Cube AMS 100 na szlaku

Test 29-calowego fulla Cube AMS 100 Super HPC SL 29

Drukuj

Cube nie po raz pierwszy zaskakuje użytkowników dopracowanym i gotowym do ścigania sprzętem. 29-calowy full Cube AMS 100 Super HPC SL potwierdza tę tezę.

Budowa i geometria
Karbonowa rama Cube AMS 100 Super HPC SL 29 została wykonana w technologii Advanced Twin Mold. Dzięki niej zminimalizowano możliwe skutki błędów w procesie konstrukcyjnym - system polega na nieustannej kontroli układu włókien oraz ich właściwości przy każdej wychodzącej z pieca ramie. Dzięki tej technologii możliwe było również wzmocnienie newralgicznych części trójkąta, takich jak mufa suportowa czy taperowana główka sterowa. Środek suportu to system Pressfit, który właśnie umożliwia poszerzenie mufy oraz większy rozstaw rur łańcuchowych - wszystko dzięki minimalnie większej szerokości niż standardowe środki. Całość przekłada się oczywiście na zwiększenie sztywności i lepszą transmisję energii pedałującego.
 


System tylnego zawieszenia Size Tuned Kinematics to technologia czterech punktów obrotu, która została opracowana na własne potrzeby przez inżynierów Cube`a. Zastosowanie czterech punktów wiązało się z chęcią jak największego odseparowania napędu od działania zawieszenia. Jeden z piwotów umieszczony jest pomiędzy rurą łańcuchową a hakiem tylnego widelca, co dodatkowo ma odseparować amortyzację tylną od siły hamowania. Co ciekawe, w każdym rozmiarze ramy proporcje pomiędzy poszczególnymi punktami obrotu zostają zachowane, dzięki czemu właściwości amortyzacyjne zawieszenia nie podlegają zmianom. Sterowaniem całością zajmuje się tłumik Fox Float CTD.

 

 


Geometria Cube`a (Agile Ride Geometry) została dostosowana pod kątem wyczynowego użytku MTB. Kąt główki sterowej to klasyczne 71°, które wprowadzają optymalną sterowność i możliwość szybkiej reakcji w zróżnicowanym terenie. W połączeniu ze 115-milimetrową główką sterową (w rozmiarze 19") tworzą zgrany zestaw umożliwiający agresywną, ale i dość komfortową jazdę. Wszystko w połączeniu z 100-milimetrowym Fox`em Float, którego kąt wyprzedzenia jest na tyle niewielki, że umożliwia swobodne manewrowanie w ciasnych singletrack`ach. W rurze podsiodłowej zdecydowano się na nieco ostrzejszy niż standardowo kąt 74°, dzięki któremu napędzanie roweru w pozycji siedzącej jest łatwiejsze, podobnie jak utrzymywanie dość wysokiej kadencji pedałowania. Wszystko w celu sprostania wyścigowym wymaganiom. 450-milimetrowe rury łańcuchowe to standardowa długość w twentyninerach, która umożliwia swobodne manewrowanie tyłem, a jednocześnie zapewnia dostateczny komfort jazdy.

 

 

 

 

 


Uwagę w Cubie zwraca również wysoka jakość malowania. Wykorzystywana przez inżynierów marki technologia Wet Paint Surface polega na aplikowaniu poszczególnych grafik na wielu nakładających się na siebie warstwach. Wszystko odbywa się przy zwiększonej wilgotności, co ma na celu jeszcze lepsze przywieranie poszczególnych warstw do powierzchni ramy. Jedną z zalet systemu Cube`a jest również zmniejszenie masy samego lakieru.

Jazda i osprzęt
Cube AMS 100 Super HPC SL 29 to rower przeznaczony do ścigania i czuć to już od pierwszych ruchów korbą. Rower bardzo chętnie i szybko reaguje na nasze ruchy, niezależnie od stopnia trudności terenowych. 29-calowe koła w połączeniu z wysoką jakością amortyzacji sprawnie połykają kolejne przeszkody, zarówno większe głazy jak i niewielkie, gęsto rozłożone korzenie. Sterowanie zawieszeniem odbywa się dzięki manetce Fox CTD (Climb-Trail-Descent), która mechanicznie pozwala na ustawienie tłumika (Fox Float CTD Remote) i widelca (Fox 32 Float 29 CTD Remote) w jednej z trzech pozycji. Golenie i tłumik pokryte są dodatkowo Kashimą, dzięki czemu szybkość i efektywność pracy jest jeszcze lepsza. Oczywiście nadal możemy ręcznie ustawiać poziom naprężenie wstępnego oraz wysokość odbicia, tak aby dostosować pracę amortyzatora do własnej charakterystyki jazdy oraz masy ciała.

 

 

 

 


Obsługą napędu zajmuje się pełna grupa SRAM X.0. Dodatkową atrakcją jest system Type2 w tylnej przerzutce, dzięki któremu praca łańcucha jest stabilizowana nawet podczas jazdy w ciężkim technicznie terenie czy szybkich, kamienistych zjazdach. System 2x10 jest wystarczający, zestawienie zębatek korby to 38x24. Hamulce Magura MT8 w kombinacji tarcz 180mm (przód) i 160mm (tył) to system zdolny zatrzymać każdy rower. Oprócz niskiej masy (komplet 260g) gwarantują również bardzo dobrą modulację oraz siłę hamowania. Klamki wykonano z włókien węglowych Carbotecture SL, a zaciski i dźwignie z Carbolay. Otwarty system hydrauliczny wyposażony jest w zintegrowany zbiorniczek wyrównawczy oraz podwójny tłok. Regulacja klocków odbywa się automatycznie. Miłym ułatwieniem dla użytkowników jest również system szybkiego odpowietrzania Easy Bleed Technology. W praktyce MT8 wymagają oczywiście opanowania, szczególnie jeśli wcześniej nie mieliśmy do czynienia z Magurą, ale po kilku jazdach i okiełznaniu dają bardzo miłe wrażenia z siły hamowania i jakości modulacji.

 

 

 

 

 


Godne pochwały są również koła Easton EC90 XC. Wykonane z włókien węglowych HMPE™ oraz nowoczesnej żywicy MRES-B™ 19,5-milimetrowe obręcze są nie tylko lekkie (zestaw kół waży 1416g), ale również sztywne. Podczas mocnych przyspieszeń i jazdy w trudnym, wyboistym terenie, napęd znakomicie przekazywał energię na koła, które również chętnie przyspieszały. Piasty Eastona wyposażono w aluminiowe korpusy oraz ceramiczne łożyska z podwójnymi uszczelnieniami. Zestaw 28/32 szprych płaskich DT Swiss gwarantuje odpowiednią wytrzymałość przy zachowaniu niskiej masy zestawu Eastona. Całość opiera się na piastach montowanych w systemie 15QR (przód) oraz X12 (tył). Ten drugi sposób montażu to autorska technologia Cube`a, który opiera się na zacisku tylko prawej części osi. Pozycję koła ustawiamy za pomocą specjalnej wkładki w haku zabezpieczanej śrubą. Głównymi zaletami tego rozwiązania są zmniejszenie masy, szybsza zmiana koła oraz zwiększenie sztywności koła tylnego. Zastosowany zestaw opon to Rocket Ron Kevlar 2.25. Zestaw Schwalbe to lekki (445g) zestaw gum do wyczynowego XC w szybkim terenie.

 

 

 

 


Komponenty Synteca gwarantują wysoką wytrzymałość przy stosunkowo niskiej masie. Kierownica Vector Carbon Oversized, to całe 740mm szerokości które pozwalają zapanować nad Cubem w każdym terenie. Do gustu przypadło nam również popularne siodło Fizik Tundra 2 MG. Oprócz wygodnej dla nas konstrukcji doceniliśmy również zastosowanie karbonowych jarzemek, które w terenie redukują stopień przenoszonych wibracji, a dodatkowo oszczędzają masę.

 

 

 

 


Podsumowanie
29-calowy full o masie 10,8kg to marzenie niejednego użytkownika dwóch kółek, szczególnie jeśli ma do dyspozycji teren pozwalający wykorzystać możliwości takiego sprzętu. Cube AMS 100 Super HPC SL 29 to dopracowany rower, który doświadczonym miłośnikom MTB może pozwolić odkryć kolejne, niezbadane dotychczas szlaki. Dla ścigantów będzie to rozwiązanie gwarantujące bardzo dobrą pracę zawieszenia, która jednocześnie nie wpływa na utratę energii z pedałowania. Wyczynowy twentyniner dla wymagających.

Specyfikacja techniczna
Rama: Super HPC Monocoque Advanced Twin Mold Technology
Rozmiary: 17", 19", 21", 23"
Widelec: Fox 32 Float 29 CTD Remote FIT 100mm
Tłumik: Fox Float CTD Remote, 165x38mm
Stery: FSA Orbit I-t tapered 1/8-1 1/2"
Środek suportu: GXP PressFit BB92
Przerzutka tylna: Sram X.O 10-speed, Type2, long cage
Przerzutka przednia: Sram X.O, High Direct Mount, 2x10-speed
Manetki: Sram X.O Trigger 2x10 Speed
Hamulce: Magura MT8 (180/160mm)
Korby: Sram XO Carbon 38x24T, 175mm
Koła: Easton EC90 XC, 15QR/X12
Opony: Schwalbe Rocket Ron Kevlar 2.25
Mostek: Syntace F109 Oversized, Lenkerklemmung 31.8mm, 6°
Kierownica: Syntace Vector Carbon Oversized, 31.8x740mm
Gripy: CUBE Race Grip, 1-clamp
Siodło: Fizik Tundra 2 MG
Sztyca: Syntace P6 Carbon Raceflex 31.6x400mm
Zacisk sztycy: Syntace Superlock 34.9mm
Waga: 10,8 kg
Cena: 18 499zł


Fot.: Tomasz Wienskowski, Maciej Łuczycki
Dystrybutor: www.skiteam.pl