Test: Miejski e-bike Sparta C-Grid Ultra M7Tb

Poznaj nasze wrażenia z testów uniwersalnego, miejskiego roweru elektrycznego na pasku zębatym: Sparta c-Grid Ultra M7Tb Power Bosch.

Drukuj
Sparta c-Grid Ultra M7Tb Michał Kuczyński

Sparta jest holenderskim producentem specjalizującym się w segmencie rowerów miejskich i rekreacyjnych. Nam udało się sprawdzić, jak w praktyce spisuje się komfortowy model elektryczny z ich oferty - Sparta c-Grid Ultra M7Tb z niską ramą i całkiem mocnym silnikiem.

Galeria
Galeria: Sparta c-Grid Ultra M7Tb Zobacz pełną galerię

Holendrzy są narodem, który od dawna stawia przede wszystkim na komunikację rowerową. Nic w tym dziwnego skoro gęstość zaludnienia w ich kraju jest wysoka, a ulice ciasne jak w każdym dużym mieście o kilkusetletniej (bądź dłuższej) historii. Ile razy testujemy miejskie rowery elektryczne, tyle razy przypominamy sobie, że - nie licząc śnieżnej zimy - tego typu pojazdy są receptą na wiele problemów mieszkańców dużych miast. Dzięki nim poruszamy się z punktu A do B szybko, niezależnie, bez zmęczenia i - co doskonałe - z dużą frajdą oraz spod drzwi do drzwi. Totalnie bez marnowania czasu. Wstęp o Holandii nie jest oczywiście przypadkowy, bowiem na redakcyjne testy trafił rower stworzony przez firmę stamtąd, czyli przez ekspertów od tego typu sprzętu. Nie dość, że Holendrzy zwyczajnie znają potrzeby miejskiego rowerzysty, to jeszcze umieją nadać jednośladom atrakcyjny wygląd. A pisząc całkiem na marginesie, Spartę do testu udostępnił nam rodzimy specjalista od wielozadaniowych, uniwersalncyh rowerów użytkowych, czyli niezawodne rowery-stylowe.pl.

Tym razem w nasze ręce trafił komfortowy miejski elektryk z bardzo niską ramą oraz napędem na pasku zębatym Gates’a. Konkretnie była to Sparta c-Grid Ultra M7Tb Power Bosch - elektryk, który stanowi udaną kompozycję do codziennej komunikacji i krótkich weekendowych wycieczek, a do tego - zważywszy jakość wykonania i zastosowane komponenty - jest oferowany w całkiem rozsądnym budżecie.

 

Przede wszystkim komfort!

Zwykle zaczynamy od omówienia konstrukcji i wyposażenia testowanego roweru, ale tym razem postanowiliśmy przesunąć ten punkt nieco dalej. Głównie z tego powodu, że najbardziej odczuwalną cechą Sparty jest komfort. Ten rower jest maksymalnie wygodny, prosty w obsłudze i absolutnie nie absorbujący naszej uwagi czy energii. To pojazd, który ma ułatwiać nam życie. Czuć to już od samego wejścia na rower, które jest banalne dzięki niskiej ramie. Niezależnie od naszego stroju, a to przecież bardzo ważne w jednośladzie o użytkowym przeznaczeniu. Podobne odczucia mamy w kwestii pozycji za kierownicą. Sylwetka jest bardzo wyprostowana i nie wymaga pochylania się. Tu - nie dość że jest to wygodne - ponownie spodoba się to osobom jeżdżącym do pracy w garniturach i eleganckich płaszczach. 

 

 

Poza samą pozycją wygodna jest również obsługa roweru, a konkretnie jego bezobsługowość. Pasek zębaty jest rozwiązaniem czystym i niewymagającym konserwacji, a sama obsługa silnika elektrycznego jest banalna i odbywa się za pomocą małego kontrolera pod lewą ręką. Do tego bateria oferuje spory zasięg, więc nie trzeba obawiać się ciągłego pamiętania o jej ładowaniu. Rower ewidentnie ma nam służyć, a nie generować zmartwienia i rozterki, a przecież właśnie o to nam chodzi, gdy kupujemy pojazd zastępujący samochód, czy komunikację publiczną. Ma być łatwiej i tak jest.

 

Trzecim aspektem wygody, o którym też warto wspomnieć, jest dobra amortyzacja w tym rowerze. Bardzo dużo robią same opony - spotykamy tu grube Schwalbe, odporne na przebicia i na tyle szerokie, że już same koła zapewniają nam sporo absorpcji drgań. Co im umknie, pomaga wybrać przedni amortyzator oraz dość miękkie - choć nie do przesady - siodło. Generalnie obraz Sparty jest taki, że jest to rower, który rozwiązuje nasze problemy, a nie nastręcza nam nowych. Jest wygodny i nie wymaga zbyt wiele od swojego właściciela. Poza ładowaniem i okresowym serwisem. 

 

 

 

Silnik w punkt

 

 

Ponieważ Sparta c-Grid Ultra M7Tb Power Bosch jest rowerem elektrycznym, to 50% jego sukcesu opiera się na dobrym silniku. Tutaj zastosowano udaną jednostkę, która ma maksymalny moment obrotowy 50 Nm i nie ma szczególnego apetytu na pobór prądu, stąd maksymalny zasięg jest naprawdę spory. Producent obiecuje nawet do 150 km, czego nie udało nam się sprawdzić z racji dość chłodnej pory roku, na którą przypadły nasze testy. Jednak obserwując tempo ubywania energii z baterii możemy potwierdzić, że Sparta nie jest prądożerna. 

 

W terenie płaskim z lekkimi wzniesieniami 50 Nm to bardzo trafiona wartość. Można odnieść wrażenie, że sIlnik ma ,,kopa” absolutnie dostosowanego do miejskiego środowiska. Z nawiązką wystarczy do dynamicznego ruszania spod świateł, czy podjeżdżania pod wiadukty i lekkie podjazdy. Przy tym nie jest eksplozywny, więc totalnie nie daje efektu wyrywania, który potrafi nieco wystraszyć początkujących w materii e-bike’ów rowerzystów. Zapas mocy jest całkowicie wystarczający i bezpieczny. Musimy też dodać, że płynność działania jednostki Bosch i szybkość jej załączania i odłączania (wspomagania) stoi na wysokim poziomie. Może to nie jest najważniejsze w rowerze do miasta, ale tu po prostu czuć, że mamy do czynienia z produktem renomowanego producenta o wysokiej kulturze pracy, a nie oszczędnym modelem od jakiegoś taniego azjatyckiego brandu. Wprawdzie oba ,,pomagają”, ale w takim Boschu czuć jednak, że jest to naprawdę dobrze dopracowane, co oczywiście ma też swoje odbicie w cenie. 

 
 

 

Jeżeli chodzi o podstawowe parametry to do dyspozycji mamy 4 tryby wspomagania, ale w cyklu miejskim i tak najchętniej korzysta się z najmocniejszego, który pomaga szybko ruszyć z każdego skrzyżowania. Pozostałe są dobre do jazdy na dłuższych prostych oraz w bardziej wycieczkowym wydaniu. Nie wspomnieliśmy jeszcze, że jednostka Boscha jest umieszczona centralnie, co wyraźnie obniża środek ciężkości w rowerze z tego typu ramą (lowstep) i bardzo podnosi stabilność podczas jazdy w zakrętach. Trochę jak w skuterach. W każdym razie nam bardzo pewnie jeździło się nim po mieście nawet w trybie mocno dynamicznym, gdzie zakręty pokonywaliśmy z dużym pochyleniem. Nisko zlokalizowany środek ciężkości i dobre opony ewidentnie w tym pomagały. Kropką nad i jest całkowicie zintegrowana z ramą bateria, która jest w niej estetycznie ukryta, a to gwarantuje czysty wygląd roweru.

 

Solidna rama 

 

 

Uwagę przykuwa też masywność ramy, warto zwrócić uwagę na jej przekroje, choćby w okolicy główki. Sparta ewidentnie myśli nad swoimi konstrukcjami i dostosowuje sztywność oraz wytrzymałość ramy do wymagań roweru elektrycznego. C-Grid Ultra posiada masywne przekroje i ma mocną konstrukcję, która zniesie obciążenie jazdy na cięższym, szybszym i bardziej dynamicznym rowerze. Jej sztywność czuć podczas jazdy. To nie ma znaczenia dla jakości jazdy w trybie miejskim, ale zwiastuje bezawaryjne i bezproblemowe użytkowanie przez długi okres. Sparta c-Grid Ultra M7Tb Power Bosch to rower unisex z niską ramą, która dostępna jest w 3 rozmiarach. Najmniejszym 51 cm dla osób już od 160 cm, średnim 57 cm oraz 61 cm, które są komfortowe do 190 cm, ale w przypadku Mikołaja (na zdjęciach), który ma 193 cm nadal było ok. Przy okazji dodamy, że dostępne są dwa kolory - testowana ciemnobrązowa oraz oliwkowa. Skoro omawiamy różne warianty dodamy od razu, że kompletny rower kosztuje 12 999 zł z baterią o pojemności 400 Wh (z baterią 500 Wh o 879 zł więcej), co jest atrakcyjną ceną zważywszy naprawdę solidną i przemyślaną ramę, zaawansowany silnik i wyposażenie, o którym powiemy więcej za moment. 

 

 

 

Bezobsługowe wyposażenie 

 

 

Na pierwszy plan wysuwa się oczywiście pasek zębaty zastosowany zamiast łańcucha. O tym, dlaczego to fajne rozwiązanie i idealnie pasujące do miasta pisaliśmy w artykule z recenzją pasku Gates’a:  ROWER NA PASKU - TEST NAPĘDU ROWEROWEGO GATES. Tym razem dodamy jedynie, że ponownie uważamy tego typu rozwiązanie za idealne do roweru miejskiego i cechujące się wyższą kulturą pracy. Jest ciszej, czyściej, a całość nie wymaga aż tyle atencji serwisowej. Do zmiany biegów w Sparcie służy piasta Shimano Nexus 7, która oferuje 7 przełożeń o rozpiętości pasującej do jazdy miejskiej i rekreacyjnej. Ponownie jest to rozwiązanie, które spisuje się najlepiej w rowerze miejskim, a Sparta po prostu odpowiednio dobrała podzespoły do omawianego modelu. Dużo dobrego możemy powiedzieć też o oponach, które lekko się toczą, a przy tym naprawdę dobrze trzymają się nawierzchni - nie tylko asfaltowej cz betonowej, ale również parkowych ścieżek i szutrowych dróg. Do tego mają antyprzebiciową wkładkę, która pozwala być spokojnym, gdy na ścieżce pojawi się potłuczone szkło, czy inne niechciane ciała obce mogące trafić do opon. Hydrauliczne hamulce tarczowe to nie mniej ważny element w dobrym elektryku i takowe tutaj również znajdziemy.

 

Gotowy do miasta i nie tylko

 

 

Sparta c-Grid Ultra M7Tb Power Bosch to typowy rower elektryczny do miasta, który również oferuje nam możliwość wybrania się na wycieczkę. Fajnie i wygodnie jeździ się nim po nieubitych drogach i łatwym terenie - myślimy tu głównie o leśnych szerokich duktach czy nadrzecznych bulwarach. Po prostu zastosowanie tego modelu nie musi być tylko typowo użytkowe (miejskie), ale też śmiało można traktować Spartę jako rower do weekendowej rekreacji. Niezależnie czy zabierzemy ją na piknik, czy potraktujemy jako rower dowożący nas do pracy, docenimy w nim pełne wyposażenie dodatkowe. Są tu błotniki, bagażnik, stopka, czy oświetlenie - standard w tym segmencie, który sprawia, że rower jest gotowy do jazdy tuż po wyjechaniu ze sklepu.

 

Podsumowanie 

Testowana Sparta c-Grid Ultra M7Tb Power Bosch to miejski rower elektryczny o solidnej i udanej konstrukcji. Jej charakter idealnie wpisuje się w potrzeby miejskiego rowerzysty, a duża uniwersalność i komfort pozwalają potraktować ją również jako elektryka na krótkie wycieczki. Sparta jest prosta w obsłudze, oferuje dużą wygodę jazdy i pozostaje łatwa w prowadzeniu. Niezależnie od umiejętności, podróżowanie tym rowerem jest stabilne i bezpieczne. Ponadto znajdziemy tu dobry silnik o właściwie dobranej mocy i wysokiej kulturze pracy. To wszystko sprawia, że Sparta jawi się jako udana kompozycja dla osoby szukającej roweru na co dzień oraz do weekendowej rekreacji.  Argumentem za tym modelem może być też fakt, że całość oparta została o dobre podzespoły i nie kosztuje kosmicznie dużo, jak na segment elektryków i gwałtownie rosnące w ostatnim czasie ceny. 

Sparta C-Grid Ultra M7TB 

  • Cena: 11999.00 PLN
  • Waga: 28.20 kg
  • Opis ramy: Aluminiowa ( ALU 7005 )
  • Widelec/amortyzator przedni: Amortyzowany
  • Przerzutka tylna: Shimano Nexus 7
  • Ilość biegów: 7
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Schwalbe Road Cruiser - z wkładką antyprzebiciową + pasek odblaskowy
  • Silnik: Bosch Active Line Plus 50Nm
  • Bateria: Bosch Active Plus 400 Wh
  • Hamulce: Tektro Orion
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Sparta

Strona dystrybutora: www.rowerystylowe.pl