczynowe koła szosowe o profilu 38mm. Ich waga wynosi łącznie 1250g, co jest dobrym osiągnięciem jak na sprzęt w tej kategorii cenowej. Maszynowe łożyska piast pozwalają na zmniejszenie oporów toczenia kół. W pełni karbonowe obręcze mogą pod szytki oraz szprychy Sapim CX Ray w układzie 20 (przód) i 24 (tył) pozwalają na podniesienie sztywności kół oraz zwiększenie ich aerodynamiczności. Obniżeniu masy sprzyjają także czerwone, tytanowe zaciski Jagu o piórkowej wadze 44g (w komplecie). Testowany model wyposażony był w szytki Tufo S3 <215g o wartości TPI równej 120. Jeżeli ktoś nie nie ma doświadczenia w przyklejaniu szytek do obręczy przy pomocy tradycyjnego kleju, to można zastosować specjalne taśmy które pomogą w montażu oponodętki.
Topowy osprzęt SRAM Red nie wymaga szerszej recenzji. Znakomicie funkcjonujące mechanizmy przerzutek, niskie opory toczenia łożysk suportu czy też płynna praca łańcucha to cechy rozpoznawcze amerykańskiego producenta osprzętu rowerowego. Doskonałe wykończenie oraz estetyczne malowanie jeszcze bardziej podwyższają wizualną atrakcyjność modelu Dimiko.
Jazda
Większość testerów zgodnie podkreśla, że Dimiko jest rowerem dynamicznym i niezwykle lekkim. Niska masa jest odczuwalna zarówno na podjazdach jak i przy wychodzeniu z ciasnych zakrętów. Dodatkowym atutem jest niewielka waga kół Jagu, które jeszcze bardziej zwiększają poziom eksplozywności Peritusa. Rowery Dimiko są regularnie testowane przez braci Roberta i Bartosza Banachów. Zawodowi kolarze górscy z Trójmiasta mają bardzo dobre zdanie o produkcie łódzkiej firmy:
Robert Banach: Wyraźnie czuć było lekkość kół. Szczególnie odczuwalne były różnice w przyspieszeniu - rower zdecydowanie łatwiej było "bujnąć", zarówno pod górę jak i na płaskim. Ich dodatkowym atutem jest wysoka sztywność boczna, która podnosi komfort użytkowania. Fajnym elementem estetycznym jest wysoki stożek i rotacyjne obroty stylowych napisów "JAGU" na obręczach. Koła zyskują dzięki temu na rasowości. Dodatkowo są bardzo wytrzymałe, mają niskie opory toczenia oraz przystępną cenę. Natomiast oferowane zaciski, nie do końca spełniają moje oczekiwania. Słabo spinają koło i uważam że rasowy sprinter powinien zamontować coś mocniejszego. Akurat na tym elemencie nie zbijał bym wagi. Siodło w pełni karbonowe jest o dziwo tak wygodne, że zamontowałem je do dwóch rowerów treningowych. Świetnie spisuje się w rowerze przełajowym. Pomimo cięzkich warunków, dużej ilości błota napisy się nie ścierają. bardzo łatwo się je czyści co ma nielada znaczenie w rowerze do cyclocrossu.
Bartosz Banach: Całość dzięki efektownym gięciom i optymalnie dobranym kątom geometrii wygląda bardzo dynamicznie i profesjonalnie. Rower jest sztywny, chociaż przy korbie minimalnie się gibał podczas bardzo mocnych depnięć. Lekkiemu zawodnikowi powinna ona jednak odpowiadać. Rama jest wygodna i dopasowana dla kolarza o agresywnym stylu jazdy. Nie znajdujemy większych minusów tego sprzętu.
Podsumowanie
Rower Peritus Dimiko jest produktem godnym polecenia, szczególnie dla zawodników szosowych lub amatorów ze sportowym zacięciem. Bardzo niska masa oraz dynamiczny charakter sprzętu pozwolą na czerpanie wiele przyjemności z jazdy. Szosowcy lubiący wysokie wartości na liczniku prędkości i doceniający wysoką sztywność konstrukcji będą szczególnie usatysfakcjonowani tym modelem.
Foto: Tomasz Wienskowski