Mavic Plasma SLR w praktyce

Drukuj

Najnowszy produkt francuskiego producenta budzi zainteresowanie - nowoczesne kształty i wysoki poziom bezpieczeństwa to najważniejsze cechy Plasma SLR. Jak sprawdzają się w rzeczywistości?

Plasma SLR to najwyższy z trzech modeli kasków wypuszczonych w tym sezonie na rynek przez Mavica. Przedsiębiorstwo znad Loary wydaje się powracać do korzeni konstruując kask o owalnych, solidnych kształtach zakrywających większą część głowy, w tym niemal w pełni potylicę naszej czaszki. Podczas gdy większość producentów stawia na jak najbardziej kompaktowe i aerodynamiczne kształty swoich kasków, Mavic stawia raczej na bezpieczeństwo i komfort użytkowania. Nie oznacza to jednak spadku oceny ogólnej kasku, a wręcz przeciwnie.

Plasma SLR sygnowana jest znakiem SSC (Special Service Course), który oznacza, że produkt został opracowany w ścisłej współpracy ze sportowcami wyczynowymi. Dzięki temu kask jest ściśle dopasowany do potrzeb zawodników oraz spełnia wymagania stawiane podczas wyścigów.

Budowa
Skorupa kasku została wykonana przy użyciu technologii In-mould. Jej konstrukcja pokazuje dużą dbałość o szczegóły - w testowanym modelu nie znaleźliśmy ani jednej wady materiałowej, widocznych znaków klejenia czy też skaz skorupy. Oprócz tego producent zadbał również o wysoki poziom bezpieczeństwa kasku. Plasma SLR posiada zintegrowany, karbonowy szkielet w górnej części skorupy, mający stanowić dodatkowe zabezpieczenie w trakcie upadku poprzez przejęcie części energii pochodzącej z uderzenia. Dodatkowo istnieje możliwość wykupienia 2-letniego ubezpieczenia (na Wyspach kosztuje ono 28£), dzięki któremu kask jest natychmiast wymieniany na nowy w razie wypadku.
 


Konstrukcja została zaprojektowana w sposób zapewniający redukcję punktów nacisku w newralgicznych miejscach styku z głową. Badania zostały przeprowadzone na grupie 25 tysięcy ochotników, co pozwoliło na uzyskanie wzorcowego modelu. Podczas jazdy kasku praktycznie nie czuć na głowie, chociaż jest waga jest relatywnie wysoka w porównaniu do modeli konkurencji (285g). Masa jest jednak rekompensowana przez dopracowaną anatomię. Należy jednak uważać na rozmiar kasku, jaki zamawiamy. Rozmiar M (który testowałem) jest przeznaczony do obwodów głowy 54-59cm. Kaski innych producentów również są podobnych rozmiarów, ale w tym przypadku przednia część jest stosunkowo wąska i może powodować dyskomfort, szczególnie przy owalnym kształcie czaszki. Szczegółowe odległości pokazuję na poniższej fotografii.

 

 


Plasma SLR zapewnia bardzo dobrą wentylację dzięki 19 obszernym kanałom wentylacyjnym (9 z tyłu, 10 z przodu) oraz szerokiemu panelowi tylnemu. Kask był testowany w temperaturach 10-18 stopni, w związku z czym przydatność wentylacji nie była aż tak potrzebna. Niemniej podczas długich podjazdów odczuwalna była przyjemność związana ze swobodnym przepływem powietrza i chłodzeniem głowy.

 


Wnętrze
Środek kasku pokryty jest zdejmowalną jednoczęściową wyściółką Ergo Fit Pro Pad wykonaną z antybakteryjnych włókien X-Static. Gąbka jest bardzo wygodna i powoduje mniejszy nacisk na czaszkę oraz komfortowe dopasowanie kasku. Identyczny materiał znajduje się również w tylnej części Plasma SLR, na klamrze dopasowującej kask do potylicy. W górnej warstwie materiału jest mniej w celu zmniejszenia nacisku, podczas gdy boki kasku wyścielone są grubszą warstwą materiału. Warto dodać, że specjalna konstrukcja włókien powoduje odprowadzanie potu. Kilka ostatnich słonecznych dni w kraju pozwoliło na sprawdzenie tej funkcji. Rzeczywiście, podczas długiej jazdy na podjeździe pot nie spływa po czole. Niemniej po zakończeniu cięzkiego treningu warto przeprać gąbkę, choćby przy użyciu ciepłej wody z mydłem. Warto dodać, że po kilku takich praniach gąbka nadal zachowuje swoje właściwości i nie ściera się.

 

 

 

 


Dopasowanie
Regulacja kasku odbywa się dzięki systemowi Ergo Hold Retention System. Dzięki niemu możliwe jest manewrowanie objętością pokrywy do 6cm oraz w poziomie przód-tył do 3cm. Operacja odbywa się przy użyciu jednego pokrętła, dzięki czemu łatwiej jest dopasować kask nawet w trakcie jazdy. Warto dodać, że tylna część kasku może nie zapewniać zbyt wiele miejsca na związane włosy, co warto rozważyć w przypadku ich posiadania.

 

 

 

 


Proces dopasowywania uprzęży do brody odbywa się za pomocą standardowej klamry oraz dwóch zaczepów bocznych. Te ostatnie pozwalają na dopasowanie wysokości uprzęży do poziomu uszu. Dzięki temu kask ściśle przylega do głowy i nie powoduje niepotrzebnego zwisania pasków po bokach. Na uprzęży po obu bokach znajdziemy dodatkowo odblaskowe logo Mavica.

Podsumowanie
Plasma SLR to bez wątpienia kask posiadający najnowsze rozwiązania technologiczne, sprzyjające przede wszystkim dobremu dopasowaniu oraz znakomitej wentylacji. Jego atutem jest również wysoka jakość estetyczna. Z drugiej strony kask nie należy do najlżejszych, co jednak nie znajduje odzwierciedlenia w jego cenie. Jeśli jednak nie jesteśmy maniakami lekkości, to docenimy wszystkie inny zalety kasku.

Kask dostępny jest w rozmiarach S, M i L oraz w kolorach żółtym lub czarnym. Cena wynosi 879zł.

Fot. Sonia Kozińska, Mavic
Dystrybutor: www.harfa-harryson.com.pl