Polski producent rowerów z Przasnysza jest marką o iście globalnych ambicjach. Widać to chociażby po ogromnym zaangażowaniu marki w sport. Kross Racing Team urasta do rangi najlepszego zespołu w Pucharze Świata XC, a zawodnicy tacy jak Maja Włoszczowska, Jolanda Neff czy Fabian Giger pomagają testować kolejne rozwiązania wdrażane potem do rowerów katalogowych. Każdy kto realia treningu kolarza górskiego zna nieco lepiej wie, że również w tej dysycplinie nie da się obejść bez solidnych kilometrów wyjeżdżonych na szosie. Również na tym polu Kross mógł zapewnić wsparcie swoim zawodnikom, posiadając w swojej rozbudowanej ofercie rowerów szosowych również propozycje z najwyższej, zawodniczej półki.
Na czasie
Współczesny rower szosowy to konstrukcja wyjątkowo wyspecjalizowana, która za sprawą nowoczesnych rozwiązań technologicznych, geometrii czy użytych materiałów może być przeznaczona do zróżnicowanego zastosowania. Przyglądajac się nieco bliżej nowym szosowym Krossom widać, że producent mocno stawia przede wszystkim na zjawisko rowerów endurance. Nieco bardziej komfortowa geometria, hamulce tarczowe, duży nacisk postawiony na zdolności ram i widelców do pochłaniania wibracji - to wszystko pozwala wygodniej niż kiedykolwiek dotychczas pokonywać kolejne treningowe kilometry.
W najnowszej ofercie Kross znajdziemy 5 modeli wyposażonych w ramy karbonowe i 6 bazujących na konstrukcji aluminiowej. Wśród modeli topowych zdecydowanie dominują te o nacechowaniu długodystansowym, jednak znalazło się też miejsce dla dwóch o dość klasycznie wyścigowym profilu. W przypadku propozycji najbardziej zaawansowanych panuje pewien eklektyzm jeśli chodzi o dobór komponentów, zwłaszcza w przypadku napędów - coś dla siebie znajdą zarówno fani SRAM, jak i Shimano. Naturalnie wśród modeli nieco tańszych spotkamy się z większą konsekwencją - tutaj zdecydowadnie dominują popularne grupy japońskiego potentata.
Górna półka
Topowe Vento 9.0, wykonane w całości z karbonu T784, to rower łączący w sobie cechy roweru endurance oraz rasowej wyścigówki. Całość dopełniają komponenty, jakich nie powstydziłby się sprzęt dla rasowego sprintera w peletonie. Wysokie stożki Zipp i aerodynamiczny kokpit pochodzący od tego samego producenta projektowano zdecydowanie z myślą o sztywności i niskich oporach aerodynamicznych, jednak geometria ramy za sprawą nieco wyższej główki umożliwia zajęcie bardziej komfortowej pozycji. Napęd SRAM Red 22 w wersji mechanicznej to absolutna perełka dla fanów budowy ultralekkich rowerów. Nawet w połączeniu z cięższymi od tradycyjnych hamulcami tarczowymi rower waży zaledwie 7.2 kg. Na pokładzie nie zabrakło takich rozwiązań jak sztywne osi kół, mocowanie przedniej przerzutki Direct Mount czy zawodniczy suport PressFit.
Alternatywą dla osób nieufnych wobec hamulców tarczowych, które poszukują roweru już fabrycznie skonfigurowanego jako "race-ready" jest model Vento 8.0. Waga - 6.8 kg zgodna z wymogami UCI, do tego grupa napędowa Shimano Dura Ace 9100. W połączeniu z karbonowymi kołami DT Swiss RC28 Spline otrzymujemy rower lekki i bardzo sztywny. Cena - 17999 zł.
Patrząc więc w liczby stojące za topowymi szosami Krossa jasno widać zamiary twórców tych konstrukcji - rowery mają być odpowiednie zarówno do codziennych, najbardziej wymagających treningów (tak, aby zawodnicy KRT mogli dobrze pracować nad bazą kilometrową), a jednocześnie mają wszelkie predyspozycje, by ścigać się w zawodach nawet tych najbardziej prestiżowych.
Klasa średnia i coś na początek
Ofertę modeli karbonowych otwiera Vento 5.0 które wydaje się dobrą bazą do rozbudowy. Karbonowa rama wraz z widelcem wykonanym w pełni z włókna węglowego została uzupełniona napędem Shimano Tiagra 2 x 10 oraz komponentami produkcji własnej Kross. Uzyskano całkiem przyzwoitą wagę na poziomie 8.45 kg łatwą do zredukowania przy przejściu na lżejsze koła. Plusy tego modelu to zdecydowanie postawienie na kompletną, jednorodną grupę napędową. Koła poskładano m.in. przy użyciu obręczy Alexrims. Cena - 5999 zł.
Dla osób poszukujących nieco tańszego roweru na start z wyścigową przygodą przygotowano model Vento 4.0. To osprzętowy odpowiednik swojego droższego, karbonowego odpowiednika - również wyposażono go w pełną grupę Shimano Tiagra oraz koła z kobręczami Alexrims. Za większy komfort jazdy na aluminiowej konstrukcji odpowiada widelec wykonany z włókna węglowego wraz z rurą sterową. Waga Vento 4.2 to 9.3 kg, cena - 3999 zł. Warto podkreślić, iż aluminiowe modele dostępne są również w bardzo małym rozmiarze XC (48cm) doskonałym dla osób o drobniejszej budowie oraz kobiet.
Podstawowy model Kross Vento 1.0 to propozycja dla osób szukających z jednej strony rekreacyjnego roweru szosowego, a z drugiej szybkiego roweru do miasta. W pełni aluminiowa konstrukcja, mocne koła oraz bardzo prosty w eksploatacji napęd Shimano gwarantują bezstresową eksploatację. Cena - 2199 zł.
Triathlon
Marka Kross dostrzega też ogromny i stale rosnący potencjał jaki stanowią sporty Tri. Aż cztery propozycje rowerów czasowych pozwalają przy zachowaniu rozsądnych kosztów zakupu zapewnić sobie optymalne warunki do rywalizacji w triathlonie, bez kompromisów. Topowy model Vento Tr 4.0 przy cenie 9999 zł oferuje w pełni karbonowa konstrukcję, bardzo dobre koła DT Swiss R32 Spline i popularny napęd Shimano Ultegra 6800. Rower waży 9.2 kg przy zachowaniu bardzo dużej możliwości personalizacji ustawień pozycji za kierownicą, oraz niskich oporów powietrza.
Otwierające ofertę czasowe Ventro TR 1.0 to jeden z najtańszych rowerów triathlonowych na rynku. Bez kompromisów - pomimo przystępnej ceny 4999 zł możemy tutaj liczyć na odpowiednią pozycję za kierownicą, niskie opory aerodynamiczne i duże możliwości fittingu pozycji. Napęd to grupa Shimano Sora, waga roweru - 9,8 kg.
Strona producenta: www.kross.pl