Test: Saveno Everest 4.0 - ambitny cross

Drukuj
Saveno Everest 4.0 Michał Lewandowski

Saveno Everest 4.0 to podręcznikowy przykład solidnego roweru crossowego. Na przykładzie "doinwestowanego" modelu polskiego producenta sprawdzamy, czego powinniśmy oczekiwać od crossówki i dla kogo takie rowery są stworzone.

Galeria
Galeria: Saveno Everest 4.0 Zobacz pełną galerię

Środowisko rowerzystów zasadniczo moglibyśmy podzielić dwubiegunowo - po jednej stronie postawmy osoby, dla których rower to tylko środek codziennego transportu, rzecz tylko i wyłącznie praktyczna. Po drugiej stronie ulokowalibyśmy pasjonatów, dla których rower to sport, trening i wyścigi (chyba każdy redaktor związany z rowerami zdecydowanie bliżej ma do tego drugiego biegunu). Czy powyższy podział będzie słuszny? Tak, jeśli uwzględnimy wszystkich tych, którzy są pomiędzy, czyli ludzi traktujących rowery zarówno praktycznie, jak i rekreacyjnie - dziś pod lupę weźmiemy jeden z rowerów dedykowanych właśnie tej grupie.

Żyjąc na co dzień w świecie nastawionych na wyczyn szosówek i wyspecjalizowanych rowerów górskich mało mamy do czynienia z rzeczywistością. Nie oszukujmy się - chociaż popularność kolarstwa wzrosła w ostatnich latach niesamowicie, to jednak zdecydowanie więcej jest osób postrzegających rower po prostu jako... dwa kółka (na szczęście coraz częściej jako bardzo przyjemne dwa kółka). Kiedy jesteś związany z branżą rowerową, to spotkania ze znajomymi czasem wiążą się z pytaniami w rodzaju: "A jaki rower poleciłbyś mi na co dzień? No wiesz... ja nie jeżdżę 20 tys. km rocznie, ale chciałbym się trochę poruszać i pokręcić, trochę po szosie, trochę po lesie...". Odpowiedź dla naszych znajomych najczęściej brzmi: prawdopodobnie potrzebujesz crossówki.

Między innymi z tego powodu w naszej redakcji zagościł ciekawy cross marki Saveno, która mówiąc w skrócie, jest ciekawym efektem współpracy Polaków i Brytyjczyków. Postawiliśmy na sprawdzenie modelu Everest 4.0, który jest najwyższym wariantem w gamie crossówek Saveno.

Co to znaczy rowery crossowe?

Saveno Everest 4.0 to typowy przedstawiciel segmentu cross i chociaż mamy do czynienia z osobnikiem "doinwestowanym", o czym za moment, to jest odpowiednim przykładem by zobrazować, czym charakteryzują się rowery z tegoż segmentu. Rowery tego typu mają nam służyć do codziennej komunikacji, ale i weekendowej rekreacji, a więc należy połączyć tutaj praktyczność i trochę sportowego zacięcia. W ten sposób w nasze ręce oddaje się rowery na 28-calowych kołach z oponami z lekkim, możliwie jak najbardziej uniwersalnym bieżnikiem. Z przodu czeka na nas amortyzator, który nie został zamontowany tutaj z myślą o jeździe MTB, tylko głównie o poprawie komfortu w trakcie jazdy w nieco łatwiejszym terenie, jak chociażby leśna droga, szutrówka, itp. Rower z segmentu cross musi finalnie zapewnić nam optymalną pozycję, nie tak radykalną jak na szosie czy w przełaju, tylko bardziej wyprostowaną i komfortową. Na liście pożądanych cech wymienilibyśmy jeszcze możliwość zamontowania tutaj wyposażenia dodatkowego, takiego jak stałe błotniki czy bagażnik - ten zabieg przesunie naszego crossa w stronę rowerów określanych mianem trekkingowych i musicie wiedzieć, że te pojęcia czasem stosowane są ze sobą zamiennie lub są po prostu mylone.

Jak do powyższego ma się Saveno Everest? Starannie wykonana rama z aluminium posiada w punkt dobraną geometrię - jest komfortowo, a o możliwość dobrania optymalnej pozycji dba mostek z regulacją kąta nachylenia - dzięki temu możemy wybrać, czy chcemy zająć rekreacyjną, wyprostowaną postawę, czy jeździć w nieco bardziej pochylonej pozycji. Model 4.0 to jeden z dwóch Everestów z hamulcami tarczowymi, które zapewniają równie dobre działanie bez wpływu na warunki atmosferyczne i pochwalić mogą się przyzwoitą, dobrze modulowaną siłą hamowania. Na próżno szukać tutaj zaawansowanych rozwiązań konstrukcyjnych znanych z wyczynowych rowerów - po prostu nie o to tutaj chodzi, a zbytnie fajerwerki technologiczne niepotrzebnie zawyżałyby cenę całości. Takie smaczki jak sztywne osie, stożkowe główki ramy czy super sztywne standardy suportu okazałyby się w tym specyficznym przypadku strzałem w powietrze i niewykorzystanym potencjałem. Z tego powodu też Saveno starało się podejść do modelu Everest jak najbardziej pragmatycznie - chodzi nam m.in. o zastosowanie zewnętrznego prowadzenia pancerzy, które znacząco ułatwi drobne naprawy, jak chociażby wymiana linek czy regulacja przerzutek. Everest posiada także w stosownych miejscach otwory do zamontowania stałych błotników i bagażnika.

 

Wyposażenie

W tym względzie Everest 4.0 mocno wyróżnia się na tle konkurencji - zazwyczaj bowiem rowery crossowe, traktowane przez producentów jako modele do rekreacji, podlegają sporym oszczędnościom... najczęściej odbija się to na specyfikacji. Saveno w przypadku modelu Everest 4.0 wyszło z innego założenia. Gołym okiem widać, że producent postawił przed sobą zadanie stworzenia crossówki na wysokim poziomie, w której znajdziemy wyposażenie z powodzeniem stosowane w o wiele bardziej intensywnie eksploatowanych rowerach górskich.

O komfort jazdy dba Sr-Suntour SF14-NEX - amortyzator działa na tyle dobrze, na ile potrzebuje tego crossówka, a więc nie dostarcza za dużo skoku, ale uprzyjemnia jazdę w lekkim terenie.Michał Lewandowski
Saveno nie stosuje tu rozwiązań takich jak stożkowa główka sterowa, ale i konstrukcje takie jak Everest nie wymagają tego typu udoskonaleń - to raczej standardy rowerów dedykowanych do ścigania i agresywnej jazdy w górach.Michał Lewandowski

Napęd o szerokim spectrum przełożeń 3x10 pracuje na produktach z grupy Shimano Deore (przerzutka przednia i manetki) oraz wyższej grupy Shimano SLX (przerzutka tylna). Chyba nie trzeba specjalnie powyższych produktów rekomendować - od lat Deore i SLX cieszą się uznaniem za świetny stosunek ceny do jakości działania, która stoi na naprawdę wysokim poziomie. Tak jak pisaliśmy powyżej z podzespołami na takim poziomie bez większego stresu o defekt moglibyśmy się pokazać na amatorskim wyścigu MTB, gdzie napęd jest wystawiony na bolesną próbę. Nie dziwi nas więc, że w crossówce Everest całość działała płynnie i szybko. Producent dorzucił do zestawu poza grupowy, ale na szczęście dość solidny mechanizm korbowy Shimano FC-T521 z suportem w standardzie Octalink.

Amortyzator - zwykle to od niego zaczynamy opis wyposażenia, ale nie oszukujmy się: przed amortyzatorami w konstrukcjach typu cross nie stawia się wygórowanych oczekiwań. Sr-Suntour SF14-NEX to podstawowy model miejsko-rekreacyjny o niewielkim skoku 63 mm - amortyzator działa, dodając sporo komfortu podczas jazdy, nie ciąży i posiada blokadę skoku - i to w zupełności wystarczy, aby stwierdzić, że jest tu mile widziany.

O komfort dbają też inne elementy wyposażenia - wspomniany powyżej regulowany mostek, ale i amortyzowana sztyca oraz miękkie siodło, które w porównaniu do bardziej sportowych konstrukcji dają wręcz kanapową wygodę.

SLX w rowerach crossowych zdecydowanie należy do rzadkości. Te przerzutki stworzone zostały z myślą o pracy w o wiele cięższym terenie, więc do ich pracy nikt nie ma najmniejszych zastrzeżeń. Wysoki poziom!Michał Lewandowski
Zastosowanie napędu 3x10 gwarantuje, że przełożeń nie zabraknie nam nawet na stromym podjeździe.Michał Lewandowski

Wrażenia z jazdy

Zacznijmy od wspólnego mianownika, który łączy wszystkie modele Saveno z rodziny Everest - geometria i związany z nią komfort jazdy. Crossówki Saveno możemy określić jako bardzo dobrze wyważone pomiędzy wygodą i sportowym zacięciem, ale w rekreacyjnym tego słowa znaczeniu. Mówiąc wprost - jest po prostu miękko i przyjemnie, co w tym przypadku jest mile widziane (a na przykład w przypadku wyczynowego ścigania na szosie już niekoniecznie). Dobrą robotę wykonuje tu sztyca o lekkiej amortyzacji i wygodne siodło. Amortyzacja naszego Nexa działa na tyle, na ile jest nam to potrzebne na utwardzonych ścieżkach poza szosą, co pozwoli nam w przyjemny sposób wyrwać się na weekendowe wyprawy. Geometria roweru wraz z regulowanym mostkiem z kolei umożliwia zajęcie wyprostowanej pozycji, aby po prostu było... wygodnie.

Amortyzowana sztyca dodaje masy komfortu.Michał Lewandowski
Regulowany mostek pozwala nam wybrać pomiędzy pozycją bardziej komfortową lub pochyloną ze sportowym zacięciem.Michał Lewandowski

A co z działaniem poszczególnych podzespołów? Cóż... podczas trwania testów naszego Everesta 4.0 mieliśmy czasem wrażenie, że to wszystko to aż za dużo jak na rekreacyjną crossówkę! Oczywiście piszemy to z lekkim przymrużeniem oka, bo cieszy nas, że w końcu ktoś postanowił także w tym segmencie przesadnie nie oszczędzać i wsadzić do roweru podzespoły, które po prostu działają bez zastrzeżeń. Zmiana biegów odbywa się na bardzo przyzwoitym poziomie. Nie powinniśmy też martwić się o żywotność napędu, bo produkty Deore oraz SLX zaprojektowany zostały do zdecydowanie ciężych zadań, niż weekendowe wycieczki poza miasto. Reasumując: napęd sprosta nawet oczekiwaniom osób, które dzięki Saveno połkną rowerowego bakcyla na całego i zaczną kręcić o wiele więcej niż kiedykolwiek wcześniej.

Michał Lewandowski
Stosunkowo szybka opona o szerokości 35 mm do crossówek nadaje się idealnie, stanowiąc kompromis pomiędzy jazdą po asfalcie, a jazdą po szutrach i w lekkim terenie.Michał Lewandowski

Na koniec warto wspomnieć jeszcze o zastosowaniu przez Saveno hamulców hydraulicznych Shimano - chociaż mamy tu do czynienia z podstawowym modelem, to naszym zdaniem w tym specyficznym przypadku niczego więcej nie potrzeba. Przypominamy też, że rama testowanego roweru pozwala na zamocowanie stałego bagażnika czy błotników - to podstawa w tego typu konstrukcjach, pozwalająca rozszerzyć praktyczność roweru jeśli przyszłaby nam ochota... na przykład na kilkuset kilometrową wyprawę z sakwami. :-)

 

Podsumowanie

W przypadku takich rowerów jak Everest 4.0 gołym okiem widać wizję producenta - Saveno postanowiło zbudować podręcznikowy rower crossowy bez przesadnych oszczędności jeśli chodzi o wyposażenie. W efekcie polskiej firmie udało się stworzyć ambitną crossówkę, która dzięki przyzwoitym podzespołom bezproblemowo pokona wiele setek kilometrów, a użytkownikowi pozwoli cieszyć się solidnym działaniem udanej całości. Jak przystało na rower oscylujący wokół zastosowań turystyczno-rekreacyjnych największy nacisk położono tutaj na komfort jazdy i ten cel udało się osiągnąć. Jeśli zdecydujecie się dołożyć kilka złotych więcej na swój rower i kupicie Everesta 4.0, na pewno będą to dobrze zainwestowane pieniądze.

Saveno EVEREST 4.0

Saveno EVEREST 4.0
  • Cena: 2799.00 PLN
  • Rama: Aluminium
  • Widelec: Sr-Suntour, SF14-NEX DLO
  • Kierownica: Stalowa 620mm
  • Wspornik kierownicy: Alu, ahead, regulowany
  • Wspornik siodła: Alu, amortyzowany, 350mm
  • Siodło:  Selle Royal Lancia
  • Pedały: Alu
  • Chwyty: Herrmans Ergo DD08B
  • Manetki: Shimano DEORE SL-T610, 30 biegów
  • Przerzutka tylna: Shimano DEORE SLX 10spd
  • Przerzutka przednia: Shimano DEORE FD-T610
  • Hamulce: Shimano SM-RT54, hydrauliczne tarczowe
  • Dźwignie hamulca: Shimano BL-M396
  • Kaseta / wolnobieg: Shimano CS-HG62-10, 10 biegów, 11-32T
  • Łańcuch: SHIMANO
  • Mechanizm korbowy: Shimano FC-T521, 48x36x26T, 170mm
  • Środek suportu: CARTRIDGE
  • Obręcze: alu, dwuścienne
  • Piasty: Shimano
  • Opony: SCHWALBE 700x35/43C
Trekking/Cross Saveno GDZIE KUPIĆ

Dystrybutor: saveno.pl

Fot. Michał Lewandowski

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj