Test: Składany e-bike Ecobike Tourism

Drukuj
Michał Kuczyński

Składany rower elektryczny może okazać się doskonałym zamiennikiem samochodu w mieście. O plusach i minusach takiego rozwiązania piszemy przy okazji testu jednego z modeli polskiego producenta Ecobike - poznajcie model Tourism.

Galeria
Galeria: Składany e-bike Ecobike Tourism Zobacz pełną galerię

Sprawia Wam przyjemność jazda samochodem po dużych miastach w godzinach szczytu? W redakcji zgodnie przyznaliśmy, że chyba nawet najwięksi miłośnicy motoryzacji mogą mieć co do tego mieszane uczucia. Samochodów przybywa, za czym idą korki, problemy z parkingami i sporo frustracji. Wszystko to sprawia, że coraz więcej osób szuka alternatywnych środków transportu i tu oczywiście na scenę w blasku reflektorów wchodzą rowery elektryczne. Sprawa staje się jeszcze ciekawsza, kiedy pod lupę weźmiemy elektryczne rowery składane, mogące zapunktować szczególnie u osób, które będą musiały połączyć podczas dojazdu do pracy np. komunikację miejską oraz rower. 

Ecobike Tourism - to właśnie ten model skłonił nas do głębszej refleksji nad elektrycznymi składakami. To dzieło polskiej firmy, która pochodzi z Wrocławia - zatem twórcy doskonale wiedzą, z czym przychodzi mierzyć się osobom przemieszczającym się po dużym mieście. Ecobike kojarzy nam się przede wszystkim z dobrymi cenami, bo podczas testów innych modeli tego producenta zawsze cena stanowiła pozytywny wyróżnik. I nieinaczej jest w przypadku Tourisma - standardowo rower ten wyceniony jest na 4599 zł, co wg naszego rozeznania schodzi kilkaset złotych poniżej rynkowej średniej. Jak Ecobike podszedł do konstrukcji ich e-składaka? Czas na detale!

Konstrukcja

Rama Tourisma wykonana została z aluminium, a rower jak przystało na składaka stoi na malutkich kołach 20". Tourism dostępny jest jedynie w rozmiarze 15,5", ale bez obaw - w tego typu rowerach mamy ogromne możliwości ustawienia odpowiedniej pozycji za sprawą długiej sztycy i długiego masztu kierownicy. Taka konstrukcja podyktowana jest oczywiście tym, że Tourism ma dać złożyć się do bardzo małych rozmiarów. Sam proces składania roweru jest dziecinnie prosty - za pośrednictwem dźwigni możemy odblokować "zawiasy" kolejno: kierownicy (która składa się równolegle do ramy) oraz na środku ramy, za sprawą którego rower składamy na pół. Zapomnielibyśmy - są też składane pedały, które układają się równolegle do ramion korby. Długą sztycę chowamy głęboko, bo rama od spodu posiada otwór. W ten sposób Tourisma możemy złożyć w wymiary, które przekraczają jedynie w niewielkim stopniu wysokość 20-calowego koła. Rower waży 21,8 kg - nie jest to mało, ale za sprawą kompaktowych wymiarów złożonego Tourisma bez większego wysiłku weźmiemy ze sobą do autobusu czy pociągu. A po dotarciu do celu minuta beznarzędziowego składania i możemy jechać dalej na rowerze. Idea składaków to dla nas jeden z bardziej praktycznych wynalazków w rowerówce w historii - serio!

 

 

 

Elementy wspomagania e-bike

Nie możemy zapomnieć, że Ecobike to firma specjalizująca się wyłącznie w tworzeniu elektryków. W przypadku Tourisma wrocławski producent miał przed sobą ciężkie zadanie, bo elementy wspomagania trzeba było dobrać do wymagań stawianych przez konstrukcję roweru składanego. Przede wszystkim więc mamy tu baterię zintegrowaną z główną rurą ramy - baterię ładujemy poprzez port zlokalizowany w okolicach główki ramy (jest on zakryty gumową zaślepką). Aby zdemontować baterię Tourisma musimy złożyć i dopiero wtedy da się wyciągnąć akumulator. To co jest dla Ecobike'a charakterystyczne to możliwość wyboru pojemności baterii, jaka znajdzie się w naszym rowerze - to 7,8 Ah lub 9,6 Ah. Pojemności są mniejsze niż w większych rowerach elektrycznych, co jest podyktowane właśnie bardziej kompaktowymi wymiarami baterii w składaku. Zasięg jakiego możemy spodziewać się w modelu Tourism to w przypadku baterii o większej pojemności maksymalnie około 60 - 70 km na niższych programach wspomagania. Jeśli chodzi o zastosowania miejskie w zupełności to wystarcza. To co godne podkreślenia - Ecobike stosuje naprawdę jakościowe akumulatory litowo-jonowe na ogniwach uznanych producentów (Panasonic lub LG), których żywotność wynosi minimum 700 cykli ładowań.

 

 
 

 

 

Silnik zgodnie z normami prawnymi posiada moc 250 Watt. Ecobike stawia w przypadku Tourisma na budżetowe, ale doskonale znane nam (i sprawdzone) rozwiązanie w postaci jednostki popularnego Bafanga zamontowanej w miejscu tylnej piasty.

Ostatnimi elementami systemu elektrycznego są podzespoły zamontowane na kierownicy - znajdziemy tam przede wszystkim "komputer pokładowy", a więc wyświetlacz LCD z przyciskami, za pośrednictwem których wybieramy program wspomagania (do wyboru mamy aż 6 programów, które dawkują w różnym stopniu moc wspomagania). Komputer pokazuje nam również w postaci graficznej poziom naładowania baterii oraz mierzy prędkość i pokonany dystans. Ciekawostką natomiast w przypadku rowerów Ecobike są umieszczone na kierownicy manetki gazu, które po odblokowaniu pozwalają rozpędzać rower za pomocą silnika bez pedałowania. Naszym zdaniem przeczy to idei e-bike'ów samej w sobie, gdzie silnik stanowi jedynie wspomaganie uruchamiane w momencie pedałowania, natomiast doświadczenie podpowiada nam, że wiele osób o taką opcję pyta i zasadniczo... nie możemy mieć o to do nikogo pretensji. 

 

 
 

 

 

Pozostałe wyposażenie

Tradycyjne wyposażenie Tourisma zdradza jego rekreacyjne i przede wszystkim użytkowe oblicze. Napęd zbudowano na podzespołach z grupy Shimano Toruney, z grona której spotkamy 6-biegową przerzutkę tylną oraz obrotową manetkę. Całość dopełnia korba o bardzo prostej konstrukcji opartej o środek suportu "na kwadrat". Mamy więc klasykę gatunku jeśli chodzi o budżetowe rowery użytkowe - całość po prostu działa i spełnia swoją funkcję. Za zatrzymywanie Tourisma odpowiadają hamulce typu v-brake.

Trzeba jednak podkreślić fakt, że Tourism już na seryjnym wyposażeniu posiada wszelkie niezbędne w życiu osoby traktującej rower jako środek transportu elementy wyposażenia. Są to przede wszystkim błotniki, bagażnik oraz oświetlenie. To wszystko podnosi wartość użytkową Tourisma i kreśli go jako kompletnego mieszczucha. Dodajmy do tego jeszcze elementy podnoszące komfort jazdy - miękkie jak kanapa siodło Selle Royal Freeway czy miękkie chwyty.

 

 
 

 

 

Wrażenia praktyczne

Tourism to jeden z tych rowerów, których ciężko nie polubić - i to nie tylko za sprawą wyglądu przywodzącego nam na myśl młodzieńcze lata i pierwsze rowery, na jakich jeździliśmy w ogóle. Przede wszystkim tego typu rowery zyskują sobie fanów za sprawą ich walorów użytkowych. Błyskawiczny i beznarzędziowy proces składania / rozkładania pozwoli osobom mieszkającym np. na przedmieściach czy w dużych aglomeracjach przemieszczać się z Tourismem komunikacją miejską i tym samym całkowicie wyeliminować potrzebę korzystania z samochodu. Druga strona medalu - Tourism zmieści się bez problemu do bagażnika samochodu, jeśli np. chcielibyście zostawić samochód poza ścisłym centrum miasta. Z Tourismem odpada nam problem korków i długiego szukania parkingu (oraz płacenia za niego). Co więcej - złożony rower zajmuje naprawdę niedużo miejsca, więc możecie zabrać go ze sobą do biura (jeśli nie macie go gdzie zostawić), a także wygodnie przechowywać w mieszkaniu. Sam rower nie jest mistrzem lekkości, co jest mankamentem wszystkich elektryków, ale za sprawą kompaktowych rozmiarów o wiele łatwiej poradzić sobie z tą masą, niż w przypadku większego elektryka. Po prostu bierzemy złożonego Tourisma jak walizkę i wsiadamy do pociągu, autobusu czy windy w bloku. Bardzo doceniamy także seryjne zamontowanie tak kompletnego wyposażenia przydatnego w mieście - jeśli chcemy dojechać komfortowo i bez zmartwień do biura, to błotniki czy bagażnik są sprawą naprawdę elementarną. Dodanie tu oświetlenia jest już czystą serdecznością producenta. Na pierwszy rzut oka 21,8 kg jak na elektrycznego składaka nie wydaje się dobrym wynikiem, ale musimy w tym przypadku wziąć pod uwagę właśnie wszystkie te dodatkowe i przydatne elementy - one siłą rzeczy podnoszą masę, ale nigdy byśmy z nich nie zrezygnowali.

 

 
 

 

 

Do jazdy na składaku trzeba się przyzwyczaić - rower za sprawą małych kół i wąskiej kierownicy początkowo może zachowywać się nerwowo. Wszystko jest kwestią przestawienia się na trochę inną charakterystykę jazdy. Po 1-2 dniach na Tourismie czujemy się coraz lepiej i powiemy więcej - jazda na tym rowerze autentycznie sprawia frajdę, bo za sprawą filigranowej konstrukcji połączonej z systemem elektrycznego wspomagania odkrywamy w Tourismie bardzo dynamiczne oblicze. Rower jest zwrotny, wszędzie się wciśnie - coś jak rowerowy odpowiednik Smarta.

Sam system wspomagania działa prawidłowo - silnik załącza się dość szybko po rozpoczęciu pedałowania i nie zachodzi tu problem szarpania. Może nie jest tak czule jak w przypadku najbardziej zaawansowanych jednostek zlokalizowanych centralnie, ale... po pierwsze - Tourism w przypadku bardziej zaawansowanego wspomagania musiałby kosztować 2x więcej, a po drugie przecież sam fakt obcowania z rowerem składanym wyklucza poniekąd silnik zamontowany centralnie. Połączenie silnika w tylnej piaście oraz baterii zintegrowanej z ramą i tak zapewnia bardzo przyzwoite rozłożenie masy - naprawdę nie odczuwamy tu jakiekolowiek problemu z prowadzeniem wynikającym z nadmiaru kilogramów z tyłu. Za to ogromny plus!

 

 

 

Podsumowanie

Skrajnie praktyczny i w bardzo dobrej cenie - tak najprościej można podsumować model Ecobike Tourism. Stanowi świetną alternatywę dla tradycyjnych środków transportu i to nie tylko dla osób mieszkających w centrum miast, ale także na ich obrzeżach - bo przecież po złożeniu roweru możemy niczym walizkę zabrać go do kolei podmiejskiej lub autobusu. Ecobike przy naprawdę dobrej cenie był w stanie dorzucić nam jeszcze komplet wyposażenia użytkowego, jak błotniki, bagażnik, oświetlenie, więc zasadniczo dostajemy kompletny rower do przemieszczania się w mieście. Sam system wspomagania elektrycznego w Tourismie bazuje na znanych i sprawdzonych podzespołach - zdecydowanie podobać może się stopień zintegrowania baterii i związane z tym równe rozłożenie masy roweru, co ma wpływ na prowadzenie - a to po chwili przyzwyczajenia się do specyfiki składaka z małymi kołami potrafi autentycznie sprawiać radość. 

 

 

Specyfikacja

Ecobike Tourism
  • System panel LCD - 6 trybów wspomagania jazdy, prędkościomierz, licznik, manetka gazu
  • Maks. obciążenie 120 kg
  • Rama 15,5 cala
  • Koło 20 cali, wzmacniane obręcze oraz nierdzewne szprychy,
  • Opony Schwalbe Big Apple
  • Korba VP-BC73
  • Przerzutki Shimano Tourney 6-biegowa
  • Hamulce podwójne V-brake PROMAX TX-117
  • Manetki SHIMANO TOURNEY
  • Kierownica regulowana w 2 płaszczyznach aluminiowa
  • Support VP-BC73
  • Siodło Selle Royal Freeway
  • Oświetlenie oświetlenie KENDO z baterii głównej
  • Wymiary opakowania 88 x 40 x 69 cm
  • Wymiary roweru 148 x 45 x 108 cm
  • Waga 21,8 kg (aluminium)
  • Cena 4599 zł
Katalog 2018 Ecobike

 

Producent: www.rowery-elektryczne.pl

Fot. Michał Kuczyński