Jedna tarcza i co dalej
Nowy napęd oparty jest wyłącznie na jednej tarczy przedniej i 11-rzędowej kasecie z bardzo szerokim rozstawem przełożeń. Specjalna technologia wykuwania zębów tarczy pozwoliła na rezygnację z montażu wózka czy napinacza pomagającego łańcuchowi w wykonywaniu swojej pracy. Tarcza zamontowana jest na korbie X-SYNC™ z ramionami wykonanymi z włókien węglowych i aluminiowym pająkiem. Jedną z największych zalet XX1 jest niska masa: korba ze środkiem suportu (BB30 lub GXP) waży 650g.
Brak konieczności przesuwania łańcucha w górę lub w dół umożliwił opracowanie prostego, wysokiego profilu zębów, który skutecznie utrzymuje łańcuch w stałym położeniu. Poszczególne zęby są na przemian szerokie i wąskie, przez co praca łańcucha jest stabilna. Do technologii wykuwania tarczy wykorzystano maszynowe CNC. Do dyspozycji mamy sześć możliwych rozmiarów X-SYNC™: 28-30-32-34-36-38T. Jej demontaż i założenie nowej przebiega sprawnie, ponieważ każda z nich jest dopasowana do uniwersalnego pająka. Dzięki temu zmiana jest możliwa bez demontowania korby. Dostajemy więc do rąk system, który będziemy mogli dobierać względem terenu, w jaki akurat się wybieramy. Pomaga temu również kaseta.
Duża kaseta
Mechanizm tylnego napędu to druga największa zmiana w XX1. Kaseta zbudowana z 11 zębatek ma (bo nie ma innego wyjścia) zakres przełożeń 10-42T. Oczywiście idzie za tym konieczność zbudowania nowej piasty do powszechnego użytku, nad czym już pracują inżynierowie SRAM`a i DT Swiss. Oczywiście będzie ona montowana wyłącznie do kół tych producentów, przynajmniej na razie. Jak do tej pory będziemy mogli korzystać ze wszystkich szwajcarskich kół z systemem Star Ratchet i Rise 60 ze stajni SRAM`a.
Zbudowana w technologii X-DOME™ kaseta jest lekka (260g w porównaniu do 208g w XX 10T, 11-36) i posiada profilowane zęby, które poprawiają szybkość zmiany przełożeń. Ich zakres jest szeroki, chociaż w terenie płaskim rozbieżność może być dla niektórych (szczególnie dużo trenujących na szosie) co najmniej spora: 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-42,
Do obsługi napędu możemy używać Gripshiftów 11 lub też standardowych triggerów. Hamulce nie wchodzą w skład nowej grupy, ale z dużą dozą prawdopodobieństwa można założyć, że będzie w nich maczał palce Avid. Obsługująca ją przerzutka tylna to majstersztyk.
Pracując w tyle
X-hORIZON™ przerzutka umożliwiająca obsługę szerokiego zakresu przełożeń i zachowanie stabilności pracy, nawet w trudnym terenie. Zawiera obszerne kółka i profilowany wózek, które utrzymują łańcuch na każdej z jedenastu zębatek. Całość pracy opiera się na przesuwaniu się wózka w pozycji horyzontalnej. Poruszanie się w górę i w dół zostało ograniczone do minimum, dzięki czemu system jest szybszy i redukuje siłę konieczną do zmiany pojedynczego biegu.
W budowie mechanizmu zastosowano również technologię Type2 zmniejszającą podskakiwanie i stukanie łańcucha o ramę na wybojach bez użycia napinacza. Całość jest dość otwarta, ale producent nie określił precyzyjnie zachowania się przerzutki w błocie czy obfitym deszczu. System Cage Lock™ gwarantuje łatwy demontaż i instalację kółek przerzutki. Przy opracowywaniu mechanizmu wewnętrznego zastosowano się oczywiście do technologii X-Actuation™, która zapewnia gładką pracę mechanizmu w całym zakresie przełożeń.
Sposób ciągnięcia pancerzy również uległ poprawie i przypomina obecnie ten zastosowany w nowej grupie szosowej Red. Linki poprowadzone są w prostszy sposób, przez co praca przerzutki jest ułatwiona, a regulacja przyspieszona.
Waga przerzutki tylnej wynosi 220g (w porównaniu do 181g w najlżejszym modelu XX).
Dostępność
Grupa SRAM XX1 będzie dostępna w październiku tego roku. Nieoficjalna jeszcze cena zakłada pułap na poziomie €1200. Nie obejmuje ona hamulców oraz tylnej piasty, która jest konieczna do montażu 11-rzędowej kasety XX1. Z różnymi rozmiarami tarcz do wyboru jej zastosowanie będzie szerokie: od XC do Enduro. System przeznaczony jest raczej dla wytrenowanych użytkowników, chociaż początkujący mogą również korzystać z jego zalet, szczególnie przy mniejszych rozmiarach tarcz i w terenie umiarkowanie górzystym.
Fot.: SRAM
Dystrybutor: www.harfa-harryson.com.pl