Spis treści:
Chcąc być w pełni precyzyjnym należy jednak dodać, że niedawna premiera szosowych Pirelli P-Zero Velo, które mieliśmy już okazję przetestować (Test: Opony szosowe Pirelli P-Zero Velo), nie była wcale kolarskim debiutem tego giganta oponiarskiego, a ,,jedynie” powrotem do branży rowerowej. Ogumienie Pirelli, lata temu, można było już w rowerach zobaczyć. Rozbrat z kolarstwem był jednak na tyle długi, że nowe produkty włoskiej marki można traktować jako oddzielny rozdział w historii firmy.
Firma z fabryką w Mediolanie, działająca od 1872 roku, niemal od początku istnienia jest ściśle powiązana ze światem sportów motorowych, a jej wizytówką są sukcesy osiągane w najważniejszych światowych wyścigach. Tytuły Mistrzów Świata zdobyte na ogumieniu Pirelli można liczyć w dziesiątkach. Z pewnością więc pod względem technologicznym Włosi potrafią rozebrać na części pierwsze wymagania, jakie przed oponami stawia specyfika danej dyscypliny sportu - tym razem przyszedł czas na kolarstwo górskie.
Pirelli Scorpion MTB
Nowa linia opon nawiązuje nazewnictwem do produktów motocrossowych, których linia w Pirelli nazywa się Scorpion MX. Podobne nazewnictwo to nie przypadek, bo koneksji jest tutaj więcej. Linia MTB korzysta z technologii i doświadczeń zdobytych w produkcji gum do maszyn ze spalinowymi napędami, a inżynierowie wzorowali choćby konstrukcje klocków na tych, które stosowane są w MX. Mieszanka gumowa używana w gamie Scorpion MTB to efekt badań i rozwoju technologii, które sprawiły, że udało się stworzyć wydajne ogumienie radzące sobie dobrze zarówno w warunkach suchych, jak i mokrych. To wydaje się wyjątkowo interesujące, bo sprawia, że opony wybieramy nie przez pryzmat warunków pogodowych, a jedynie uwzględniając teren w jakim przyjdzie nam jeździć. Mieszankę którą stosuje Pirelli nazwano SmartGRIP i wg producenta ma ona zapewniać maksymalną wydajność bez znaczenia czy poruszamy się na mokrej, czy na suchej nawierzchni. Cała gama Scorpionów wykonana jest w technologii Single Compound, co oznacza, że identyczna mieszanka gumowa (SmartGRIP) występuje na całym przekroju bieżnika. Takie rozwiązanie gwarantować ma najlepsze parametry jezdne i zapewnia, że nawet po starciu zewnętrznej warstwy gumy, opony wciąż zachowują dobre właściwości toczne i trakcyjne.
3 Bieżniki i tylna opona napędowa
Wśród Scorpionów wybierać można spośród czterech modeli opon, dedykowanych na różne nawierzchnie. Opony występują głównie pod koła 29", ale w kolekcji znajdziemy też ogumienie w rozmiarze 27,5x2,6". Scorpion MTB H przeznaczony został na twarde podłoże, Scorpion MTB M na mieszany teren i Scorpion MTB S na miękkie, mniej związane i luźne nawierzchnie. Do tego każda z nich występuje w dwóch szerokościach 2,2 i 2,4”, a także dwóch wersjach – zwykłej, gdzie na pierwszym miejscu postawiono odporność na defekty oraz odchudzonej Lite, którą cechuje niższa masa i potrzebna do ścigania dynamika. Przyglądając się ich masie, szybko można zauważyć, że nawet w opcji Lite nie są najlżejszymi wyścigowymi modelami dostępnymi na rynku. Pirelli przyjęło jednak strategię, która zakłada, że lepiej dodać kilkadziesiąt gramów i zapewnić niezawodność opon oraz wysoką odporność na przebicia również w lżejszej, bardziej dynamicznej wersji. Dodatkowo, Pirelli wyprodukowało też jedną wersję opony napędowej, dedykowaną oczywiście tylko na tylne koło. Wszystkie opony z kolekcji są oczywiście tubeless ready, a ich profil został stworzony z myślą o współczesnych, szerokich obręczach.
Scorpion MTB H
Wersja ,,Hard Terrain” to guma dedykowana na najtwardsze podłoża. Skały, kamienie i głazy w każdym rozmiarze, jak również szutry, ubite drogi, czy nawet asfalt. Niskie, gęsto ułożone kosteczki zapewniają dużą powierzchnię styku gumy z podłożem, co jest kluczowe w jeździe po tego typu nawierzchniach. Tu decydującą rolę w przyczepności ma dobrze dobrana mieszanka gumy, a zadaniem opony jest jak to, aby jak największą powierzchnią stykać się z kamiennym podłożem. Wzór bieżnika wersji H ma dużą zdolność adaptacji do terenu i jednocześnie wysoką odporność na zużycie. Wg Pirelli opona ma zapewniać bardzo precyzyjne prowadzenie oraz doskonałe poczucie bezpieczeństwa w zakrętach. Dla obu rozmiarów (2,2 i 2,4”) dostępna jest też wersja LITE, która, oprócz niższej masy, ma też bardziej miękką charakterystykę pracy, lepiej absorbuje nierówności i poprawia komfort jazdy.
Wersje Pirelli Scorpion MTB H
- 29x2,2” – 695 g
- 29x2,4” – 795 g
- 29x2,2” Lite – 660 g
- 29x2,4” Lite – 755 g
- 27,5x2,6"
Scorpion MTB M
Poza jazdą po sztucznie przygotowanych trasach i miejscach, w których przyroda zagwarantowała jednolitą nawierzchnię, zazwyczaj poruszamy się po zróżnicowanych podłożach. Ziemia na przemian z szutrem, kamieniami i korzeniami, czasem piach. Niezależnie czy się ścigamy, czy jeździmy wycieczkowo, to właśnie taki, zmienny scenariusz towarzyszy nam najczęściej. Dlatego spodziewać się można, że wariant M, który jest odpowiedzią na tego typu, kalejdoskopowy przekrój podłoża, będzie częstym wyborem użytkowników ogumienia Pirelli. Producent przekonuje nas o znakomitej wszechstronności i wydajności w każdych warunkach. ,,M” ma też łączyć gładkie toczenie i jednocześnie dawać dużo przyczepności podczas pokonywania zakrętów. To taki all-rounder, który stanowi kompromis i zawsze będą miejsca, gdzie bardziej wyspecjalizowana opona poradzi sobie lepiej, ale w ostatecznym rozrachunku, na trasie z punktu A do B o zróżnicowanym podłożu, Pirelli ,,Mixed Terrain” będzie najszybsza. Wysokość klocków oraz gęstość ich rozstawienia został dobrany na drodze laboratoryjnych badań. Znając osiągi Pirelli z dyscyplin motorsportu, w których ułamki decydują o sukcesie, można zakładać, że nie są to czcze słowa. Wersja Lite toczyć się będzie nieco lepiej, przy jednoczesnej poprawie dynamiki oraz komfortu.
Wersje Pirelli Scorpion MTB M
- 29x2,2” – 695 g
- 29x2,4” – 850 g
- 29x2,2” Lite – 695 g
- 29x2,4” Lite – 810 g
- 27,5x2,6"
Scorpion MTB S
Wersję na ,,Soft Terrain” zbudowano z myślą o podłożach o niewielkiej spoistości. Scorpion S to agresywny bieżnik na miękki teren, który zdolny jest do mocnej penetracji w głąb nawierzchni. Dzięki temu zapewnia na luźnym i zapadającym się podłożu doskonałą przyczepność podczas przyspieszania i hamowania oraz daje maksymalne wsparcie podczas pokonywania zakrętów. W miękkim terenie, mieszanka rzadziej styka się z podłożem, dlatego istotny jest większy bieżnik. Rzadko rozmieszczone i duże klocki o właściwie dobranej twardości w Scorpionie S mają gwarantować trakcję na tego typu trasach. Oczywiście dostępna jest również wersja LITE tego modelu. Lżejsza, bardziej komfortowa i tocząca się nieco lżej.
Wersje Pirelli Scorpion MTB S
- 29x2,2” – 740 g
- 29x2,4” – 855 g
- 29x2,2” Lite – 695 g
- 29x2,4” Lite – 810 g
- 27,5x2,6"
Scorpion MTB R
Opona w wersji na tylne koło to ,,Rear Specific” – została wykonana ze specjalnej mieszanki mającej odpowiadać na unikalne potrzeby opona napędowej. Mieszanka gumowa została tu zaprojektowana, aby sprostać ekstremalnym obciążeniom podczas jazdy i hamowania. Jest dzięki temu bardziej odporna na ścieranie czy defekty podczas hamowania zablokowanym kołem. Scorpion Rear Specific ma uniwersalną rzeźbę bieżnika, tak aby sprawdziła się jako model uniwersalny na większość tras. Zastosowanie specjalnej gumy sprawia, że Pirelli uznaje ją za najlepszą oponą na tył, w zasadzie na każde warunki.
Wersje Pirelli Scorpion MTB R
- 29x2,2” – 740 g
- 29x2,4” – 855 g
- 27,5x2,6"
Ceny
- Wszystkie modele w rozmiarze 29x2,2" – 215 zł / sztuka
- Wszystkie modele w rozmiarze 29x2,4" – 230 zł / sztuka
- Wszystkie modele w rozmiarze 27,5x2,6" – 255 zł / sztuka
Strona dystrybutora: www.porebarowery.pl





