Rowery Batavus produkowane są od 1904 roku w holenderskim Heerenveen, gdzie obecnie wytwarza się kilkaset tysięcy rowerów każdego roku. Dzięki produkcji we własnej fabryce proces wytwarzania rowerów może być kontrolowany na każdym etapie produkcji, co pozwala producentowi osiągnąć najwyższą jakość, z której zresztą Batavus słynie. Rowery tej marki uchodzą za zbudowane z najlepszych materiałów i wyjątkowo trwałe, co oznacza bezproblemowe użytkowanie przez długie lata. Chociaż ceny podstawowych modeli Batavusa zaczynają się od niecałych 2000 zł, my postanowiliśmy rzucić okiem na modele z nieco wyższej półki, których ceny kształtują się powyżej 3500 zł, w tym również na rowery ze wspomaganiem elektrycznym, które na naszym krajowym rynku stają się coraz bardziej popularne.
W cenie 3599 zł dostępny jest model Monaco. Jest to jeden z najbardziej popularnych modeli miejsko-turystycznych holenderskiej firmy. Trzon napędu stanowi tylna piasta Shimano Nexus 7 wyposażona w siedem przełożeń. Do piast zamontowano hamulce rolkowe - w tym przypadku zastosowanie znalazł jeden z najwyższych modeli hamulców rolkowych Shimano z dużą tarczą chłodzącą i większą mocą hamowania. Dodatkowo w przedniej piaście zastosowano dynamo Shimano, które bezszelestnie zasila oświetlenie. O komfort dba widelec z możliwością regulacji twardości Humpert X-tas-Y. Producent nie zapomniał o błotnikach, a także osłonie łańcucha. Biorąc pod uwagę kompletne wyposażenie można podsumować ten model stwierdzeniem, że jest to idealny rower do codziennej miejskiej jazdy - dojazdów do pracy, czy na uczelnię.
Interesująco prezentuje się również model Dinsdag Comfort. Rower ten zaprojektowany został z myślą o szybkiej i komfortowej jeździe, ale jednocześnie cechuje go wysoka jakość i nie zabrakło przy tym stylowych dodatków. Kształt ramy i profil kierownicy umożliwiają dobór idealnej pozycji podczas jazdy od 60° do 90°, dzięki czemu wygodną pozycję zajmą osoby preferujące bardziej wyprostowaną pozycję, jak i te, które wolą być bardziej pochylone podczas jazdy. Napęd także w tym przypadku stanowi 7-biegowa piasta Shimano Nexus. Dinsdag w wersji Comfort otrzymał dodatki, które zapewniają wygodną jazdę - wśród nich jest przedni amortyzator elastomerowo-sprężynowy Humpert Germany oraz tylny amortyzator w sztycy podsiodłowej PostModern z regulacją twardości. Ponadto w wyposażeniu znajdziemy kompletne oświetlenie LED zasilane bateriami, osłonę łańcucha, błotniki, nóżkę i blokadę tylnego koła. Dinsdag Comfort wyceniony został na 3599 zł.
Diva E-go to najtańszy w ofercie marki rower elektryczny, który wyceniono na 4999 zł. Model ten jest popularny wśród kobiet ze względu ciekawy styl - kolorystykę połączoną z modnymi dodatkami. Diva to komfortowy rower miejski zarówno do jazdy na co dzień do pracy, szkoły czy na zakupy jak i na weekendowe wyjazdy poza miasto do lasu czy parku. Zapewnia wygodną, wyprostowaną pozycję, a dodatkowo o komfort dbają szerokie na 47 mm opony. Batavus Diva E-go napędzany jest silnikiem japońskiej firmy Sanyo, zamontowanym w przedniej piaście. Energia czerpana jest z baterii litowo-jonowej 300 lub 400 Wh, co według producenta zapewnia wspomaganie od 30 do 100 km w zależności od takich czynników jak: wybrana opcja baterii, aktualna opcja wspomagania, nachylenie terenu oraz warunków atmosferycznych (wiatr). Uzupełnieniem elektrycznego wspomagania jest 7-biegowa piasta Shimano Nexus. Ciekawą funkcją jest opcja Power Assist Module, która pozwala na jazdę rowerem bez potrzeby pedałowania z prędkością 6 km/h - opcja ta jest szczególnie przydatna podczas ruszania pod górkę. Diva E-go została przy tym bogato wyposażona - zastosowano obudowę łańcucha, tylny bagażnik, błotniki, a także skórzane chwyty kierownicy.
Tierra E-go to model z wyższej półki cenowej. Kosztuje 7899 zł, ale zastosowano w nim kilka ciekawych rozwiązań technicznych. Jednym z nich jest technologia RemovE E-go - jest to napęd z bardzo małym objętościowo silnikiem oraz baterią schowaną w obudowie łańcucha, dzięki czemu rower zewnętrznie zupełnie nie zdradza, że posiada wspomaganie. Niewielki silnik firmy Sanyo zamontowany został w przedniej piaście. Litowo-jonowa bateria posiada pojemność 9 Ah, co pozwala na jazdę ze wspomaganiem przez około 60 km. Batavus Tierra E-go posiada możliwość ustawienia 3 trybów wspomagania ECO oraz 6 trybów SPORT, co pozwala na łatwe dopasowanie wspomagania do aktualnych potrzeb i warunków panujących na drodze. Sterowanie systemem odbywa się poprzez duży sterownik z wyświetlaczem, który umieszczony został w centralnej części kierownicy. W napędzie, podobnie jak w pozostałych opisanych modelach, wykorzystano piastę Shimano Nexus z 7-przełożeniami. Producent nie zapomniał o komforcie stosując amortyzowaną sztycę oraz widelec, jednocześnie informuje o dość niskiej jak na tego typu rower wadze, która wynosi 21 kg (+1,8 kg bateria).
Warto przypomnieć, że w tym sezonie mieliśmy okazję testować rower elektryczny klasy premium, czyli Batavusa Stream. Obszerny materiał o tym modelu znajdziecie w artykule: Test: Batavus Stream - holenderski e-bike.
Dystrybutor: www.rowerystylowe.pl