Wyścigowa szosa dla kobiet: Liv Langma (2022)

Poznaj nową generację wyścigowego roweru szosowego przeznaczonego dla kobiet - Liv Langma na 2022 rok.

Drukuj

Liv Langma to lekka, uniwersalna i wyścigowa szosówka, która została bardzo ciepło przyjęta przez kobiecy peleton - zarówno zawodowy i amatorski. Liv właśnie przedstawił kolejną generację tego udanego modelu, a my przyglądamy się jej w szczegółach.

Liv to jedyna marka na świecie, której produkty i cała oferta dedykowane są wyłącznie kobietom. Cała konstrukcja rowerów oraz akcesoriów tej firmy jest podporządkowana żeńskiej anatomii i odmiennym potrzebom kobiet. Marka Liv należy do grupy Gianta, co za tym idzie ma dostęp do absolutnie najnowocześniejszej technologii projektowania oraz produkcji ram, tym samym można śmiało uznawać ją za światowy top w dziedzinie rowerów. Tym razem Liv zaprezentowała światu nową odsłonę modelu Langma, czyli wyścigowego roweru szosowego, którego nadrzędnymi cechami są: niska masa, wysoka sztywność oraz dobre prowadzenie. Na marginesie, pierwsza generacja tego roweru, która trafiła na rynek w 2017 roku szybko zebrała przychylne opinie użytkowniczek i do dziś uznawana jest za bardzo skuteczną i uniwersalną wyścigową szosówkę dla pań. 

Nowa Langma - lżejsza, sztywniejsza, szybsza

 

 

Jak zwykle w przypadku rowerów Gianta i Liv, oferowane są rowery o różnym stopniu technologicznego zaawansowania, które dzielą identyczną geometrię - wersją lepszą jest Langma Advanced Pro Disc, natomiast tą bardziej podstawową i tańszą Langma Advanced Disc. Obie powyższe serie zbudowane zostały na takich samych ramach (za wyjątkiem delikatnie powiększonej rury sterowej w serii PRO), czyli także z takiego samego włókna węglowego (wspominamy o tym dlatego, że Giant i LIV w swoich szeregach mają też jeszcze nieco bardziej zaawansowane włókno węglowe Advanced SL). Główna różnica na linii modeli Advanced i Advanced Pro zasadza się zatem na bardziej "zawowodym" wyposażeniu w linii PRO.

Niezależnie od wersji nowa Langma została odchudzona i usztywniona, a nieco przemodelowane kształty rur są bardziej aerodynamiczne. Rezultat jest oczywisty - nowa generacja jest szybsza pod górę, szybsza po płaskim oraz lepiej przyspiesza, a także jest bardziej precyzyjna w prowadzeniu. To oczywiście zapewnienia producenta, ale liczby nie kłamią, zapewne w rzeczywistości tak właśnie jest. Liv podaje, że wersja Pro schudła o 148 gramów i jest o 6,6% sztywniejsza, niż poprzednia wersja. Natomiast Advanced Disc zrzuciła aż 230 gramów na ramie i widelcu, przy czym również jest sztywniejsza bocznie o 6,6% - oczywiście w odniesieniu do generacji z lat 2017-2021. 

 
 

 

Ramy Langmy są produkowane w technologii Modified Monocoque Construction, która opiera się na formowaniu głównego trójkąta jako jednego spójnego elementu. Rury mają profil ściętej elipsy, a ich kształt przygotowano przy zaangażowaniu badań w tunelu aerodynamicznym i są one zoptymalizowane pod kątem maksymalnej szybkości. Zastosowano też przedni widelec Symmetric Aero, którego konstrukcja zapewnia, że jest lżejszy, sztywniejszy i bardziej opływowy, niż ten stosowany w starszej generacji. Do tego ma zintegrowane mocowanie hamulca tarczowego i zwiększony prześwit dla opon do 32 mm szerokości, co w pełni wpisuje się we współczesne trendy i oczekiwania użytkowników. Zastosowano też technologię PowerCore, która cechuje się powiększonymi przekrojami mufy suportu i dolnych widełek tylnego trójkąta, wszystko po to, aby każdy wat trafiał z nóg wprost do napędu. Za wysoką sztywność całej ramy odpowiadają też masywna dolna rura MegaDrive oraz podobne rozwiązanie w obrębie główki ramy i widelca (OverDrive) - oba wpływają na wysoką precyzję sterowania i ogólne pewne czucie roweru. W obu wariantach znajdziemy też sztycę Variant, która ma przekrój dopracowany z myślą o aerodynamice, ale jednocześnie gwarantuje sporą zdolność do absorpcji drgań. Specjalnie dla kobiet zaprojektowano nie tylko ramę, ale również kokpit - kierownica Liv Contact posiada reach i drop opracowany na potrzeby żeńskiej budowy obręczy barkowej. Przy okazji, poza kwestiami fittingowymi, nie zapomniano też o jego aerodynamicznym dopracowaniu. W wersji Pro kokpit Contact jest karbonowy, natomiast w podstawowej Langmie aluminiowy. 

3 wersje dostępne w Polsce

 

 

Nowa Langma jawi się jako bardzo uniwersalny wyścigowy rower szosowy dla kobiet, który poza lekkością potrzebną w górach jest w nowej generacji mocno dopracowany pod kątem szybkości w terenie płaskim. Langma na 2022 rok będzie dostępna na naszym rynku w trzech wariantach:

  • Langma Advanced Pro 1 Disc
  • Langma Advanced 1 Disc  
  • Langma Advanced 2 Disc
 
 

 

Do tego szeroka jest sama rozmiarówka, która w obrębie każdego modelu zaczyna się od XXS, a kończy na L. Warto jeszcze dodać, że rowery są dostępne oczywiście tylko w wariancie pod hamulce tarczowe. We wszystkich modelach zastosowano też koła w systemie tubeless, ale szczególną uwagę przykuwają karbonowe koła Giant SLR 36 Disc, które są montowane w Langmie Pro i mają obręcze hookless oraz wysokość, która zwiastuje dużą uniwersalność i stabilność dla lekkich kolarek.

Więcej o nowym modelu: www.liv-cycling.com/pl