Nowe Oltre RC jest przykładem roweru, który wygląda coraz bardziej egzotycznie mając za punkt odniesienia wygląd klasycznej szosówki. Nauka i technologia są obecne w wyścigu zbrojeń, a każda kolejna generacja rowerów aero przeznaczonych do ścigania łamie następne bariery i przynosi coraz bardziej niecodzienne rozwiązania. Tak właśnie jest w przypadku nowego Bianchi, które względem poprzedniego Oltre XR4 oszczędza aż 17 Watów na godzinnej jeździe przy prędkości 50 km/h. Mówiąc prościej przy standardowym gazie, z jakim idzie solowy odjazd na metę kolarz może pedałować o 17 W słabiej, albo tą moc przeznaczyć na rozwinięcie jeszcze większej prędkości. To dużo!
Aero rozwiązania z F1!
Pierwszym elementem, który rzuca się w oczy jest deflektor powietrza, czyli specjalne otwory-skrzydełka na główce ramy, które ukierunkowują przepływ powietrza w założony przez Bianchi sposób i zabierają je na bok roweru tworząc za główką strefę wolną od stawiającego opór powietrza. Nauka w czystej postaci, wygląda to ciekawie, choć mało klasycznie, co niektórych purystów może boleć.
Nie mniej intrygująco prezentuje się kokpit Reparto Corse, który poza aero kształtem kierownicy i generalnie opływową linią ma specjalny otwór nadający powietrzu zaplanowaną drogę. Kokpit przywodzi na myśl rozwiązanie z Cervelo S5, choć różni się nieco położeniem i wielkością otworu.
Kształty pozostałych rur znajdujących się za deflektorami są podyktowane zbieraniem jak najmniejszej ilości powietrza wcześniej wybitego na boki przez specjalne otwory. Na pewno poza przekrojami, które tną powietrze uwagę zwraca duża masywność poszczególnych rur. Jest ona zwiastunem znacznej sztywności ramy. Do tego pod oba koła w ramie są charakterystyczne wcięcia. Całość prezentuje się po prostu szybko i bardzo bojowo, choć trzeba przyznać, że mostek zadarty ku górze wygląda mało sportowo… cóż, nie zawsze styl łączy się z szybkością, a tu ewidentnie postawiono na to drugie! Bianchi dodatkowo podaje, że przy jeździe ze stałą mocą 250 W na dystansie 40 km oszczędza się aż 45 sekund. Czyli dla ,,ludzi” zyski też będą mierzalne i wyraźnie widoczne. Na koniec tylko wspomnimy, że miłym ruchem pod kątem uniwersalności tego roweru jest spory tire clearance - wchodzą tu opony o szerokości do 30 mm.
Nowe komponenty Reparto Corse
Poza kokpitem w rowerze znajdziemy też inne nowe produkty marki należącej do Bianchi, czyli Reparto Corse. Przede wszystkim ciekawe nowe koła, które są montowane w topowym RC - Reparto Corse RC50 SPB Tech z przodu i RC65 SPB Tech z tyłu, które mają odpowiednio 50 i 65 mm wysokości. Ich obręcze są szerokie na 21 mm. Koła są oczywiście tubeless ready. Całość uzupełniają łożyska SKF, a masa tego zestawu to 1540 gramów. Wśród ciekawych produktów w topowym RC jest też siodło Reparto Corse RC 139, które jest tworzone metodą druku 3D i ma odznaczać się wysokim komfortem podczas jazdy w złożonej aero-pozycji.
Wersje i dostępność
Nowy model wszystkie powyżej opisywane części i patenty ma topowej wersji, czyli Oltre RC. Dostępna będzie też wersja Pro, gdzie możemy liczyć na wyższy komfort za sprawą technologii Countervail, która poprawia absorpcję drgań. Oczywiście kosztem wyższej masy, ale czasem warto ją poświęcić. W Pro też jest ten ciekawy kokpit i deflektor na główce. Koła są nieco niższe, bowiem oba mają 50 mm. Wreszcie jest też podstawowa wersja Oltre bez żadnego dopisku, które pozbawiona jest jednak zarówno kokpitu Reparto Corse, jak również deflektora powietrza na główce ramy.
Warto dodać, że w rozmiarze M (55 cm) rama Oltre RC waży 915 g, a widelec 420 g. Rama Pro z Countervail na wadze pokazuje 965 g, a jej widelec 430 g. Podstawowa rama waży 995 g, a widelec 390 g i tu nie ma już technologii Countervail. Rowery mają być dostępne od listopada bieżącego roku, a łącznie w ofercie będzie 10 wariantów tego modelu opartych o 3 powyższe zestawy ramowe.
Strona producenta: www.bianchi.com