Fuji SLM 1.1 - japoński sztywniak w teście

Test 29-calowego hardtaila Fuji SLM 1.1

Drukuj

Jedna z najstarszych marek rowerowych na świecie przedstawiła swoją nową kolekcję na kolejny sezon. Przetestowaliśmy 29-calowego sztywniaka. Jak spisuje się Fuji SLM 1.1 na żywo?

Galeria Fuji, 29er, SLM 1.1 Fuji, 29er, SLM 1.1 Fuji, 29er, SLM 1.1
Fuji SLM 1.1 na szlaku Zobacz pełną galerię

Dla zaintrygowanych wstępem dotyczącym najstarszej marki, warto przytoczyć krótką historię firmy. Fuji powstała w 1899 roku w Japonii. Założycielem był Nichibei Fuji. Niedługo po powstaniu marki rowery jej produkcji cieszyły się ogromną popularnością na rynku brytyjskim. Fuji w połowie ubiegłego wieku zdecydowała się na ekspansję w USA, gdzie stopniowo dochodziło do amerykanizacji marki. W segmencie MTB marka może pochwalić się wieloma uznanymi modelami, które zostały stworzone również przy udziale zawodników wyczynowych.

Budowa i geometria
W testowanym przez nas SLM 1.1 warto zwrócić uwagę na konstrukcję ramy. W jednym ze swoich najwyższych modeli 29-calowych sztywniaków Fuji zdecydowało się na zastosowanie materiału określanego przez siebie jako "C15 super-light high-modulus carbon”. Przy bliższych oględzinach wyraźnie widać wysoką jakość wykończenia poszczególnych elementów ramy, widoczną m.in. w precyzji zakończenia haków, przekrojach rur, rozbudowanej mufie suportowej. Rama wyposażono również w wewnętrzny system prowadzenia pancerzy, która wygląda bardzo estetycznie, choć w jego bebechach nie grzebaliśmy i trudno ocenić łatwość obsługi.

Z nowoczesnych rozwiązań w konstrukcji rowerów tej klasy uwagę zwracają również m.in. stożkowa główka czy mocowanie hamulców w standardzie Post Mount. W SLM zdecydowano się także na taką modyfikację przekroju widelca tylnego, która zapewnia zwiększone pochłanianie drgań przenoszonych na użytkownika. Dzięki temu jazda jest nie tylko bardziej komfortowa, ale również pozwala łatwiej kontrolować trakcję w trudnym terenie, zwłaszcza w trakcie zjazdu.

Geometria serii SLM została dostosowana pod kątem wyczynowego użytkowania sprzętu. Te model Fusji skonstruowano z myślą o XC i maratonach, w których zawodnicy chcą wykorzystać drzemiące w sprzęcie możliwości do maksimum. Zdecydowano się więc m.in. na stosunkowo długą rurę górną (621mm w rozm. M), która pozwala zająć niską pozycję nad kokpitem i efektywnie napędzać rower. Dopełnieniem tej konstrukcji jest także skrócony widelec tylny (430mm w każdym rozmiarze), który wydatnie zwiększa poziom zwrotności sprzętu oraz szybkość przyspieszenia. 71-stopniowa główka sterowa i 73-stopniowa rura podsiodłowa to klasyczne połączenie, pozwalające na sprawną walkę w każym terenie oraz odpowiednią kontrolę. Stack (637mm w M) i reach (428mm w M) również pozwalają oceniać rower jako stworzony do wyścigowych zastosowań, co potwierdza się także w praktyce. Sterowanie całością ułatwia 710-milimetrowa kierownica umieszczona na 125-milimetrowej główce sterowej.

 

Swobodna jazda na sprawdzonym osprzęcie
Podczas przemieszczania się, a raczej wojaży, na 29-calowym Fuji nie mieliśmy wątpliwości - to sprzęt dla wymagających. Maszyna nie jest zbyt trudna do okiełznania przez w miarę doświadczonego ridera, ale początkującym może sprawiać trudności. Szczególnie dlatego, że sprzęt nie jest dedykowany dla osób rozpoczynających swoją przygodę z kolarstwem górskim. SLM 1.1 najlepiej sprawdza się w rękach stosunkowo doświadczonych użytkowników - pochylona sylwetka i duże możliwości przyspieszenia najlepiej wykorzystają mocni i wytrenowani zawodnicy.

Fuji SLM 1.1 to znakomity model dla wyczynowych użytkowników XC i maratończyków

Fuji znakomicie sprawdza się w trakcie pokonywania sztywnych podjazdów, gdzie krótki tył i duża sztywność konstrukcji pozwalają na łatwe przyspieszenie i stabilne trzymanie się podłoża. Nie gorzej jest na zjazdach, w trakcie których SLM chętnie podąża dyktowaną mu ścieżką. Przy nadawaniu kierunku nie warto jednak być pobłażliwym - wyłącznie stabilny chwyt i pewność pozwalają wydobyć z Fuji największe zalety drzemiących w nim sił.

Wydatną pomocą w osiągnięciu maksimum potencjału jest zamontowany w rowerze widelec Foxa. 100-milimetrowy model FLOAT 29 Factory Fit pozwala w pełni docenić dobrodziejstwa wysokiej jakości amortyzacji. Fox żwawo wybiera wszelkie nierówności, szczególnie dobrze radząc sobie z niewielkimi wybojami. Przy zblokowaniu widelca nie odczuwamy niemal żadnych drgań, przez co wyścigowe zastosowanie jest idealne. Pokrycie Kashima gwarantuje redukcję wibracji wewnątrz goleni, co przyspiesza działanie amortyzator i zwiększa jego wytrzymałość.

Dobre właściwości jezdne sprzętu są także gwarantowane przez odpowiednie koła. Zestaw Sun Black Flag Pro SL opiera się na osiach 15mm (przód) i 142x12mm (tył), które zdecydowanie zwiększają poczucie sztywności i wytrzymałości sprzętu oraz pewność uzyskiwaną podczas zjazdów. 1725-gramowe koła pozwalają dość agresywnie obchodzić się ze sprzętem, ale w typowych zastosowaniach xc/maraton. Dopełnieniem zestawu są popularne gumy Schwable Racing Ralph 29" w rozmiarze 2.1". Znane większości amatorów opony charakteryzują się niezawodnością i trwałością. Niskie opory toczenia gwarantowane są m.in. przez niski i gęsty profil bieżnika, który pozwala na szybką jazdę w suchym terenie. Za odpowiednią przyczepność w zakrętach odpowiadają boczne klocki U-bloks, bardzo elastyczne i "wciągające" oponę w zakręt.

Osprzęt jaki uświadczymy w SLM 1.1 to kompletna grupa Shimano XTR, który nie trzeba szerzej przedstawiać. Najwyższy komplet części od Japończyków sprawdza się znakomicie, a uwagę jak zwykle zwracają wyjątkowa precyzja i szybkość zmiany biegów, a także znakomita siła hamowania. Producent zdecydował się na montaż tarcz 180 (przód) i 160 (tył) milimetrów, które w pełni pozwalają wykorzystać potencjał sprzętu w większości typowych zastosowań. W nowej wersji znajdziemy m.in. krótszą o 13mm dźwignię hamulcową z optymalniej rozstawionymi piwotami, które ułatwiają szybkie hamowanie o dużej sile.

Całość dopełniają komponenty Oval Concepts, które nie tylko mogą się pochwalić estetycznym i dopracowanym wyglądem, ale także znakomitą sztywnością i niską wagą. 710-milimetrowa, płaska kierownica Oval M850SL w połączeniu z mostkiem serii M913 tworzą zgrany i sztywny zestaw, na którym można polegać w każdym terenie. 6-stopniowe nachylenie mostka i 9-stopniowe odchylenie kierownicy przesuwają naszą pozycję lekko w przód, co ułatwia kontrolowanie roweru na trudnych odcinkach poprawiając stabilność SLMa. Uwagę zwracają także wygodne gripy Oval dual-density Kraton (oczywiście w wersji lock-on), na których dłonie nie ślizgają się, a uchwyt jest pewny i stabilny.

 

Podsumowanie
Fuji SLM 1.1 to jeden z rowerów, które warto rozważyć, jeśli przymierzamy się do zakupu szybkiego hardtaila na 29-calowych kołach. Rower zaskakuje zwrotnością i szybkością przyspieszenia, rzadko spotykanymi w tym rozmiarze kół. Geometria sprzętu przeznaczona jest do typowo wyczynowego użytku, dlatego z roweru mały pożytek będą mieli Ci amatorzy, którzy chcą po prostu wygodnie pojeździć po lesie. SLM dedykowany jest do szybkiej jazdy i mocnego pochylenia sylwetki, w trakcie którego odkrywa swoje wszystkie atuty.

Specyfikacja

  • Rama: C15 super-light Matte Carbon
  • Rozmiary: S (15"), S/M (17.5"), M (19"), M/L (21")
  • Widelec: Fox 32 FLOAT 29 Factory Fit w/ Kashima 100mm
  • Stery: FSA 1 1/8" - 1.5"
  • Środek suportu: PF30 Praxis M35
  • Przerzutka tylna: Shimano XTR, M986 SGS Shadow
  • Przerzutka przednia: Shimano XTR, M986D
  • Kaseta: Shimano XTR M970, 11-36T
  • Łańcuch: KMC X10
  • Manetki: Shimano XTR, M980 Rapid Fire
  • Dźwignie hamulcowe: Shimano XTR M988
  • Hamulce: Shimano XTR M985 180/160mm
  • Korby: Oval Concepts M600 38/26T
  • Koła: Sun Black Flag Pro SL15mm / 142x12mm
  • Opony: Schwable Racing Ralph 29" x 2.1"
  • Mostek: Oval M913
  • Kierownica: Oval M850SL 710mm
  • Gripy: Oval dual-density Kraton, lock-on
  • Siodło: Oval M800 w/ carbon rails
  • Sztyca: Oval M950
  • Waga: 10,1kg
  • Cena: 19.999 pln

Fot.: Marek Świrkowicz
Dystrybutor: www.advancedsports.eu