SRAM na Sea Otter

Drukuj

Sea Otter Classic to wielka impreza rowerowa organizowana od 1990 roku w kalifornijskim mieście Monterey w USA. Oprócz serii wyścigów, Sea Otter to także istotne dla wielu producentów, szczególnie amerykańskich, targi sprzętu rowerowego

SRAM, oprócz szosowej grupy Force oraz kolorowego osprzętu X.0, opisywanych w bikeWorld.pl wcześniej, zaprezentował wiele ciekawych produktów. Właściwie to dokonały tego firmy należące do amerykańskiego giganta, takie jak: RockShox, Avid czy Truvativ. Zacznijmy od nowych elementów zawieszenia.

RockShox proponuje dwa nowe produkty, pierwszy z nich to tłumik tylnego zawieszenia - model Ario. Konstrukcyjnie zbliżony jest do droższego modelu Monarch, zastosowano tu także tłumienie typu Motion Control. Dostępne będą trzy modele: 3.2, 2.1 oraz 1.1. Z czego tylko ten pierwszy będzie do nabycia indywidualnie, pozostała dwójka to fabrycznie montowane komponenty OEM. W dwóch najdroższych wersjach, 3.2 i 2.1, możliwa będzie regulacja tłumienia powrotu, a w 3.2 ponadto znajdziemy blokadę skoku z opcjonalną manetką. Producent obiecuje masę na poziomie 210 g i twierdzi, że najtańsze nowe rowery jakie zobaczymy z nowym Ario będą kosztować około 1000$.

Kolejną nowością RockShox'a jest zmodyfikowany widelec Revelation, przeznaczony głównie do rowerów typu All-Mountain. Golenie są teraz konstrukcyjnie zbliżone do tych z modelu Reba, podobnie jak kwadratowa podkowa. Dostępne będą dwie wersje: 150/140/130 Dual Air lub ze sprężyną 120-150 Air U-Turn. Koła do nowego Revelation, o skoku powiększonym aż do 150 mm, zamontujemy przy użyciu tradycyjnego zacisku lub opcjonalnie przy pomocy mechanizmu zgodnego ze standardem 20 mm Maxle. Ponadto nowy widelec ma być oferowany w trzech odmianach: SL z wewnętrznie regulowanym Floodgate, Race z zewnętrznie regulowanym Floodgate oraz Team z tłumieniem BlackBox Motion Control. W zależności od wersji waga ma się wahać pomiędzy 1620 a 1840 g. Co ciekawe do nabycia będą także widelce z rurą sterową w kształcie stożkowatym. Ostatnią nowością jest zmiana systemu mocowania hamulca tarczowego na Post Mount, w miejsce tradycyjnego IS.



To już koniec Juicy. W sezonie 2010 wszystkie hamulce tarczowe Avida nazywać się będą Elixir, a świeżo wprowadzona odmiana CR Mag będzie ich najlepszą wersją. Jak wskazuje nazwa, producent w dużej mierze postawił na magnez i z tego właśnie materiału wykonał korpus tłoka, z kolei korpus zacisków powstał z kutego aluminium, a dźwignie klamek są karbonowe. Mamy więc tutaj pełną mieszankę materiałów. Ponadto Elixir CR Mag wyposażony będzie w beznarzędziową regulację kontaktu klocków hamulcowych z tarczami, technologię TaperBore, a także możliwa będzie regulacja odległości klamki od kierownicy, dodatkowo oś obrotu samych dźwigni została zbliżona do kierownicy, rezultat tego działania objawić ma się poprzez większy komfort, dzięki bardziej naturalnemu ruchowi palców. Producent obiecuje także, że dzięki mocnym zaciskom oraz niezwykle odpornemu na fading płynowi DOT 5.1, hamulce CR Mag działają sprawnie w każdych warunkach i nigdy nie zawiodą swojego użytkownika. Tarcze będą miały średnicę: 160, 180 lub 203 mm. Zestaw hamulców z tarczą o najmniejszym rozmiarze ma ważyć 330 g.

Kolejną propozycją Avida jest Elixir 5, podstawowy zestaw hydraulicznych hamulców tarczowych Avida. Nowa jest tutaj dźwignia (możliwa będzie regulacja jej odległości od kierownicy) oraz tłok z technologią TaperBore. Elixir 5, choć najtańszy z całej oferty ma oferować równie wysoką siłę hamowania co najlepsze modele. Siła hamowania może i jest identyczna, ale masa już nie - zestaw Elixir 5 w wersji 160 mm ma ważyć 395 g.

Do oferty Avida dołączyły także białe wersje hamulców Elixir CR i R oraz tarcze hamulcowe G3 w wersji Center Lock o rozmiarach 160 oraz 180 mm.

 



Truvativ mocno uderza w rynek komponentów, oferując z roku na rok coraz większą gamę produktów. Na Sea Otter mogliśmy zobaczyć nowe mostki oraz sztyce. Ze sztyc najciekawszą propozycją jest chyba karbonowa Noir. Dostępna będzie w trzech średnicach (27.2 mm, 30.9 mm, 31.6 mm), dwóch długościach (350 oraz 400 mm) oraz dwóch wersjach jarzma, z których jedno oferuje 0 mm, a drugie 25 mm cofnięcia mocowania siodła. Do nabycia bedą dwie odmiany Noir: World Cup oraz Team. Ta pierwsza dzięki zastosowaniu tytanowych elementów ma ważyć 215 g (30.9 x 400 mm), Team korzystać będzie z elementów stalowych i przez to przytyje o około 5 g.

Ponadto w ofercie pojawiły się aluminiowe sztyce z serii Stylo, w odmianach: lepszej Team oraz gorszej Race. Kombinacje średnic, długości oraz jarzm mają być identyczne jak w karbonowej Noir. Obydwa modele sztyc różnią się aluminium, z którego zostały wykonane. Team powstał z alu serii 7050, natomiast Race z 6061, ta różnica wpływa na masę, Team w wersji 30.9 x 400 mm ma ważyć 260 g, natomiast Race będzie o około 40 g cięższy.

Uzupełnieniem serii Stylo będą nowe mostki. SRAM zaprezentował trzy wersje: World Cup, Team oraz Race. World Cup ważyć będzie 130 g w rozmiarze 100 mm, wykonany ma być z kutego aluminium 7050, z kolei śruby będą tytanowe. Mostek do nabycia będzie w długościach 75-130 mm z kątem wzniosu równym 5 stopni. Dostępne będą dwie wersje kolorystyczne: biała oraz czarna. Odmiana Team mostka będzie niemal identyczna, jedyną różnicą będzie brak tytanowych śrub oraz inne logo marki. Najtańszy w ofercie Stylo, mostek Race, wytwarzany będzie z kutego aluminium 6061, dostępne długości tego mostka to 60-120 mm. Największą zaletą tego produktu ma być jego niska cena.

 

 



I coś na deser - karbonowe obręcze Zipp 303. Intensywnie testowane podczas ostatnich wymagających wiosennych klasyków zostały oficjalnie zaprezentowane podczas targów Sea Otter. Przy projektowaniu nowych obręczy, inżynierowie nie koncentrowali się na obniżaniu wagi (ważą one dokladnie tyle samo co poprzednia wersja), postawili za to na większą sztywność oraz wytrzymałość, a także większą siłę hamowania dzięki nowej powierzchni. Najbardziej zauważalną zmianą są jednak wymiary nowych obręczy. Wysokość nie zmieniła się mocno - wzrosła z 44.1 mm do 45 mm, ale szerokość w najszerszym miejscu zwiększyłą się z 22.4 mm aż do 27.5 mm, nowy kształt pozwala zwiększyć sztywność boczną obręczy, jednocześnie absorbowanie nierówności polepszyło się. Zestaw kół zbudowanych w oparciu o piasty Zipp oraz szprychy Sapim CX-Ray (18/24 sztuki przód/tył) ma ważyć około 1182 g, dostępne mają być także odmiany przełajowe oraz Clydesdale dla cięższych zawodników. Kiedy na rynek trafią same obręcze, a nie całe zestawy Zipp niestety nie wiadomo.

Info: www.sram.com, www.zipp.com
Dystrybutor: www.harfa-harryson.com.pl, www.wertykal.com