Test: Mosso 20XR3 - osobliwy mieszczuch

Drukuj
Rzadko zdarza nam się testować tak zaskakujące rowery, które dają aż tyle przyjemności z jazdy. Tomasz Brzewski

Po paru latach w tej branży naprawdę trudno się dać zaskoczyć. Nowe rowery i nowe technologie pojawiają się co chwile. Jednak czasem zdarza nam się testować coś, co wymyka się wszelkim stereotypom. Świetnym przykładem jest tu Mosso 20XR3.

Galeria
Galeria: Mosso 20XR3 Zobacz pełną galerię

Gwoli ścisłości - Mosso 20XR3 to nie jest po prostu normalny rower, który w tym momencie możecie ot tak sobie kupić w sklepie. To raczej efekt eksperymentu importera, który postanowił stworzyć swoistego demo-bike z części, które w swojej ofercie posiada marka Mosso. Zapewne o niej słyszeliście - chociażby szukając sztywnego widelca do roweru górskiego na miesiące zimowych treningów wytrzymałości. Tajwańska firma ma w swojej ofercie pełną gamę części zamiennych do rowerów, obejmujących kierownice, wsporniki, siodła, ramy, a nawet kompletne koła. 

Mając do dyspozycji taki repertuar produktów, grzechem byłoby nie pokusić się o stworzenie roweru pokazowego. Nie pierwszego, dodajmy. Już rok temu testowaliśmy dla Was propozycję miejskiego ścigacza bazującego na kołach 28 cali i pełnowymiarowej ramie. Tym razem jest... znacznie zabawniej.

Co to właściwie jest?

Jeśli mamy znaleźć rower najbliższy testowanemu Mosso, to będą to coraz popularniejsze nowoczesne składaki na kołach 20 cali. Od jakiegoś czasu tego typu konstrukcje często pojawiają się na ulicach miast, a za sprawą kompaktowych wymiarów są też doskonałymi towarzyszami osób, które lubią dużo podróżować. Oczywiście każdy, kto urodził się przed 1990 rokiem w Polsce ma pewnie swoje doświadczenia z małymi kołami i składakami, jednak współcześni przedstawiciele tego gatunku rowerów zadziwiają swoimi możliwościami. Dzięki przemyślanej konstrukcji, lekkim materiałom i dobrze dobranym napędom małe koła potrafią dzisiaj naprawdę zaskoczyć.

Tym co odróżnia demo bike Mosso od typowych w tym segmencie składaków jest rama i charakter. Nie ma tutaj opcji składania, a rama jest tak naprawdę pełnoprawną ramą szosową w... miniaturce. W zasadzie w miniaturce są tutaj przede wszystkim koła, bo reszta pozwala zająć normalną pozycję za kierownicą. Ramy dostępne są w dwóch rozmiarach: 43 cm - 17" oraz 48 cm - 19". Testowy rower miał rozmiar 17 i dla testującego był minimalnie za mały (178 cm wzrostu) - brakowało minimalnie większego zakresu wysunięcia sztycy. 

Rama posiada zewnętrzne prowadzenie przewodów, gwintowaną mufę supportową i mocowania pod hamulce szosowe. Wyposażono ją w aluminiowy widelec również produkcji Mosso, od tego producenta pochodzi też reszta komponentów takich jak wspornik kierownicy, sama kierownica, siodło i sztyca. Ciekawostką jest jedynie rura sterowa - jest oczywiście oryginalnie długa, jednak zamiast dawać na nią pół miliona podkładek, twórca roweru po prostu dorobił kawałek osłonowej rurki w kolorze białym.

 

 

 

 

 

 

Interesująco przedstawia się kwestia napędu tego roweru. Mamy tutaj grupę Shimano Claris zestawioną z klamkomanetkami do prostych kierownic. Efekt? Szosowy napęd zamienia ten rower w prawdziwą rakietę, która nie boi się prędkości powyżej 30 kilometrów na godzinę. Momentami aż tęskniliśmy za szosowym barankiem, żeby jeszcze bardziej poprawić aerodynamikę i być... jeszcze szybszym.

Napęd został uzupełniony hamulcami Tektro i tutaj kryje się największe ograniczenie. Hamulce oczywiście działają jak najbardziej poprawnie, jednak to typowy model szosowy, który nie pomieści opon szerszych niż 25C. Paradoksalnie nie uważamy, że to zły wybór, ale jak ktoś nie ma takich ambicji, żeby ścigać się ze świateł i zadziwiać kolarzy szosowych, to pewnie doceniłby szersze gumy mniej podatne na wpadanie np. w studzienki czy szyny tramwajowe. Aczkolwiek podobno wersja na tarcze też jest realna.

 

 
 

 

 

Jeśli chodzi o same koła, to również są ciekawe. Możecie sobie wyobrazić sztywność i dynamikę kół 20 calowych zestawinych z wąskimi i szybkimi oponami szosowymi. Przyspieszenie w tym rowerze jest po prostu fenomenalne, czuć, jak mała jest bezwładność kół. Zwrotność to osobna liga, jesteśmy w stanie zawrócić na raz na każdej alejce, nie ma też problemu z wrzuceniem roweru do bagażnika samochodu, czy oparciem go gdzieś np. w knajpie tak, aby nikomu nie przeszkadzał. 

Całość waży około 8,89 kg, co również ma niebagatelny wpływ na wrażenia z jazdy.

 

 
 

 

 

Po co komu taki rower?

Chociaż Mosso 20XR3 powstał przede wszystkim jako demo bike, celem prezentacji ciekawych komponentów, to nie da się ukryć, iż udało się tutaj wyklarować całkiem interesującą platformę roweru miejskiego. Połączenie normalnego szosowego napędu z małymi kółkami powoduje, że praktycznie nie tracimy na prędkości i mobilności w miejskich warunkach względem dużych rowerów. Oczywiście pojawia się nerwowość na bardzo dziurawej nawierzchni, jednak na gładkiej drodze jesteśmy nie do zatrzymania. 

W wersji z prostą kierownicą rower jest bardzo komfortowy, oferuje wyprostowaną pozycję na siodełku. Podobno rozważany jest też wariant z barankiem, który dodałby jeszcze więcej aerodynamiki i pewności prowadzenia przy większych prędkościach.

 

 

 

 

Mosso 20XR3, jeśli chodzi o charakterystykę jezdną, znacząco różni się od swoich bezpośrednich rywali, czyli współczesnych składaków. Jest lżejszy, bardziej dynamiczny i sztywny. Lepiej wpasuje się więc w gusta osób, które chcą podczas codziennej komunikacji zaznać więcej emocji. Prowadzenie tego roweru jest po prostu bardziej precyzyjne niż w przypadku składaka i nawet osoby o "ciężkiej nodze" nie powinny odczuć braków sztywności. W końcu kto powiedział, że oryginalny rower nie może też po prostu dobrze jeździć.

Podsumowanie

Mosso 20XR3 to bez wątpienia ciekawy eksperyment, który zdaniem dystrybutora może pojawić się na rynku. Trzymamy kciuki - jesteśmy przekonani, że dla wielu osób może się okazać naprawdę ciekawą alternatywą do codziennej komunikacji, która zapewni stały dopływ endorfin i adrenaliny podczas miejskich manewrów. 

 

Specyfikacja

Mosso 20XR3
  • Rama: Mosso 20XR3, aluminium 7005
  • Widelec: Mosso FK20XR3, aluminium 7005
  • Przerzutka tył: Shimano Claris RD2400
  • Przerzutka przód: Shimano Claris FD2400
  • Korba: Shimano Claris FC-R2000, 50/34, 170 mm
  • Kaseta: Shimano Alivio CS-HG51, 11-28
  • Manetki / Klamki: Shimano Claris SL/BL-R2000, 2x8 Kierownica / Mostek: Mosso AL-H/BAR-06 31,8x600 mm / Mosso AL-STEM-06
  • 31,8x90 mm
  • Siodło / Sztyca: Mosso SD-15 / Mosso AL-SP-06 31,6x380 mm
  • Koła: Mosso WS20XR3, Schwalbe Durano 28-451 (20"x11/8")
  • Waga: 8,89 kg
Katalog 2018 Mosso

 

 

Dystrybutor: mossopolska.pl

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj