Nowy Genius LT 2014 - test Scotta

Test roweru enduro z pełnym zawieszeniem, Scott Genius LT 700 2014

Drukuj

170 milimetrów skoku widelca, jednotarczowy napęd, usprawniony system zawieszenia, 27,5-calowe koła. To tylko najważniejsze cechy nowego roweru Scotta. Jak spisuje się Genius LT 700 na szlaku?

Galeria Scott, 27,5 Scott, 27,5 Scott, 27,5
Scott Genius LT 2014 w lesie Zobacz pełną galerię

Przemyślana budowa i wygodna geometria
Nowy odsłona Scott-owskiego geniusza została zaprojektowana jako maszyna o zastosowaniu all-mountain/enduro. Zmniejszenie wagi (do 12,4kg) oraz dobranie skoku widelca i zawieszenia na poziomie170mm poskutkowało stworzeniem roweru zwinnego i odpornego na wszelkie leśne trudy.

Oszczędność wagi została uzyskana głównie dzięki przemodelowaniu ramy. W porównaniu do ubiegłorocznego modelu, nowa konstrukcja Genius LT 700 została odchudzona aż o 400g (łączna masa to 2455 w rozm. M, wraz z tłumikiem i sterami). Wykonana w technologii IMP™ Carbon Mainframe rama wzbudza miłe odczucia zarówno przy dotyku (dla Was też to brzmi nieco dziwnie?), ale przede wszystkim w trakcie samej jazdy. Usztywnienie główki sterowej poprzez zróżnicowane ułożenie włókien HMX i HMF wpłynęło na zwiększenie pewności w sterowaniu i poprawionej kontroli nad Geniusem.

Obniżenie masy i poprawienie sztywności ramy nie jest jednak jedynym posunięciem do przodu, na jakie zdecydowali się inżynierowie Scotta. Nowy rower posiada m.in. w pełni wewnętrzne prowadzenie pancerzy (również z kablem od teleskopowej sztycy Reverb), zwiększoną sztywność tylnego widelca (m.in. dzięki nowym hakom IDS™ Interchangeable Dropout System i sztywnej osi 12 x 142mm), dodatkową prowadnicę łańcucha przy tarczy przedniej czy taperowaną główkę sterową.

 

Podczas jazdy niezwykle przydatna okazuje się także możliwość regulacji wysokości środka suportu. Umieszczona przy mocowaniu dampera płytka umożliwia sprawne "przełączanie się" pomiędzy trybami High i Low. Pozycja suportu zmienia się o 7mm, co wpływa m.in. kąt główki sterowej, cofnięcie widelca, bazę kół czy kąt rury podsiodłowej.

Nowy Scott Genius LT 700 2014 charakteryzuje się 170-milimetrowym skokiem

Zmiany dotknęły m.in. systemu zawieszenia. Scott zdecydował się na rezygnację z dampera DT Swiss na rzecz współpracy z Foxem. Efektem tego jest powstanie nowego tłumika Nude CTCD. W dalszym ciągu oferuje on trzy wielkości skoku: 170, 135 lub 0mm. Całość obsługiwana jest przez manetkę TwinLoc umieszczoną na kierownicy, która odpowiada również za działanie widelca przedniego. Zmniejszony skok zawieszenia w ustawieniu Traction Control (najczęściej wykorzystywanym) zmniejsza objętość powietrza w damperze, co skutkuje mniejszym sagiem. Bezpośrednio wpływa to na utrzymanie "wyższej" geometrii, która przyczynia się do poprawy właściwości wspinaczkowych Geniusa. Całość opiera się na dwóch komorach powietrznych, które pozwalają poczuć pełne działanie trzech trybów skoku przy zwiększonej wydajności.

Jak wspomnieliśmy wyżej, geometria Scotta jest po części uzależniona od wybranego trybu. Skupiając się jednak na wersji Low, uwzględniającej zjazdowe nastawienie jeźdźca, należy przyznać że jest bardzo wygodna i jednocześnie responsywna. 66,3-stopniowe nachylenie główki sterowej pozwala wygodnie rozsiąść się za kokpitem i z pozycji podróżnika podziwiać eksplorowane tereny. Taki kąt ułatwia również kontrolowanie roweru na zjazdach, gdzie Genius LT 700 łatwo oddaje nam władzę nad sobą. Jednocześnie zastosowanie kół 27,5-calowych sprawia, że rower jest zwinny. W połączeniu z 440-milimetrowym widelcem tylnym reaguje dość szybki na zamiary użytkownika. Po podniesieniu środka suportu o 7mm (za pomocą wspomnianego przełącznika) otrzymujemy maszynę do jazdy w terenie z mniejszą ilością metrów do pokonania w dół. W takim ustawieniu Scott ułatwia podjeżdżanie i zwiększa przyczepność na stromych górkach. Nieco bardziej wyprostowana pozycja ułatwia również napędzanie sprzętu w terenie płaskim.

 

Jedynka na pokładzie i szalona jazda
Za amortyzację przodu odpowiada widelec Fox 34 Float Factory CTD FIT Air. Jego skok uległ zwiększeniu do 170mm ze 160mm. Amortyzator zachowuje się na szlaku bardzo sprawnie, efektywnie współpracując z zawieszeniem. Szczególnie widoczne jest to podczas przejeżdżania przez większe przeszkody, gdzie wyraźnie odczuwalne jest wykorzystywanie całej wielkości skoku, zarówno przez widelec jak i zawieszenie.

Kontrolowanie roweru to czysta przyjemności, głównie dzięki zastosowanej geometrii i ramie

W kontrolowaniu roweru zdecydowanie pomaga kierownica Syncros AM1.0 Carbon 10 Rise. 760-milimetrowa szerokość pozostawia duże pole do popisu i umożliwia swobodne kontrolowanie 27,5-calówki. Uwagę zwraca również 35-milimetrowa szerokość kierownicy, która nie jest standardem, ale w wyraźny sposób zwiększa sztywność kokpitu. Siedzisko Syncros TR1.5 również znakomicie sprawdza się jako kolejny punkt podparcia rowerzysty. W połączeniu z teleskopową sztycą Rock Shox Reverb Stealth 125 daje swobodną możliwość przemieszczania się w każdym terenie. Hydrauliczna obsługa wspornika nie ulegnie uszkodzeniu dzięki poprowadzeniu kabli wewnątrz ramy.

Dużo radości z jazdy zapewnia zastosowany zestaw kół. Został on złożony na obręczach Syncros AM1.5 28H i piastach Syncros AM1.5 CL, połączonymi za pomocą wytrzymałych szprych DT Swiss Aero Comp. Pewność w trudnym terenie dają zastosowane standardy osi: 15mm z przodu i 12x142mm z tyłu. Całość dopełniają opony Hans Dampf EVO w rozmiarze 27.5 x 2.35. Solidny rozmiar klocków bieżnika, jego uniwersalne ustawienie oraz duża grubość gumy sprawiają, że jazda jest po prostu wygodna i bezpieczna. Niższe ciśnienie umożliwiało swobodny przejazd przez duże przeszkody. Mankamentem opony mogą być ekstremalnie mokre warunki, na które radzilibyśmy odrębny zestaw.

Napęd SRAM XX1 (w sprzedaży model będzie dostępny z grupą X01) znajduje uzasadnienie w rowerach tego typu. 32-rzędowa tarcza w połączeniu z kasetą 10-42T daje dużo możliwości, chociaż w naszym odczuciu przydałby się mniejszy rozmiar z przodu. Miłośnicy jednorzędówek mają jednak ułatwione zadanie, ponieważ SRAM oferuje kilka rozmiarów do wyboru, a zmiana tarczy zajmuje kilkadziesiąt sekund. Całość działa oczywiście bardzo precyzyjnie i szybko, przez co wielu zwolennikom prostoty (zwalnia z nas myślenie o przedniej przerzutce) takie rozwiązanie może przypaść do gustu. Pełne testy jednorzędowych grup SRAMa znajdziecie na naszym portalu: XX1 oraz X01.

Dla miłośników szybkości optymistyczną wiadomością będzie również zastosowany zestaw hamulców. Shimano XTR M985 to jeden z najmocniejszych modeli na rynku. W połączeniu z tarczami 180-milimetrowymi daje duże możliwości i pełną kontrolę nad sprzętem. Modulację zdecydowanie poprawiają dźwignie Shimano XTR Trail M988.

 

Podsumowanie
Scott Genius LT 700 2014 to znakomity model do zastosowań all-moutain/enduro. Nowoczesna konstrukcja karbonowej ramy, świetne zawieszenie i odpowiednio dobrane wielkości skoku pozwalają poczuć dużą radość z jazdy w trudnym terenie. Polecamy wszystkim tym, którym odpowiada także możliwość modyfikowania wysokości suportu (zmiana geometrii) oraz jednotarczowy napęd SRAMa.

Specyfikacja

  • Rama: Genius LT 700 Carbon
  • Rozmiary: S, M, L
  • Widelec: Fox 34 Float Factory CTD FIT Air / Kashima 170mm
  • Tłumik: Fox Nude CTCD Kashima 170 - 135 - 0mm
  • Stery: Syncros FL1.5 Tapered 1.5" - 1 1/8"
  • Środek suportu: Sram GXP PF integrated
  • Przerzutka tylna: Sram XO1
  • Obsługa tarczy przedniej: E13 XCX Chaingiude / ISCG05 Mount
  • Kaseta: Sram XO1 / XG1195, 10-42 T
  • Łańcuch: Sram PC XX1
  • Manetka: Sram XO1 Trigger
  • Dźwignie hamulcowe: Shimano XTR Trail M988 J-Kit Disc
  • Hamulce: Shimano XTR M985 J-Kit Disc 180/180mm
  • Korby: Sram X1 GXP PF 32T
  • Obręcze: Syncros AM1.5 28H / Tubeless ready
  • Szprychy: DT Swiss Aero Comp
  • Piasta przednia: Syncros AM1.5 CL / 15mm
  • Piasta tylna: Syncros AM1.5 CL / 12 x 142 RWS
  • Opony: Hans Dampf EVO / 27.5 x 2.35
  • Mostek: Syncros XM1.5, 35mm
  • Kierownica: Syncros AM1.0 Carbon 10Rise / 35mm
  • Gripy: Syncros Pro lock-on
  • Siodło: Syncros TR1.5
  • Sztyca: Rock Shox Reverb Stealth 125, 31,6mm
  • Zacisk sztycy:
  • Waga: 12.40 kg
  • Cena: €6500 (ok. 27300zł)
  • * Przedstawiona specyfikacja dotyczy modelu w sprzedaży detalicznej. Testowany przez nas rower składał się z nieco innych komponentów.

Fot.: Tomasz Wienskowski
Dystrybutor: www.scott.pl