Test: Mondraker Crafty

Mondraker Crafty - rzecz o tym, jak trudna jest praca w mediach branżowych

Drukuj
Prosta akcja z Mondrakerem w bandach: "składasz się, łokieć w górę, kolanko do ramy, tyłek na zewnętrzną i już!" Tomasz Wienskowski

Mondraker Crafty udanie ucieka wszelkiej próbie zaszufladkowania. Trail, AM, Enduro? Ciekawa geometria, skok, duże koło. Każdy z redaktorów, mając do czynienia z takim okazem, solidnie się napoci. Cyferki czasem jednak zawodzą, a Crafty pokazał swoją prawdziwą twarz dopiero podczas jazdy!

Galeria
Galeria: Mondraker Crafty Zobacz pełną galerię

Do niedawna z fullami sprawa była dość prosta. Do 100 mm ścigacz, 120-130 mm rower szlakowy, 140-150 all mountain i tak dalej, aż na koniec 200+ do zjazdówki. Pewnie, były rowery wymykające się takiej prostej klasyfikacji, niektóre naprawdę fajne, ale z grubsza się wszystko zgadzało. Na podział w zależności od skoku nakładał się drugi prosty schemat - do 120 mm 29”, a powyżej - 26”. Proste? Proste! I komu to przeszkadzało?

Koła... no właśnie! To one namotały w tym prostym jak cep układzie. Najpierw szał na 29”. OK, wysoki chłop na rowerze XL z kołami 26” wyglądał może jakby rąbnął rower młodszemu bratu. To nawet dało się wytłumaczyć samą estetyką. :) No ale potem przyszły 27,5”, teraz 27,5+. Różnice zatarły się dodatkowo, gdy niektórzy producenci mniejsze rozmiary tego samego modelu zaczęli proponować z mniejszymi kołami (27,5”), a większe - na większych (29”). Świat jest zły, a życie okrutne.

Jakby tego było mało - tfu - postęp w geometrii! Policzyli, podłubali i proszę. Nic już nie jest jak było! Czy ktoś choć przez chwilę pomyślał o nas - mediach branżowych?! Gdzie jakieś standardy!

Jeden z podejrzanych

Mondraker Crafty to dobry przykład jak się nas traktuje. Polski dystrybutor - 7Anna – wysyła go do nas na testy. Na pozór wszystko jest normalnie - aluminiowa rama, czarno-żółte matowe malowanie a’la najlepsze wzorce od Mavica. Doskonała prezencja, taki rower musi się podobać i jest tak w rzeczywistości. 

Koła 29” MDK-EP1 TLR - mocny, nie za ciężki Mondrakerowy setup. Jak to w szlakowym - sztyca bez regulacji wysokości. Trochę szkoda, bo po tylu latach człowiek się przyzwyczaił, ale w końcu to jeden z tańszych modeli – gotowy rower dostajemy za mniej niż 10 000 zł. Z tyłu 130mm skoku, damper Fox Float CTD. Jest dobrze, już człowiek rozwija skrzydła, żeby polecieć z tekstem o nowym, szlakowym sprzęcie, przygląda się bliżej i… cały tekst w rozsypce.

 

Znaki szczególne

Dlaczego w rozsypce? Ano bo na kołach Maxxisy Ardent 2.4... tak 2.4! Przedni Fox dla niepoznaki to F32, ale 140 mm skoku! Jaki szlakowy rower?! Mieli podesłać zwykłe trailowe 29 cali, a tu takie cuda, że setup prawie jak na Enduro World Series. Jasne, wiemy, że może i się użalamy, ale gdyby Wam w pracy zrobili taki numer, to też by Was poniosło! ;-)

Jakby tego było mało, ci Hiszpanie to w ogóle tacy trochę fałszywi są. Niby słońce, winko, sjesta, a jak zrobili rower, to tak, jak gdyby projektant nigdy nie był na urlopie, tylko dniami i nocami siedział i kombinował. Wszystko pozmieniane...

Zawieszenie Crafty'ego to czterozawias Zero Suspension. Tutaj nie trzeba było zmieniać zupełnie nic.Tomasz Wienskowski
Jak przystało na nowoczesną konstrukcję, jaką Crafty bez dwóch zdań jest, mamy tu taperowaną rurę sterową.Tomasz Wienskowski

Na początek Forward Geometry - górna rura w L-ce ma 680 mm długości. Już człowiek chwyta za telefon, że za duży rower wysłali, a tu bum - mostek 30 mm (z opcją na 20 i 10 mm). Zasięg ten sam, a rower inny. Kąty też jak z 26”, bo kto robi 68,5 st. kąt główki w 29”? To przecież będzie jeździć jak 66,5 na mniejszym kole! 29” jest do szybkiej jazdy XCM, a nie do bikeparku! Dobrze, że w spokoju zostawili chociaż chainstay normalnej długości i czterozawias Zero Suspension. 

Napęd SRAMa 2x10 oparto o grupy X5 i X9Tomasz Wienskowski
Avidy DB3 z tarczami 180 mm - szlakowiec? nie sądzę...Tomasz Wienskowski

Napęd SRAMa 2x10 na X5 i X9 w pełni konwencjonalny, ale hamulce znowu się wymykają - Avidy DB3 z tarczami 180 mm. I co my mamy napisać? Szlakowy rower Mondrakera? Przecież to takie all mountain, że jeszcze trochę i będzie enduro! Na 29” kołach! Jak my to mamy za przeproszeniem wyjaśnić czytelnikom?

 
Duże koło, długa rura górna oraz rura łańcuchowa na poziomie 445 mm a Crafty w zakrętach jedzie świetnie. Jak to możliwe?!Tomasz Wienskowski

Jak jeździ?

No dobrze, wzięliśmy to „szlakowe 29” do lasu. Na początku było normalnie. Tyle namieszali, a rower dalej dobrze podjeżdżał, zawieszenie wybierało nierówności bez pompowania. Crafty zbierał się i śmigał po lesie jak przystało na dobrze wychowane duże koło. W człowieka wracała wiara, że może tym razem ktoś tylko przestrzelił z setupem, ale rower pozostał normalnym 29-erem. Fajny, szybki, długodystansowy. 

Duże koło świetnie spisuje się na podjazdach, a do tego Crafty dobrze wybiera nierówności, co także pomaga w drodze pod górę.Tomasz Wienskowski

Tak było... przez 10 km. Równa dyszka! Potem był pierwszy zjazd. Słuchajcie, wiedzieliśmy. Ściema a nie szlakowiec! Jak ten Crafty walił w dół, to po prostu nie do opisania. Ostatni raz tak stabilny na zjazdach rower wypożyczyliśmy w Alpach. Miał z przodu Foxa 40 i 200 skoku z tyłu! Wybierasz linię i walisz w dół! Pojechaliśmy na kilka lokalnych miejscówek. Pomysł był prosty - żaden 29er nie skręca, więc obnażymy Crafty'ego na bandach i hopach. Długi, wielkie koła - wyjdzie, że to tylko crosówka na sterydach. Dobry plan, co nie? (zacieramy ręce i śmiejemy się diabolicznie) No i klapa, niedobry... Mondraker nas przejrzał.

Mondraker CraftyTomasz Wienskowski

29 cali, długa górna rura, chainstay 445 mm, a to draństwo idzie w bandach jak za przeproszeniem dirtówka. Składasz się, łokieć w górę, kolanko do ramy, tyłek na zewnętrzną i już! Na hopach to samo - baza kół w normie, rower stabilny, skoku dość. No i co? Mondraker zrobił all mountain na 29”! A przecież wszyscy wiedzą, że takich nie ma, prawda?

 

Podsumowanie

Sami więc widzicie - kiedyś było łatwiej. Tyle skoku, taki rozmiar kół, taka geometria - bum - to jest szlakowy, to enduro, a to XC. A teraz? Nic nie jest oczywiste, człowiek czuje się jak turysta w Bangkoku… Mondraker Crafty miał być szlakowym pomykaczem, a wyszło rasowe all mountain z 29-calowym kołem. Dawniej dla szukających dobrego roweru w góry rada byłaby oczywista - mniejsze kółka. Teraz trzeba zacisnąć zęby i przyznać - 29” w AM też robi robotę…

Specyfikacja

Mondraker Crafty
  • Rama    Crafty 29er Stealth Evo Zero Suspension System FG 130mm
  • Rozmiary    S / M / L / XL
  • Damper    Fox Float CTD LV Evolution 190x50mm
  • Amortyzator    Fox 34 Float 29 CTD Evolution 15mm tapered 140mm
  • Stery    Fsa Nº57 tapered 1-1/8″->1/5″
  • Mostek    Onoff Stoic FG 30mm
  • Kierownica    Mondraker Crafty custom design 0.5″ 760mm
  • Gripy    Onoff Diamond 1lock-on
  • Sztyca    Onoff Notion 31.6x400mm
  • Siodło    Mondraker Crafty custom design
  • Hamulec przedni    Avid DB3 180mm
  • Hamulec tylny    Avid DB3 180mm
  • Manetki    Avid DB3
  • Obręcze    MDK-EP1 TLR 29 wheelset
  • Szprychy    CN stainless DB
  • Piasta przednia    MDK Disc Pro 15mm
  • Piasta tylna    MDK Disc Pro 12x142mm w/DT RWS axle
  • Opony    Maxxis Ardent EXO wired DC 29×2.40
  • Korby    FSA Comet Megaexo 2×10 36/22T
  • Suport    FSA Megaexo 73mm
  • Łańcuch    Sram PC-1031 10s
  • Przerzutka przednia    Sram X5 High Direct Mount
  • Przerzutka tylna    Sram X9 Medium cage 10s
  • Manetki    Sram Trigger X-5 2x10s
  • Kaseta    Sram PG-1020 11-36T 10s
  • Waga (bez pedałów)    13.8kg
  • Cena 9 699 zł

Katalog 2015 Mondraker Full 29"

Dystrybutor: 7anna.plmondraker.pl

Fot. Tomasz Wienskowski

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj