Podczas pracy nad konstrukcją poszczególnych elementów osprzętu, inżynierom przyświecała chęć poprawy niemal wszystkich czynników wpływających na ostateczną jakość grupy Red. Podczas gdy najwięksi konkurenci pracowali nad osprzętem elektronicznym czy też poświęcali uwagę zwiększeniu liczby przełożeń, przedsiębiorstwo zza oceanu obmyślało własny sposób na zaskoczenie konkurencji. Efektem jest pobicie własnego rekordu wagi grupy szosowej oraz poprawa pozostałych elementów pod względem technologicznym. Kompletny osprzęt (z korbami w wersji BB30) waży 1739g (niemal 100g mniej niż poprzednia wersja). Wpływ na osiągnięcie takiego wyniku miała modyfikacja drobnych detali w każdej z części nowej odsłony grupy. Co konkretnie uległo zmianie?
Korby
Mechanizm korbowy w nowej odsłonie nosi nazwę ExoGram. Ramiona zostały wykonane w technologii Hollow Core, co pozwoliło na pozbycie się zbędnych naddatków materiału bez utraty sztywności. Konstrukcja jest wydrążona na całej długości, a dodatkowo posiada metalowe wstawki w gwincie na pedał. Realnie ramiona zostały powiększone objętościowo, ale waga została zmniejszona - wynosi 557g dla systemu BB30 i 609g dla GXP (bez środka suportu, z tarczami 53x39). SRAM nie ujawnia szczegółów całego przebiegu procesu technologicznego, ale generalnie polega on na rozszerzeniu materiału przy pomocy zmniejszającego swój rozmiar elementu, który następnie jest usuwany.
Tarcze zostały wykonane z aluminium 7075-T6 w technologii X Glide R - polega ona na takim docięciu zębów, aby płynnie współpracowały z łańcuchem i przednią przerzutką podczas pracy i przerzucania na drugą tarczę. Ciekawostką jest również fakt, że jedna z pięciu śrub mocujących tarcze przytwierdzona jest bezpośrednio do ramienia korby, co zwiększa jej sztywność i obniża masę.
Korba została również przygotowana po raz kolejny w wersji przeznaczonej do pomiaru mocy Quarq. System ten jest tańszy niż SRM i według producentów ma charakteryzować się dokładnością do 1,5%. Jedną z zalet jest pomiar rozkładu sił obydwu nóg, co pozwala na wykonywanie treningu zmniejszającego powstałe różnice. Quarq jest kompatybilny z ANT+, a na jego pracę nie ma żadnego wpływu zmiana przełożeń (co czasami było notowane w poprzednich wersjach).
Przerzutki
Przednia przerzutka została opracowana w oparciu o system Yaw Technology. Dzięki niemu wózek mechanizmu nie może obracać się i automatycznie dopasowywać do aktualnego kąta pracy łańcucha, co usprawnia pracę całości i eliminuje konieczność precyzyjnego ustawiania przerzutki manetką. Przerzutka przeszła również zmiany estetyczne oraz materiałowe, które przyczyniły się do zmniejszenia jej wagi. Do tych ostatnich należą zmiana wewnętrznej części wózka na stalową oraz górnej na aluminiową. Poprzednia wersja była wykonana z tytanu.
Przerzutka tylna została poprawiona pod kilkoma względami. W jej budowie zastosowano tytanową śrubę mocującą do linki, a profil zewnętrzny zmieniono pod kątem poprawienia aerodynamiki. Zmniejszono również poziom głośności pracy przerzutki, co w poprzednich wersjach było powodem do narzekań dla wybrednych użytkowników. Tym razem przerzutka została wyposażona w kółka typu AeroGlide, które mają redukować szum i płynnie współpracować z łańcuchem na każdym przełożeniu. Dodatkowo są one wyposażone w łożyska ceramiczne. Producent poprawił także sposób ciągnięcia linki, który dla wielu mechaników był problemem. W nowej odsłonie grupy Red ten mankament został zneutralizowany.
Kaseta i łańcuch
Wykonana w technologii Powerdome-X kaseta już od swej pierwotnej wersji budzi miłe skojarzenia wśród szosowców. Charakteryzuje się bowiem niską wagą oraz bardzo wysoką precyzją zmiany przełożeń. Niewielką masę kaseta zawdzięcza specyficznej konstrukcji. Środkowe osiem zębatek wycinane jest przy pomocy obróbki cieplnej z kawałka stali o wysokiej jakości. Taka budowa czyni ją lżejszą i wytrzymalszą nawet od kasety tytanowej. Największa zębatka wykonana jest z aluminium dla zwiększenia sztywności całej konstrukcji. Pomiędzy 7-, 8- a 9-tą zębatką wykonane są specjalne wcięcia dla obniżenia wagi. Są one zastosowane wyłącznie w trzech miejscach ze względu na fakt, że nacinanie dalszych zębatek skutkowałoby obniżeniem sztywności i wytrzymałości.
Poprawieniu jakości pracy oraz zmniejszeniu jej głośności służy również system elastomerów StealthRing, które znajdują się pomiędzy zębatkami. Ich budowa ma służyć wygłuszeniu szumów oraz poprawie ergonomii pracy, ale możliwa jest również jazda bez korzystania z nich. Zmianom jakościowym nie wymknął się również łańcuch. Model PC 1091R przeszedł modyfikacje profilu zewnętrznego ogniw, która ma przyczyniać się do poprawy precyzji zmiany biegów. Piny łączące poszczególne ogniwa zostały poddanemu chromowaniu w celu zwiększenia ich żywotności i wyciszeniu pracy.
Hamulce
Nowa wersja hamulców nosi nazwę AeroLink. Konstrukcja modelu 2012 została zmodyfikowana - ramiona dźwigni są krótsze w celu zwiększenia siły hamowania bez zwiększania wagi. Dzięki systemowi MultiLink krótsze ramię jest ciągnięte w sposób umożliwiający zwiększenie siły i poprawę modulacji obydwu dźwigni.
W nowej odsłonie hamulców z grupy Red poprawiono także aerodynamikę. Zmniejszenie powierzchni czołowej oraz wyprofilowanie ramion obniżyło opory powietrza działające na konstrukcję. Szybkiemu dopasowaniu poziomu rozchylenia ramion hamulca sprzyja zacisk, który możemy ustawić w jednej z czterech pozycji. Oprócz tego odległość może być dopasowywana pokrętłem, które również przeszło aerodynamiczną modyfikację. Maksymalne rozchylenie klocków wynosi 31mm. Dzięki temu hamulce są kompatybilne z oponami o rozmiarze do 28mm oraz szerszymi obręczami typu Aero.
Manetki
Z tym elementem kolarz styka się zdecydowanie najdłużej. Klamki SRAM`a znane są głównie z wysokiej ergonomii osiągniętej między innymi dzięki systemowi podwójnej zmiany biegów DoubleTap. Komfort użytkowania został tym razem dodatkowo podniesiony poprzez powiększenie i wydłużenie manetki i dźwigni hamulcowej. Odpowiednie wyprofilowanie sprzyja obsłudze, szczególnie w chwycie dolnym.
Klamkomanetki zostały wykonane z aluminium i tytanu. Powierzchnia pokrywająca mechanizm pokryta jest fakturą ErgoGrip odznaczającą się wysokim komfortem użytkowania nawet po wielu godzinach w siodle. Położenie klamki może być łatwo regulowane kluczem imbusowym. Poszerzeniu uległa przednia część klamki, a średnicę tylnej części zmniejszono. Ma to zapewniać jeszcze lepszą kontrolę i wygodniejszy chwyt. Podobnie jak wcześniej, w konstrukcję wbudowany jest mechanizm Zero Actuation. Działa on w ten sposób, że linka jest ciągnięta od razu po rozpoczęciu ruchu klamki. Technologia ta poprawia jakość i szybkość działania systemu przełożeń oraz poprawia komfort użytkowania.
Podsumowanie
Amerykański producent po raz kolejno znacząco obniżył wagę swojej najwyższej grupy szosowej. Wydaje się, że limity masy powoli zostają osiągane i ciężko będzie jeszcze bardziej je zmniejszyć bez kompromisu jakościowego. Z drugiej jednak strony producenci osprzętu rowerowego od zawsze osiągali granice, aby z kolejną odsłoną nowych mechanizmów poszczycić się jeszcze lżejszymi i bardziej zaawansowanymi konstrukcjami. Czas pokaże w jaką stronę pójdą kolejne modyfikacje. Póki co możemy korzystać z obecnych rozwiązań. Pierwszymi testerami nowej grupy będą jak zwykle grupy zawodowe, m.in. Team Saxo Bank, AG2R La Mondiale, Astana Pro Team, Liquigas-Cannondale czy Omega Pharma-Quick-Step. Zwykłym śmiertelnikom również nie będzie dane długo czekać na nową grupę.
SRAM Red 2012 będzie dostępny w sprzedaży od marca bieżącego roku, a cena kompletnej grupy ma wynosić 2067 euro.
Dystrybutor: www.harfa-harryson.com.pl