Kellys Hacker w lesie

Test 26-calowego roweru hardtail Kellys Hacker 2013

Drukuj

Agresywny Hacker pokazuje kolejną odsłonę. Karbonowy hardtail na małym kole to wybór wielu doświadczonych miłośników XC i maratończyków. Czym charakteryzuje się ten sprzęt?

Galeria Kellys, 27,5 Kellys, 27,5 Kellys, 27,5
Kellys Hacker w plenerze Zobacz pełną galerię

Budowa i geometria
Węglowa rama iCad (Innovative Carbon Advanced Design) została wykonana w technologii monocoque, dzięki której wyraźnie odczuwalna jest wysoka sztywność roweru, i to od pierwszych obrotów pedałami.

Zachowanie maksymalnego uszczelnienia linek jest jednym z atutów ramy, w której zdecydowano się na klasyczne, zewnętrzne poprowadzenie pancerzy. Z profilu Hacker posiada gięcie górnej rury w łuk, które płynnie przechodzi w kompaktowy widelec tylny. Całość tworzy zwartą i stosunkowo krótką konstrukcję, której głównym zadaniem jest jak najlepsze napędzanie roweru przy zachowaniu maksymalnej sztywności bocznej. Przekrój rury zmienia się na całej długości - poczynając od masywnej, taperowanej główki sterowej poprzez wysmuklającą się rurę górną (o przekroju trapezowym) do coraz węższych rur widelca tylnego, które zgrabnie kończą się na masywnym haku.

Rury łańcuchowe posiadają większy przekrój i są gięte pośrodku, m.in. w celu zmniejsza ilości drgań przenoszonych na użytkownika. Dolna rura głównego trójkąta, również o trapezowym, ale mniej agresywnym kształcie, charakteryzuje się zbliżoną wielkością przekroju na całej długości. Mufa suportowa jest niezbyt masywna, ale jej okolice zostały dodatkowe wzmocnione naddatkiem włókien węglowych, co bezpośrednio przekłada się na sztywność korb i optymalne przekazywanie energii pedałującego.

 

Estetycznie rama prezentuje się bardzo okazale, szczególnie dla wielbicieli modnego ostatniego, czarno-grafitowego malowania. Czerwone elementy napisów i komponentów dodają atrakcyjnego, zadziornego charakteru. Całość pod kątem wyglądu uzupełniają kultowe koła Crank Brothers Cobalt 2, których specyficzne łączenie szprych i przytwierdzone do obręczy niebieskie nyple przyciągają wzrok wielu miłośników dwóch kółek.

Geometria Hackera jest wybitnie sportowa. W testowanym przez nas rozmiarze M zastosowane kąty są klasyczne (71° główki i 73° rury podsiodłowej) i pozwalają zarówno na szybkie napędzanie roweru w każdym terenie, jak również zapewniają znakomitą zwrotność. U początkujących miłośników twentyninerów należy wziąć poprawkę na 26-calowe koła, które wybaczają zdecydowanie mniej błędów technicznych niż 29-tki. 130-milimetrowa główka w połączeniu z 100-milimetrowym skokiem widelca daje poczucie kontroli, ale sterowanie wymaga pewnego okiełznania sprzętu, który jest z założenia dość agresywny.

425-milimetrowy widelec tylny to klasyczny rozmiar, który pozwala zarówno na szybkie wychodzenie z zakrętów jak i decyduje o dość dobrej przyczepności tylnego koła na stromych podjazdach. Baza kół w tym modelu wynosi 1068mm, co pozwala na agresywne manewrowanie sprzętem i jego zauważalną, bardzo dużą zwinność.

 

Jazda i wyposażenie
Jest ona szczególnie odczuwalna przy szybkiej jeździe w niezbyt obfitującym w przeszkody terenie. Na krętych singlach i szybkich, krótkich podjazdach Kellys radzi sobie znakomicie. 620-milimetrowa kierownica sprzyja dużej zwrotności Hackera, a wyczynowa geometria jest odczuwalna na każdym kroku. Zajmowana pozycja jest stosunkowo niska i pochylona, dzięki czemu napędzanie roweru w pozycji siedzącej stanowi przyjemność, oczywiście biorąc pod uwagę wyłącznie prędkość przemieszczania się. Do tego w końcu Hacker został stworzony.

Podczas podjeżdżania sztywnych podjazdów z większymi przeszkodami terenowymi należy nie tylko zwracać uwagę na dobór przełożenia, ale także na pozycję ciała. Odpowiedni balans pozwoli pokonać większość trudności na podjeździe, ale Hacker wymaga przyzwyczajenia, szczególnie dla początkujących miłośników MTB, którzy zechcą go dosiąść. Zjazdy nie sprawiają Kellysowi większych problemów, ale już na długich odcinkach trzeba mocno kontrolować tor jazdy.

W wybieraniu nierówności znakomicie wspomaga Hackera 100-milimetrowy widelec Rock Shox Sid RLT. 1460-gramowy amortyzator posiada sprężynę powietrzną Solo Air, która pozwala na regulację twardości poprzez zmianę ciśnienia. W komorze negatywnej regulacja ciśnienia dokonuje się samoczynnie. Mechanizm sprężynowy Double Helix odznacza się większą czułością pracy, która jest wyraźnie odczuwalna. Sid jest bardzo wrażliwy nawet na niewielkie nierówności i po odpowiednim dobraniu parametrów odwdzięcza sie znakomitym tłumieniem. Manetka PushLoc jest według nas jednym z najlepszych systemów mechanicznej regulacji widelca ze względu na wygodę i szybkość działania.


Kellys Hacker to rasowy sprzęt do wyczynowego XC i lżejszych maratonów

Fabrycznie dostarczone ze sprzętem opony MAXXIS Maxxlite 2.0 są co prawda bardzo lekkie, ale bardzo niski, asymetryczny profil bieżnika dedykuje je do użytku na suchych i szybkich trasach. Jeśli zamierzamy jeździć w trudniejszym terenie i wilgotnych warunkach, to warto zaopatrzyć się w drugi zestaw gum. Ten jest przeznaczony typowo do szybkiego XC oraz łatwiejszych maratonów, gdzie prędkość pokonywania trasy ma kluczowe znaczenie. Najważniejszą zaletą opon jest duża gęstość oplotu, która wynosi aż 170 TPI. Dzięki dużej elastyczności oferuje więc bardzo niskie opory toczenia. Niska masa jest odczuwalna podczas jazdy pod górę, gdzie większość podjazdów pokonujemy szybciej niż na bardziej "pancernych" gumach. Zapłatą za szybkość jest jednak nieco gorsza trakcja oraz konieczność precyzyjnej kontroli toru jazdy.

 

Gumy są z kolei założone na wspomnianych już, legendarnych niemalże kołach Crank Brothers Cobalt 2. Koła o łącznej masie 1690g wykonane są z aluminium 6061-t6. Wąskie obręcze (wewn. szerokość 19mm) pozwalają na sprawne połączenie z oponami typu 1.9 czy 2.0. Mimo kosmicznego wyglądu i podwójnego zaplotu 24 szprych osadzonych w usztywniających tulejkach zestaw Cobalt 2 nie należy do najbardziej wytrzymałych. Producent dedykuje je dla osób o masie <80kg i do użytku cross country. Pod górę jadą jednak znakomicie, a niska masa zestawu jest wyraźnie odczuwalna. Sztywność jest na zadowalającym poziomie, szczególnie dla lżejszych użytkowników. Warto dodać, że Crank Brothersy kompatybilne są z systemem tubeless.

Zastosowany w Hackerze osprzęt to mieszanka grup SRAM X0/X9, które spisują się znakomicie. Jakość i szybkość zmiany przełożeń pozwala na wyczynową jazdę, a ich zestawienie (11-32T kasety i 44x33x22T korby) umożliwia swobodne przemieszczanie się w każdym terenie. Węglowe korby Truvativ X0 na środku suportu GXP sprawiają, że niemal każdy wat energii kierowany jest bezpośrednio w napędzanie roweru. Hamulce AVID X0 nie wymagają szerokiej rekomendacji - odznaczają się znakomitą modulacją i bardzo dużą siłą hamowania, co w XC ma szczególne znaczenie przy późnym spowolnieniu sprzętu przed zakrętem.

Siodło fi´zi:k Gobi XM Mg to sportowy model, który powstał we współpracy projektantów firmy Fi'zi:k z bioinżynierami i kolarzem Gilberto Simoni'm. Konstrukcja Wing Flex sprawia, że model jest bardzo wytrzymały, ale jednocześnie elastyczny. Dodatkowe szczeliny między nacięciami siodła wypełnione są elastycznym tworzywem, dzięki któremu skrzydła Gobi XM Mg samoczynnie dopasowują się do odległości między kośćmi kulszowymi. Sprzyja to zwiększeniu swobody ruchu nóg i większej efektywności pedałowania.

Kellys dodaje do Hackera solidne pedały zatrzaskowe Shimano M520 SPD. Nie należą one z pewnością do najlżejszych modeli, ale za to otrzymujemy rower w pełni gotowy do jazdy. Poczciwe SPD zawsze się w końcu przydadzą.

 

Podsumowanie
Kellys Hacker to znany i ceniony model słowackiego producenta, który najlepiej sprawdzi się na szybkich trasach. Pod władaniem doświadczonego użytkownika będzie w stanie z prędkością pioruna przebić się przez mniej wymagające, leśne knieje. Lekki sprzęt i agresywna geometria dedykują rower przede wszystkim do wyczynowego XC oraz lżejszych odmian maratonów. Duża zwrotność, niska masa i niebywała sztywność to największe atuty najnowszego modelu Hackera.

Specyfikacja

  • Rama: Kellys iCAD HT Carbon Composite
  • Rozmiary: S / M / L
  • Widelec: Rock Shox Sid RLT, 100mm
  • Stery: KLS Race zintegrowane
  • Przerzutka tylna: SRAM X0
  • Przerzutka przednia: SRAM X9
  • Manetki: SRAM X0
  • Dźwignie hamulcowe: AVID X0
  • Hamulce: AVID X0 CARBON, tarczowe 160MM
  • Korby: Truvativ X0 GXP 44x33x22 zęby
  • Kaseta: SRAM CS PG-1050, 11-32 zęby
  • Łańcuch: KMC X10
  • Koła: Crank Brothers Cobalt 2
  • Opony: MAXXIS Maxxlite 285 50-559 26x2.0
  • Mostek: KLS Race, 110mm
  • Kierownica: KLS Race 31.8mm
  • Gripy: Kellys Foam
  • Siodło: fi´zi:k Gobi XM Mg
  • Sztyca: KLS Race 31.6mm
  • Pedały: Shimano M520 SPD
  • Waga: 9,5kg (rozm. M, bez pedałów)
  • Cena: 13 990zł

Fot.: Thomas Antczak
Dystrybutor: www.kellysbike.com