Spis treści:
Popularność rowerów elektrycznych stopniowo rośnie, szczególnie kiedy weźmiemy pod uwagę środowisko miejskie. Oczywiście e-bike nie jest jeszcze u nas tak popularny jak chociażby w Niemczech, gdzie tego typu konstrukcje postrzega się jako zdrowa i ekologiczna alternatywa dla samochodów (zakup rowerów elektrycznych jest tam wspierany przez rząd!), ale coraz więcej osób dostrzega jego zalety. Rowery elektryczne stanowią bowiem dobrą alternatywę dla osób, które nie posiadają wielkiego sportowego zacięcia, a jednocześnie mają już dość stania w miejskich korkach. Trzeba też pamiętać, że zwykle e-rowery jedynie wspomagają rowerzystę, a więc dodają mocy tylko wtedy, kiedy kręcimy pedałami - w końcu odrobina ruchu musi być zachowana! W ten sposób elektryki stały się środkiem transportu dla wielu osób pracujących w biurach (które nie mają okazji na przebranie się przed pracą czy prysznic...), a także dla osób starszych i tych, którym zdrowie nie pozwala na cieszenie się w pełni z jazdy na rowerze. Zalet jest wiele, a minusy? Wśród największych wymienia się oczywiście dość duże ceny tego typu konstrukcji. Tutaj jednak z pomocą przychodzą tacy producenci jak Ecobike.
Wrocławska firma to jeden z prekursorów jeśli chodzi o rowery elektryczne w Polsce. Trudno uwierzyć, ale firma może pochwalić się już ponad 10-letnim doświadczeniem, co w przypadku rynku e-rowerów w Polsce jest imponującym stażem. Ecobike w swojej ofercie posiada głównie rowery miejskie i rekreacyjne, ale nie zabrakło też perełek jak chociażby elektryczne rowery górskie. Na przykładzie kilku modeli przybliżamy ofertę polskiego producenta.
Elektryczne mieszczuchy
Cenowym hitem w przyszłorocznej kolekcji jest nowy model Ecobike City L. Ten miejski e-bike oparty został o aluminiową ramę o konstrukcji klasycznej damki i otrzymał sporo rozwiązań, które czynią go komfortowym i kompletnym rowerem do miejskiej komunikacji: regulowany mostek zapewniający wygodną pozycję, komfortowe siodło czy amortyzator Suntour NEX. Poza tym model City na wyposażeniu seryjnym posiada także błotniki, osłonę łańcucha, bagażnik czy oświetlenie, aby czysto i bezpiecznie dotrzeć z punktu A do punktu B. Najważniejszym jednak jest tu oczywiście system wspomagania elektrycznego - do dyspozycji oddaje nam się układ z silnikiem zlokalizowanym w tylnej piaście (jego moc to 250W), który uruchamiany jest wtedy, kiedy naciśniemy na pedały - tutaj warto zwrócić uwagę na stosowany we wszystkich nowych rowerach EcoBike czujnik hala, zapewniający dużą czułość pracy całego układu. Systemem wspomagania zarządzamy z poziomu kierownicy, na której znajduje się ledowy kontroler z trzema programami (oraz przyciskiem do jazdy bez pedałowania, który rozpędza rower maksymalnie do 6 km/h - przydatna opcja np. podczas pchania roweru). Układ zasilany jest baterią na ogniwach Samsung / Sanyo, a jej pojemność 13 Ah (amperogodzin) pozwala na osiągnięcie zasięgu od 40 do około 100 km - w zależności od używanego programu, ukształtowania terenu czy warunków atmosferycznych. City L wyceniono na 3999 zł.
W tym miejscu trzeba wspomnieć, że Ecobike w ofercie posiada także dużo "mocniejszą" wersję modelu City L z silnikiem 350W. Rower ten posiada obowiązkowy ogranicznik prędkości wspomagania do 25 km/h, ale jak wspomina producent, użytkownik ma możliwość wyłączenia blokady, by poza drogami publicznymi skorzystać z pełnej mocy wspomagania (takie rozwiązanie znajdziemy też w innych rowerach producenta) - co ciekawe mamy tu do dyspozycji przycisk, który bez pedałowania może rozpędzić rower do 32 km/h. Z innych cech warto wymienić mocną baterię, oferującą zasięg od 80 km do 110 km oraz serce systemu w postaci wyświetlacza LCD - do dyspozycji mamy tu 6 programów wspomagania. Cena modelu City L 350W to 5099 zł.
Wśród nowości wrocławskiego producenta warto wymienić też premierową konstrukcję roweru miejskiego Holland - dostępny on jest w trzech konfiguracjach, opierających się o tę samą aluminiową ramę o nowoczesnym wyglądzie, a różniących się głównie napędem - najtańsza wersja wyposażona została w standardową przerzutkę 7-biegową z wózkiem (Shimano Acera), natomiast dwie droższe otrzymały napęd z piastą planetarną Shimano Nexus 3-biegową lub 7-biegową w zależności od wersji. Zastosowanie piast planetarnych wymusiło przeniesienie silnika z tyłu do przodu, dlatego w modelach Holland Nexus 2017 silnik ulokowano w miejscu przedniej piasty. Ceny w zależności od wersji wahają się pomiędzy 4199 zł i 4799 zł.
Warto wspomnieć także o nowym modelu składanego e-roweru - Ecobike Tourism 2017 to składak, który z pewnością zainteresuje osoby podróżujące do pracy zarówno komunikacją miejską, jak i rowerem. Nowy model wyposażony został w baterię Panasonica (pojemność 8,7Ah dający zasięg od 40 do 70 km), którą schowano w ramie. Silnik o mocy 250W znajduje się z kolei w tylnej piaście. Tourism daje sie łatwo i szybko złożyć, a do zestawu otrzymujemy także pokrowiec. Cena - 4599 zł.
Rekreacja i e-MTB
Elektryki to nie tylko konstrukcje miejskie i Ecobike doskonale o tym wie. Oferta 2017 to między innymi nowy model elektrycznego hardtaila mi5, który jest następcą testowanego przez nas w niedalekiej przeszłości roweru Ecobike proX. Hardtail Mi5 dostępny bedzie w dwóch wersjach - standardowej oraz PRO. Ten drugi wariant to poza cechami typowego górala, takimi jak: aluminiowa rama i 29-calowe koło (ProX stał na kole 27,5), amortyzator SunTour XCM czy osprzęt z grupy Shimano Alivio, wyposażony zostanie w silnik o mocy 350W i nową baterię Panasonica o potężnej pojemności 14,5Ah (zasięg od 70 do 130 km) - warto zwrócić uwagę, że bateria została w tym wypadku zintegrowana z ramą roweru. Cena nowego modelu Ecobike mi5 PRO wyniesie 7199 zł, a wariant mi5 odpowiednio 6999 zł.
Pośród modeli rekreacyjnych na uwagę zasługują też rowery trekkingowe - jednym z nich jest znany już, ale udoskonalony w sezonie 2017 model ui5, którego test także mogliście niedawno u nas znaleźć: Test: Ecobike ui5 city. Modele takie jak ui5 to możliwie duża wszechstronność - jak przystało na rower z segmentu cross-trekking sprawdzi się zarówno w mieście, jak i poza nim, także kiedy zjedziemy z szosy w lekki teren. I oczywiście pamietać trzeba o wspomaganiu - w przypadku ui5 na uwagę zasługuje, podobnie jak w poprzednim przypadku, mocna bateria Panasonica o pojemności 14,5 Ah oraz bardzo czuły silnik o mocy 350W.
Dystrybutor: www.rowery-elektryczne.pl
ECOBIKE w Katalogu Rowerowym 2016: ECOBIKE