Zjazdowy Stumpjumper FSR 29

Test roweru zjazdowego S-Works Stumpjumper FSR Carbon 29

Drukuj

Karbonowy S-Works Stumpjumper FSR to najlepszy sprzęt trailowy ze stajni Specialized`a. Twentyniner cechuje się m.in. doskonałym systemem zawieszenia. Jak sprawdził się w naszych rękach?

Budowa i geometria
Ramę najwyższego modelu Stumpjumpera oparto o karbonowe włókna FACT 11m. Functional Advanced Composite Technology (z ang. technologia zaawansowanej obróbki funkcjonalnej kompozytów) polega na dopasowywaniu układu oraz siły włókien węglowych do kompozycji danego roweru i wymogów stawianym mu przez użytkowników oraz charakter jazdy. W przypadku S-Works`a zdecydowano się na maksymalnie wydajne, a jednocześnie najdroższe w obróbce, włókna 11m.
 


Na uwagę zasługuje system tylnego zawieszenia FSR. W skrócie polega ono na zapewnieniu jak największej wydajności i efektywności bez kompromisu w postaci utraty komfortu jazdy. Polega ona na takim umiejscowieniu wahaczy i tłumika, które izoluje system ugięcia od pracy napędu oraz obciążeń wywołanych działaniem hamulców. Specialized Brain Technology wspomaga charakterystykę pracy zawieszenia poprzez automatyczne dobieranie poziomu SAG, dzięki któremu niezależnie od aktualnego terenu możemy cieszyć się podobnym komfortem jazdy i efektywnością tłumienia nierówności. W przypadku rowerów trailowych, w tym Stumpjumpera FRS, zdecydowano się na maksymalne wzmocnienie newralgicznych części ramy (wahacze, mufa suportu, rury łańcuchowe, główka) kosztem niewielkiego wzrostu masy. Wahacze utrzymują się na głównych punktach obrotu w okolicy łączenia tylnego widelca z rurą podsiodłową - niewielka zmiana ich położenia wpływa na wielkość skoku i charakterystykę pracy tłumika.

 

 


W praktyce u Specialized`a wszystko odbywa się poprzez zaawansowane testy, angażujące zarówno laboratoria jak i zawodników wyczynowych oraz amatorów, na które koncern wielkości Specialized może sobie pozwolić. Dzięki temu końcowy produkt, szczególnie w przypadku najwyższych modeli, jest dopracowany pod każdym względem.

 

 

 

 


Amortyzacja opiera się na tłumiku Brain Shock powstałym przy współpracy Specialized`a i FOX`a, dodatkowo pokrytego powłoką Kashima. Długość skoku wynosi 130mm. Całość dopełnia widelec FOX TALAS CTD Factory 29 o skoku 130/105mm. Został on wyposażony w możliwość regulowania ciśnienia w komorze powietrznej, regulację poziomu skoku i odbicia. Opiera się na 15-milimetrowej osi sztywnej oraz taperowanej główce sterowej. Manetka CTD (Clim-Trail-Descent) umieszczona na kierownicy ułatwia dobór wielkości skoku.

 

 

 

 


W testowanym przez nas rozmiarze M efektywny kąt rury podsiodłowej wynosi 74.5°, co ułatwia napędzanie roweru w pozycji siedzącej. Z kolei 100-milimetrowa główka sterowa została pochylona pod kątem 69° umożliwia uzyskanie dobrej zwrotności, odpowiedniej dla roweru trailowego. Baza kół wynosi w tym przypadku 1147mm, a długość rur łańcuchowych 450mm, co dodatkowo poprawia panowanie nad rowerem, szczególnie na trudnych trasach i wymagających gabarytowo przeszkodach.

Jazda i osprzęt
Już pierwsza jazda na nowym Stumpjumperze wywołała na naszych twarzach niekłamane zadowolenie. Wymagająca trasa górska, na jakiej mieliśmy okazję przetestować sprzęt, idealnie pozwoliła ocenić działanie zawieszenia i wyrobić sobie zdanie na temat roweru jako całości. Inteligentny tłumik znakomicie dopasowywał poziomu SAG-u do aktualnych warunków, chociaż czasami, szczególnie w mocno zróżnicowanym terenie, nieco spóźniał się z jego doborem. Były to jednak na tyle rzadkie sytuacje, że w naszej pamięci utkwił przede wszystkim obraz znakomicie działającej amortyzacji, która rzeczywiście nie wpływa na efektywność pedałowania. Co najważniejsze, ta sytuacja ma miejsce zarówno w trakcie jazdy na siedząco, jak i na stojąco.

 

 

 

 


Dodatkowym atutem S-Works Stumpjumper FSR Carbon 29 jest mechanicznie regulowana wysokość sztycy. Wspornik Specialized Command Post BlackLite daje nam 125mm skoku obsługiwanego wygodną manetką na kierownicy. Dzięki temu na co mniej wymagających zjazdach możemy wygodnie usadzić się na siodełku (swoją drogą komfortowy, sportowy model Body Geometry Henge Expert z tytanowym jarzemkiem) i swobodnie kontrolować tor jazdy. Obieranie i utrzymaniu kierunku nie należy do najtrudniejszych, przede wszystkim za sprawą bardzo wygodnej geometrii, dobrego zawieszenia przedniego i tylnego, a także 720-milimetrowej kierownicy Specialized XC Mini-Riser z, jak sama nazwa wskazuje, niewielkim wznosem ułatwiającym kontrolę.

Odpowiednią modulację siły zapewniają hamulce Shimano XTR (180mm przód, 160mm tył). Dodatkowym atutem jest użycie dźwigni hamulcowych Shimano XTR Trail Servo Wave, w których przełożenie siły dźwigni jest zmienne. Mówiąc prościej, im dalej naciskamy klamkę, tym siła zacisku jest większa i rośnie wraz z wychyleniem.

 

 

 

 


Oprócz tego bardzo ważnym elementem wpływającym na efektywność jazdy są 29-calowe koła. Karbonowy zestaw Roval Control Trail SL 29 (przód 15mm, tył 12mm) został oparty na szprychach DT Swiss Super Comp, a tylną piastę dodatkowo wyposażono w system DT Swiss Star Ratchet. Zmniejsza ona kąt zazębienia do 100, dzięki czemu poprawia się szybkość reakcji zapadek. Specialized nie bez kozery wybrał również opony Purgatory Control (przód) i Ground Control (tył) o grubości 2.3". Takie gumy sprawdzają się świetnie jako all-roundowy zestaw. Bardziej masywne i gęsto zestawione klocki zmniejszają nieco szybkość napędzania, ale gwarantują znakomitą przyczepność, również w ciasnych zakrętach. Należy jednak uważać przy przejeżdżaniu przez ostre głazy, ponieważ boczne ścianki zostały pozbawione naddatku mieszanki gumowej ze względu na chęć niewielkiego zmniejszenia masy.

 

 

 

 


Osprzęt Shimano XTR sprawdza się oczywiście bez zarzutów. W połączeniu z ultrasztywną korbą Specialized OS carbon tworzy bardzo efektywny system napędowy, który nie wymaga już niczego poza regularną konserwacją. W tylnej przerzutce zastosowano oczywiście technologię Shadow Plus, dzięki której jej działanie jest uniezależnione od aktualnych warunków i utrzymuje łańcuch w jednej pozycji.

Podsumowanie
S-Works Stumpjumper FSR Carbon 29 to najwyższej jakości rower trailowy przeznaczony dla użytkowników, dla których słowo takie jak "kompromis" nie istnieje. Bardzo efektywny system zawieszenia, nie wymagający dużej kontroli, pozwala cieszyć się jazdą nawet kolarzom niespecjalnie lubiącym zabawy z ustawieniami tłumika. Atutem nowego sprzętu Spec`a są także wysokiej jakości koła Roval oraz osprzęt Shimano XTR. Dopełnieniem są komponenty samego producenta oraz Syntace`a . Jednym słowem: maszyna, która w dużym stopniu nie ogranicza naszej fantazji w doborze trasy.

 

 

 

 


Specyfikacja techniczna
Rama: FACT 11m carbon
Rozmiary: S, M, L/XL
Tylny amortyzator: FOX/Specialized remote Brain, 130mm
Widelec: FOX TALAS CTD Factory 29, 130/105mm
Stery: tapered 1-1/2", 1-1/8"
Kaseta: Shimano XTR M980, 11-36
Korby: Specialized OS carbon 175mm, 36/22
Osłona: Carbon Guard
Środek suportu: SRAM PF30
Łańcuch: Shimano XTR 980
Przerzutka tylna: Shimano Shadow Plus XTR 10s
Przerzutka przednia: Shimano XTR M985
Manetka: Shimano XTR I-Spec
Dźwignie hamulców: Shimano XTR Trail Servo Wave
Kierownica: Specialized XC Mini-Riser 720mm
Mostek: Syntace F109 75mm
Gripy: Specialized Sip Grip
Hamulce: Shimano XTR (180mm przód, 160mm tył)
Piasta przednia: Roval Control Trail SL 29 disc, 15mm thru-axle
Piasta tylna: Roval Control SL 29 142+, DT Swiss Star Ratchet, 12mm thru-axle
Szprychy: DT Swiss Super Comp, 2.0/1.65/1.8
Obręcze: Roval Control Trail SL 29, carbon
Opona przednia: Specialized Purgatory Control 29x2.3"
Opona tylna: Specialized Ground Control 29x2.3"
Dętki: Ultralight presta
Siodło: Body Geometry Henge Expert
Sztyca: Specialized Command Post BlackLite 125mm
Waga: 11,3kg
Cena: $9500 (ok. 30 400zł)


Fot.: Tomasz Wienskowski
Dystrybutor: www.specialized.cz