Emonda SLR to rower wręcz stworzony na "klasyfikację generalną" największych kolarskich wyścigów. Ekstremalnie lekki i uniwersalny, stał się w nowej odsłonie jeszcze lżejszy, sztywniejszy i co za tym idzie szybszy. To także krok dalej jeśli chodzi o nowoczesność, bo w ofercie znalazła się wersja z hamulcami tarczowymi.
Już poprzedni produkcyjny model SLR mógł się poszczycić iście kosmicznymi parametrami, bo jego rama ważyła zaledwie 690 gramów. Inżynierom Treka udało się z tej liczby odjąć dodatkowe 50 gramów, co na tym poziomie jest prawdziwą sztuką. Co więcej, lżejsza jest nie tylko nowa wersja z tradycyjnymi hamulcami, ale także ta przygotowana pod tarcze. Co jeszcze ciekawsze - rama nowej Emondy SLR w wersji z hamulcami tarczowymi jest zaledwie 15 gramów cięższa od zwykłej - waży 665 gramów, widelec 350 (w wersji ze zwykłymi hamulcami - 313 gramów).
Ramę wykonano z nowej generacji włókna węglowego OCLV 700 zarezerwowanego wyłącznie dla topowej Emondy SLR. Dodatkowo sposób układania materiału czy grubości poszczególnych sekcji karbonu są dopasowywane z myślą o konkretnym rozmiarze roweru, tak aby uzyskać najlepszy stosunek wagi do sztywności.
Ze względu na walkę o każdy gram oraz generalną koncepcję tego roweru, Emonda SLR nie posiada popularnej technologii IsoSpeed odpowiedzialnej za poprawę komfortu jazdy w rowerach Trek. Nie ma też modnych akcentów aerodynamicznych - rower ma bronić się przede wszystkim niską wagą i doskonałą dynamiką.
Niezwykle interesująca jest kwestia hamulców, również w wersji tradycyjnej. Trek postawił na standard mocowania direct mount oraz własny projekt Bontrager Speed Stop Pro, dzięki czemu jeden hamulec waży zaledwie 95 gramów, zapewniając zapas miejsca dla coraz modniejszych opon 28C. Wersja z hamulcami tarczowymi oferuje oczywiście sztywne ośki 12 mm.
Filozofia Size Specific Design gwarantuje, że nowe modele Emonda będą charakteryzowały się tymi samymi parametrami niezależnie od wybranego rozmiaru. Wielu innych producentów projektuje rowery w rozmiarze 56, podczas gdy ich większe i mniejsze rozmiary odbiegają swoją charakterystyką od wzorca. W przypadku Treka każdy konkretny rozmiar wykorzystuje nieco inny rodzaj ułożenia włókien węglowych, tak aby zachowywać ten sam poziom sztywności ale i komfortu.
Zmiany dotknęły także nieco tańszą odmianę Emondy SL (zbudowana z OCLV 500). I tutaj możemy liczyć na lepsze parametry oraz możliwość wyboru wersji z hamulcami tarczowymi. Trek postanowił też nieco obniżyć ceny nowej generacji rowerów. Topowy model z hamulcami szczękowymi to wariant SLR 9, na pokładzie którego znajdziemy m.in. nową odsłonę grupy Dura-Ace Di2 oraz karbonowe koła Bontrager Aeolus 3 - waga całości w rozmiarze 56 wyniosła 6,08 kg, a cena to 44 999 zł. Niżej w hierarchii znajdziemy m.in. Emondę SL 6 Pro z najnowszą odsłoną grupy Shimano Ultegra i wymienionymi powyżej karbonowymi kołami (14499 zł). Gamę modeli ze szczękami otwiera z kolei wariant SL 4 z 10-biegową Tiagrą. Emonda Disc to dwa modele topowe SLR oraz dwa SL - ceny wahają się od 13499 zł do 31499 zł.
Więcej informacji: Emonda SLR i SL 2018
Strona producenta: www.trekbikes.com