Producent przedstawia dwie zupełnie nowe serie rowerów szosowych. Ich ramy wykonane są z odpowiednio dobranej mieszanki włókien węglowych oraz... lnu (ang. flax). Nazwa nowej technologii to Flaxply©, a jej główną zaletą ma być znakomite tłumienie wibracji oraz dodatkowe wzmocnienie karbonowej struktury. Ekologiczny materiał został użyty w konstrukcji asymetrycznych rur łańcuchowych, rury podsiodłowej oraz ramion widelca przedniego. Modelem mogącym się poszczycić korzystaniem z lnianej technologii jest Scultura SL Team. Szosówka została opracowana pod kątem modnego ostatnio zastosowania "Endurance". Najlepiej ma sprawdzać się na wyboistych, brukowanych drogach oraz asfaltach o kiepskiej nawierzchni.
Co ciekawa, całkowita waga nowej, na wpół ekologicznej ramy, ma wynosić zaledwie 844g (1290g z widelcem). Model Scultura SL Team będzie przy tym wyposażony w osprzęt SRAM Red, zestaw kół DT Swiss, kokpit PRC oraz siodełko Selle Italia SLR Monolink (opisywane przez nas wcześniej). Niebagatelna będzie również końcowa cena modelu na ramie karbon/flax. Wyniesie ona L6000 (ok. 31200zł).
Oprócz najwyższego modelu, Merida zdecydowała się także na zastosowanie technologii Flaxply© w rowerach dostępnych dla szerszej rzeszy użytkowników.
Rama Road Ride 95 został wzbogacona o włókna lniane oraz wyposażona w osprzęt Shimano Ultegra. Całość toczy się na ekonomicznych kołach Mavic Aksium i wyposażona jest w komponenty Meridy. Pomimo niezbyt wyszukanego osprzętowienia musimy dość słono zapłacić za użycie technologii Flaxply©. Końcowa cena roweru wynosi £2,000 (ok. 10400zł).
W ofercie znajdziemy jeszcze dwa modele oparte o lniano-karbonowy system plecenia włókien. Road Ride 94 oparty jest o Shimano 105 oraz koła Alex Race 24 w cenie £1,500 (ok. 7800zł). Najniższy z lnianej rodziny, Road Ride 93, to oparty na Tiagrze rower w cenie £1,350 (ok. 7000zł).
Jak zbudować rower z lnu
Technologia Flaxply© opiera się na odpowiednim przeplataniu ze sobą struktur karbonowych oraz odpowiednio spreparowanych włókien roślinnych. W praktyce wygląda to tak, że warstwa węglowa przeplatana jest włóknami Flaxply©, co prowadzi do rozproszenia sił wywieranych na karbon. Wykonany w ten sposób kompozyt charakteryzuje się znaczącym zmniejszeniem poziomu wibracji, który ciężko jest uzyskać w inny sposób bez znaczącego wzrostu wagi.
Konstruktorzy Meridy pracowali nad nową technologią blisko 5 lat, a ich głównym celem było podwyższenie komfortu jazdy oraz zmniejszenie ryzyka wystąpienia dużej bolesności mięśni spowodowanej treningami lub wyścigami na kiepskiej nawierzchni. Dodatkową motywacją było stworzenie produktu zgodnego z polityką proekologiczną, co oczywiście przyciągnie segment klientów wspierających ochronę przyrody na dwóch kołkach.
Warto jednocześnie dodać, że już wcześniej próbowano eksperymentów z włóknami roślinnymi. Na wiosnę ubiegłego roku Schwinn zaprezentował miejski rower Vestige, który wykorzystywał len i karbon w stosunku 80-20%.
Tradycyjny karbon
Oprócz "lnianej" oferty Merida przedstawia także propozycje standardowych modeli opartych o konstrukcje w pełni karbonowe. Jedynym podobieństwem 100-procentowych węgli z ich ekologicznymi odpowiednikami jest identyczny proces moldingu ramy.
Model Scultura Comp 905-Di2 wyposażony został w elektroniczną grupę Ultegra Di2 z korbami FSA Energy, kierownicą FSA Gossamer Ergo OS oraz siodełkiem Selle Italia X1. Całość kręci się na kołach Fulcrum Racing comp. Cena roweru wynosi £2,800 (ok. 14600zł).
Wersja Scultura Comp 905 uboższa jest o elektroniczny osprzęt - zamiast niego wykorzystano standardową grupę mechaniczną Shimano Ultegra. Oprócz zmiany osprzętu rower jest wyposażony identycznie jak jego okablowany odpowiednik powyżej. Dużą zaletą jest szeroka możliwość doboru wielkości ramy,44-59cm, podczas gdy wersja z Di2 możliwa jest do zakupienia wyłącznie na ramach 50-59cm. Comp 905 kosztuje przy tym £2,000 (ok. 10400zł).
W swojej ofercie Merida proponuje także model na osprzęcie z niższych półek. Scultura Comp 904 wyposażona jest w osprzęt Shimano 105, koła Mavic Aksium oraz kierownicę Controltech ONE. Nadal jest podstawą jest karbonowa rama, identyczna jak w poprzednich modelach Scultura Comp, co czyni rower dobrą bazą wypadową do dalszej rozbudowy, oczywiście w miarę oczekiwań oraz potrzeb użytkownika. Cena wynosi £1,500 (ok. 7800zł).
Fot.: Merida
Dystrybutor: www.rowerymerida.pl