Test: SKL Skilledbike Hero Air S.710 (2019)

Drukuj
SKL Skilledbike Hero Air Tomasz Makula

Skilledbike, a pisząc w skrócie SKL, to cały czas jeszcze producent na polskim rynku egzotyczny. Udało nam się w praktyce sprawdzić jedną z ciekawszych naszym zdaniem pozycji w katalogu marki - aluminiowego hardtaila z 29-calowym kołem, który ma szansę stać się niezłym graczem wśród konstrukcji do rozpoczęcia przygody z XC i maratonem.

Galeria
Galeria: SKL Skilledbike Hero Air S.710 Zobacz pełną galerię

SKL Skilledbike - pod tą nazwą kryje się marka stacjonująca w małopolskim Podegrodziu, leżącym nieopodal Nowego Sącza. W rzeczywistości marka SKL Skilledbike to efekt ścisłej współpracy Polaków i Włochów. SKL rokrocznie spotykamy na targach branżowych i z zaciekawieniem przyglądamy się rozwojowi oferty marki, do której dołączyło sporo intrygujących konstrukcji w segmentach takich jak długodystansowe szosówki, e-bike (także ten gravelowy i szosowy), szutrówki oraz szereg rowerów górskich, wśród których nie mogło oczywiście zabraknąć segmentu najpopularniejszych na polskim rynku modeli górali, a więc hardtaili o charakterystyce XC / maraton - jednym z nich jest właśnie model Hero Air.

Konkurencja wśród rowerów górskich na początek poważniejszej przygody jest spora, dlatego testów rowerów ze średniej półki cenowej tego typu nigdy dość. Postanowiliśmy sprawdzić zatem, czy Hero Air broni się w rynkowym tłoku i czy faktycznie będzie dobrym pomysłem na rozpoczęcie przygody ze ściganiem?

Rama

Konstrukcyjnie SKL Skilledbike Hero Air oparty został o aluminiową ramę, w której zastosowano taperowane stery, wewnętrzne prowadzenie pancerzy i całe szczęście - wkręcany, standardowy środek suportu. Piszemy całe szczęście, bo suport tego typu jest powszechnie uznawany za mało awaryjny, a jeśli nawet nadejdzie konieczność jego wymiany, to będzie to o wiele prostszy i mniej kosztowny proces, niż w przypadku typowo zawodniczych misek PressFit. Zawsze na tym pułapie cenowym wkręcane suporty będziemy chwalić, bo niosą ze sobą wspomniane powyżej profity i cały czas pozwalają na efektywny transfer energii, będąc po prostu suportami dość sztywnymi bocznie. W ramie nie znajdziemy opanowujących kolejne segmenty rynku sztywnych osi kół - zarówno z przodu, jak i z tyłu mamy klasyczne szybkozamykacze, co zasadniczo na tym pułapie cenowym jest zrozumiałym, chociaż marzyłaby nam się sztywna oś z przodu - o tym jednak nieco dalej. Wartym podkreślenia natomiast jest tu zastosowanie przez producenta otworów montażowych dla dodatkowego wyposażenia - pełne błotniki powinniśmy móc zamontować tu bez większego problemu. Z tyłu znalazły się jeszcze dwa otwory, które ułatwią montaż bagażnika, jednak zabrakło tu otworów montażowych na górnych rurach tylnego widelca, co zasadniczo może sprawić problem z montażem części bagażników dostępnych na rynku. Trzeba będzie poszperać, by znaleźć odpowiedni model. Nie zmienia to faktu, że model Hero Air poprzez wspomniane otwory montażowe jasno sygnalizuje, że rower ten został pomyślany nie tylko jako typowy hardtail do maratonów, ale i rower bardziej turystyczny oraz użytkowy. 

Geometria Hero Air stanowi kompromis pomiędzy typowo wyścigowym nastawieniem, a tym nieco bardziej rekreacyjnym. Rozumiemy przez to, że SKL Skilledbike nie zdecydował się tu na dostarczenie bardzo pochylonej pozycji. Względem rowerów o rodowodzie w 100 procentach złożonych z genów XC mamy zatem wyższą głowę sterową (12 cm w rozmiarze 44), która w parze z kierownicą z lekkim wzniosem pozwala zająć tu komfortową pozycję. To z jednej strony daje nam możliwość zrelaksowania się na dłuższych dystansach, a z drugiej ogranicza nieco właściwości podjazdowe i zjazdowe Hero Air - jeśli wyrzucicie tu podładki spod mostka i zamontujecie kierownicę bez wzniosu, to łatwiej będzie dociążyć przednie koło, przez co będziemy czuć więcej kontroli podczas stromych wspinaczek i szybszych zjazdów. Stosunkowo "wysoki" przód roweru to też wypadkowa mniej płaskiego kąta głowy ramy niż w najbardziej nowoczesnych wyścigówkach - nie mieliśmy do dyspozycji oficjalnie zmierzonej geometrii roweru, jednak "na oko" mamy tu około 71-stopniowy kąt głowy.

 

 

 

 

 

 

Wyposażenie

Katalogowo SKL Skilledbike Hero Air wyceniany jest na nieco ponad 3800 zł i w tej cenie polsko-włoski producent oferuje bardzo uczciwą specyfikację, jednak jak to zwykle bywa w średniej półce cenowej, nie zabrakło kilku widocznych oszczędności. Po pierwsze zatem amortyzator - Air w nazwie modelu jasno sygnalizuje, że w nasze ręce oddaje się widelec powietrzny - w przypadku testowanego roweru jest to jeden z najbardziej podstawowych, powietrznych widelców na rynku, a więc SR Suntour XCR Air. Działa on o niebo lepiej niż każdy amortyzator sprężynowy i na ich tle wyróżnia się wysoką kulturą pracy i czułością. Oczywiście traci do modeli bardziej zaawansowanych, m.in. w temacie sztywności bocznej (braku sztywnej osi się nie oszuka), jednak i tak za ten element należy się ostatecznie duży plus. Widelec posiada blokadę skoku na kierownicy, co przyda się w wyścigowych realiach. XCR Air zadowoli swoim poziomem pracy osoby rozpoczynające przygodę z bardziej ambitnym kolarstwem.

 

 
 

 

 

Po drugie napęd - SKL zdecydował się w 2019 roku wyposażyć Hero Air w napęd 1x11, czyli typowo po wyścigowemu mamy z przodu blat 36 zębów, a z tyłu kasetę 11/42. Poszczególne elementy napędu stanowią mix podzespołów - najbardziej zaawansowanym elementem jest tylna przerzutka Shimano XT M8000, która jest w pełni kompatybilna z manetką Shimano SLX i zapewnia szybką oraz precyzyjną zmianę przełożeń. Sama przerzutka XT ma też sprzęgło Shadow RD+, więc działa znakomicie w każdych, nawet najbardziej wymagających warunkach i mocno napina łańcuch, zapobiegając jego skakaniu i ewentualnemu obijaniu o ramę. Szkoda, że SKL nie zdecydował się na zastosowanie korby z którejś z grup Shimano - wydaje nam się, że obecnie już nawet nowe Deore prezentuje bardzo wysoki poziom wykonania i zapewnia dobrą sztywność boczną. SKL postawił tu jednak na prostą konstrukcję aluminiową egoztycznie dla nas brzmiącej firmy ATR - co jest jednak kluczowe to fakt, że blat posiada zęby narrow-wide i co najważniejsze radzi sobie z trzymaniem łańcucha i zapobiega jego spadaniu.

Hamulce - tu zero zaskoczenia, biorąc pod uwagę półkę cenową, o jakiej mowa. SKL podobnie jak większość producentów na rynku sięga po dobrze działające, podstawowe hydrauliki od Shimano, a więc model M365. O rekreacyjnym rodowodzie tych "hampli" przypominają klamki - są dłuższe i nie są przeznaczone na jeden palec, tak jak to bywa w przypadku bardziej zaawansowanych modeli. Nie zmienia to faktu, że hamulce dobrze modulują i posiadają dużą zdolność spowalniania.

 

 
 

 

 

Pozostałe elementy roweru to proste, aluminiowe komponenty - najważniejszymi z nich są aluminiowe, 29" obręcze sygnowane logotypem producenta i opony (te dostarczyło CST). Zestaw kół nie należy do lekkich, co przekłada się też na nie najniższą wagę roweru - Hero Air realnie na wadze osiąga 14,3 kg, co stanowi wynik dość typowy dla aluminiowych 29-calowców z przedziału pomiędzy 3 i 4 tys. zł. 

 

 

 

 

Wrażenia praktyczne

Na to jak aluminiowy 29-calowiec SKL-a prowadzi się w terenie ma przede wszystkim wpływ geometria, w której dużą rolę odgrywa komfort. Rama Hero Air w połączeniu z kokpitem ze wzniosem układa nas w pozycji bardziej wyprostowanej, więc na trasach płaskich i długich dystansach testowany rower daje nam bardzo dużo komfortu. Idzie za tym prosty wniosek - na większości bardziej płaskich i mniej technicznych polskich maratonów oraz podczas dłuższych wypraw ten rower może okazać się bliskim ideału pod względem swojego charakteru. W terenie odczuwamy podniesiony względem typowo wyścigowych modeli przód, a co za tym idzie ciężej przenieść tu ciężar ciała na kierownicę, co przydaje się w bardziej technicznym terenie. Wyrzucenie podkładek spod mostka pokazuje jednak, że w Hero Air drzemie więcej wyścigowego potencjału, więc ten zabieg w parze z wrzuceniem tu płaskiej kierownicy sprawi, że Hero Air zyska diametralnie więcej punktów do ścigania w cięższym terenie. Trzeba pamietać (szczególnie cięższe osoby!), że nie mamy tu do dyspozycji sztywnej osi z przodu, co w połączeniu z hamulcem tarczowym i dużym kołem może być odczuwalne podczas pokonywania na dużych prędkościach ciasnych wiraży - jest to jednak przypadłość typowa dla analizowanego segmentu cenowego i niestety trzeba się z tym pogodzić, że aby nabyć (nowego) hardtaila z wkręcaną osią z przodu trzeba będzie względem ceny Hero Air dopłacić około 1000 zł.

 

 
 

 

 

Jak na rower kosztujący niecałe 4000 zł ciężko narzekać na specyfikację, która owszem zawiera widoczne oszczędności, ale przy tym w wielu elementach pozostaje bardziej hojną, niż ma to miejsce u większych graczy na rynku. Przede wszystkim trzeba docenić obecność amortyzatora powietrznego z blokadą, elementy napędu w postaci tylnej przerzutki XT i manetki SLX, a także przyzwoicie działające hamulce. Mając na uwadze cenę, ciężko kręcić nosem w temacie kół - mamy tu po prostu dość ciężki zestaw z dętkami, co odczuwamy podczas przyspieszeń. Z oszczędności poczynionych przez producenta nie da się pominąć dość egzotycznej korby - wydaje nam się, że nawet stosunkowo niedrogi mechanizm z grupy Shimano Deore mógłby być nieco bardziej efektywnym w przekazywaniu energii, niż korba ATR.

 

 

 

Podsumowanie

SKL Skilledbike Hero Air to prosty 29-calowiec, którego charakter zawieszony jest pomiędzy światem amatorskich maratonów, a bardziej rekreacyjnym podejściem do kolarstwa górskiego. Rama roweru nie jest jakkolwiek radykalna wyścigowo, a w połączeniu z giętą kierownicą pozwala na zajęcie stosunkowo wyprostowanej pozycji, która spodoba się osobom szukającym roweru długodystansowego. Charakter Hero Air jest odpowiedni dla osób, które chcą rozpocząć przygodę ze ściganiem. Duży plus za zastosowane standardy konstrukcyjne - takie jak taperowane stery czy suport z wkręcanymi miskami. Pomimo zastosowania kilku oszczędności specyfikacja Hero Air względem finalnej ceny roweru jest atrakcyjna - mamy tu na myśli przede wszystkim obecność amortyzatora powietrznego XCR Air czy przerzutki XT M8000. Pomimo tego, że SKL Skilledbike Hero Air nie jest najlżejszym modelem w swojej klasie, to broni się całościowo i naszym zdaniem jest ciekawą opcją w segmencie hardtaili ze średniej półki cenowej. W tej konstrukcji drzemie jeszcze trochę uśpionego potencjału.

 

 

SKL Skilledbike HERO AIR S.710 AIR

SKL Skilledbike HERO AIR S.710 AIR
  • Cena: 3815.00 PLN
  • Waga: 14.3 kg (realna)
  • Rama: Aluminiowa (stery tapered, wew. prowadzenie przewodów, suport z miskami wkręcanymi)
  • Amortyzator: SR Suntour XCR 32 Air 100mm
  • Przerzutka tylna: Shimano XT M8000
  • Mechanizm korbowy: ATR 36T
  • Kaseta: Sram PG 1130 – 11V 11/42
  • Rozmiar kół: 29"
  • Manetki: Shimano M7000 SLX 1×11
  • Hamulce: Shimano M365 - hydrauliczne (tarcza przód 180 / tył 160)
  • Kierownica: Aluminiowa
  • Mostek: Aluminiowy
  • Wspornik siodełka: Aluminiowy
XC/Maraton SKL Skilledbike GDZIE KUPIĆ

 

Dystrybucja: skilledbike.pl

Fot. Tomasz Makula