Nowy Canyon Neuron (2023): wszechstronny full w góry!

Poznaj nową generację modelu Canyon Neuron - wszechstronnego fulla z kategorii trail, którego nowa odsłona zasiliła kolekcję niemieckiego producenta na 2023 rok.

Drukuj

Jeden rower górski do wszystkiego – szybki na podjazdach, skuteczny na zjazdach, a do tego po prostu wygodny. Tak, w dużym skrócie, zapowiadana jest nowa odsłona popularnego Canyona Neurona. Poznajcie szczegóły tej konstrukcji!

Canyon Neuron to rower górski z pełnym zawieszeniem z kategorii trail, czyli tzw. ścieżkowców. W nowej generacji ma 140 mm skoku z przodu i 130 mm z tyłu, toczy się na dużych kołach 29” w ramach o wielkości M, L i XL oraz na 27,5” przy mniejszych rozmiarach – XS i S. W odsłonie na 2023 rok ma bardziej terenową geometrię, która pozwala pewniej i szybciej bawić się na zjazdach, a do tego lżejszą o 200 gramów ramę (dotyczy wersji CF) i bardziej rozbudowaną ochronę przed uderzeniami oraz negatywnym działaniem brudu, czy wody. 

 

 

Neuron jest maszyną dla riderów, którzy cenią sobie nie tylko możliwość poszalenia na zjazdach, ale chcących również dynamicznie i szybko podjeżdżać. Poza tym to też świetna propozycja na długie górskie wycieczki. Będąc trailówką ze skokiem 140/130 mm ten rower stoi gdzieś pośrodku między światami XC, a enduro. Canyon zresztą zapowiada, że w tej maszynie spotkamy perfekcyjny balans między podjazdową wydajnością, możliwościami zjazdowymi oraz komfortem, który jest ważny na długich górskich trasach.

 

 

Rama, geometria i zawieszenie

Nowa rama w karbonowej wersji CF uległa odchudzaniu o 200 gramów. Poza nią w ofercie dostępne są też nowe Neurony AL, czyli oparte o ramy z aluminium. Sporych zmian dokonano w geometrii – względem poprzedniej generacji rower ma dłuższy reach i sytuuje ridera oraz środek ciężkości bardziej z przodu roweru. Do tego kąt główki uległ wypłaszczeniu, a górna rura stała się bardziej stroma. Poza tym rama jest też niższa, czyli ma krótszą rurę podsiodłową, która pozwala stosować sztyce z większym skokiem i dawać riderom więcej miejsca na manewrowanie ciałem na trudnych szlakach, czy w locie. Liczbowo nowy rower wygląda następująco – kąt główki wynosi 66 stopni, a rury podsiodłowej 76 stopni. Choć te wartości zapowiadają naprawdę pokaźne możliwości w trudnym terenie to pamiętajmy, że nadrzędnym celem było zachowanie balansu między wspinaczkową lekkością, a zjazdową dzielnością. Przejawia się to choćby w fakcie, że maksymalna szerokość opon, którą producent dopuszcza to 2,4”. 

 

 

Sposób pracy zawieszenia opiera się na trójfazowej koncepcji, gdzie w pierwszej fazie mamy do czynienia z dużą czułością, następnie solidnym wsparciem podczas wybierania dużych przeszkód i dużą progresją w końcu skoku, która ma pomagać w ewentualnych lądowaniach, czy dużych błędach z naszej strony. 

 

 

Canyon podkreśla, że Neuron ma cieszyć na szlaku, a nie irytować częstymi awariami. Rama została wzmocniona, pivoty również, zadbano też o wysokiej jakości łożyska oraz ich dobre uszczelnienie. Ponadto Neuron ma przyjazne serwisowo wewnętrzne prowadzenie okablowania, gdzie wlot do ramy następuje przez pokrywę sterów.  Dodatkowo rama ma sporo protektorów osłon i protektorów oraz fabrycznie zamontowany chainguide. Z racji premiery nowych grup SRAMa warto też dodać, że rama Neurona korzysta z haka UDH. Kropką nad i są dodatkowe punkty montażowe na ramie, gdzie możemy przymocować np. potrzebne na trasie narzędzia i dętkę. 

 

 

Wersje CF i AL oraz Neuron Young Hero

W ofercie Canyona jest 5 wariantów nowego Neurona opartych o karbonowe ramy CF. Ich ceny zaczynają się od 14 599 zł i kończą na 31 699 zł. Aluminiowych Neuronów AL również jest 5, a ich ceny wahają się od 7799 zł do 11 199 zł. W ofercie jest też wersja dziecięco-młodzieżowa – Neuron Young Hero dla riderów o masie 30-45 kg, która ma koła 650B i 130/130 mm skoku zawieszenia. Jej cena to 7799 zł.

 
 

 

Wszystkie rowery są na stronie producenta: www.canyon.com