Canyon Stoic - nowy ścieżkowy hardtail (2021)

Poznaj nowy model Canyon Stoic - szlakowego hardtaila, który dołączył do kolekcji Canyona na 2021 rok.

Drukuj
Canyon Stoic Canyon

Stoic to szlakowy hardtail, który ma łączyć zjazdowe prowadzenie trailowego fulla z zabawowym charakterem sztywniaka przeznaczonego na pumptrack i hopy. Po prostu jeden rower do wszystkiego - mało skomplikowany, mocny i w atrakcyjnej cenie. Poznajmy go!

Nie tak dawno do kolekcji Canyona dołączyła nowa odsłona ich flagowego ścieżkowca - modelu Spectral w zupełnie nowej wersji na 2021 rok. Więcej o tej premierze pisaliśmy w artykule: CANYON SPECTRAL 29 CF (2021) - NOWY ŚCIEŻKOWIEC. Tymczasem tuż po jego zaprezentowaniu Canyon przygotował kolejną interesującą nowość. Stoic może nie jest niesamowicie napakowany technologiami, które powodują natychmiastowy opad szczęki, ale jest interesującą propozycją dla osób, które szukają sprawnego i wytrzymałego roweru do katowania ścieżek, a jednocześnie dysponują ograniczonym budżetem. Stąd warto przyjrzeć się mu bliżej, bo to naprawdę ciekawy sprzęt, który zdaje się idealnie wpasowywać w bardzo popularne obecnie sztucznie przygotowane trasy - zarówno agresywniejsze linie enduro, jak i te prostsze singletracki. 

Stoic - aluminiowy szlakowy hardtail 

 

 

Bazą Stoica jest wytrzymała aluminiowa rama, do budowy której użyto stopu 6061 T6. Jego geometria ma gwarantować prowadzenie podobne do tego, które oferuje trailowy full Spectral, z tą różnicą, że Stoic ma również dobrze radzić sobie w locie i bardziej zabawowej jeździe. Jego geometria łączy więc szlakową stabilność z cechami pasującymi do roweru właściwego na na pumptrack i hopki.

 

 

Długi reach i płaska na 65 stopni główka ramy w zestawie z widelcem o małym offsecie zapewniają dobre doznania na ciężkich zjazdach. Płaski przód gwarantuje poczucie pewności na stromiznach i odpowiednie inicjowanie zakrętów, a duży reach zapewnia potrzebną na szlaku dużą stabilność. Z kolei tył roweru przywodzi na myśl więcej zabawy i agresywności oraz szybkości w manewrowaniu. Niski przekrok i krótki chainstay podnoszą zdolność Stoic’a do podrywania przodu i wchodzenia na tylne koło, jak również mocno zwiększają ogólną łatwość manewrowania. Aby rower był kompletny podczas górskich wycieczek zapewniono w nim odpowiednią do podjeżdżania pozycję, którą zapewnia stroma rura podsiodłowa. 

29” lub 27,5” i inny skok widelca

 
 

 

Nowy sprzęt ma bardzo szeroką rozmiarówkę - od XXS do XL, która pasuje dla riderów i riderek o wzroście od 149 cm do 200 cm. Ponieważ celem inżynierów było stworzenie agresywnego ścieżkowego hardtaila sporo uwagi poświęcono temu, jak rower będzie radził sobie z pokonywaniem korzeni i połykaniem głazów. W końcu Stoic stylem prowadzenia ma nawiązywać do Spectrala 29, oczywiście będąc przy tym pozbawionym tylnego zawieszenia.

Pierwszą kwestią dla konstruktorów był więc rozmiar kół. Zrezygnowano z modnego obecnie mulleta, aby - dopóki mowa o dużych rozmiarach ramy - zostawić oba koła wielkości 29 cali. Zdolność połykania przez ten rozmiar dużych przeszkód jest jednak - dzięki mniejszemu kątowi natarcia - znacznie większa. Stąd od M do XL Stoic ma koła w rozmiarze 29”. Natomiast mniejsze ramy, od XXS do S mają oba koła w rozmiarze 27,5”. Do tego dochodzą naprawdę szerokie opony - 2,5” przy 29” i 2,8” przy kołach 650B. Wspomniane obwody i  balony ogumienia dają naprawdę dużo tłumienia, a skok amortyzatora jest dostosowany do realiów roweru typu trail. W rozmiarach od M wzwyż, czyli przy kołach 29” widelce mają 140 mm skoku, natomiast w Stoic’ach 650B (XXS-S) mniejsze koło dodatkowo skompensowano zwiększonym o 10 mm skokiem amortyzatora (150 mm).

Prostota i wytrzymałość

 
 

 

Canyon zapewnia, że Stoic jest absolutnie gotowy na mocne katowanie, a jego prosta konstrukcja będzie wytrzymała i odporna na ewentualne upadki oraz ciężkie warunki. Nam podoba się połączenie aktualnych branżowych standardów z ogólną prostotą. To obniży koszty ewentualnych napraw lub znacząco ułatwi samodzielny serwis. W oczy rzuca się interesująco rozwiązane wewnętrzne prowadzenie pancerzy. Linka do droppera oraz tylnej przerzutki biegnie wewnątrz rur Stoic’a w najprostszy w obsłudze sposób - po prostu w całości w pancerzach. Aby nie szukać kabla w ramie, Canyon podkreśla, że w miejscu dużego załamania przy mufie suportu przygotowano sporej wielkości otwór z dostępem do naszego okablowania. Jednocześnie zdecydowano się, aby przewód tylnego hamulca na całej długości biegł na zewnątrz - to bardzo rozsądne podejście. 

Podobnie rozwiązano pozostałe elementy, nie znajdziemy tu udziwnień, a sprawdzone rozwiązania - gwintowany suport BSA 73 mm, oczywiście taperowaną główkę sterową, czy ośki Boost. Warto jeszcze dodać, że Canyon szczególnie podkreśla dużą odporność Stoic’a na brutalne traktowanie. Ten sprzęt przeszedł przez te same wyczerpujące testy wytrzymałości i odporności na uderzenia w kategorii 4, które zdał ich rower przeznaczony do zawodów Enduro World Series, czyli Canyon Strive.

Stoic na każdą kieszeń

 

 

W linii modelowej znajdują się 3 wersje wyposażeniowe, które łączą dwie rzeczy - wszystkie mają identyczną ramę i - co ciekawe - te same koła. Mimo, że ceny są mocno rozbieżne, to tak ważny element jest w każdym modelu z tego samego poziomu. Konkretnie są to pozagrupowe piasty Shimano z linii ,,400”, które połączono 32 szprychami z obręczami Alex Rims DP30 o szerokości wewnętrznej 30 mm. To oczywiście świetna informacja dla wybierających podstawowy wariant, który jest niemal dwa razy tańszy, niż wersja najwyższa. Poza nimi, otwierający linię Stoic 2 ma widelec SR Suntour XCR 34 AIR oraz prosty napęd Shimano Deore 1x10 z kasetą 11-42 i zębatką 30T (identyczny rozmiar w każdym Stoicu). W tej wersje niestety nie możemy liczyć na regulowaną sztycę, ale zważywszy cenę 3699 zł absolutnie jest to zrozumiałe. Stoic 2 waży 14,89 kg, a jego głównym ograniczeniem jest - poza brakiem droppera - nieco mała na górską jazdę rozpiętość przełożeń kasety 11-42 (382%). 

 
 

 

Kolejnym modelem jest Canyon Stoic 3 oparty o widelec Rock Shox Recon RL i napęd 1x12 Sram SX Eagle, który dzięki kasecie 11-50 ma już rozpiętość 454%. Do tego regulowana sztyca o skoku 170 mm i możemy mówić o rowerze absolutnie gotowym na katowanie ścieżek i efektywne podjeżdżanie. ,,3” waży 14,76 kg i kosztuje 5599 zł. Zwieńczeniem kolekcji jest Stoic 4, u którego znajdziemy już bardzo ceniony amortyzator Rock Shox Pike Select i napęd z grupy wyższej Sram NX Eagle. Jego masa jest nieco niższa, bo waży 14,10 kg, a cena to 7899 zł.

Więcej informacji o nowych modelach znajdziecie na stronie: www.canyon.com