Spis treści:
Rodzina full Canyon Spectral AL to popularna platforma wśród miłośników bardziej rozrywkowej jazdy po górach - dokładnie dziś niemiecki producent, będący specjalistą od modelu sprzedaży bezpośredniej, zaprezentował jego najnowszą generację. Nowy Spectral AL, jak podkreśla sam Canyon, ma być po prostu bardzo dobrze jeżdżącym rowerem. Bez masy udziwnień i bajerów ma on stanowić solidny sprzęt do katowania ulubionych górskich szlaków. Jedni nazwą go ścieżkowcem, inni fullem all-mountain, natomiast bez względu na to, jaką łatkę mu przypniemy, Canyon Spectral AL ma być po prostu możliwie wszechstronnym fullem, który wspierać będzie nas na zjazdach, ale i umożliwi wygodne podjeżdżanie, a przy tym wszystkim zachowa dużą zwrotność i współczynnik "zabawy". Niezależnie od tego, czy kręcisz się po singlach, katujesz linie z flow, ruszasz na epickie, wysokogórskie wyprawy, pędzisz w dół po technicznych zjazdach, czy po prostu szukasz jednego MTB do różnych zastosowań. A to wszystko bez rujnowania naszego domowego budżetu, bo w końcu mamy do czynienia z ramą aluminiową i modelem sprzedaży "direct sale", który w przypadku Canyona zawsze rzutuje na po prostu atrakcyjne ceny końcowe.
Spectral AL - najważniejsze cechy
Konstrukcyjnie nowy aluminiowy Spectral bazuje na dziedzictwie jego uznanego starszego brata - Spectrala CF z włókna węglowego. Posiada to samo DNA fulla typu "do-it-all", co znaczy że modele dzielą bardzo podobną geometrię, pozwalają na użycie kół 29" lub mulleta (za wyjątkiem rozmiaru XC, który dostępny jest tylko z mulletem) czy posiadają otwory montażowe w ramie do przytwierdzenia akcesoriów w typie torebek do przewożenia drobiazgów. A to wszystko zamknięte po prostu w prostszym, aluminiowym opakowaniu, które przy okazji otwiera świetne właściwości jezdne Spectrala dla szerszego grona odbiorców.
W nowej ramie Spectral AL poszczególne kształty rur zostały zoptymalizowane pod kątem specyfiki aluminium, a więc nie jest to 1:1 kopia modelu CF. Zastosowano tu ten sam układ kinematyczny bazujący na 4-zawiasie, który cechuje duża czułość w początkowej fazie skoku oraz progresja w końcowej fazie ugięcia. Canyon także tutaj zastosował jednoczęściowy rocker, który zwiększa sztywność boczną, przez co minimalizuje tarcie powstające podczas pracy zawieszenia. Canyon podkreśla przy tym, że zrobił dużo w kierunku wytrzymałości elementów zawieszenia - zastosowano tu przemysłowe łożyska z autorską mieszanką smaru Canyona, mające radzić sobie nawet z jazdą w zimowych warunkach. Dodatkowo spotykamy tu wkładki z gwintami, które pozwolą uratować te wrażliwe elementy zawieszenia w przypadku jakiegoś błędu serwisowego.
Geometrycznie dostajemy tu 64-stopniowy kąt głowy ramy oraz stromy kąt rury podsiodłowej na poziomie 76,5 stopnia. Reach i inne ważne wymiary, jak chociażby długość tyłu roweru, są identyczne jak w nagradzanym modelu Spectral CF. W efekcie model aluminiowy obiecuje te same, świetne właściwości jezdne - rower ma zachowywać dużą stabilność prowadzenia na technicznych i stromych zjazdach, ale zachować zwrotność tyłu. Z drugiej strony stromy kąt podsiodłówki ma pozwolić na efektywne podjeżdżanie. Sam Canyon proporcjonalnie obrazuje Spectrala jako w 40 procentach stworzonego do podjeżdżania i 60 procentach do zjeżdżania. Nie zastosowano tu żadnego flip chipa dla uproszczenia całej konstrukcji.
Modele pozwalają na montaż długich dropperów o średnicy 34,9 mm. W rozmiarach M i L dostajemy windy z 200 mm skoku, a w przypadku modeli XL to już 230 mm skoku. Z pozostałych cech warto wspomnieć o możliwości montażu dedykowanej torebki pod górną rurą ramy (mocowana bezpośrednio na dwie śruby) czy dbałość Canyona w kwestii tego, aby podczas jazdy nic nam się nie obijało i nie stukało - spotykamy tu protektory dolnej rury i rury łańcuchowej, a wewnętrzne prowadzenie linek posiada piankową wyściółkę.
Wersje wyposażenia
W momencie premiery Canyon Spectral AL dostępny jest w 3 specyfikacjach:
- Spectral AL 5 – 2 299 EUR (napęd Shimano Deore i widelec RockShox Lyrik, damper RockShox Deluxe Select+)
- Spectral AL 6 – 2 999 EUR (napęd Shimano SLX, widelec Fox 36 Performance, damper Fox Float X Performance)
- Spectral AL CLLCTV Fabio Wibmer Edition – 3 999 EUR (SRAM S1000 AXS, widelec RockShox Lyrik Ultimate, damper RockShox Super Deluxe Ultimate i unikalna grafika Bolt od Fabio Wibmera)
Canyon Spectral AL dostępny jest już na: canyon.com