Budowa i geometria
Scott Genius 930 został oparty na ramie wykonanej z aluminium 6061. Konstrukcja została poddana hydroformingowi Hydro Tubing Superlight, dzięki czemu udało się obniżyć nieco masę ramy i wycieniować poszczególne ścianki bez znaczącej utraty wytrzymałości. Stożkowa główka zwiększa sztywność przedniej części roweru, co w połączeniu z masywnym widelcem Foxa daje poczucie dużej stabilności. Bezpieczeństwo dodatkowa zwiększa 15-milimetrowa oś sztywna, która jest jak najbardziej uzasadniona w rowerze tego typu. Oś tylna z kolei zamykana jest w standardzie 12x142 mm opartym na systemie IDS-SL. Pozwala on na stosowanie adapterów osi w rozmiarach 135x12mm i 135x5mm QR. Tylne haki dodatkowo wzmacniano naddatkiem materiału, dzięki czemu o sztywność i wytrzymałość wahaczy i rur łańcuchowych byliśmy zupełnie spokojni.
Używany przez inżynierów Scotta system zawieszenia Dual Air Spring umożliwia użycie dwóch różnych krzywizn sprężyny dla rowerów wyposażonych w manetkę TwinLoc i technologię LTD (Lock-Trail-Descend), czyli m.in. w Geniusie 930. Działanie jednej lub obydwu komór tłumika DT Nude2 umożliwia uzyskanie dwóch rodzajów geometrii oraz zmianę długości skoku przy pomocy manetki TwinLoc. Kiedy uaktywniona jest wyłącznie jedna komora, objętość powietrza jest mniejsza i skok jest krótszy, a geometria wyostrzona (tryb "High"). Kiedy w użyciu są obydwie komory, objętość powietrza zwiększa się, skok wydłuża, a kąty główki i rury podsiodłowej nieco się wypłaszczają.
Sama obsługa dampera jest prosta i opiera się na możliwości regulacji ciśnienia poprzez pojedynczy wentyl, bardziej jednoznaczne są również ustawienia SAG, szczególnie w porównaniu do modelu Equalizer2. W praktyce całość działa bardzo płynnie, a do gustu przypadła nam niewielka, kompaktowa manetka TwinLoc umożliwiająca szybką zmianę długości skoku z przodu i z tyłu. W trybie otwartym można naprawdę popuścić wodze fantazji - charakterystyka pracy zawieszenia, duże koła i odpowiednio dobrane ciśnienie opon pozwalają na swobodne pokonywanie zjazdów i przeszkód, na których wcześniej mogliśmy mieć opory.
Zmiana trybu odbywa się za pomocą swego rodzaju czipa umieszczonego w miejsca połączenia dampera z wahaczem przy rurze podsiodłowej. Nie potrzebujemy do tego żadnych narzędzi, ale oczywiście wymagane jest zatrzymanie się i ręczna zmiana położenia.
Głównym założeniem Scotta przy opracowywaniu Geniusa było stworzenie wygodnego, all-roundowego roweru trailowego dla średnio-zaawansowanych użytkowników dwóch kółek. Uniwersalność sprzętu widoczna jest nie tylko w konstrukcji ramy i działaniu systemu zawieszenia, ale również w geometrii. W standardowym trybie "Low" 69-stopniowa główka sterowa o wysokości 110mm pozwala na zajmowanie wygodnej pozycji podczas całodniowych wycieczek po górach i nie wymusza pochylenia nad kierownicą. Napędzanie roweru w pozycji siedzącej ułatwiają 74.5° nachylenia rury posiodłowej, która została poddana gięciu w części środkowej w celu dodatkowego wsparcia dla systemu zawieszenia.
Zmiana trybu na "High" powoduje wyostrzenie główki i rury podsiodłowej o 0.5° oraz podwyższenie suportu o 7mm, dzięki czemu zajmowana pozycja sprzyja szybszej jeździe o charakterystyce bardziej zbliżonej do sportowego pokonywania trasy. 450-milimetrowe rury łańcuchowe to standard w 29-calowych rowerach - ułatwiają prowadzeniu roweru na zjazdach i stabilizują pozycję podczas jazdy pod górę. Przenoszeniem naszych intencji na koła zajmuje się 730-milimetrowa kierownica połączone z taperowaną rurą sterową 80-milimetrowym mostkiem. Odpowiednia szerokość gwarantuje pewność jazdy oraz niewielki promień skrętu potrzebny do uzyskania optymalnego pochylenia.
Jazda i osprzęt
Jazda na Geniusie 930 to nie lada gratka dla miłośników trailowej jazdy w zróżnicowanym terenie. Rower nie należy do lekkich (13,2kg bez pedałów), ale za oferowaną cenę posiada wszystkie właściwości potrzebne do cieszenia się z jazdy, oczywiście dla użytkowników nie nastawiających się na zwycięstwa w maratonach. Ten twentyniner jest stworzony do czegoś innego. Za jego pomocą bez problemu pokonywaliśmy wszelkie przeszkody terenowego, zarówno mniejszego jak i większego kalibru. Genius 930 nie lubi tracić kontaktu z podłożem, ale wynagradza to użytkownikowi bardzo dobrą, przewidywalną sterownością oraz sprawnym pokonywaniem zakrętów. Mankamentem wydaje się niezbyt precyzyjne odseparowanie pracy zawieszenia od pedałowania, niemniej jest to kompensowane dużym komfortem jazdy.
Podwyższa go również charakterystyka pracy widelca. 130-milimetrowy FOX 32 Float 29 Evolution obsługiwany jest, wspólnie z damperem, manetką TwinLoc. Możliwość regulacji ciśnienia oraz poziomu odbicia daje możliwość indywidualnego doboru ustawień, w zależności od charakterystyki jazdy.
Osprzęt w Geniusie 930 to połączenie grup Shimano XT (korby, tylna przerzutka) oraz SLX (przednia przerzutka, manetki, kaseta, hamulce). Optymalny dobór przełożeń w systemie 3x10 (42/32/24 i 11/36) umożliwia sprawne pokonywanie większej części trasy przez użytkowników o zróżnicowanych możliwościach fizycznych. Pewne prowadzenie zapewniają komponenty Syncrosa - kierownica FL1.5 730mm połączona z mostkiem TR 2.0 80mm pozwala poczuć pełną swobodę w kierowaniu fullem. Siodełko, również pochodzące z serii TR2.0, również przypadło nam do gustu, chociaż w naszej ocenie mogło by być nieco twardsze. Tutaj jednak wszystko uzależnione jest od indywidualnych preferencji.
Koła w twentyninerze to zestaw piast Formula CL81 (przód) oraz Shimano FH-M678 Disc CL (tył). Połączone są one szprychami DT Swiss Champion Black 1,8 mm z obręczami Syncros XC-49. Całość jako zestaw oceniamy na funkcjonujący poprawnie, niemniej dało się wyczuć niezbyt duży poziom przyspieszenia spowodowany relatywnie niskim poziomem sztywności kół. Tutaj starano się zaoszczędzić nieco na masie, ale w naszym odczuciu ucierpiała na tym nieco sztywność boczna. Niemniej jednak trochę mniejszy naciąg szprych skutkuje większym komfortem jazdy, do czego m.in. został Genius 930 stworzony.
Warto wspomnieć, że Scott wypuścił na rynek również Geniusa 730, opartego o koła w rozmiarze 27,5 cala. Oparty jest on na podobnych komponentach, ale długość skoku widelca wynosi 150mm. Waga tego modelu wynosi więcej (13,7kg) i jest on nieco droższy (13 690 zł).
Podsumowanie
Scott Genius 930 to świetny twentyniner dla użytkowników o zamiłowaniach trailowych, którzy lubią spędzać cały dzień na górskiej jeździe w różnych warunkach terenowych i pogodowych. Pewna i komfortowa praca zawieszenia, odpowiednia sztywność i bezawaryjne działanie osprzętu to najważniejsze cechy nowego 29-calowca Scotta. Możliwość zmiany ustawień geometrii pozwala na eksperymenty z pozycją i dobór kątów uzależniony od charakterystyki trasy.
Specyfikacja techniczna
Rama: aluminium 6061, hydrodormowane, cieniowane rury
Widelec: Fox 32 Float 29 Evolution CTD 130mm, oś 15mm
Tłumik: Scott DT Nude2
Stery: Ritchey Comp Plus Tapered 1.5" - 1 1/8"
Środek suportu: Shimano SM-BB71-41A, 41x92 mm
Korby: Shimano XT FC-M780 42/32/24 z.
Przednia przerzutka: Shimano SLX FD-M670-E/Direct Mount
Tylna przerzutka: Shimano XT RD-M786 SGS
Manetki: Shimano SLX SL-M670-I
Kaseta: Shimano SLX CS-HG62-10, 11-36 z., 10s
Łańcuch: Shimano CN-HG54
Hamulce: Shimano SLX BL-M676, 180 mm
Piasta przednia: Formula CL81
Piasta tylna: Shimano FH-M678 Disc CL, 12x142 mm
Obręcze: Syncros XC-49 Disc
Szprychy: DT Swiss Champion Black 1,8 mm
Opony: Schwalbe Nobby Nic EVO Snake Skin 2.25"
Kierownica: Syncros FL1.5 Tbar, 31,8x730 mm
Mostek: Syncros TR2.0, 80 mm
Siodło: Syncros TR2.0, pręty Cr-Mo
Wspornik siodła: Syncros FL1.5, 31,6 mm
Waga: 13,2kg (bez pedałów)
Cena: 12 890 zł
Fot.: Tomasz Wienskowski
Dystrybutor: www.scott.pl