Ecobike ui5 l city - więcej niż mieszczuch

Prezentujemy z bliska rower elektryczny Ecobike ui5 l w wersji city

Drukuj
Tomasz Wienskowski

Pod dość enigmatyczną nazwą ui5 l kryje się elektryczny rower polskiej firmy Ecobike, która jest jednym z pierwszych polskich producentów specjalizujących się w temacie e-rowerów. Na warsztat wzięliśmy jednego z elektrycznych mieszczuchów rodzimej firmy.

Galeria
Galeria: Ecobike ui5 l city Zobacz pełną galerię

Ecobike, pomimo anglojęzycznej nazwy, jest firmą polską - mówiąc dokładniej, wywodzi się z Wrocławia. Od samego początku istnienia firmy (a więc już od ponad 10 lat) producent związany był z rynkiem rowerów elektrycznych. Trudno nie odnieść się do tego, jak bardzo świat e-rowerów zmienił się w ostatnim dziesięcioleciu - kiedy Ecobike zaczynał, rowery elektryczne praktycznie stawiały pierwsze, nieśmiałe kroki (szczególnie jeśli chodzi o Polskę). Dziś, chociaż popularność e-rowerów nie jest u nas jeszcze tak wielka jak na zachodzie Europy, rowery z elektrycznym wspomaganiem nikogo już nie szokują, szczególnie kiedy mowa o konstrukcjach rekreacyjnych i tych, używanych do codziennej komunikacji.

Model ui5 l city jest właśnie jedną z takich konstrukcji - jak podpowiada nazwa, rower dedykowany jest do użytku w mieście, ale nie dajmy się zwieść. W rzeczywistości w ofercie Ecobike'a dostępne są trzy warianty tego modelu (trekking, cross i city), które różnią się jedynie wyposażeniem, takim jak bagażnik, błotniki czy regulowany mostek - to pokazuje jednoznacznie, że ui5 l stanowi bardzo uniwersalną platformę, która pozwoli nam zarówno na codzienny transport w mieście, jak i na rekreacyjne, dłuższe wypady turystyczne, także w lekkim terenie.

Charakter

Na wstępie trzeba powiedzieć wprost - model ui5 l city chociaż wydaje się być zdeklarowanym mieszczuchem, zbudowany został na bazie roweru crossowo-trekkingowego w wersji popularnie zwanej "damką" (co nie wyklucza z grona użytkowników panów!), czyli bazuje na segmencie, który jeśli chodzi o użytek rekreacyjny i codzienny cechuje się największą wszechstronnością. Co stanowi o uniwersalności naszego Ecobike'a? Rower zbudowany został w oparciu o hydroformowaną aluminiową ramę przystosowaną pod koła w rozmiarze 28" (standard w przypadku crossówek) i hamulce tarczowe (w naszym przypadku mechaniczne Tektro Novela), które jednoznacznie pokazują, że ui5 l pomyślany jest też jako rower, którym będziemy mogli zjechać z szosy - przypominają o tym także dość szerokie (a raczej typowe dla trekkingu) 38 mm opony. Po drugie całość dopełniono o amortyzowany widelec - podstawowy model SR Suntour NEX o niewielkim skoku pozwala poczuć więcej komfortu podczas jazdy w miejskiej dżungli usianej krawężnikami oraz na szutrowych i utwardzonych ścieżkach leśnych - klasyczny mieszczuch miałby w tym miejscu zwykle widelec sztywny.

 

 

 

 

System e-wspomagania

Oczywiście języczkiem u wagi w przypadku każdego Ecobike'a jest system wspomagania elektrycznego - zacznijmy od ogółu. Po pierwsze, co stanowi o dobrej estetyce całości, bateria zintegrowana została z ramą (montujemy ją w rurze głównej, blokując za pomocą kluczyka). Silnik z kolei zamontowano w miejscu tylnej piasty, a całość uzupełnia centrum sterowania na kokpicie - wyświetlacz i manetka, służąca do jego obsługi.

Czas na szczegóły - w nowej wersji roweru ui5 l na rok 2017 wrocławski producent zastosował baterię o większej pojemności niż dotychczas - to akumulator na ogniwach Panasonica o dużej pojemności wynoszącej 14,5 Ah (Amperogodzin), co daje zasięg od około 80-90 km do maksymalnie 130 km - tutaj wszystko zależy od programu wspomagania którego używamy (do dyspozycji mamy 6 programów pracy o różnej sile), od ukształtowania terenu czy kierunku wiatru. 

 
 

 

Zamontowany z tyłu silnik także nie należy do słabeuszy - najczęściej w e-bike'ach znajdujemy jednostki o mocy 250W. W tym wypadku jednak Ecobike zastosował silnik o mocy 350W - różnica jest znaczna i odczuwalna. Co jednak ważne w codziennym użytkowaniu, dzięki zastosowaniu odpowiednich sensorów oraz kontrolera moc jest dawkowana płynnie i całość działa na naprawdę wysokim poziomie. Poprzez płynność rozumiemy szybką, "miękką" reakcję silnika na nasze pedałowanie oraz zaprzestanie kręcenia korbami - przypominamy przy tej okazji, że e-rowery z założenia wspomagają nasze kręcenie, niż zastępują je w zupełności (chociaż Ecobike posiada także opcję przemieszczania się wyłącznie za pomocą samej manetki, to jednak polecamy nieco ruchu).

Zastosowanie silnika z tyłu oraz baterii umieszczonej w punkcie centralnym całkiem przyzwoicie rozkłada masę podzespołów wspomagania elektrycznego, dzięki czemu rower prowadzi się w sposób bardzo zbliżony do tradycyjnych konstrukcji, nieobarczonych dodatkowym obciążeniem. Trzeba też wspomnieć, że chociaż Ecobike ui5 tak jak wszystkie elektryki waży więcej niż np. zwykły trekking (waga ui5 to niespełna 24 kg), to wspomaganie rzecz jasna z nawiązką większą masę rekompensuje.

 
 

 

Ostatnim elementem systemu elektrycznego jest centrum sterowania, umieszczone na kierownicy, na które składa się kontroler oraz wyświetlacz LCD, który informuje nas o aktualnym trybie wspomagania, prędkości, pokonanym dystansie czy poziomie naładowania baterii. Na kierownicy znajdziemy też manetkę do wspomnianej powyżej jazdy bez pedałowania (maksymalnie 32 km/h). Zapytacie zapewne - jak to możliwe, że do takiej wartości, skoro prawo Uni Europejskiej jasno mówi, że tego typu rowery wspomagane mogą być do maksymalnie 25 km/h. Otóż co ciekawe Ecobike spełnia unijne normy jakościowe i prawne, ale jednocześnie pozwala na wyłączenie ogranicznika poprzez kontroler na kierownicy - tego typu opcja, jak wspomina producent, może być legalnie stosowana jedynie poza drogami publicznymi (po wyłączeniu blokady wspomaganie naszego pedałowania działa do 34 km/h, a manetka "gazu" do wartości podanej powyżej).

 

 

 

 

Pozostałe wyposażenie

Wśród bardziej "tradycyjnych" podzespołów na liście specyfikacji znajdziemy napęd w konfiguracji 1x7 - za zmianę przełożeń odpowiada tutaj przerzutka Shimano Acera, która do rekreacyjnych zastosowań pasuje idealnie. W rowerach tego typu doceniamy przede wszystkim bezobsługowość, dlatego coraz częściej producenci decydują się na stosowanie wewnętrznej przekładni planetarnej w piaście, co wyklucza konieczność regulacji - tutaj z racji na montaż silnika z tyłu taka możliwość z urzędu jest wykluczona, ale dobrym pomysłem jest zastosowanie jednej tarczy z przodu.

 
 

 

Ważnym elementem rowerów użytkowych jest wyposażenie dodatkowe - wariant city posiada praktycznie wszystko, czego potrzebujecie do zastosowań miejsko-turystycznych: błotniki - są, bagażnik - jest, oświetlenie - na miejscu. Dodatkowo warto zwrócić uwagę na regulowany mostek, który pozwala na szybkie i beznarzędziowe ustawienie wygodnej pozycji. W rzeczy samej komfort jazdy na ui5 l stoi na wysokim poziomie - mamy tu na myśli zarówno możliwośc zajęcia wyprostowanej pozycji, jak i tłumienie nierówności przez amortyzator i szerokie opony Schwalbe Marathon. Czego zabrakło? Chyba jedynie osłony na łańcuch, zapobiegającej ewentualnem pobrudzeniu nogawek spodni.

 
 

 

Podsumowanie

Jak zwykle w podsumowaniu tekstu o elektrykach nie możemy pominąć kwestii finansów - Ecobike nie jest tani, jeśli porównujemy go do rowerów tradycyjnych, ale już na tle segmentu elektryków wypada bardzo konkurencyjnie. To cecha charakterystyczna wrocławskiego producenta, który stara się oferować elektryki w możliwie niskiej cenie i nie rezygnuje przy tym z dobrej jakości swoich produktów. Model ui5 l city to bardzo wszechstronna konstrukcja, która stanowi świetny środek komunikacji, ale i dobrze odnajdzie się podczas weekendowych wypadów za miasto, także po bezdrożach. Jedynym realnym minusem, który trapi wszystkie e-rowery, okazuje się większa waga - tą jednak odczujemy jedynie wtedy, kiedy przyjdzie nam wnieść rower po schodach, bo podczas jazdy EcoBike oszczędzi masę naszych sił i pozwoli na komfortową podróż.

 

EcoBike Ui5 L city / trekking / cross

EcoBike Ui5 L city / trekking / cross
  • Cena: 6299.00 PLN
  • Waga 23,8 kg (aluminium)
  • Silnik 350 W
  • System panel LCD - 6 trybów wspomagania jazdy, prędkościomierz, manetka do 32km/h, dzienny oraz ogólny dystans, sterowanie systemem, wskaźnik aktualnego napięcia na baterii
  • Wbudowana bateria na celach Panasonic 36V14,5 AH
  • Maks. obciążenie 125 kg (razem z bagażnikiem)
  • Rama 19 cali Hydroformed Aluminium
  • Koło 28 cali, wzmacniane obręcze oraz nierdzewne szprychy
  • Opony 700/38C Schwalbe Marathon
  • Korba ProWheel OUNCE-248AC
  • Przerzutki Shimano Acera -7 biegów
  • Zawieszenie przód - widelec regulowany hydrauliczny SR Suntour NEX
  • Hamulce hamulce tarczowe z odcięciem prądu TEKTRO NOVELA
  • Manetki Shimano Acera
  • Kierownica aluminiowa PROMAX, regulowana w 3 poziomach
  • Support łożyska maszynowe NECO L129
  • Piasta Modus
  • Siodło 92-104 cm Selle Royal LOOKIN
  • Oświetlenie SPANNINGA KENDO
Elektryczne EcoBike GDZIE KUPIĆ

 

Dystrybutor: www.rowery-elektryczne.pl

Fot. Tomasz Wienskowski