Test: Rower elektryczny EcoBike Prox27,5

Drukuj
Elektryczne wspomaganie EcoBike'a umożliwia nawet podjeżdżanie sztywnych podjazdów. Tomasz Wienskowski

Szturm rowerów elektrycznych dotarł i do naszej redakcji – szlak e-bików przeciera EcoBike Prox27,5, czyli elektryczny góral na średnim kole, któremu przyjrzeliśmy się z bliska.

Galeria
Galeria EcoBike Prox27,5 Zobacz pełną galerię

Rowery elektryczne mają swoich zwolenników i przeciwników. Często też, jak większość z nowinek technicznych, budzą kontrowersje, a raczej niechęć konserwatystów. Wielu z malkontentów nie zauważa lub nie chce widzieć plusów zyskujących ostatnio popularność e-bików. A popularność ta rośnie z dnia na dzień, czego dowodzą chociażby statystyki (wspominaliśmy o nich m.in. w artykule o branży rowerowej w Polsce). Chociaż Polska to z pewnością nie Niemcy, gdzie boom na elektryki trwa w najlepsze, to e-bike obecnie jest u nas zdecydowanie na fali wznoszącej.

A jakie są wyżej wspomniane plusy rowerów elektrycznych? Jest ich co najmniej kilka. Osoby o gorszym zdrowiu lub kondycji mogą bez dużych obciążeń i lżej pokonywać kilometry, rowery tego typu umożliwiają długie wycieczki rowerzystom, których własne siły nie umożliwiają im pokonywania dłuższych dystansów. Konstrukcje tego typu umożliwiają powrót do sprawności ruchowej po wypadkach i operacjach. Elektryczne rowery świetnie sprawdzają się też w miastach, jako ekonomiczny środek transportu, który pozwoli nam dotrzeć do pracy, zachowując większą świeżość. Atutów jest jeszcze z pewnością kilka. Spotkaliśmy kiedyś na górskim treningu Pana po sześćdziesiątce, który dzięki e-bike'owi wyprzedził nas i urwał na podjeździe. Technika okazała się dla nas bezlitosna, ale i umożliwiła temu Panu spędzenie super weekendu, niekoniecznie przed ekranem telewizora!

Wiedzieliśmy, że tylko kwestią czasu jest powitanie w progach redakcji roweru ze wspomaganiem elektrycznym. Prox27,5 to model MTB marki EcoBike, produkującej w Polsce szereg e-rowerów różnych segmentów. Warto wspomnieć, że Prox w roku 2015 dostępny jest zarówno ze średnim, jak i dużym, 29” kołem. Cena testowanego przez nas modelu ustalona została na poziomie 6699 zł.

Silnik i bateria 

Mówiąc o rowerze elektrycznym trzeba zacząć od jego serca, czyli silnika oraz baterii. Prox27,5 wyposażony został w silnik zamontowany w miejscu tylnej piasty. Jest to bezoporowa jednostka o mocy 350W dostarczona przez CST. Za dostarczenie do niego energii odpowiada natomiast bateria (litowo-niklowo-kobaltowo-manganowa) o napięciu 36 V na celach Samsunga, posiadająca 13 Ah pojemności. Czym charakteryzuje się tego typu bateria? Pojemność wyrażona w amperogodzinach to jednostka wskazująca na to, jak długo bateria działać będzie podczas jednego cyklu ładowania. Według danych producenta, rower z wyżej wymienionymi parametrami przejedzie około 130 km na jednym ładowaniu. Co ważne, bateria tego typu nie posiada efektu pamięci, dlatego też możemy ładować ją w każdym momencie, bez względu na to czy jest już całkowicie rozładowana, czy też nie. Pozytywnym dodatkiem jest możliwość naładowania naszego smartphone'a przy pomocy baterii, ponieważ znajdziemy w niej gniazdo USB.

 

Całość systemu wspomagania elektrycznego sterujemy za pomocą przycisków na kierownicy, a informacje o działaniu systemu wyświetlane są na czytelnym ekranie LCD na naszej kierownicy. Poza funkcjami związanymi z elektrycznym wspomaganiem, posiada on również funkcje licznika, wyświetlając prędkość, dystans, itp. Na kierownicy zamontowana została także manetka gazu. Co ważne, rower EcoBike Prox27,5 umożliwia jazdę bez pedałowania, posługując się jedynie manetką. Testowany przez nas EcoBike posiada 6 trybów wspomagania jazdy, a na najwyższym poziomie wspomagania samą manetką rozpędzimy się do około 37 km/h! Mimo wszystko trzeba pamiętać, że silnik elektryczny to głównie wspomaganie naszego pedałowania. Naturalnie im wyższy program pracy, tym więcej mocy silnik generuje. Rower według panujących przepisów zawiera blokadę wspomagania do 25 km/h, ale bez obaw. Blokadę tę idzie łatwo wyłączyć, by rozwinąć większe prędkości poza drogami publicznymi.

 
 

 

Rama i wyposażenie

Rower zbudowany został na aluminiowej, hydroformowanej ramie, której wykonanie oceniamy pozytywnie. Rama posiada sportowy wygląd i również nieco sportowego zacięcia. Do wyboru mamy tylko jedną wielkość ramy – 19”. Nie znajdziemy w niej cudów, znanych z rowerów do ścigania, bo po prostu nie takie jest jej przeznaczenie. W naszej ocenie rama tego typu ma łączyć w sobie sportowy i rekreacyjny charakter, a z tego zadania się wywiązuje.

Co do wyposażenia w testowanym przez nas rowerze znaleźliśmy amortyzator Suntour XCM, chociaż obecnie Prox27,5 wyposażony jest w RST Attack. Nasz Suntour to prosty model, plasujący się mniej więcej w środku hierarchii producenta. Spisywał się i działał poprawnie.

 

 

Prox złożony został na osprzęcie z grupy Shimano Acera, który z pewnością spełni oczekiwania amatorów jazdy na dwóch kółkach. 9 przełożeń z tyłu oraz 3 tarcze z przodu dobrze określają przeznaczenie roweru, którym głównie będzie turystyczne pokonywanie kilometrów po bezdrożach. Do takich zastosowań Acera wystarcza w zupełności, a dobrze wyregulowana cechuje się dobrą precyzją pracy. 

Jeszcze jednym elementem na który warto zwrócić uwagę są hamulce Tektro Auriga. Dobre hamulce w rowerze elektrycznym są ważne, ze względu na większą wagę konstrukcji z silnikiem i baterią. Produkt marki Tektro jest naszym zdaniem dobrym rozwiązaniem, posiadając dobrą siłę i modulację hamowania, ale co równie ważne, znany jest z braku problemów z ustawieniem klocków czy prostego serwisu.

 

Wrażenia z jazdy

W pierwszym kontakcie z Proxem idzie wyczuć zdecydowanie większą wagę roweru elektrycznego względem tradycyjnych konstrukcji. Jazda bez wspomagania w terenie jest o wiele cięższa niż na klasycznym MTB, chociaż bezoporowy silnik zdecydowanie ułatwi nam powrót do domu w przypadku, gdyby nasza bateria wyładowała się całkowicie. Przejdźmy jednak do rzeczy, bo w końcu nie po to Prox ma silnik, żeby jeździć nim bez jego użycia!

Prox27,5 oferuje 6 trybów wspomagania jazdy, które zwiększają lub zmniejszają moc z jaką silnik pomaga nam w kręceniu. Rower testowaliśmy głównie w lekkim terenie, chociaż kilka razy spotkaliśmy na swojej drodze również sztywne podjazdy. Po włączeniu wspomagania rower zmienia się o 180 stopni i nawet bardziej wymagające wzniesienia w terenie pokonuje bez problemu. W tym momencie problem wagi przestaje istnieć i możemy skupić się wyłącznie na jeździe. Silnik generujący 350W mocy znamionowej w zupełności wystarcza, by pokonać napotkane góry albo mocno rozpędzić się w płaskim terenie. 

 

 

Rowerem zachwyceni będą z pewnością rowerzyści, lubiący weekendową turystykę oraz wycieczki, bo wspomaganie silnika nawet osobom o gorszej kondycji pozwoli pokonać odległości, o których wcześniej mogły zapomnieć. Nie trzeba chyba wspominać, że rower tego typu poradzi sobie także w mieście i może stanowić dobrą (a na pewno tańszą) alternatywę dla dojazdu do pracy samochodem, o ile mamy bezpieczne miejsce w którym możemy go pozostawić. Wszyscy docenić powinni średni rozmiar koła, który pasuje do całości i łączy zwrotność 26” oraz pokonywanie nierówności i szybkość dużego koła.

Naszym zdaniem zasięg 130 km podany przez producenta jest nieco zbyt optymistyczny. Nam nie udało się pokonać takiej odległości. Być może, żeby pokonać 130 km musielibyśmy w minimalnym stopniu używać wspomagania, ale chyba traci ono wtedy sens. Bez problemu natomiast pokonamy odległości rzędu 100 - 110 km.

 

 

Co do pracy pozostałych podzespołów zasługują na pozytywną ocenę. Przerzutki Acery działają całkiem zgrabnie i precyzyjnie, a zastosowane przełożenia są idealne dla rekreacyjnego zastosowania, z jakim zresztą rowery tego typu są produkowane. Amortyzator Suntour to niezbyt wysoki model, ale podobnie jak przerzutki działa solidnie, a poza tym nie powinien stwarzać problemów z serwisowaniem. Jeszcze raz podkreślimy plus za hamulce Tektro Auriga, o których wspominaliśmy powyżej. 

 

Podsumowanie

EcoBike Prox27,5 to ciekawe połączenie elektryka z MTB, który z powodzeniem umożliwi osobom o gorszym zdrowiu i kondycji cieszyć się z rowerowej rekreacji i turystyki. Maszyna ta daje możliwość pokonania długich dystansów, co bez wspomagania elektryczną jednostką byłoby w sporej ilości przypadków niemożliwe. Z technicznej strony rower posiada kilka drobnych wad, ale nad minusami dominują plusy. Prox to przede wszystkim mocny silnik, staranne wykonanie i solidny, chociaż należący do średniej półki, osprzęt. 

 

Specyfikacja

EcoBike Prox27,5
  • Rama Hydroformed Aluminium 19”
  • Amortyzator: RST Attack
  • Przerzutka przód: Shimano Acera
  • Przerzutka tył: Shimano Acera
  • Mechanizm Korbowy: Shimano Acera
  • Manetki: Shimano Acera
  • Hamulce: Tektro Auriga
  • Kierownica: Promax
  • Siodło Selle Royal SETA
  • Koła: 27,5” wzmacniane obręcze
  • Szprychy: nierdzewne
  • Opony 27,5 x 2,2 Schwalbe Smart Sam
  • Maks. Obciążenie: 125 kg (razem z bagażnikiem)
  • Waga producenta 23,5 kg (aluminium)
  • Silnik: 350 W mocy znamionowej
  • Bateria: 36V, 13 Ah na celach Samsunga
  • Panel LCD, 6 trybów wspomagania jazdy, prędkościomierz, manetka do 37km/h, dzienny oraz ogólny dystans, sterowanie systemem, wskaźnik aktualnego napięcia na baterii
  • Cena: 6699 zł

Katalog 2015 EcoBike Rowery elektryczne

 

Dystrybutor: www.rowery-elektryczne.pl

Fot. Tomasz Wienskowski