Budowa i geometria
Wykonana w OCLV serii 600 rama nie pozostawia żadnych złudzeń - produkcja w siedzibie Treka w Waterloo w skutkuje najwyższą jakością wykonania. Niskopróżniowy proces wytwarzania elementów z włókna węglowego o wysokim zagęszczeniu pozwala na wykonywanie powtarzalnych jakościowo konstrukcji z najwyższej półki. Masa powierzchniowa włókien jest niska, w związku z czym jego obróbka jest bardziej kosztowna ze względu na większą precyzję potrzebną do wytworzenia ramy. W praktyce skutkuje to jednak bardzo dużą wytrzymałością i sztywnością przy niewielkiej masie. Poszczególne segmenty ramy łączone są przy użyciu technologii StepJoint, która pozwala na bardzo precyzyjne łączenie dwóch struktur z włókna węglowego bez zakładek i nadmiarów, zapewniając wszędzie stałą grubość ścianek.
Technologia KVF (Kammtail Virtual Foil) pozwoliła z kolei na poprawę właściwości aerodynamiczny ramy. Ścięty profil ostrza KVF dodatkowo używa mniej materiału niż konwencjonalna konstrukcja, dzięki czemu zmniejsza się również masy ramy. Technologia jest użyta w górnej części dolnej rury, w tylnej części rury podsiodłowej oraz na bocznych i tylnych ściankach widelców.
Na uwagę zasługuje również integracja przedniej przerzutki z ramą, zintegrowana sztyca podsiodłowa, wewnętrzne prowadzenie pancerzy (w tym przypadku również kabli grupy elektronicznej), sztywna i masywna mufa suportowa ze środkiem BB90, napinacz łańcucha zapobiegający spadaniu ogniw na ramę czy też kompatybilność z DuoTrap - systemem pomiaru prędkości poprzez czujnik ANT+ wmontowany w rurę łańcuchową.
Testowany przez nas model oparty był na geometrii ramy H2. Trek w swoich rowerach oferuje dobór jednego z dwóch rodzajów geometrii: sportowej (H1) oraz kompaktowej (H2). W tej pierwszej kąty są bardziej ostre i umożliwiają większe pochylenie w celu uzyskania aerodynamicznej sylwetki. Zastosowane przełożenia również są twardsze. W testowanej przez nas wersji H2 kąty i długości rur są dostosowane do poprawy komfortu, a dobór przełożeń dostosowany do użytkowników początkujących i średnio-zaawansowanych.
Głównymi różnicami w obydwu wersjach ramy Madone 6.5 H1 i H2 w rozmiarze 54cm, są: efektywna wysokość górnej rury (większa o 4mm w H2), wznios ramy (wyższy o 360mm w H2), długość główki ramy (większa o 40mm w H2), kąt nachylenia rury podsiodłowej (mniejszy o 0,5° w H2), długość rury podsiodłowej (większa o 23mm w H2), maksymalna i minimalna wysokość siodełka (większa o 30mm w H2) oraz baza kół (większa o 2mm w H2).
Kąt główki sterowej pozostaje identyczny w obydwu modelach, dość ostre 73°, które skutkują bardzo dużą zwrotnością, dodatkowo podkreśloną 407-milimetrowymi rurami łańcuchowymi. Długość bazy kół jest standardowa jak dla rowerów szosowych - 978mm. Nachylenie rury podsiodłowej już w standardzie H2 jest nieco wyższe niż standardowe - 73,7° (w H1 o 0,5° ostrzej), dzięki czemu napędzanie roweru w pozycji siedzącej jest bardziej efektywne i pozwala na utrzymywanie wyższej kadencji jazdy.
Jazda i osprzęt
Test Madone 6.5 sprawił nam wiele radości, zachęcając do skorzystania z ostatnich promieni późnojesiennego słońca. Największym wrażeniem rzucającym się w oczy po pierwszych obrotach korbą jest wyraźne, bardzo szybkie przyspieszenie. Wpływ ma na to nie tylko sztywna rama, ale również doskonale przenoszący energię napęd. Zestaw aluminiowych kół Bontrager RXL (1480g) to w naszej ocenie odpowiednia półka jak na sprzęt tej klasy. Ich zaletą są piasty zaprojektowane dzięki wspólnej pracy inżynierów Bontragera i DT Swiss z bębenkiem DT. Sama konstrukcja piasta pozwoliła na zastosowanie szerszego, bardziej sztywnego zaplotu, który jest wyczuwalny podczas jazdy. Rower bardzo chętnie przyspiesza, na co wpływ ma również niska masa całego sprzętu (7,2kg). W tym modelu koła stanowią kompromis pomiędzy najwyższej jakości ramą a pozostałymi komponentami, ale jest to wybór optymalny. Na plus można również zaliczyć opony Bontrager R3, które nawet na śliskiej nawierzchni chętnie wchodzą w zakręty i twardo trzymają się obranego kierunku. Warto również zaznaczyć, że koła są gotowe do instalacji systemu bezdętkowego TLR.
Odrębnym zagadnieniem jest osprzęt, nowa grupa Shimano Ultegra Di2. Elektronika została w Madone 6.5 zgrabnie ukryta - kable biegną wewnątrz ramy, a bateria umieszczona jest pod dolną rurą głównego trójkąta, z łatwym dostępem do wymiany i ładowania. Całość działa bardzo lekko i zaskoczy każdego, kto do tej pory nie miał styczności z elektronicznym osprzętem rowerowym. W modelu w wersji H2 (komfortowa geometria) zastosowano kompaktową korbę o rozstawie 50/34. W połączeniu z 10-rzędową kasetą 11-28 zestaw ten pozwala na jazdę w każdym terenie, nawet dla nienajlepiej wytrenowanych użytkowników.
Na pochwałę zasługują natomiast hamulce. Bontrager Speed Limit zostały zintegrowane z przednim i tylnym widelcem w celu zwiększenia aerodynamiki. Tylny zestaw został umieszczony pod mufą suportową, tuż obok akumulatora Ultegra Di2. Znane z niektórych ram czasowych rozwiązanie w niczym nie zmniejsza efektywności hamowania, a jednocześnie minimalizuje opory powietrza.
Pozostałe komponenty to części ze stajni Bontragera. Aluminiowa, 42-centymetrowa kierownica Bontrager Race Lite Aero w połączeniu z 10-centrymetrowym mostkiem Bontrager Race X Lite daje solidny kokpit, który w przewidywalny, aczkolwiek szybki sposób, przenosi ruchy dłoni na widelec i koło. Owijka to wygodny model Gel Cork, który nie powoduje zmęczenia dłoni przy dłuższej jeździe.
Podsumowanie
Trek Madone 6.5 ma co najmniej dwie zalety dobrego roweru szosowego - niewiarygodnie jeździ i bardzo efektownie wygląda. Dodatkową atrakcją dla miłośników nowinek technicznych jest elektroniczny osprzęt Ultegra Di2. 7,2-kilogramowa szosówka zaskakuje zwrotnością, przyspieszeniem i komfortem, szczególnie w testowanej przez nas wersji H2. Jednym słowem - topowy rower na asfalt dla bardzo wymagających użytkowników, przeznaczony zarówno do ścigania jak i komfortowego pokonywania kolejnych kilometrów na szosie.
Specyfikacja techniczna
Rama: OCLV Carbon serii 600, KVF (Kammtail Virtual Foil), H2
Rozmiary: 50, 52, 54, 56, 58, 60, 62 cm
Widelec: Madone KVF
Stery: Cane Creek IS-2, tapered
Środek suportu: BB90
Korby: Shimano Ultegra, 50/34 (wersja kompaktowa)
Przednia przerzutka: Shimano Ultegra Di2, zintegrowana
Tylna przerzutka: Shimano Ultegra Di2
Manetki: Shimano Ultegra STI Di2, 10s
Kaseta: Shimano Ultegra 11-28
Hamulce: Bontrager Speed Limit
Koła: Bontrager Race Lite, Tubeless Ready
Opony: Bontrager R3, 700x23c
Kierownica: Bontrager Race Lite Aero, aluminium, VR–CF, 31,8 mm
Owijka: Bontrager Gel Cork
Mostek: Bontrager Race X Lite, 31,8 mm, 7 st.
Siodło: Bontrager Affinity Race Lite, tytanowe pręty
Wspornik siodła: szosowa nasadka sztycy Bontrager Carbon, offset 20 mm
Waga: 7,2kg (bez pedałów, rozm. 54cm)
Cena: 25 799 zł
Fot.: Tomasz Wienskowski
Dystrybutor: www.trekbikes.com/pl/pl/