Spis treści:
Czy to na pewno endurance?
Wprowadzając na rynek zupełnie nowe modele Roadmachine marka BMC postawiła sobie za cel stworzenie roweru możliwie uniwersalnego, który mógłby okazać się najlepszym wyborem na dosłownie każdą trasę. Lokalny wyścig - nie ma sprawy. Mozolne treningi czy jazda na bardzo długim dystansie - nowe Roadmachine musi być wystarczająco komfortowe. Ambicje do podboju bezdroży i gorszych nawierzchni? Trzeba przewidzieć miejsce na opony do 30 mm szerokości, a nawet miejsce na zintegrowane błotniki. BMC Roadmachine został zaprojektowany w taki sposób, aby wziąć to co najlepsze z komfortowych rowerów endurance, ale przy tym pełnymi garściami czerpać z najnowszych zdobyczy szosowych technologii, które sprawdzają się także w wyścigowych szosach.
O wyjątkowej uniwersalności modelu Roadmachine świadczy chociażby rozwiązanie Dual-Stack, które daje możliwość wyboru pozycji - cały sekret tkwi w wysokości główki ramy i kokpitu. W Roadmachine możemy wybierać pomiędzy bardziej komfortową charakterystyką, z typową dla rowerów segmentu endurance wyższą pozycją (zbliżoną do BMC granfondo GF) lub ustawić rower w duchu wyczynowym, zbliżając pozycję do rowerów nastawionych na ściganie (pozycja zbliżona do BMC teammachine SLR). To rozwiązanie można czeka na nas w seriach BMC roadmachine 01 oraz 02.
Modele BMC Roadmachine oferowane będą w trzech wersjach i każda wykonana będzie z innego materiału. Topowa odmiana to nowe, lekkie włókno węglowe o doskonałej sztywności. Dzięki połączeniu nieco bardziej komfortowej geometrii roweru endurance z lekką konstrukcją, sztywnymi osiami obu kół oraz lekkimi komponentami uzyskano rower zarówno wygodny, jak i szybki i dynamiczny. Taki mix umożliwia zarówno odbywanie długich tras, jak i okazjonalne starty w wyścigach. Trzeba w przy tym zaznaczyć, że Roadmachine to konstrukcja, która od podstaw zaprojektowana była z uwzględnieniem zastosowania tu hamulców tarczowych i ich specyfiki.
Tym co najbardziej zaskakuje w przypadku BMC Roadmachine 2017 jest niezwykły poziom integracji. Takich rozwiązań spodziewalibyśmy się raczej po typowo aerodynamicznych konstrukcjach dla sprinterów - prowadzenie przewodów wewnątrz mostka, aerodynamiczne profile ramy, ukryte jarzmo sztycy. Inżynierowie BMC zastosowali tu całkiem nowy kokpit, oparty na opatentowanym rozwiązaniu Integrated Cockpit System (ICS). W połączeniu z wysokimi stożkami kół (w topowej wersji firmy DT Swiss) zapewnia to Roadmachine bezcenną stabilność i łatwość przecinania powietrza przy każdej prędkości. Zastosowanie we wszystkich specyfikacjach hamulców tarczowych pozwoliło połączyć aerodynamikę z funkcjonalnością - więcej miejsca na opony umożliwia jazdę na gumach o szerokości aż 30 mm lub montaż węższych opon z błotnikami.
"Kropką nad i" w temacie integracji jest możliwość wyposażenia się w opcjonalne adaptery, dzięki którym w bezpieczny i estetyczny sposób można przymocować do mostka np. komputer rowerowy Garmin czy też kamerkę GoPro.
Wersje
Rowery Roadmachine wchodzą na rynek w trzech odmianach, z której każda dostępna będzie w kilku specyfikacjach różniących się osprzętem. Topowa odmiana Roadmachine oznaczona liczbą 01 posiada na pokładzie m.in. grupę napędową Shimano Dura Ace Di2, koła DT Swiss RC38 C Spline Carbon Clincher i komponenty 3T. Warto podkreślić, iż elektroniczne napędy Shimano idealnie pasują do charakteru tego roweru i jego filozofii - doskonałej, szybkiej, ale przy tym uniwersalnej maszyny na każde warunki. Ofertę Roadmachine 02 uzupełniają dwa modele na tej samej ramie i widelcu, ale z nieco tańszym osprzętem - odpowiednio Ultegrą Di2 oraz jej mechaniczną odmianą.
Nieco tańsza jest druga grupa - Roadmachine 02. Wykonano ją z odrobinę cięższego włókna węglowego i wyposażono w najwyższej wersji w napęd Shimano Ultegra Di2, który staje się chyba jednym z najbardziej pożądanych przez wymagających rowerzystów (i mniej zamożne zespoły Pro Continental). Koła pochodzą od firmy 3T. Ciekawostką jest postawienie w fabrycznych specyfikacjach Roadmachine na opony 25C - naszym zdaniem do charakteru roweru dużo bardziej pasują lekkie i zapewniające jeszcze wyższy komfort jazdy gumy 28C nowej generacji. Dwa warianty tańsze to kolejno Ultegra mechaniczna oraz grupa Shimano 105.
Podstawowa specyfikacja Roadmachine 03 przenosi rozwiązania topowych modeli w świat nieco bardziej przystępnego cenowo aluminium. W ofercie znajdą się dwa modele - topowy na grupie Shimano 105 i kołach Novatec oraz tańszy na Tiagrze. Wszystkie wyposażono w karbonowy widelec oraz tak jak całą rodzinę Roadmachine w hamulce tarczowe.
Warto dodać, że w sprzedaży dostępny będzie też sam "frameset" wersji 01, składający się z ramy, widelca, sztycy oraz wspornika kierownicy.
Chociaż Roadmachine to jedna z nowszych szosówek na rynku, to uniwersalny model Szwajcarów zdążył zgarnąć już kilka nagród - docenili go m.in. redaktorzy brytyjskiego magazynu „Cycling Weekly”, przyznając modelowi roadmachine 02 laur najlepszego roweru szosowego z hamulcami tarczowymi w sezonie 2017. Roadmachine otrzymał także nagrodę KIELCE BIKE-EXPO w kategorii "design".
Dystrybutor: bmcracing.pl