Ibis Trans-Fat - Tranny w wersji fat bike

Drukuj

Poprzez modyfikację istniejącej już w ofercie Ibisa karbonowej ramy - 29-calowego hardtaila Tranny, kalifornijski producent stworzył konstrukcję typu fat bike.

 
 

Uznany wytwórca rowerów górskich z kalifornijskiego Santa Cruz zdecydował się na dość oryginalny krok. Tranny, to 29-calowy hardtail tego producenta, który wykorzystuje ciekawą technologię - Slot Machine. Jest to mechanizm umiejscowiony zaraz za suportem, którego działanie polega na przesuwaniu rur łańcuchowych w płaszczyźnie poziomej. System obsługiwany jest za pomocą jednej śruby, dzięki której uzyskujemy możliwość łatwej regulacji naprężenia łańcucha, gdy rower konfigurujemy jako single speed. Co więcej, drugie mocowanie w tylnym widelcu, umiejscowione w pobliżu łącznika rury podsiodłowej z rurą górną, pozwala na odkręcenie tylnego trójkąta i uzyskanie dwóch osobnych elementów, co znacząco ułatwia transport roweru np. samolotem. Możliwość odpięcia tylnego trójkąta pozwoliła przy tym na zamianę tego elementu na zgodny ze standardem fat-bike 26 x 4" i tym samym powstanie modelu Trans-Fat. Ibis, oprócz gotowego, kompletnego roweru Trans-Fat, a także framesetów, oferować będzie również zestaw do konwersji zwykłego Tranny w cenie 699 USD. Na wymianie tylnego trójkąta modyfikacje potrzebne do dostosowania Tranny do standardu fat bike jednak się nie kończą.

 
 

Producent musiał także również o suport - standardowy BB92, przy użyciu adaptera konwertującego z pressfit do gwintowanego suportu 100 mm, dostosowany został do korb typu fat bike. Kolejna drobna zmiana to podkładka pod stery o grubości 3 mm, która powiększa przestrzeń na koronę widelca dostosowanego pod szerokie opony. Obydwa te elementy, razem z trójkątem, znajdują się w wymienionym wcześniej zestawie do konwersji standardowej wersji ramy. Należy także odnotować fakt, że po zastosowaniu zestawu dochodzi do zmian w geometrii pomiędzy Tranny, a Trans-Fat - w fat bike'u o 1 stopień maleje kąt rury podsiodłowej oraz główki ramy. Rama dostępna będzie w rozmiarach M, L oraz XL. W konstrukcji znajdziemy oś tylną 177x12 thru axle, stożkowatą rurę sterową, wewnętrznie poprowadzone pancerze dla sztycy typu drop, a ponadto jest ona kompatybilna z widelcami o skoku 120 mm.

Kompletne rowery Trans-Fat oferowane są w cenie 5099 USD, a za kwotę tę otrzymamy specyfikację opartą o osprzęt Shimano XT 1x z korbami Race Face Turbine Cinch, widelec RockShox Bluto 120, sztycę typu drop KS LEV Integra oraz koła Sun Ringle Mulefut 80SL. Cena framesetu to 1700 USD na rynku amerykańskim, natomiast zestaw do konwersji standardowego Tranny na fatbike kosztuje wspomniane 699 USD. Ramy dostępne będą w kolorze pomarańczowym oraz czarnym.