Look 695 Aerolight - francuski test

Test roweru szosowego Look 695 Aerolight

Drukuj

Zintegrowane hamulce, dopieszczona do granic węglowa rama i 6,6kg żywej masy. Oto co oferują Francuzi w jednym ze swoich najwyższych modeli. Co oferuje nagrodzony podczas targów Eurobike 695 Aerolight?

Galeria Look Look Look
Francuski top, czyli Look 695 Aerolight w plenerze Zobacz pełną galerię

Sztywność i dynamika ponad wszystko
Możliwość ujeżdżania takiego roweru jak nowy model Looka sprawiła nam niekłamaną przyjemność. Przeznaczony do wyczynowego użytku 695 Aerolight w pełni zasługuje na miano jednej z najlepszych szosówek na rynku (co doceniło m.in. jury tegorocznych targów Eurobike w Niemczech).
 

Przechodząc jednak do sedna sprawy, nowy 695 jest rowerem niezwykle sztywnym i jest to pierwsze wrażenie, które przychodzi nam na myśl po depnięciu w pedał. Rama i komponenty zostały dobrany w sposób, który gwarantuje maksymalnie efektywne przekazywanie energii użytkownika w napęd. Czuć to wyraźnie przy nawet lekkim przyspieszeniu czy jeździe pod górę na stojąco. Rower wręcz ucieka spod tyłka, oczywiście jeśli dysponujemy chociaż średnią formą.

695 Aerolight jest przy tym modelem dość agresywnym, który wymaga okiełznania przed ściganiem czy szybką jazdą w grupie. Doświadczeni użytkownicy docenią przede wszystkim szybkie reagowanie roweru na ruchy kolarza oraz dużą stabilność, z jaką porusza się nawet przy wysokich prędkościach. Całość ułatwia również masywna mufa suportowa (środek Zed Specific 65mm) oraz obszerny przekrój rur, które skutkują uzyskaniem wysokiej sztywności bocznej. W kontrolowaniu roweru i uzyskiwaniu wysokich prędkości w sprincie pomaga także mocno zbudowana część przednia, z opadającą odwrotnie rurą górną.

 

Napędzaniem roweru zajmuje się, oprócz oczywiście kolarskich nóg, węglowa korba Zed 2. 320-gramowy zestaw jest bardzo sztywny. Każdy wat energii idzie prosto w napędzanie roweru, przez co Look staje się modelem przeznaczonym typowo do wyczynowego użytku. Co ciekawe, obydwa ramiona mają unikalne, trójkątne krzywki, dzięki którym możemy regulować długość korb. Do wyboru są: 170, 172.5 oraz 175mm.

Uzupełnieniem wyścigowego zestawu są koła Mavic Cosmic Carbone SLE. Ultrasztywny model, choć nie należący do najlżejszych, jest dobrym wyborem w przypadku nowego Looka. Koła dopełniają aerodynamiczny obraz Aerolighta 695, przecinając powietrze aż miło. 50-milimetrowy stożek jest stosunkowo uniwersalny, choć oczywiście lepiej używać go w terenie płaskim niż na wielokilometrowych podjazdach. Zaopatrzenie zestawu w opony Schwalbe Durano S miało na celu dodatkowe zmniejszenie oporów toczenia. 225-gramowe gumy charakteryzują się dynamicznym profilem bieżnika, ale mają też mniejszą trwałość niż standardowe Durano. Było nie było, zestaw wyścigowy musi mieć swoje ograniczenia.

Look 695 Aerolight w pełnej krasie nie pozwala przejść obok siebie obojętnie

Aerodynamika samego roweru jest oczywiście aspektem, który ciężko porównywać "na oko" i wymaga to specjalistycznych testów. Z pewnością można jednak powiedzieć, że na długich zjazdach nowy Look wyraźnie szybciej osiąga wysokie prędkości, które też łatwiej utrzymać. W kontrolowaniu i napędzaniu roweru pomaga wyścigowa geometria. W każdym rozmiarze ramy Look stosuje inne parametry w odniesieniu do niemal wszystkich parametrów. W wersji M znajdziemy 73-stopniową główkę sterową wraz z rurą podsiodłową o nachyleniu 74 stopnie. W połączniu z 405-milimetrowym widelcem tylnym 695 Aerolight ma cechy typowo wyścigowe - agresywność i dynamika są wyraźnie zaznaczone. 544-milimetrowa rura górna wymusza pochyloną sylwetkę, szczególnie w połączeniu z ujemnym kątem mostka. Całość jest przeznaczonego do szybkiej i dynamicznej jazdy, bez kompromisów.

 

Wyrafinowana budowa w zwartej formie
Stworzenie wersji Aerolight popularnego modelu 695 nie było łatwe. Look sięgnął po wszelkie środki, byle tylko wydać na świat rower, który będzie niepowtarzalny i wyrafinowany. Zdecydowano się na kompilację modeli 596 i L95. Korzystano również garściami z wiedzy i doświadczeń zawodników torowych testujących sprzęt, a także kolarzy zawodowej grupy Cofidis. Testy wykonywano oczywiście w tunelu aerodynamicznym, a nad całością czuwał m.in. René Hilhorst, który od 17 lat pracuje przy profilu aerodynamicznym bolidów Formuły 1.

Efektem jest stworzenie ultralekkiej, monolitycznej konstrukcji zaplecionej na włóknach High Modulus 1.5k. Całość opiera się na dużej liczbie bardzo cienkich warstw, dzięki którym stworzono sztywną i lekką strukturę. Co ciekawe, Look posiada własny dział kontroli jakości włókien karbonowych, które są dostarczane do firmy, dzięki czemu końcowy produkt zawsze ma powtarzalną, wysoką jakość.

Najważniejszym elementem nowej ramy są zintegrowane hamulce. Widelec HSC7 ma wycięte prostokątne powierzchnie w górnej części, co ma zapobiegać odkształceniom włókien ramion widelca pod wpływem sił hamowania. Znajdują się tam oczywiście same hamulce, oparte na dźwigniach dual lever. Podwójne ramiona są interesującym rozwiązaniem - jedno z nich pozostaje przez cały czas w kontakcie z widelcem (dla zachowania lepszej aerodynamiki), a druga odpowiada za ściskanie klocków. Warto przy tym dodać, że prowadzenie pancerzy do przedniego hamulca jest w pełni wewnętrzne. Całość (widelec+hamulce+ waży 457g.

Zintegrowane z widelcem hamulce są mocne i zapewniają zmniejszone opory powietrzaCałość została umieszczona w prostokątnych wycięciach, które zmniejszają siły nacisku na widelec

Hamulec tylny z kolei wmontowany jest pod widelcem tylnym. Prowadzący do niego pancerz również idzie w pełni wewnątrz ramy, wychodząc tuż przed mufą suportu. Całość została zamocowana w sposób aerodynamiczny - powierzchnia ramion hamulca i profil rury pasują do siebie, tworząc mniejsze zawirowania powietrza.

Nowością w 695 Aerolight jest również mostek Aerostem, który oczywiście został skonstruowany w sposób poprawiający właściwości aerodynamiczne Looka. Zamiast konwencjonalnie przykręconej obejmy na kierownicę, wspornik wykorzystuje półkolistą pokrywę węglowo-stalową, która nałożona jest na kierownicę. Bardzo dużą wygodą jest możliwość regulacji kąta nachylenia mostka - w zakresie –13 do +17 stopni. Rower możemy kupić ze wspornikiem w długościach 80-130mm.

 

 

Kolejnym z komponentów, które są integralną częścią ramy, jest zintegrowana sztyca podsiodłowa. Model Look E-Post posiada kolorowy elastomer, który rozdziela ramę od masztu wspornika. Sam elastomer jest bardzo ciekawym rozwiązaniem - jest dostarczany w trzech wersjach, a każda z nich daje inny stosunek sztywności do komfortu. Czarna jest najtwardsza, czerwona - średnie, a szara najbardziej miękka. Dodatkowo w środku sztycy znajduje się miejsce na baterię Shimano Di2.Warto dodać, że do wyboru mamy trzy opcje roweru. Oprócz przedstawionej na ramie Look 695 Aerolight znajdziemy też model z elektroniczną Ulgerą Di2 i kołami Mavic Cosmic Carbone SLE lub zestawem Aksium, w odpowiednio niższych cenach. Możemy też dokonać zakupu samego framesetu, na który składają się: rama, widelec, stery, korby Zed 2 (bez tarcz), mostek, hamulce i sztyce. Cena framesetu wynosi €4,699 (ok. 19 700zł). Całość jest dostępna w pięciu kolorach: Premium Pro Team (testowany przez nas), Premium Reflect, Premium Heritage, Flash Blue i White Acid.

Podsumowanie
Look 695 Aerolight to z pewnością sprzęt, obok którego nie sposób przejść obojętnie. Wzrok przyciąga niecodzienna linia ramy oraz piękne wzornictwo i wyszukane komponenty. Rowery francuskiej marki są jednak dedykowane najbardziej wymagającym miłośnikom szosy, którzy są w stanie swoją miłość odpowiednio wesprzeć finansowo. Jeśli jednak dysponujemy odpowiednim budżetem, to kupno Look 695 Aerolight będzie świetnym wyborem. Rower potrafi się odpłacić, a jazda jest niezwykle przyjemna. Sztywność, precyzja sterowania, lekkość i wyścigowa geometria - wszystko to w połączeniu z jednym z najlepszych profili aerodynamicznych na rynku musi procentować.

Specyfikacja

  • Rama: Hm Ultra Light High Modulus 1.5k
  • Rozmiary: XS - S - M - L - XL - XXL
  • Widelec: Hsc 7 Aero, 320g
  • Środek suportu: Zed Specific 65mm
  • Korby: Zed 2 compact 50-34T
  • Przednia przerzutka: Shimano Dura-Ace Di2
  • Tylna przerzutka: Shimano Dura-Ace Di2
  • Kaseta: Shimano Dura-Ace 11-23T
  • Łańcuch: Shimano Dura-Ace
  • Manetki: Shimano Dura-Ace Di2
  • Hamulce: Look Specific Integrated Brakes
  • Koła: Mavic Cosmic Carbone SLE
  • Opony: Schwalbe Durano S
  • Kierownica: 3T Ergonova
  • Owijka: Look
  • Mostek: Aerostem, regulowany -13° To +17°
  • Siodło: Selle Italia SLR Kit Carbonio
  • Wspornik siodła: E-Post Ti, Internal Di2
  • Waga: 6,6kg
  • Cena: 34 900zł

Fot.: Tomasz Wienskowski
Dystrybutor: www.porebarowery.pl