Test: Cube Enduro Fritzz

Test roweru enduro Cube Fritzz 160 HPA TM 27.5

Drukuj
Cube
Marek Świrkowicz

Enduro na 27,5-calowych kołach to coraz częściej spotykany widok. Producent zza zachodniej granicy proponuje łączy te cechy model Fritzz 160 HPA TM 27.5. Jak na szlaku sprawdza się Cube?

Galeria Cube Cube Cube
Fritzz 160 HPA TM 27.5 w obiektywie Zobacz pełną galerię

Budowa i geometria

Popularny model Cube`a powraca do łask. Niemiecki producent przez rok nie posiadał w swojej ofercie nowej wersji Fritzza, ale w drugiej połowie ubiegłego sezonu postanowił zaprezentować całkowicie odświeżoną wersję 2014. Mieliśmy okazję sprawdzić ją na własnych nogach.

Szczególne wrażenie po bliższym przyjrzeniu się budzi rama, wykonana w technologii HPA Ultralight. Aluminiowy szkielet jest hydroformowany - przy użyciu płynów hydraulicznych pod wysokim ciśnieniem inżynierowie Cube`a uzyskali wytrzymałą ramę. Zastosowano w niej szereg technologii, które dedykują rower do ostrego użytkowania.

Jedną z nich jest zastosowanie tylnej osi X12 Hanger, dzięki której zwiększona jest powierzchnia rury widelca, do której montowany jest wypust osi. Kolejną zaletą tego rozwiązania jest większa powierzchnia styku haku przerzutki z ramą, co wpływa na zwiększenie precyzji zmiany biegów pod dużym obciążeniem.

Kolejną zaletą ramy Cube Fritzz 160 HPA TM 27.5 jest wewnętrzny system prowadzenia pancerzy. W rowerze zastosowano stożkową główkę sterową, mocowanie hamulców tarczowych typu Post Mount i środek suportu Press Fit.

 

Najbardziej godnym zainteresowania jest jednak system zawieszenia. Czterozawiasowy FSP4 Link został stworzony przede wszystkim dla uzyskania gładkiej pracy na całej wielkości skoku oraz uniezależnienia od sił hamowania i napędu. Sposobem osiągnięcia tego celu było stworzenie systemu czterech punktów obrotu połączonych z piwotem umieszczonym na rurze łańcuchowej. Takie połączenie wpływa na uniezależnienie działania zawieszenia od ruchu tylnego koła, co wyraźnie czuć również w trakcie ostrej jazdy.

Cube
 
Cube
 

 

Całość zintegrowana jest z systemem Efficient Trail Control. Ma on gwarantować przede wszystkim linearną charakterystykę skoku i czułość całego zawieszenia. W praktyce przejawia się to przede wszystkim w braku "dobijania" na większych przeszkodach i możliwość użycia całej długości skoku w każdym czasie. Jednym z elementów zawieszenia jest również masywny rocker TM (Trail Motion). Odpowiada on za stabilną pracę wahacza w każdej sytuacji i optymalizację ugięcia. W rzeczywistości widać różnicę przede wszystkim w sztywności zawiechy (tam gdzie to potrzebne) i wyrównanej pracy.

Geometria Fritzza została dostosowana do użytku w wyścigowym enduro. 66,5° główki sterowej daje poczucie pełnej kontroli nad kierunkiem jazdy i swobodę w przyspieszaniu na zjazdach. W połączeniu z 750-milimetrową kierownicą i 27,5-calowymi kołami zyskujemy pancerny zestaw do poruszani się niemal w każdym terenie. Ciekawe jest zastosowanie dość stromej sztycy podsiodłowej - 74,6° pozwala efektywnie napędzać rower pod górę i w terenie płaskim, jeśli akurat na taki natrafimy. W dół korzystamy oczywiście ze sztycy teleskopowej i wysoki kąt natarcia podsiodłówki nie jest żadnym problemem. Podczas pedałowania ułatwia on również uzyskanie wysokiego rytmu pedałowania.

586-milimetrowa rura górna (pomiar horyzontalny, rozm. 18") umożliwia uzyskanie pełnego oglądu sytuacji i zachowanie jednocześnie sportowej sylwetki. 441,5-milimetrowe rury łańcuchowe umożliwiają kontrolę tyłu na zjazdach, a jednocześnie pozwalają na uzyskanie odpowiedniej zwrotności. Reach modelu 18-calowego wynosi 420mm, a stack - 616mm.

 

Jazda i osprzęt

Podczas jazdy wyraźnie czuć, że Fritzz został stworzony do wyczynowego enduro. Rama jest bardzo solidna i sztywna, dzięki czemu czujemy się na niej bezpiecznie i pewnie, nawet przy dużych prędkościach w trudnym terenie. Jest to odczuwalne zwłaszcza w momentach, kiedy trzeba mocno pracować tyłem, np. przy ciasnych zakrętach na singlach. Wówczas daje się odczuć przemyślaną konstrukcję czterozawiasowego zawieszenia, które doskonale pomaga w utrzymywaniu odpowiedniej trakcji.

Cube
 

 

Najpełniej swój charakter Fritzz oddaje oczywiście podczas jazdy w dół. Nie mieliśmy niestety możliwość przetestować Cube`a na typowo endurowych trasach, ale już na średnio-wymagających szlakach widać przewagę, jaka powstaje przy użyciu rozsądnie zbudowanego enduraka na 27,5-calowych kołach. Dzięki odpowiedniej geometrii całość prowadzi się znakomicie i nie ma mowy o nerwowości. Wręcz przeciwnie, sami w pełni kontrolujemy tor jazdy Fritzza i nie jest to szczególnie trudne - choć wymaga oczywiście odpowiedniego przygotowania siłowego i kondycyjnego.

Zawieszenie obsługiwane przez tłumik Fox Float X gładko pracuje na całej wysokości skoku, wybierając wszelkie nierówności. W odniesieniu do przodu (Fox 34 Float 27.5 CTD Adjust FIT) można mieć pewne zastrzeżenia, szczególnie w zakresie przenoszenia trochę zbyt dużej ilości wstrząsów poprzez kierownicę. Odczucie to zależy jednak od naszego przyzwyczajenia do jazdy w ciężkim terenie i doboru ustawień, choć nie byliśmy jedynymi, którzy mieli takie wrażenie. Miłym akcentem jest możliwość zdalnego obsługiwania zawieszenia poprzez manetkę umieszczoną na kierownicy, czego atutów nie trzeba podkreślać. Po prostu wygoda, i to duża!

Całość kontrolujemy poprzez osprzęt z grupy Shimano XT, który znakomicie się sprawdza podczas górskiego użytkowania. Wyjątkiem jest tutaj mechanizm korbowy e*thirteen TRS+ 22/36 zębów, w którym wykorzystano napinacz łańcucha w standardzie ISCG-05. W połączeniu z przerzutką wykorzystują ShadowPlus zyskujemy zestaw, w którym łańcuch może pracować na niemal każdym przełożeniu bez obaw o ryzyku spadku.

Rower kręci się na bardzo wytrzymałych kołach DT Cube System Wheel EM 3.7. Przód opiera się na 15-milimetrowej osi sztywnej, co jest standardem w tej dyscyplinie kolarstwa górskiego. Koła wyposażono w gumy Schwalbe Hans Dampf Kevlar w rozmiarze 2.35. Opony charakteryzuje charakterystyczny, szeroki rozkład wysokich klocków bieżnika, który gwarantuje ostre wgryzanie sie w niemal każdy teren i dużą kontrolę trakcji.

Całość kontrolujemy dzięki hamulcom Formula T1S. Popularny zestaw do enduroo/all-mountain wyposażony jest w jednoczęściowy kuty zacisk z 24-milimetrowymi tłoczkami, gwarantującymi bardzo dużą siłę hamowania. Modulacja poprzez radialny korpus klamki nie każdemu przypada do gustu, ale taka jest Formula. Na plus na pewno należy zaliczyć możliwość szybkiego wyhamowania sprzętu w każdej sytuacji oraz faktyczne odseparowanie działania hamulców od systemu zawieszenia.

 

Podsumowanie

Cube Fritzz 160 HPA TM 27.5 to sprzęt, dzięki któremu prostu ze sklepu jesteśmy w stanie wyskoczyć na trasę. I to zarówno treningową, jak i wyścigową. Fritzz posiada wszystko, czego potrzeba do uprawiania dobrego enduro - solidną ramę, przemyślane zawieszenie czterozawiasowe, wytrzymały zestaw kół (DT CSW EM 3.7), 160mm skoku i sprawdzone komponenty. Do tego smaczek w postaci zdalnej manetki kontroli tłumika i teleskopowa sztyca Rock Shox Reverb Stealth. Całość nie tylko sprawia wrażenie, ale również jest bardzo solidnym rowerem enduro. Cube Fritzz 160 HPA TM 27.5 polecamy szczerze wszystkim miłośnikom wolności w MTB.

Specyfikacja

Cube Fritzz 160 HPA TM 27.5
  • Rama:    HPA Ultralight, Advanced Hydroform, Triple Butted, ETC 4-Link, ISCG mount, AXH
  • Widelec:    Fox 34 Float 27.5 CTD Adjust FIT, tapered, 15QR, Kashima coated, 160mm
  • Tłumik:    Fox Float X remote, 216x64mm, Climb/Trail/Descend mode, remote handlebar lever, Kashima coated
  • Przerzutka przednia:    Shimano XT, FD-M786-A, direct mount, Down Swing
  • Przerzutka tylna:    Shimano XT, RD-M786-GSL, ShadowPlus, medium cage, 10 biegów
  • Mechanizm korbowy:    e*thirteen TRS+ 22/36 zębów, 175mm, Oversized Alloy Axle
  • Piasta przednia:    DT CSW EM 3.7 straightpull 15QR
  • Piasta tylna:    DT CSW EM 3.7 straightpull X12
  • Obręcze:    DT CSW EM 3.7 straightpull 584x25C tubeless ready
  • Opona przednia:    Schwalbe Hans Dampf Kevlar, TrailStar, SnakeSkin, 2.35
  • Opona tylna:    Schwalbe Hans Dampf Kevlar, PaceStar, SnakeSkin, 2.35
  • Manetki:    Shimano Deore XT SL-M780 Rapidfire-Plus
  • Hamulec przedni:    Formula T1S hydr. Discbrake (203mm)
  • Hamulec tylny:    Formula T1S hydr. Discbrake (180mm)
  • Kierownica:    Easton Haven custom, 750mm
  • Chwyty:    CUBE Fritzz Grip, 2-clamp
  • Mostek:    Easton Haven, 31.8mm, 0°
  • Stery:    FSA Orbit 1.5E ZS, top zero-stack 1 1/8" (OD 44mm), bottom zero-stack 1 1/2" (OD 56mm)
  • Siodełko:    SDG Circuit MTN
  • Wspornik siodełka:    Rock Shox Reverb Stealth 31.6mm, 125mm adjustable seatpost, internal routing
  • Waga: 13,9 kg
  • Cena: 15 849zł
Katalog 2014 Cube Rowery 650B Full

Fot.: Marek Świrkowicz
Dystrybutor: www.skiteam.pl