Test: Giant Talon 1-GE (2021) - MTB za 4k

Testujemy nowego Gianta Talona 1-GE - przystępny cenowo rower górski z kolekcji 2021 o uniwersalnym charakterze.

Giant Talon 1-GE Tomasz Makula

Giant w nowym Talonie postanowił połączyć cechy niedrogiego hardtaila z aktualnymi trendami w projektowaniu rowerów górskich - widać to m.in. w dość nowoczesnej geometrii. Sprawdziliśmy jego wersję 1-GE z nowym powietrznym amortyzatorem Gianta. Sprawdź szczegóły!

Galeria
Galeria: Giant Talon 1-GE (2021) Zobacz pełną galerię

Inflacja szaleje, części rowerowe drożeją - jak żyć Panie, jak żyć w tym 2021?! Spokojnie, spokojnie - nie jest tak źle, jak mogłoby się wydawać, a upływający czas przynosi też sporo dobrego. Można uznać to już za rynkową prawidłowość, że wraz z upływem czasu pewne trendy w projektowaniu rowerów "spływają" z modeli bardziej zaawansowanch na poziom bardziej przystępnych widełek budżetowych - i właśnie takie zjawisko zaobserwowaliśmy w przypadku nowego Gianta Talona, którego kolejna generacja dołączyła do szeregów tajwańskiego giganta w sezonie 2021. 

W naszych rękach znalazł się Giant Talon 1-GE, który katalogowo wyceniony jest na 3999 zł - tak się składa, że rowery górskie za około 4 tys. zł to jeden z najbardziej popularnych sprzedażowo segmentów rynku. Powyższy budżet powinien pozwolić na zakup hardtaila, który nie jest już modelem całkowicie podstawowym, dzięki czemu owszem będzie służył do zwyczajnej codziennej jazdy (rekreacyjnej i czysto zadaniowej), ale jeśli kogoś najdzie ochota, to ma okazać się też dzielnym kompanem do pierwszego startu w maratonie czy do bardziej ambitnej wycieczki - także w terenie górskim. Właśnie takie oczekiwania stawialiśmy przed Talonem jeszcze przed rozpoczęciem jego testu.

Jeszcze tytułem wstępu warto wspomnieć, że Talon 1-GE to drugi od góry w hierarchii producenta wariant - wszystkie Talony (możecie je podejrzeć pod linkiem: giant-bicycles.com) bazują na identycznych ramach, "powyżej" testowanej przez nas wersji znajduje się jeszcze model z napędem 1x12, podczas gdy pozostałe modele oferują napędy z przednią, 2-biegową przerzutką. Czas na szczegóły!

Geometria

Charakter każdego roweru zaklęty jest w geometrii i właśnie na tym polu obserwujemy najbardziej wyraźne dziedziczenie nowoczesnych trendów. Przywykliśmy, że modele MTB z niższych rejonów cenowych (a do takich nie ma wątpliwości Talon się zalicza) oferują bardzo konserwatywne podejście do budowy rowerów - powyższe odbija się na polu wyprostowanej pozycji, którą jednak osiąga się kosztem gorszego zachowania roweru zarówno na stromych podjazdach, jak i zjazdach.

Talon zdecydowanie zrywa z powyższą prawidłowością, geometrycznie wpisując się w trend nowoczesnych rowerów XC, które to mocno zbliżają się do ścieżkowych, uniwersalnych hardtaili. Na Talonie 1-GE siedzimy bardziej jak na rowerze do XC i maratonów, niż na rekreacyjnym MTB - oznacza to pozycję bardziej sportową, przechyloną w kierunku przedniego koła. Nie oznacza to, że na Talonie siedzimy jakoś bardzo pochyleni, bo rower ten służyć ma też do pokonywania długich dystansów. Pochylenie jednak jest na wystarczające, by efektywnie móc przenieść ciężar ciała do przodu i dzięki temu w miarę sprawnie pokonać stromy podjazd, a na zjeździe czuć pełnię trakcji przedniego koła. To wszystko zasługa niskiej na 105 mm (w rozmiarze M) głowy sterowej. 

Z drugiej strony geometria Talona ukierunkowana została na osiągnięcie możliwie dużej stabilności na zjazdach i właśnie na tym polu zaznacza się nowoczesność konstrukcji. Kąt głowy ramy na poziomie 68,5 stopnia w parze z dużym kołem to duet gwarantujący sprawne przetaczanie się po przeszkodach, a kiedy dołożymy do tego generalnie dużą bazę kół i wynikającą z niej stabilność prowadzenia, otrzymujemy po prostu dobrze zjeżdżający rower. Giant Talon ma nawet sporych rozmiarów reach, który także wpisuje się w trend "progresywnej geometrii XC" - ta w parze z odpowiednio skrojonym kokpitem (obowiązkowy krótki mostek i szeroka kierownica) stawia kropkę nad i w dobrym prowadzeniu roweru górskiego. 

Co zasadniczo powinniśmy wspomnieć na wstępie - Talon 1-GE dostępny jest w wersjach z kołem 27,5" w mniejszych rozmiarach (XS oraz S) i 29" (rozmiary M, L, XL oraz XXL), przez co producent podkreśla dbałość o to, aby w każdym rozmiarze Talony prowadziły się w sposób bardzo do siebie zbliżony.

 

(czytaj dalej)

Podobne artykuły