Commencal 2009

Drukuj

Francuzi z Andory wkraczają w erę karbonu wraz z wprowadzeniem do oferty modelu Skin, czyli stylowego sztywniaka. Nie oznacza to jednak końca zmian w kolekcji na przyszły sezon.

W nowym roku, pojawi się m.in. cała linia fulli do XC i maratonu nazwana Super 4.


Debiutant Skin
Projektanci Commencala postanowili wyposażyć pierwszy kompozytowy model Francuzów w cechy takie jak styl, sztywność, wytrzymałość i komfort. Dostępne będą dwie wersje - Skin 1 i Skin 2, oparte na identycznej ramie. jako metodę produkcji obrano technikę tube-to-tub, co ma zagwarantować dostępność dużej liczby rozmiarów w połączeniu z niskimi kosztami wytwarzania. W dodatku pozwolić na zmiany nawet w trakcie sezonu.

Skin przeznaczony jest zdecydowanie dla wyczynowych zawodników XC, jak i maratończyków. Jako podstawy użyto włókien klasy 12K firmy Toray, według Commencala należących do najlepszych na rynku i odznaczających się bardzo dobrą wytrzymałością. Dzięki nim konstrukcja ma mieć niską masę, ale i wysoką sztywność i stabilność jednocześnie. Za wyjątkowy komfort ma odpowiadać specjalny profil tylnego trójkąta, z rurkami spłaszczonymi w poziomie. Tył połączono z ramą główną w sposób charakterystyczny dla aluminiowego poprzednika modelu Skin - jest to tylko jedna rurka typu monostay. Haki ramy wykuto, pracochłonnie obrobiono i ostatecznie przyklejono, podobnie jak tuleję kryjącą środek suportu i główkę sterową. Dzięki płaskiemu kątowi wyprzedzenia widelca, raczej nietypowemu dla rowerów XC, Skin ma być wyjątkowo stabilny na zjazdach. Skin będzie dostępny również jako sama rama - w kolorze Kawasaki green (czyli jaskrawozielonym).

Seria Super 4
Seria Super 4, z najwyższym modelem Super 4 4.1, to również propozycja dla użytkowników XC, jak i maratończyków, która zastąpi linię Meta-4 z sezonu 2008. Aluminiowa rama wyposażona jest w wahacz obracający się na jednym punkcie obrotu, ale sam tłumik połączono dodatkowymi dźwigniami pośredniczącymi, by uzyskać zawieszenie nazwane Contact System. Dzięki temu zaoferowano 100 mm skoku, jak i punkt obrotu na wysokości średnej tarczy w korbie. Geometria ma być idealnym kompromisem pomiędzy własnościami podjazdowymi i zjazdowymi, zainteresowanych nie zdziwi zapewne fakt, że i tu użyto stosunkowo płaskiego kąta wyprzedzenia widelca. Zmieniono stosunek przzełożeń w zawieszeniu, a nowe dźwignie podobno zwiększyły jego sztywność, w dodatku użyto specjalnego, dostosowanego tylko do tego modelu tłumika Fox Float.

 

Modele napędzane grawitacyjnie
W kolekcji do ostrzejszej jazdy pojawią się dwa modele - Supreme DH Racing, jak i trochę mniej zaawansowany Supreme Racing. Pierwszy z nich z racji na skok 200 mm preznaczony jest zdecydowanie do zjazdu, drugi z ugięciem 160 mm może być ciężkim enduro, jak i sprzętem FR. Supreme DH Racing ma m.in. zmienny rozstaw kół i mufę suportu o szerokości 83 mm, dostępny będzie również jako Cedric Gracia Team-Supreme DH-Replica. Supreme Racing 1 i 2 przeznaczone są do widelców jednopółkowych, ale wyróżniają się nisko usytowanym środkiem suportu. Zastąpią model Mini DH Supreme. Bez zmian w kolekcji pozostanie ciężki freeride Furious o skoku 180 mm.

Info: commencal.com