Kellys Swag 50 - enduro w dobrej cenie

Test roweru enduro Kellys Swag 50

Drukuj
Kellys
Kellys Swag 50 w pełnej krasie zdecydowanie nie prezentuje się jak budżetowa maszyna. Marek Świrkowicz

Kellys Swag 50 to maszyna kusząca nie tylko swoją konstrukcją, charakterem czy osprzętem. Swag 50 w segmencie enduro wyróżnia się wyjątkowo przyjazną ceną, która wcale nie jest wypadkową niskiej jakości. Jest wręcz przeciwnie, czego dowodzi nasz test.

Galeria Kellys Kellys Kellys
Kellys Swag 50 w obiektywie Zobacz pełną galerię

Ma Pan coś tańszego? To pytanie najczęściej słyszane przed sprzedawców rowerowych. Niestety, taka prawda czasów, taka prawda ekranu, a wiedzą to najlepiej Ci z nas, którzy szukają na półce z napisem „enduro”. Tam zawsze wszystko było lekkie, wytrzymałe i bardzo drogie. I chociaż zazwyczaj wciąż tak jest, to od czasu do czasu wśród managerów produktów pojawi się jakaś dobra dusza, która przygotuje coś naprawdę dobrego z ceną nie powodującą opadu szczęki.

Jeden z takich bezimiennych bohaterów jest odpowiedzialny za najnowszy produkt enduro od Kellysa – model Swag. Rower dostępny jest w trzech wersjach wyposażenia, a najdroższa z nich – Swag 50 kosztuje (proszę o uwagę) 7499 zł! Przyznajcie sami, że drogo nie jest, biorąc pod uwagę zwłaszcza kompletną amortyzację od Rock Shoxa i sztycę z regulowaną wysokością. Właśnie taka wersja Swaga trafiła do naszej Redakcji. Oto wrażenia jakie pozostawiła.

Rama

W przypadku roweru budowanego z myślą o trzymaniu w ryzach kosztów, rama odgrywa tutaj kluczową rolę. Osprzęt łatwo wymienić, natomiast rama zwykle pozostaje z nami na wiele lat.  Kellys Swag to aluminiowa, hydroformowana konstrukcja z zawieszeniem określanym przez producenta jako RATIO Trail Control Link. System ten to nic innego jak autorskie podejście Kellysa do idei wielowahaczowego zawieszenia z wirtualnym punktem obrotu. W tym konkretnym rozwiązaniu damper zamocowany jest zarówno na górze, jak i na dole do dwóch linków zawieszenia, łączących przedni i tylny trójkąt ramy. Ma to ograniczać „bujanie” zawieszenia przy energicznym pedałowaniu i „kopanie” korb przy najechaniu na przeszkodę.

W konstrukcji zastosowano wszystkie najnowsze i najmodniejsze rozwiązania. Mamy więc stożkową główkę ramy, wewnętrzne prowadzenie pancerzy przerzutek i regulowanej sztycy, adaptery do przedniej przerzutki i napinacza, mocowanie tylnego hamulca w standardzie Post Mount oraz oczywiście tylną oś w standardzie 142x12 mm. Dodajmy do tego bardzo eleganckie spawy, łagodne łuki dolnej i górnej rury oraz matowe, dość stonowane wykończenie, a w efekcie otrzymamy konstrukcję więcej niż przyzwoitą.

Geometrycznie rama Kellysa również podąża za najnowszymi trendami – długa górna rura, ostry kąt główki ramy (aż 65 st.!) i nisko umieszczony suport. Jedne co wzbudziło nasze zdziwienie, to dość długie, jak na 26-calowe konstrukcje, tylne widełki. 440 mm z pewnością zwiększają stabilność roweru, jednak te 10-15 mm mniej niewątpliwie pozytywnie wpłynęłyby na zwinność Swaga.

 

Amortyzacja

W kwestii amortyzacji Kellys postawił na rozwiązania Rock Shoxa i co tu dużo mówić: trafiono tutaj w dziesiątkę. Zarówno przedni Sector Gold: TK Solo Air 15 mm, jak i tylny Monarch, bardzo dobrze radziły sobie w terenie, nawet przez moment nie dając odczuć, że nie są topowymi modelami. Regulacje pracowały bez zarzutu, zawieszenie po ustawieniu świetnie radziło sobie z nierównościami w każdym rozmiarze. Zbędnym dodatkiem wydała nam się jedynie manetka lock-outu na kierownicy (chodź pewnie znajdzie ona swoich zwolenników).

Kellys
 

 

Osprzęt

Komponenty Swaga to wzór kompromisu między ceną sprzętu a jego funkcjonalnością. Hamulce i znaczna część napędu to grupa SLX od Shimano. Jedynymi komponentami wyłamującymi się z grupy SLXa to kobra Sram S1400 i tylna przerzutka Shimano XT. Przełożenia korby i kasety zdecydowanie dostosowano do potrzeb enduro: kaseta 11-32 oraz korba z zębatkami 38-26. Podjeżdżać się da, ale nie miejmy złudzeń – nie po to kupiliśmy rower ze skokiem 150 mm. Wygodne siodło, mostek 60, kierownica ze średnim wzniosem i przykręcane gripy to produkty własne Kellysa. Tak samo sprawa ma się z resztą z kołami, zaplecionymi na 32 czarnych szprychach. Opony dostarczył niemiecki Schwalbe i przyznać trzeba, że Nobby Nic w rozmiarze 26x2.25 to świetny wybór do roweru enduro, często spotykany nawet w znacznie droższych rowerach. Mile widzianym dodatkiem jest regulowana sztyca Kind Shock eTen z manetką na kierownicy. Ten element wyposażenia zdecydowanie trudno znaleźć w rowerach poniżej 8000 zł.

Kellys
 
Shimano
 

 

 

Jazda

Pierwsze uczucie jakiego w kontakcie ze Swagiem doświadczyli nasi testerzy to... wąska kierownica. 640 mm? Biorąc pod uwagę to, jak wiele uwagi poświęcono doborowi komponentów, to po prostu musi być niedopatrzenie. 720 mm to minimum we współczesnym rowerze enduro!

Na szczęście więcej niemiłych niespodzianek nie było, Swag jest bardzo zwrotny, pomimo długiego (na papierze) tylnego trójkąta. Rama chętnie wykonuje wszystkie polecenia, choć poderwanie przedniego koła i manual, to coś do czego trzeba się przyzwyczaić. Zawieszenie nie rozczarowuje, a rower bardzo dobrze połyka nierówności, oszczędzając jednocześnie energię rowerzysty podczas pedałowania. Jedyne co odrobinę przeszkadzało w jeździe to tylna przerzutka (brak sprzęgła Shadow Plus – szkoda, bo telepiący się łańcuch nieco irytuje) i  koła, które mogłyby być nieco lżejsze. Pozytywnie wpłynęłoby na przyspieszanie roweru, jednak pamiętać należy, że w tym przedziale cenowym konkurencja również nie oferuje niczego lepszego. Inna sprawa jest taka, że Kellys Swag miał być w zamyśle sprzętem dla poszukujących w pełni funkcjonalnego roweru enduro z potencjałem do przyszłych modyfikacji i usprawnień.

Nowa endurówka Kellysa ma jednak tak naprawdę jedną wadę. Uzmysławia posiadaczom wielokrotnie droższych rowerów, że to samo można mieć za mniejszą kasę. I że sprzęt sam nie jeździ…

 

Specyfikacja

Kellys Swag 50
  • Rama: Kellys SFS Supertrail Allmountain-Enduro SWT 7005 / RATIO Trail Control Link, 150mm rear travel
  • Widelec: Rock Shox Sektor Gold TK Solo Air, 150mm, air / PushLoc Remote Lockout
  • Tłumik: Rock Shox Monarch RL, Solo Air / Lockout (size 200mm)
  • Przerzutka przednia: Shimano SLX M676
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore XT M781
  • Korba: Sram S1400 GXP (38x24 zęby)
  • Kaseta: Sram PG-1030-10 (11-32 zęby)
  • Łańcuch: KMC X10 (110 links)
  • Pedały: Shimano M505 SPD
  • Piasta przód: KLS Stormer 15DH-FR Disc (15mm thru axle)
  • Piasta tył: KLS Disc
  • Obręcze: KLS MadMax Disc 559x18 (32 otwory)
  • Opony: Schwalbe Nobby Nic Performance 57-559 (26x2.25)
  • Matetki: Shimano SLX SL-M670 Rapidfire Plus
  • Dźwignie hamulca: Shimano SLX BL-M675
  • Hamulce: Shimano SLX M675 Hydraulic Disc 180mm
  • Kierownica: KLS Master RiseBar (31.8mm)
  • Gripy: KLS Advancer LockOn gel
  • Mostek: KLS Master (diam 28.6mm / bar bore 31.8mm / 7°)
  • Stery: KLS Race 1.5 integrated
  • Siodełko: KLS Havoc
  • Wspornik siodełka: KS - eTen Remote Telescopic (31.6mm)
  • Cena: 7499 zł

Katalog 2014 Rowery Kellys

 

Strona producenta i dystrybutora: www.kellysbike.com