Premierowe e-MTB Cannondale: Moterra Carbon i jej wersja LT!

Cannondale zaprezentował nowe generacje elektrycznych fulli do jazdy na wymagających górskich szlakach - poznajemy modele Moterra Carbon i Moterra Carbon LT.

Drukuj

Cannondale zrzuca kurtynę z nowej generacji ich flagowych elektrycznych fulli do jazdy po najbardziej wymagających górskich szlakach. Przybliżamy najważniejsze informacje o modelu Moterra Carbon oraz Moterra Carbon LT, czyli wersji e-enduro z powiększonym skokiem zawieszenia.

Linia modeli Cannondale Moterra Carbon oraz Moterra Carbon LT jest obecna w szeregach amerykańskiego brandu już od 2017 roku, doskonale obrazując, jak bardzo zaawansowane modele e-MTB ewoluowały na przestrzeni lat. Najnowsza generacja tej linii modelowej to doskonały przykład tego, na jakich obszarach najmocniej rozwijają się fulle e-MTB: zwiększają zasięg, obniżają masę, a do tego stają się jeszcze bardziej uniwersalne, rozwijając skrzydła na zjazdach, a jednocześnie pozwalając na wygodniejsze podjeżdżanie podczas całodniowych górskich eksploracji. 

Tytułem wstępu warto dodać, że obecnie w linii modelowej Moterra znajdziemy aż 3 platformy - do zaprezentowanego w ubiegłym roku modelu Moterra Carbon SL, czyli lekkiego e-MTB typu all-mountain z silnikiem o pełnej mocy (przypomnijmy - najlżejsza wersja tego modelu osiąga rekordowo niską masę na poziomie 19,5 kg!) dołączają teraz nowe generacje modelu Moterra Carbon, który pozycjonowany jest jako wszechstronny elektryczny full all-mountain z dużym zasięgiem, a także dzielący z powyższym wszystkie rozwiązania konstrukcyjne model e-enduro Moterra Carbon LT (skrót od long travel) - ten posiada jednak nieco inną kinematykę zawieszenia, dostosowaną do pracy z większym skokiem. Cannondale w tym momencie posiada zatem całą rodzinę naprawdę nowoczesnych, żeby nie powiedzieć wyznaczających trendy, modeli górskich elektryków, które pokrywają szerokie spektrum potrzeb riderów MTB. Szczegóły premierowych modeli czekają poniżej - lecimy!

 

 

 

 

Zobacz też:

 

 

Moterra Carbon - wszechstronne e-MTB

Powyższy model bazuje na całkiem nowej ramie wykonanej, jak sama nazwa wskazuje, z włókna węglowego, która oferuje 150 mm skoku tylnego zawieszenia. Z przodu Cannondale montuje tu widelce o skoku 160 mm. Moterra Carbon stoi na zestawie kół 29". Nowa rama wraz z zastosowaną tu najnowszą generacją systemu wspomagania Bosch Performance Line CX pozwoliła urwać względem poprzedniej generacji blisko 1 kg mniej na wadze - różnica robi spore wrażenie, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę obecność dużej baterii o pojemności 800 Wh (można ją demontować, wyciągając od spodu dolnej rury ramy).

 

 

 

 

Geometrycznie Cannondale Moterra Carbon jawi się jako nowoczesny full all-mountain - mamy wystarczająco płaski kąt głowy widelca na poziomie 64,4 stopnia oraz stromy efektywny kąt rury podsiodłowej wynoszący 77,5 stopnia. Reach w rozmiarze M osiąga tu 45 cm. Warto też wspomnieć, że wartość długości rur łańcuchowych (chainstay) zwiększa się tu wraz z rozmiarówką, żeby zachować identyczną kinematykę oraz prowadzenie roweru bez względu na rozmiar ramy. Powyższe wartości składają się na bardzo wszechstronny rower elektryczny, który pozwoli na wygodne podjeżdżanie nawet najdłuższych podjazdów (przez stromy kąt podsiodłówki siedzimy nad korbami, a nie za ich linią), a także gwarantuje ogromną stabilność prowadzenia nawet na technicznych i stromych zjazdach. 

 

 
 

 

 

Wspomniana kinematyka, która dostrojona jest do każdego rozmiaru z osobna, bazuje na sprawdzonym układzie 4-zawiasowym, a Cannondale chwali się, że poprawiona została w niej czułość pracy (także przy dohamowaniach). To ma pozwolić nie tylko na świetne czucie szlaku, ale i na zwiększoną kontrolę nad rowerem w wymagających sytuacjach. 

Jak wspominaliśmy - w obniżeniu masy nowej Moterry spory udział mają też nowe komponenty od Boscha. Na pokładzie czeka na nas silnik Performance Line CX, który osiąga moment obrotowy na poziomie 85 Nm. Wszystkie modele zostały wyposażone też w nowe akumulatory o pojemności 800 Wh, które gotowe są na całodniowe eskapady w góry. Dodatkowo nowe elektryki kompatybilne są z range extenderami PowerMore o pojemności 250 Wh, gdyby ktoś potrzebował dodatkowego zapasu zasięgu. System dopełniają kontrolery zintegrowane z górną rurą a także wyświetlacze Kiox 500 (Moterra 1) lub Kiox 300 (Moterra 2). 

 

 
 

 

 

W momencie premiery na rynek wchodzą dwie wersje wyposażenia modelu: Moterra 1 wyceniona na 43 899 zł ubrana została m.in. w widelec Fox Float Factory 38 i damper Fox Float X Factory (oba z powłoką Kashima), napęd 1x12 obsługiwany przez tylną przerzutkę SRAM XO Eagle AXS T-Type, carbonową kierownicę HollowGram SAVE, 4-tłoczkowe hamulce Magura MT7 czy koła DT Swiss H 1900 Spline. Moterra 2 z ceną detaliczną 32 899 zł oferuje m.in. widelec RockShox ZEB Select, damper RockShox Deluxe Select+, napęd 1x11 z tylną, mechaniczną przerzutką Shimano XT M8130 czy również 4-tłoczkowe zaciski hamulcowe Magura MT5.

 

 

 

 

Moterra Carbon LT - nieustraszone e-enduro

Wersja Moterry z długim skokiem konstrukcyjnie wydaje się być kalką jej "mniejszej" siostry - w istocie oba rowery są praktycznie identyczne jeśli chodzi o rozwiązania konstrukcyjne, natomiast dzielą je istotne z punktu widzenia ridera detale. W końcu Moterra LT ma pozwolić na jeszcze więcej podczas zjazdu i sprostać najbardziej wymagającym trasom e-enduro. 

 

 

 

 

Mamy tu zatem zwiększony skok - dla przypomnienia 165 mm skoku w ramie i 170 mm skoku widelca. Moterra Carbon LT stoi na zestawie kół mullet, a zastosowanie 27,5-calowego koła z tyłu pozwoliło skrócić nieco wartość chainstay względem modelu z krótszym skokiem. Pozostałe wartości geometryczne dla obu modeli są bardzo zbliżone, natomiast co warte podkreślenia - model LT przy zachowaniu wzorowej stabilności podczas zjazdu zyskuje nieco na zwrotności tyłu roweru. Zastosowanie większego skoku zawieszenia i mniejszego koła wpływa też na kinematykę zawieszenia, dlatego Cannondale nie rekomenduje "modów" mniejszej Moterry na taką z większym skokiem, gdyż wpłynie to na pracę zawieszenia - te w modelu LT ma być jeszcze bardziej progesywne, niż w "standardowej" Moterze. Kinematyka zawieszenia modelu LT nakreślona została z myślą o amortyzatorach ze sprężyną, aby w pełni wykorzystać potencjał 165-milimetrowego skoku bez uczucia "zapadania" się podczas jazdy.

 

 
 

 

 

Aktualnie do oferty wchodzi jedna wersja wyposażenia - model Moterra Carbon LT wyceniony na 34 999 zł na pokładzie posiada m.in. amortyzator Fox Float Performance 38, damper Fox DHX Performance ze sprężyną, mechaniczny napęd złożony na nowej grupie SRAM Eagle 90 i 70 T-Type, a toczy się na kołach DT Swiss H 1900 Spline. Podobnie jak u poprzednika, tak i tu spotkamy najnowszą generację systemu Bosch Performance Line CX z baterią 800 Wh, natomiast z oczywistych względów zrezygnowano tu z wyświetlacza, pozostawiają jedynie minimalistyczny kontroler systemu zintegrowany z górną rurą. 

Strona producenta: www.cannondalebikes.pl

Obserwuj nas w wiadomościach Google: bikeworld.pl

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj