29-tka od Rometa

Test 29-calowego hardtaila Romet Jolene 29er

Drukuj

Firma z Dębicy zdecydowała się wypuścić w tym sezonie 29-calowego hardtaila. Jolene 29er to model dla początkujących, stanowiący ciekawą ofertę w kolekcji Rometa. Jak sprawdza się w praktyce?

Galeria Romet, 29er Romet, 29er Romet, 29er
Romet Jolene 29 w lesie Zobacz pełną galerię

Budowa i geometria
Aluminiowa rama 29-calowej Jolene została wykonana ze stopu 6010 T6. Cieniowana konstrukcja charakteryzuje się stosunkowo dobrą jakością wykończenia spawów, których powierzchnie są poprawnie wygładzone. Uwagę zwraca harmonijne przejście slopingowej rury górnej w tylny widelec. Przekrój rur na kształt rombu poprawia sztywność ramy.

W Jolene 29er zastosowano wewnętrzne prowadzenie pancerzy. Rurą górną poprowadzone są linki hamulca tylnego oraz przerzutki przedniej. Przerzutka tylna obsługiwana jest za pomocą linki umieszczonej wewnątrz rury dolnej głównego trójkąta.

Główka ze sterami zintegrowanymi w rozmiarze 1-1/8" to ukłon w stronę klasyki. Jej 120-mlimetrowa wysokość pozwala na swobodne prowadzenie Rometa po szlaku. Poszerzenie mufy suportowej podnosi nieco sztywność ramy. Warto również dodać, że jest ona wyposażona w wymienny hak przerzutki tylnej, a przednia z kolei montowana jest na obejmę.

Geometria ramy Jolene 29er (testowany przez rozmiar to 18") została dostosowana do wymogów 29-calowych kół i jest przy tym ukierunkowana na początkującego użytkownika. Kąt rury podsiodłowej to klasyczne 73°. Główkę sterową zdecydowano się wygładzić do 70° w celu zwiększenia stabilności prowadzenie Rometa. Do poprawy trakcji roweru przyczynia się także 460-milimetrowy widelec tylny oraz 1091-milimetrowa baza kół, które pozwalają sprawnie kontrolować Jolene, bez zbędnej nerwowości. Efektywna długość rury górnej wynosi przy tym 580mm, co pozwala na zajęcie stosunkowo wygodnej pozycji w połączeniu z pozostałymi parametrami geometrycznymi Jolene 29er.

 

Jazda i wyposażenie
Podstawowy twentyniner Rometa to bardzo dobry sprzęt dla początkujących miłośników MTB. Rower prowadzi się bardzo zgrabnie, zarówno w terenie płaskim jak i lekko pofałdowanym. Jolene 29er z pewnością nie nadaje się na testowanie w ostrym terenie i krętych, technicznych singlach, ale w swoim zastosowaniu sprawdza się znakomicie. Rower dębickich inżynierów sprawnie podjeżdża pod niezbyt strome wzniesienia, ale we znaki może dawać się jego wysoka masa (15,65kg) która jednak w tej półce cenowej jest nieunikniona. Przyjazna komfortowej pozycji geometria pozwala na pokonywanie krótszych i dłuższych odcinków w spokojnym, niezobowiązującym do wyczynu tempie.

Jakość działania osprzęt Shimano Alivio jest wystarczająco dobra do zastosowań 29-calowej Jolene. Grupę uzupełnia tylna przerzutka z serii Deore, która poprawia jakość działania napędu oraz zwiększa nieco szybkość zmiany przełożeń. Za hamowanie odpowiadają hydrauliczne hamulce Shimano BR-M446. Ich montaż uznajemy za optymalny w tym modelu, ponieważ oferują bardzo dobrą siłę hamowania przy stosunkowo niskiej cenie. Dwutłoczkowy zacisk pracuje na oleju mineralnym i wyposażony jest w uniwersalne okładziny żywiczne B01S. Zastosowanie przeciwległych tłoczków pomaga ograniczyć drgania tarczy. Hamulce montowane są w systemie IS.

 

Za amortyzację odpowiada podstawowy, 100-milimetrowy model Suntour XCM. Sprężynowy widelec wyposażony jest w możliwość regulacji naprężenia wstępnego. Brak tłumienia powrotu daje się we znaki podczas jazdy w nieco trudniejszym terenie. Suntour XCM posiada blokadę skoku na goleni, która działa prawidłowo, chociaż oczywiście nie ogranicza w 100% ugięcia. Jeśli w przyszłości będziemy myśleli o modernizacji Jolene 29er, to widelec jest jednym z najważniejszych komponentów w ty modelu, która może znacząco poprawić jakość i komfort jazdy.

Romet Jolene 29er jest odpowiednim wyborem dla początkujących

Siodełko San Marco Ponza to z kolei komponent, którego nie trzeba będzie szybko wymieniać. Nieco dziwi zastosowanie w modelu z tej półki dość drogiego siedziska (ok. 300zł), ale z drugiej strony zapewnia ono komfortową jazdę. Zostało ono pokryte materiałem Microfeel i wypełnione gąbką Bio Foam. W naszej ocenie wybór nieco niższego modelu siodła i dołożenie budżetu np. do widelca byłoby rozsądnym posunięciem. Mimo wszystko cieszymy się z dbałości producenta o nasz komfort!

29-calowe koła to wytrzymały zestaw złożony na aluminiowych piastach Joytech oraz solidnych, dwukomorowych obręczach. Całość kręci się na oponach Schwalbe Racing Ralph w rozmiarze 2.1. Uniwersalne gumy sprawdzają się szczególnie dobrze w terenie suchym. Wykonane z twardej mieszanki środkowe klocki ułożone są stosunkowo gęsto i pozwalają na szybkie przemieszczanie się. Boczne klocki U-blocks mocno wgryzają się w zakręty i nie zmuszają do mocnego wyhamowania roweru.

 

Podsumowanie
Romet Jolene 29er to model dla początkujących miłośników kolarstwa górskiego, którzy szukają jednocześnie roweru na dużych kołach. Aluminiowy twentyniner z powodzeniem pozwala na przyjemną jazdę w niezbyt trudnym technicznie terenie. Wysoka masa roweru może zniechęcić do pokonywania stromych podjazdów, ale jazda pod mniej nachylone góry i w terenie płaskim nie powinna sprawiać kłopotów. Rower z Dębicy jest godny polecenia i z pewnością warto go wziąć pod uwagę przy dokonywaniu wiosennych wyborów swoich dwóch kółek. Jeśli sami jesteśmy bardziej zaawansowanymi użytkownikami, to być może będzie to miły prezent dla któregoś z członków rodziny, którego można zarazić swoją pasją.

Więcej rowerów Rometa znajdziecie na stronie producenta lub w naszym bikeKatalog.pl. Warto dodać, że oprócz 29-calowej Jolene w ofercie Rometa znajdziemy jeszcze jednego twentyninera, model Rambler.

Specyfikacja

  • Rama: aluminium 6010 T6 cieniowana
  • Rozmiary: 16", 18"
  • Widelec: Suntour XCM 100mm
  • Środek suportu: Shimano BB-ES25
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore
  • Przerzutka przednia: Shimano Alivio
  • Kaseta: Shimano CS HG30
  • Manetki: Shimano Alivio
  • Hamulce: Shimano BR-M446
  • Korby: Shimano Alivio FCM431
  • Piasty: Joytech alu
  • Obręcze: aluminowe dwukomorowe
  • Opony: Schwalbe Racing Ralph 29x2,10
  • Mostek: Zoom TDS D347
  • Kierownica: Zoom aluminiowa 225
  • Siodło: San Marco Ponza
  • Sztyca: Zoom SP209
  • Pedały: Union SP910
  • Waga: 15,65kg (z pedałami Union SP910)
  • Cena: 2399zł

Fot.: Thomas Antczak
Producent: www.romet.pl