Otaczający nas świat bezustannie podlega zmianom - zmieniają się mody, trendy, styl życia... Są jednak w tym wszystkim takie zjawiska, które śmiało można określić mianem ponadczasowych - i czymś takim w rowerowym środowisku bez dwóch zdań są rowery wykonane ze stali. W kolarstwie obecne praktycznie od początku, dlatego też cieszą się tak dużym szacunkiem. Czy jednak ich pozycję na rynku określić możemy jako "constant"? Trzeba przyznać, że lata dynamicznego rozwoju nowych technologii, takich jak budowa ram aluminiowych czy karbonowych, nieco pozycję stali przyćmiły, jednak pewnym jest, że wśród rowerowych koneserów bezustannie materiał ten cieszył się popularnością. Każdy kto jednak śledzi rowerowy rynek na pewno zauważył, że ostatnie sezony to zdecydowany renesans stalowych konstrukcji.
Nie trzeba szukać daleko - otóż nie wiemy czy pamiętacie, ale KROSS już 2 lata temu na Eurobike zaprezentował stalowego hardtaila, który jako seryjny wkracza do oferty polskiego producenta na sezon 2017. W zasadzie KROSS na rok 2017 stworzył dwie stalówki, które de facto bazują na identycznej ramie (jedyna różnica - kolor) - to Smooth Trail z kołem 27,5+ oraz Pure Trail z kołem 29" (jeśli więc ktoś zdecyduje się na zakup lub posiada już w domu drugą parę kół, to w zasadzie może mieć swoiste 2 w 1). My w praktyce sprawdziliśmy model Smooth Trail, na którym mieliśmy szansę pojeździć na słynnych Singlach pod Smrkiem.
Idea
Zanim przejdziemy do konkretów zastanówmy się, co takiego stanowi o uroku stalówek w typie naszego Smooth Traila? Z jednej strony na pewno nieco oldschoolowy, czy raczej "vintage'owy" charakter, który ponadczasowego ducha adaptuje do współczesnych wymagań rowerzystów. Z pewnością też wiele osób zgodzi się z nami, że minimalizm stalowych konstrukcji, ich prostota, a nawet pewnego rodzaju surowość to chyba największa siła tego typu konstrukcji - te rowery po prostu wyglądają pięknie. Świetnie naszym zdaniem uchwycił to KROSS, który zdecydował się na proste, jednokolorowe malowanie z wykończeniem na mat, ozdobione symbolicznymi napisami KROSS - naszym zdaniem to designerski strzał w 10, który świetnie komponuje się z charakterem roweru.
Rama i geometria
Z czego zatem dokładnie zbudowana jest rama Smooth Traila? Odpowiedź brzmi: stalowe rury Reynoldsa o oznaczeniu 853 - to jeden z bardziej zaawansowanych produktów stalowego potentata: rury te są poddawane obróbce cieplnej, a następnie utwardzane strumieniem powietrza, co pozwala osiągnąć bardzo dużą wytrzymałość materiału i jednocześnie pozwala na zastosowanie rur o cienszych ściankach (jest lżej!).
Geometrycznie Smooth Trail to nowoczesny, szlakowy hardtail - o tym wprost podpowiada już zresztą "trail" w nazwie. Ma być możliwie jak najbardziej uniwersalnie, dlatego geometria to swojego rodzaju złoty środek pomiędzy przyzwoitym podjeżdżaniem, a dobrymi właściwościami zjazdowymi. Kąt główki ramy na poziomie 67 stopni, kąt rury podsiodłowej 74 stopnia, długość rury górnej na poziomie 618 mm oraz baza kół 1179 mm w rozmiarze M. Długość tylnych widełek oczywiście musi uwzględniać konieczność zastosowania dużego koła - w tym przypadku liczy 437 mm.
Będąc przy ogonie należy wspomnieć o tym, że Smooth Trail skrywa w swojej konstrukcji także nowinki konstrukcyjne - na czele ich stoi oczywiście standard osi sztywnych Boost, który nie tylko daje większą sztywność boczną całego układu, ale i pozwala wygospodarować więcej miejsca na oponę. O tym, że jest szeroko przypomina nam zresztą kształt rury przebiegającej pod łańcuchem, której charakterystyczne wycięcie robi miejsce dla blatu korby. Stalowy hardtail polskiej marki to nie tylko Boost - znajdziemy tu także taperowaną główkę sterową (niech Was nie zmyli zdjęcie w galerii, przedstawiające jedną z pierwszych wersji z prostą sterówką - na jazdy udaliśmy się już docelowym egzemplarzem).
Wyposażenie
Smooth Trail to solidnie wyposażony rower, przy specyfikacji którego KROSS nie starał się za wszelką cenę oszczędzać, lecz skupił się na tym, by całość działała po prostu tak jak należy. Po pierwsze mamy tu więc 120 mm widelec RockShox Reba Solo Air z blokadą skoku obsługiwaną pokrętłem na koronie amortyzatora. Po drugie w Smooth Trailu czeka na nas także sztyca teleskopowa - doskonale znany wszystkim Reverb Stealth (co ciekawe linka droppera to jedyny przewód poprowadzony wewnątrz ramy) o zakresie zależnym od rozmiaru roweru.
Napęd to dalszy ciąg amerykańskiego snu - znana już doskonale wszystkim miłośnikom napędów 1x11 grupa SRAM GX. Kto jak kto, ale Amerykanie znają się na temacie napędów z jednym blatem wyjątkowo dobrze - GX w założeniu więc miał stanowić bardziej przystępną cenowo grupę 1x, która pełnymi garściami czerpała z dziedzictwa wyższych grup amerykańskiego koncernu. Szerzej o GX pisaliśmy w osobnym teście (Test: SRAM GX), więc w skrócie - spotkamy tu charakterystyczny dla SRAM-a twardy, męski sposób wbijania biegów, który zapewnia mocna sprężyna (przy okazji wzór jeśli chodzi o zapobieganie skakaniu łańcucha na nierównościach), a także szerokie spektrum przełożeń (blat 32T oraz kaseta 10-42) i tarczę korby z zębami narrow-wide zapobiegającymi spadaniu łańcucha. Za hamowanie odpowiadają tu hydrauliki SRAM Level T.
Jedną z ważniejszych cech Smooth Traila, która może bardziej niż stal stanowi o właściwościach jezdnych roweru, są koła w rozmiarze 27,5+ - całość stoi na obręczach WTB obutych w opony Schwalbe Nobby Nic o szerokości aż 2,95".
Smooth Trail na szlaku
Interwałowy charakter singli pod Smrkiem stanowił idealny poligon doświadczalny dla testowanej stalówki - w naszych oczach hardtaile tego typu są skrojone właśnie na miarę prostszych tras, gdzie czekają na nas zarówno zjazdy, jak i odcinki gdzie trzeba się wspinać (w to wliczamy także szereg naturalnych szlaków).
Od samego początku wspinaczki na początek czeskich tras Smooth Trail wprawił nas w osłupienie - ten rower naprawdę się wspina i to dostarczając nam wrażeń zbliżonych do rowerów skrojonych pod maratony! W przypadku kół z plusem zasada jest prosta i tyczy się także stalowego hardtaila od KROSSa - im podjazd cięższy technicznie, tym większą przewagę nad tradycyjnym hardtailem pokazuje koło 27,5+. Mogłoby się wydawać, że szersza opona generować będzie większe opory toczenia - być może są one nieco większe na asfalcie (chociaż czy jest to odczuwalne? co do tego przekonani nie jesteśmy), jednak już na podjazdach obfitujących w korzenie czy kamienie Smooth Trail zawstydza szereg wyścigowych hardtaili, w czym nie przeszkadza nawet nieco większa waga całości (13,9 kg). Czapki z głów!
Okej, nie róbmy z siebie już drugiej Włoszczowskiej czy Gigera i nie oszukujmy się: kupując trailówki chcemy poczuć przede wszystkim radość z jazdy w dół. Jak tutaj radzi sobie Smooth Trail? Charakter zjazdowy jest wprost proporcjonalny do charakteru roweru w ogóle - jest surowo, pierwotnie i bez wątpliwości nie można się nudzić. Geometria stalowego twardziela polskiej firmy jest skrojona w punkt, bo rower prowadzi się super stabilnie na zjeździe, ale jednocześnie wręcz prowokuje do agresywnej jazdy. Pozwolić można sobie na bardzo wiele, chociaż trzeba przy tym pamiętać, że Smooth Trail nawet z oponą 27,5+ jest bardziej wymagający względem ridera niż pierwszy lepszy 120-milimetrowy full - i chyba to jest w tym wszystkim jedną z fajniejszych rzeczy. Na odcinkach technicznych musimy mocniej popracować całym ciałem.
W tym miejscu warto wspomnieć o tym, że opony 27+ pozwalają na naprawdę dużo, a po osiągnięciu odpowiedniego ciśnienia dobrze kleją się w wirażach i prowokują do ciągłego lecenia piecem oraz agresywnego wchodzenia w każdy wiraż - to może mieć i swoje negatywne skutki, bo łatwo można przedobrzyć i po prostu wylecieć z trasy. Jednocześnie poprzez grubą oponę ciężko stwierdzić, czy faktycznie stal wybiera tu część nierówności - nie odczuliśmy typowej dla stali większej w stosunku do aluminium giętkości.
Wyposażenie Smooth Traila spełniło nasze oczekiwania w 100 %. Sztyca typu dropper to w takim rowerze konieczność i dobrze, że KROSS doskonale wie co w trawie piszczy. Również charakter pracy napędu GX pasuje nam do całości - jest twardo i po męsku. Może i o specyfikacji testowanego przez nas hardtaila nie można powiedzieć, że jest topowa, ale stoi na solidnym poziomie. Taka średnia klasa premium.
Podsumowanie
KROSS Smooth Trail to nie tylko MTB o udanej, uniwersalnej i jednocześnie rozrywkowej geometrii, ale także rower z prawdziwym charakterem. Stalowemu hardtailowi polskiego producenta nie da się odmówić swojego wyjątkowego stylu i jesteśmy przekonani, że Smooth Trail już teraz ma grono zagorzałych zwolenników i wielbicieli - my do tego grona się zaliczamy! Jak zwykle jednak w przypadku czegoś wyjątkowego przyjdzie nam zapłacić nieco więcej - 8999 zł to kwota, w której część z osób rozglądać będzie się za rowerem z pełnym zawieszeniem. Jeśli jednak cenicie sobie w rowerze także "to coś", co ciężko zdefiniować (ego, charakter, dusza?), to Smooth Trail jest dla Was!
Specyfikacja
- RAMA Stal Reynolds 853
- WIDELEC RockShox Reba Solo Air (skok 120mm, stożkowa rura sterowa)
- PIASTA PRZÓD SRAM MTH 716 15x110mm
- PIASTA TYŁ SRAM MTH 746 12x148mm XD Driver
- OPONY Schwalbe NOBBY NIC SnakeSkin Folding 27.5x2.95”
- OBRĘCZE WTB Scraper i45 27,5"
- PRZERZUTKA TYŁ SRAM GX1
- HAMULCE PRZÓD SRAM Level T (tarczowy, hudrauliczny, tarcza S - 160mm, M/L - 180mm)
- HAMULCE TYŁ SRAM Level T (tarczowy, hudrauliczny, tarcza 160mm)
- DŹWIGNIE HAMULCA SRAM Level T (hydrauliczne)
- MANETKI SRAM GX11 Trigger
- KORBY SRAM GX-1000 32T
- SUPORT SRAM GXP BSA
- ŁAŃCUCH SRAM PC-1130
- KASETA / WOLNOBIEG SRAM XG-1150 10-42T
- KIEROWNICA Kross Racing Components (aluminium, 780mm, 35mm)
- WSPORNIK KIEROWNICY Kross Racing Components (aluminium, ahead, 35mm)
- WSPORNIK SIODŁA RockShox Reverb Stealth (S - 390x125mm, M/L - 440x150mm, 31,6mm)
- STERY FSA Orbit ITA
- SIODŁO WTB Volt Comp
- CHWYTY Kross 150mm
- WAGA 13,9 kg
- CENA 8999 zł
Producent i dystrybucja: www.kross.pl
Fot. Szymon Wołdziński / Piotr Staroń