Scott 2016 w rozmiarze plus

Drukuj

W najbliższych latach w segmencie rowerów MTB zapowiada się wysyp konstrukcji typu plus, czyli w rozmiarze pośrednim pomiędzy oponą zwykłą i tą typu fatbike. SCOTT już zaprezentował nowości 27,5+ na przyszły rok w postaci kilku najpopularniejszych modeli oraz jednego elektryka.

 

Stosowanie systemu plus z oponami o szerokości 2,8" daje zdaniem Szwajcarów wiele korzyści, a jedyną wadą systemu wydaje się być jego trochę większa masa. Zacznijmy jednak od początku - montując oponę 27,5+ zyskujemy zewnętrzny wymiar takiego połączenia zbliżony do 29era. Jednocześnie możemy cieszyć się możliwość jazdy na niższym ciśnieniu oraz z większą powierzchnią kontaktu z podłożem. Jak dużą? Zdaniem inżynierów marki SCOTT w przypadku opony 2,8" powierzchnia kontaktu wzrosła o 21% w porównaniu do opony w rozmiarze 2,35", przy jednoczesnym wzroście oporów toczenia o zaledwie 1%. Te wartości liczbowe oszacowane zostały na przykładzie opony Schwalbe Nobby Nic, gdyż to właśnie z tym niemieckim producentem ogumienia współpracowała szwajcarska firma podczas tworzenia nowego systemu. Warto wspomnieć, że początkowo testowane były prototypy z oponami o szerokości 3", jednak okazało się, że to właśnie szerokość 2,8" jest najbardziej optymalna, gdyż pozwala wykorzystać wszystkie zalety szerszej gumy przy zachowaniu wysokiej zwrotności.

Chociaż przy okazji rozmiarów plus wspomina się o większej wadze, to różnica w porównaniu do standardowych opon 29-calowców nie jest duża. SCOTT w swoich premierowych propozycjach postawił na nowe obręcze Syncrosa o wewnętrznej szerokości aż 40 mm. Są one o około 60 g cięższe w porównaniu do 29-calowych obręczy o szerokości 30 mm, a cały system (kompletny zestaw kół z oponami) 27,5+ obuty w nowe gumy Schwalbe Nobby Nic (jedna sztuka waży 800 g) będzie o 250 g cięższy w porównaniu do 29-calowego zestawu z oponami o szerokości 2,25". By zwiększyć miejsce na opony, producent zdecydował się na użycie systemu szerszych piast Boost, którego zastosowanie zwiększa przy okazji sztywność kół.

 

 

W nowej ofercie "plus" odnajdziemy w sumie 11 modeli: 2 konfiguracje Scale i po 3 wersje (1 z nich jest przeznaczona dla kobiet) Geniusa, Geniusa LT i elektrycznego E-Geniusa. Przyjrzyjmy się bliżej najciekawszym (topowym) konfiguracjom tych czterech modeli. 

 

 

Na początek Genius 700 Tuned Plus, w którym główny trójkąt przejęty został od 29-calowej wersji tej ramy i powstaje z najlepszych włókien HMX. Jedyną zmianą jest kąt widelca, który dzięki zmienionym sterom wynosi 67,3 stopnia. Tylna część ramy jest aluminiowa. Konfiguracja ta otrzymała widelec FOX 34 Float Factory, osprzęt SRAM X01 i nowe koła Syncros TR1.5 Plus. Waga wynosi 12,3 kg. Topowy Genius LT 700 Tuned Plus, czyli wersja o powiększonym o 30 mm skoku (do 160 mm), otrzymała bliźniaczą konfigurację, a główną różnicę stanowi widelec, którym w tym przypadku jest FOX 36 Float ze skokiem 160 mm. Waga tej konfiguracji nowej wersji Geniusa LT określona została na 12,7 kg.

 
 

Scale w wersji 27,5+ zorientowany jest raczej na jazdę w typie trail niż XC. W tym przypadku do czynienia mamy z aluminiową, ważącą 1580 g ramą z pancerzami poprowadzonymi w jej wnętrzu. Konfiguracja 710 Plus otrzyma widelec FOX 32 Float Performance, 11-rzędowy napęd SRAM GX1 oraz koła Syncros z szerokimi obręczami X-40. Waga to 11,44 kg.

 

E-Genius 710 Plus to elektrycznie wspomagany full z nowym rozmiarem kół. Aluminiowa rama, wykonana ze stopu 6061, połączona została z silnikiem Bosch Performance CX o mocy 250W i baterią 500 wh. Konstrukcja ta oferuje 130 mm skoku. Warto wspomnieć, że w tym modelu wyjątkowo zabrakło piasty Boost z tyłu, a w jej miejscu pojawiła się standardowa konstrukcja do DH o szerokości 150 mm. Widelec to FOX 34 Float Performance, a tłumik to FOX Nude. Całość uzupełnia napęd Shimano XT z hamulcami SLX i kasetą o zakresie 11-42. Waga modelu określona została na 21,86 kg.

 

Dystrybutor: www.scott.pl

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj