Bianchi Oltre XR2 na testach

Test roweru szosowego Bianchi Oltre XR2

Drukuj
Bianchi
Tomasz Wienskowski

Co jak co, ale włoskie rowery szosowe kuszą większość asfaltowej braci. W naszych rękach znalazł się jeden z najznamienitszych przedstawicieli tego gatunku. Panie i Panowie, zobaczcie jak topowy Bianchi Oltre XR2 jeździ w praktyce.

Galeria Bianchi Bianchi Bianchi
Bianchi Oltre XR2 pod czujnym okiem Zobacz pełną galerię

Budowa i geometria

W obecnym sezonie z modelu Bianchi Oltre XR2 korzysta grupa World Tour Belkin Racing Team, w której ściga się m.in. Lars Boom, Theo Bos, Robert Gesink czy Wilco Kelderman. W ubiegłym roku z rowerów korzystała, nieistniejąca już grupa Vacansoleil-DCM, z Tomkiem Marczyńskim na czele. Chłopaki nie bez powodu zdecydowali się na współprace z włoskim producentem.

Oprócz, zapewne atrakcyjnych, warunków sponsorskich, za priorytet postawiono sztywność sprzętu i efektywne przełożenie siły na napęd. A te cechy Bianchi Oltre XR2 gwarantuje z całą pewnością.

Rower zbudowano na monolitycznej ramie węglowej z włókien UMS40 i CN60 (ultra high modulus carbon fibre). Masa samej ramy (w rozm. 55cm) wynosi 895g, a widelca 355g, co czyni je jednymi z lżejszych na szosowym rynku rowerów przeznaczonych do ścigania. Klasyczny design ramy przywołuje na myśl klasykę szosowych konstrukcji. Długa, wyciągnięta linia rury górnej, masywna rura dolna, podsiodłówka z "łezką" czy proste, dopasowane ramiona widelca przedniego - wszystko to przywodzi na myśl klasyczne maszyny racingowe. W połączeniu z taperowaną główką sterową, aerodynamiczną sztycą, środkiem suportu BB386EVO i ultracienkimi rurami górnymi tylnego widelca, zyskujemy zestaw łączący klasykę z nowoczesnością.

 

Na szczególną uwagę zasługuje tutaj środek suportu. BB386EVO umożliwił stworzenie bardzo szerokiej mufy - sam środek liczy sobie 80-81mm zamiast 68mm w standardowym systemie. Takie rozwiązanie bezpośrednio wpływa na poprawę sztywności tej newralgicznej okolicy ramy oraz jeszcze lepsze przekazywanie siły na napęd. 

Bianchi
Przód roweru został dodatkowo wzmocniony. Od główki sterowej wzdłuż górnej i dolnej rury trójkąta biegną dodatkowe pasma włókien węglowych, zwiększające sztywność tego newralgicznego punktu ramy.

Dodatkowym elementem wzmacniającym mufę suportową oraz główkę sterową są specjalne elementy węglowe, wstawione w ich okolice. Są to 7,5-10 centymetrowe pasy włókien, ułożone w górę rury podsiodłowej (po obu stronach) oraz wzdłuż rury górnej i dolnej głównego trójkąta (od główki sterowej, również po obu stronach). Celem takiego rozwiązania było oczywiście zwiększenie sztywności roweru bez niepotrzebnego wzrostu wagi całości.

Inżynierowie z Włoch postawili sobie jeden cel przy konstrukcji geometrycznej Bianchi - ściganie ponad wszystko. Bezpośrednim wynikiem tego założenia są niemal wszystkie rozmiary roweru, które zostały dopasowane do jak najbardziej efektywnej jazdy. 72-stopniowe (rozm. 53cm) nachylenie główki sterowej w połączeniu z 74 stopniami rury podsiodłowej daje agresywny zestaw, choć dalej swobodny w kontrolowaniu.

Efektywna długość rury górnej to 523mm (rozm. 53cm), które czynią rower zwrotnym i pozwalają na zajęcie opływowej sylwetki nad kokpitem. Krótkie rury dolne tylnego widelca (406mm) gwarantują natychmiastowe przełożenie siły kolarza na przyspieszenie roweru. 

 

Jazda i osprzęt

Dzięki temu Bianchi idealnie nadaje się np. do sprintu. Podczas mocnego depnięcia w pedał czujemy, że rower wręcz wyskakuje do przodu. W połączeniu ze stosunkowo niewielką masą kół (1435g) i ich wysokiej sztywności, zyskujemy responsywny sprzęt, szybko reagujący na "nożne" polecenia użytkownika.

Bianchi
Wykonywanie sprintów czy mocnych przyspieszeń na włoskim sprzęcie jest czystą przyjemnością - Bianchi wręcz ucieka nam spod tyłka podczas depnięcia.

Przy wysokiej prędkości praktycznie nie czujemy wysokich wartości pokazywanych na liczniku. Krótkie interwały 45-50km/h w ogóle nie wpływają na zachowanie roweru - Bianchi prowadzi się znakomicie i w taki sam sposób reaguje na nasze polecenia. Nie inaczej jest na zjeździe, gdzie przy dużych prędkościach kontrola Oltre XR2 to czysta przyjemność. Dzięki zastosowanej geometrii szosówka sprawnie kładzie się w zakręty, nie pozwalając nam nawet pomyśleć o ryzyku wybrania przez rower innego kierunku.

Nieco inaczej sprawa się ma, jeśli będziemy mówić o komforcie jazdy. Z pewnością modelowi Oltre XR2 daleko pod tym względem do Bianchi Infinito CV, stworzonego do wygodnego nawijania kolejnych asfaltowych kilometrów. Niemniej jak na wyczynowy rower szosowy komfort jest na co najmniej dobrym poziomie i rowerowi nie można wiele w tym względzie zarzucić. Może jedynie tylne widełki powinny być nieco bardziej obszerne i absorbować większą liczbę drgań. Nieco pomaga w tym siodło Fizik Arione R3, którego karbonowe jarzmo przenosi nieco mniej nierówności na nasze szlachetne zakończenie tylnej części ciała.

 

Podczas jazdy znakomicie sprawdza się zastosowana w rowerze grupa SRAM Red 22. 11-rzędowy model od Amerykanów to kolejny krok do przodu w dziedzinie szosowych komponentów z najwyższej półki. Red 22 powala precyzją zmiany biegów oraz szybkością tej operacji - i to zarówno pod dużym obciążeniem, jak i przy powolnej jeździe "patrolowej". W testowanym przez nas modelu zastosowano korbę kompaktową (50-34T), ale w standardzie producent dostarcza rower z zawodowym przełożeniem 53/39. W obydwu wersjach korba zestawiona jest z kasetą o rozpiętości 11-25T, dającej klasyczny zakres przełożeń, szczególnie przydatny w wersji 11-rzędowej.

Bianchi
Producent zdecydował się na zamontowanie korby FSA K-Force Light EVO Carbon 50-34T. W wersji standardowej otrzymujemy przełożenie 53-39T.
Bianchi
Nie mogło zabraknąć elementu historycznego, czyli charakterystycznego logo Bianchi na główce.

Całość kręci się na węglowych kołach Fulcrum Racing SpeedTM XLR (wersja kolorystyczna Dark). W oryginale otrzymujemy zestaw Fulcrum Racing Zero Dark. Koła zostały stworzone do przecinania powietrza i uwolnienia całej naszej energii, transponowanej prosto na prędkość jazdy. 1324-gramowy zestaw wyposażony został w 50-milimetrowe obręcze, które zostały zaprojektowane pod kątem sprostania zmaganiom z wiatrem. Co ciekawe, projektanci skupili się również na zmniejszeniu oporów podczas jazdy przy wietrze bocznym. Koła wyposażono w piasty z karbonowym korpusem, które zapewniają zwiększoną sztywność boczną oraz dodatkowo minimalizują wagę całości. Sztywność jest jeszcze poprawiona poprzez poszerzony kołnierz piasty po strony napędu.

Fulcrum  Racing SpeedTM XLR uzupełniono w zestaw Veloflex Corsa 23 (oryginalnie w zestawie dostaniemy Hutchinson Atom Comp 23). 195-gramowe gumy nie są najlżejszymi na rynku i tutaj producent mógł wysilić się nieco bardziej, szczególnie jak na sprzęt z tej półki. Tak czy inaczej poczciwe Veloflex Corsa 23 to sprawdzony zestaw, dość uniwersalny na większość warunków pogodowych. Opony charakteryzują się wysokim wskaźnikiem TPI (320) oraz dodatkową wstawką antyprzebiciową. To wszystko w połączeniu z kevlarowym kordem skutkuje dość niskimi oporami toczenia.

 

Podsumowanie

Bianchi Oltre XR2 to jeden z najbardziej zaawansowanych rowerów wyścigowych na rynku. Szosówka z Półwyspu Apenińskiego spełnia oczekiwania najbardziej wymagających miłośników asfaltu. Węglowa konstrukcja monolityczna jest ultrasztywna, dzięki czemu każdy wat energii przekazywany jest prosto w napęd. 11-rzędowa grupa SRAM Red 22 pozwala w pełni wykorzystać możliwości Bianchi poprzez niezwykle precyzyjną i szybką zmianę biegów oraz silny zestaw hamulcowy. Doskonałym uzupełnieniem zestawu są lekkie i sztywna koła Fulcrum Racing Zero Dark.

Bianchi Oltre XR2 to model dla miłośników ścigania, którym kompromis w kwestii sprzętu jest obcy. Doskonały design jest dodatkowym atutem przyciągającym do włoskiego sprzętu.

Specyfikacja

Bianchi
Bianchi Oltre XR2 SRAM Red 22
  • Rama: HoC Oltre XR2 Carbon Monocoque, UMS40 i CN60 ultra high modulus carbon fibre
  • Rozmiary:  47, 50, 53, 55, 57, 59, 61
  • Widelec: Full Carbon HoC 1,5 - 1,125"
  • Stery: FSA Orbit C-40-CF-ACB
  • Środek suportu: BB386EVO
  • Korby: FSA K-Force Light EVO Carbon 50-34
  • Przednia przerzutka: SRAM Red 22 11sp
  • Tylna przerzutka: SRAM Red 22 11-25
  • Kaseta: SRAM Red 22 11-25
  • Łańcuch: SRAM Red 22
  • Manetki: SRAM Red 22 11sp
  • Hamulce: SRAM Red 22
  • Koła: Racing SpeedTM XLR (oryginalnie Fulcrum Racing Zero Dark)
  • Opony: Veloflex Corsa 23 (oryginalnie Hutchinson Atom Comp 700 x 23)
  • Kierownica: FSA K-Force Compact
  • Owijka: Eolo soft by Fizik
  • Mostek: FSA OS-99 CSI
  • Siodło: Fizik Arione R3
  • Wspornik siodła: Oltre Full Carbon Aero
  • Waga: 6,6kg (bez pedałów)
  • Cena: 7 899 € (ok. 33 200zł)
Katalog Bianchi Rowery szosowe

Fot.: Tomasz Wienskowski
Dystrybutor: www.bianchi.com

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj