Test: Liv Lurra 1 - całkiem nowa trailówka dla kobiet

Liv Lurra w teście - czyli testujemy całkowicie nowego ścieżkowego hardtaila dla kobiet!

Drukuj
Liv Lurra 1 Michał Kuczyński

Marka Liv nie spoczywa na laurach i poszerza swoją ofertę rowerów górskich o zupełnie nową trailówkę. Tym razem mowa o dedykowanym dla pań trailowym hardtailu, który ma otworzyć dostęp do ścieżek także osobom o mniejszej zasobności portfela. Sprawdziliśmy jak Lurra zachowuje się na szlaku i dla kogo będzie odpowiednia!

Galeria
Galeria: Liv Lurra 1 (2023) Zobacz pełną galerię

Liv to marka rowerów stworzona specjalnie dla kobiet, dzięki czemu wszystkie modele są projektowane w taki sposób, aby damska część peletonu czuła się na nich jak najbardziej komfortowo. Z roku na rok Liv poszerza swoją ofertę, tak aby kobiety mogły wybrać odpowiedni rower dla siebie oraz nie musiały szukać męskich odpowiedników. Liv Lurra to trailowy hardtail, którego brakowało w ofercie marki. Rower ten może na pierwszy rzut oka wydawać się „skórą zdjętą” ze znanego już od wielu sezonów Gianta Fathoma, jednak analizując geometrię oraz komponenty zauważamy, że model ten jest przemyślanie skrojony pod damskie potrzeby. 

Serce roweru, czyli rama

Najważniejsza w rowerze jest oczywiście rama. W przypadku Liva są one projektowane i tworzone z największą skrupulatnością, co widać w testowanym przez nas modelu. W modelu Lurra została ona wykonana ze stopu lekkiego aluminium ALLUX SL. Pomimo progresywnej geometrii i dosyć agresywnych, zjazdowych kątów Lurre dostosowano również do sprawnego pokonywania stromych podjazdów. Wszystko to zapewnia stromy kąt rury podsiodłowej, dzięki któremu możemy lepiej wykorzystać energię na podjazdach i płaskich odcinkach. Kąt główki ramy wynosi 66 stopni, co sprawia, że Lurra zachowuje się zwinnie i na zjazdach możemy poczuć się niemal jakbyśmy siedzieli za kierownicą typowej endurówki. Mimo braku tylnego zawieszenia na progresywnie skrojonej ramie czujemy się pewnie nawet na trudnych technicznie sekcjach i stromych zjazdach. Dzięki temu w rękach doświadczonej zawodniczki na niektórych single trackach Lurra nie będzie odstawała od roweru z tylnym zawieszeniem.

Lurra finalnie została zaprojektowana na kołach 29” przy rozmiarach S, M oraz L, a w najmniejszym rozmiarze czyli XS na kołach 27,5” tak, aby niższe zawodniczki czuły się pewnie. Oczywiście z przodu oraz z tyłu mamy sztywne osie, co w trailówce jest w zasadzie rzeczą „must have” i przekłada się większą sztywność całej konstrukcji roweru. Rama została wyposażona w szereg mocowań na różne akcesoria typu koszyki na bidon czy małe torby narzedziowe. Oprócz tego takie standardy jak taperowana główka ramy, wewnętrzne prowadzenie linek i przewodów wewnątrz ramy, subtelnie wykonane łączenia oraz ciekawe malowanie, które w słońcu nabiera „blasku” to wisienka na torcie, która zadowoli największych estetów. W końcu wybierając rower, powinien się on nam przede wszystkim podobać, a w Lurze tak naprawdę nie możemy się do niczego pod tym względem przyczepić.

 

 

 

 

Napęd i hamulce

W przypadku modelu Lurra 1 producent zastosował grupę napędową Sram SX z tylną przerzutką Sram NX w konfiguracji 1x12. Reszta napędu, czyli korba, kaseta, łańcuch i manetki to już części z grupy SX. To napęd, który w tego typu rowerze i segmencie cenowym można uznać za wystarczający. Przednia zębatka zamontowana fabrycznie posiada 30 zębów. Kaseta natomiast posiada stopniowanie 11-50, które w połączeniu z przednią zębatką pozwala na sprawne i miękkie pokonywanie stromych podjazdów. Napęd działa płynnie i dobrze zachowuje się pod cięższymi obciążeniami. Z resztą Sram SX to grupa, która jest na potęgę montowana w rowerach trailowych oraz cross country, więc w tym przypadku nie powinno być żadnego zaskoczenia. Jedynym mankamentem napędowym dla zawodniczek z mocniejszą nogą może okazać się jedynie suport. W modelu Lurra zastosowano suport Sram PowerSpline, który cechuje się mniejszą żywotnością i sztywnością ze względu na brak łożysk zewnętrznych.

Hamulce to oczywiście hydraulika, czyli model Shimano BR-MT420. Dwutłoczkowe Deorki w terenie radzą sobie całkiem przywoicie, jak również nie są skomplikowane w regulacji i późniejszym serwisowaniu. Zarówno z przodu, jak i z tyłu zamontowano tarcze 180mm. Tarcza 180mm z tyłu jest jak najbardziej na plus w przypadku roweru trailowego. Pomimo, że hamulce z grupy Deore nie cechują się najszybszą reakcją i najmocniejszą siłą hamowania, to pod obciążeniem kobiet, które z zasady są drobniejsze od mężczyzn, powinny w zupełności wystarczyć podczas jazdy po leśnych ścieżkach i w trudniejszych warunkach atmosferycznych.

 

 
 

 

 

Koła i kontrola

Koła w modelu Lurra to konstrukcja oparta na obręczach Giant AM znanych z innych rowerów trailowych oraz piastach Giant RD02F na łożyskach stożkowych pod sztywne osie. Koła są dostosowane pod system tubeless ready, a całość ubrano w opony Maxxis Minion DHF 2,5 z przodu oraz Maxxis Aggressor 2,5 z tyłu. Konfigurację jaką zastosowano w modelu Lurra to dosyć popularna i sprawdzona konstrukcja znana z wielu innych rowerów trailowych z fabryki Gianta i Liva. Dużą zaletą jest fakt, że koła po wyjęciu roweru z kartonu są gotowe do „zamleczenia”. Dzięki systemowi tubeless ready możemy z większą swobodą manewrować ciśnieniem na trasie, jak również nie martwić się drobnymi przebiciami podczas jazdy. To wszystko przekłada się na większy komfort podczas jazdy w terenie i pewność na szlaku. Same opony są natomiast dość agresywne i dedykowane na najbardziej wymagające szlaki. Ich szerokość oraz bieżnik sprawia, że pewnie prowadzą się po trudnym, kamienistym terenie oraz zachowują dobrą przyczepność w mokrych warunkach. Zdecydowanie bardziej ociężale będą radziły sobie na płaskich, szybkich odcinkach. Warto pamiętać jednak, że trailówka musi pozostać trailówką, i węższe i łagodniejsze opony po prostu zaburzyłyby charakter tego roweru.

 

 
 

 

 

Amortyzacja i inne komponenty

 

Wiadomo, że dobra trailówka musi posiadać odpowiednią amortyzację. W tym przypadku producent postawił na amortyzator powietrzny Giant Crest SL RCL o skoku 130mm. Dla wielu widelec Crest jest nadal wielką niewiadomą, mimo tego, że jest on produkowany i używany w wielu rowerach Gianta i Liva już od kilku sezonów. Doskonalony z roku na roku Crest podczas jazdy w terenie zachowuje się całkiem przyzwoicie i po odpowiednich ustawieniach precyzyjnie i komfortowo wybiera nierówności. Golenie o średnicy 34mm w przypadku trailówki wpływają na większą sztywność i lepsze prowadzenie się roweru zwłaszcza na zjazdach. Dzięki prostej regulacji tłumienia powrotu i kompresji przy niskiej prędkości możemy dostosować pracę widelca według potrzeb i na każde warunki jezdne. Za blokadę amortyzatora odpowiada pokrętło na koronie widelca, jak w większości bardziej popularnych amortyzatorów do trailu czy enduro. Należy wziąć pod uwagę, że jest to rower dedykowany na górskie szlaki i leśne ścieżki więc skok widelca jest w tym przypadku wystarczający. 130mm bez problemu poradzi sobie z tłumieniem nierówności na zjazdach czy nawet podczas niewielkich wyskoków i ewolucji.

 

 

 

 

Za trailowy charakter Lurry odpowiada nie tylko amortyzacja i geometria, ale również pozostałe komponenty niezbędne do wyciśnięcia maksimum frajdy z jazdy po szlaku. Mowa tu przede wszystkim o sztycy regulowanej i odpowiednio skrojonym kokpicie. W modelu Lurra zastosowano sprawdzoną sztycę regulowaną Giant Contact Switch. Sztyca posiada odpowiednio 100mm skoku dla rozmiarów XS i S, 125mm w rozmiarze M oraz 140mm w przypadku L-ki. Dropper działa płynnie, a reakcja manetka-sztyca jest naprawdę szybka i nie zawodzi podczas jazdy po singlach. Ponadto wysokość wspornika siodła jest regulowana szybkozamykaczem więc możemy korygować ją na trasie nieposiadając klucza imbusowego. Za stabilne prowadzenie odpowiada kokpit skonstruowany z kierownicy oraz mostka z serii Giant Contact. Kierownica to standardowa w trailu szerokość, czyli 760mm. Szeroki, nieco „kanciasty” mostek o długości niespełna 50mm sprawia, że całość tworzy naprawdę pewnie prowadzący się i dobrze wyglądający kokpit. Kropkę nad i do komfortu roweru dodaje wygodne siodło Liv Sylvia, znane z typowych endurówek i dostosowane do kobiecej anatomii.

 

 

 

 

Lurra w terenie

 

Teoria teorią, ale zebranie najbardziej praktycznych doświadczeń nie obyłoby się bez jazdy Lurrą w terenie. Przede wszystkim należy pamiętać, że Lurra jest trailówką bez tylnego zawieszenia, więc jazda na technicznych zjazdach będzie wymagała więcej wysiłku i umiejętności technicznych, aby zapanować nad rowerem. Żeby dobrze czuć się na tego typu hardtailu trzeba mieć w nogach luz i umiejętność pompowania szlakowych nierówności. Nie ma co ukrywać, że najlepiej Lurra czuje się na wszelkiego rodzaju trasach z flow - tam wiele z Was poczuje może nawet więcej funu z jazdy niż na fullu, który potrafi uczynić jazdę po łatwiejszych trasach nudną... Lurra zdecydowanie wyciągnie naszą technikę jazdy do góry, bo sama w sobie stanowi motywację do poprawy techniki jazdy. Niemniej jednak Lurra to rower, który prowadzi się bardzo dobrze i pewnie, i z pewnością da każdej użytkowniczce dużo radości z jazdy.

 

 
 

 

 

Trailowa geometria, dobrze wybierający amortyzator i szereg precyzyjnie skrojonych komponentów sprawiają, że Lurra dobrze radzi sobie na lokalnych leśnych ścieżkach, jak również aspiruje do tego, by zabrać ją na bardziej wymagające szlaki górskie z korzeniami i naturalnymi przeszkodami. Tam docenimy przede wszystkim stabilną geometrię, dodającą nieco pewności siebie. Sztywna konstrukcja ramy i widelca w połączeniu z oponą o szerokości 2,5" daje poczucie bezpieczeństwa na single trackach i sprawia, że rower staje się sprytną maszyną do pokonywania technicznych sekcji. Ze względu na trochę cięższe komponenty masa roweru w rozmiarze S oscyluje w okolicy 13,8kg. Między innymi ze względu na wagę Lurra nie stanie się rowerem do zdobywania KOM-ów na podjazdach. Mimo wszystko, dzięki dobrze skrojonej geometrii na stromych podjazdach radzi sobie ku miłemu zaskoczeniu całkiem sprytnie i płynnie pnie się ku górze. To rower stworzony przede wszystkim do zabawy w terenie i tam też pokazuje swój prawdziwy charakter.

 

Dla kogo Lurra będzie dobrym wyborem?

 

Podsumowując, Liv Lurra to świetna „zabawka” dla kobiet, które chcą eksplorować leśne zakamarki i nie boją się zjechać z utartego szlaku. Lurra to typowy wszędołaz, który pokaże swój potencjał tam, gdzie kończy się asfalt i ubita ścieżka. Ze względu na podstawowe wyposażenie i w miarę budżetową cenę śmiało można sklasyfikować Lurrę, jako rower dla początkującej zawodniczki, która chce sprawdzić z czym wiąże się jazda po single trackach, lub po prostu dla kogoś dla kogo klasyczne XC już nie wystracza.

 

Specyfikacja

Liv Lurra 1
  • Rama Aluminium ALUXX SL, oś przelotowa 12x148, suport BSA 73, max. rozmiar tarczy korbowodu 32t, max. rozmiar opony 27.5"x2.6" (XS) lub 29"x2.5" (S-L)
  • Widelec Giant Crest 34 SL RCL, 130mm, 15x110
  • Kierownica Giant Contact TR35, wznios 20mm, aluminium
  • Chwyty Liv Sole-O
  • Wspornik kierownicy Giant Contact SL 35, aluminium
  • Wspornik siodła Giant Contact Switch, regulowany, zdalna manetka; XS: 100mm skoku / 30.9 x 345mm, S: 100mm skoku / 30.9 x 345mm, M: 125mm skoku / 30.9 x 395mm, L: 150mm skoku / 30.9 x 440mm
  • Siodło Liv Sylvia
  • Manetki SRAM SX Eagle, 1x12
  • Przerzutka tylna SRAM NX Eagle
  • Hamulce Shimano BR-MT420 [P], Shimano BR-MT410 [T], hydrauliczne, tarcze Shimano SM-RT26 [P]180mm, [T]180mm
  • Dzwignie hamulca Shimano BL-MT401
  • Kaseta / Wolnobieg SRAM SX Eagle, 12-rzędowa, 11-50
  • Łańcuch SRAM SX Eagle
  • Mechanizm korbowy SRAM SX Eagle DUB, 30t
  • Środek suportu SRAM PowerSpline
  • Obręcze Giant AM, ETRTO: 30-584 (XS), 30-622 (S-L), tubeless ready, aluminium
  • Piasty [P] Giant, RD02F, łożyska stożkowe, oś przelotowa 15x110mm, tarcza na 6-śrub [T] Giant, ED260R, łożyska stożkowe, oś przelotowa 12x148mm, tarcza na 6-śrub
  • Szprychy Sapim Leader, [P]28/[T]28
  • Opony Rozmiar XS: Maxxis Ardent Race 27.5x2.6, EXO, TR, tubeless; rozmiary S-L: [P] Maxxis Minion DHF 29x2.5 WT, EXO, TR, tubeless, [R] Maxxis Aggressor 29x2.5 WT, EXO, TR, tubeless
  • Dodatki Zestaw bezdętkowy (uszczelniacz 2x60ml, łyżka do opon, klucz do zaworu, instrukcja)
  • Waga orientacyjna 13.75 kg (rozmiar S)
liv-cycling.com gdzie kupić?