W porównaniu do modelu 5700, nowa 105-tka stanowi grupę komponentów stanowiących duży krok naprzód w historii japońskiego giganta. Zastosowanie technologii z wyższych grup, dbałość o precyzję i estetyką osprzętu pozwoliło inżynierom z Osaki stworzyć komponenty mogące usatysfakcjonować bardzo dużą grupę odbiorców.
Grupa Shimano 105 5800 jest również jednym z kolejnych kroków milowych w walce z konkurencję nad opanowaniem rynku osprzętu średnich grup szosowych.
Przyjrzyjmy się jednak bliżej samym komponentom, które mieliśmy okazję obejrzeć podczas lutowej prezentacji w poznańskiej siedzibie Shimano Polska.
Mechanizm korbowy
Pierwszym, co rzuca się w oczy po podejściu do roweru z zamontowaną Shimano 105 5800, jest nowa korba. Model FC-5800 opiera się na czterech ramionach, które w największym stopniu odpowiadają za optymalny transfer mocy użytkownika na napęd. Rozwiązanie znane już z grup Dura-Ace i Ultegra dodatkowo powoduje obniżenie masy korby.
Oprócz zmian w konstrukcji ramion Shimano zdecydowało się także na zmianę budowy tarcz. Zmieniony profil zębów został stworzony w celu zachowania równowagi między niską masą tarcz a utrzymaniem wysokiej sztywności. Odpowiednie zęby na tarczach zostały więc poddane modyfikacjom pod kątem zmiany wielkości, nachylenia i grubości.
Korba FC-5800 będzie dostępna w trzech wersjach: 53-39T, 52-36T i 50-34T. To pośrednie rozwiązanie (52-36T) może być znakomitym wyborem dla dużej części średnio-zaawansowanych miłośników szosy. Z jednej strony pozwoli bowiem na swobodną jazdę po płaskim, a z drugiej ułatwi wspinaczkę na lokalne (i nie tylko) podjazdy.
Mechanizm korbowy współpracuje ze środkiem suportu SM-BBR60.
Klamkomanetki
W przypadku klamek elementem najbardziej zwracającym uwagę jest poprawiona ergonomia. Wzorowano się tutaj oczywiście bezpośrednio na modelach z grup Dura-Ace i Ultegra. Dzięki temu klamki są bardziej kompaktowe, łatwiejsze jest również manewrowanie biegami w dolnym chwycie.
Oprócz ergonomii model ST-5800 przejął również część technologii z grup wyższych. Zmieniony mechanizm wewnętrzny klamkomanetek 105 przyczynia się do uzyskania krótszego skoku i lżejszej pracy. Czuć to nawet podczas krótkiej przejażdżki, gdzie praktycznie nie odnotowaliśmy specjalnej różnicy pomiędzy najnowszym Dura-Acem, a poczciwą, choć nową, 105-tką.
Dla osób o nietypowych rozmiarach dłoni miłą informacją jest możliwość łatwego dostosowania klamkomanetek do ich potrzeb. W ST-5800 możemy regulować zasięg dźwigni do 10mm bez konieczności używania podkładek.
Shimano daje również możliwość zastosowania białych gum w miejsce czarnych, co również przypadnie do gustu miłośnikom estetycznego dopasowania wszystkich komponentów roweru.
Warto dodać, że dostępne będą również nowe manetki Rapid Fire SL-RS700 do prostej kierownicy. Dostosowane są one oczywiście do obsługi napędów 11-rzędowych.
Przerzutki i kaseta
W tym segmencie również należy odnotować szerokie zmiany. Szczególnie tyczą się one przerzutki tylnej.
RD-5800 zyskała całkowicie nową konstrukcję. Poprawiona siła sprężyny i zwiększony uciąg linki wpływają bezpośrednio na szybkość oraz precyzję zmiany przełożeń. Obsługująca 11 biegów przerzutka pozwoli nam zastosować dość szeroki wachlarz przełożeń. Długi wózek (RD-5800-GS) maksymalnie zapina się na zębatce 32T, a krótki wózek (RD-5800-SS) na 28T.
W przypadku modelu przedniego na początku byliśmy przekonani, że oto Shimano zrobiło sobie żart i zamontowało przerzutkę Dura-Ace! Tymczasem okazuje się, że model FD-5800 czerpie pełnymi garściami z wyższych grup. Oprócz zbliżonej estetyki, wprowadzono również wydłużone ramię pantografu i lżejszą sprężynę. Podczas krótkiej przejażdżki wyczuwalne jest lżejsze wrzucanie i zrzucanie łańcucha. Dodatkowym elementem poprawiającym pracę FD-5800 jest wzmocniona śruba wspierająca, która zapewnia większą stabilność pracy.
11-rzędowa kaseta HG-EV została oczywiście zbudowana pod kątem zastosowania jednej zębatki więcej niż w poprzednich, 10-rzędowych modelach HG (szersza o 1,85mm). Zmieniono odległość pomiędzy zębatkami oraz kształt zębów. Jednocześnie wszystkie koronki charakteryzują się taką samą trwałością, co modele 10-rzędowe. Wszystko za sprawą tej samej grubości zębatki.
Do wyboru mamy jedną z trzech wersji: 12-25T, 11-28T i 11-32T.
Hamulce
W porównaniu do modelu BR-5700, nowa odsłona BR-5800 charakteryzuje się o 10% większą siłą hamowania. Nowa konstrukcja hamulców została oparta o dwa symetrycznie rozłożone i łożyskowane piwoty SLR-EV. Szerokość ramion hamulców pozwala na pomieszczenie opon w rozmiarze do 28c.
Wersja mocowana bezpośrednio do widelca (BR-5810) zapewnia jeszcze większą siłę hamowania. Dodatkowo, niższy profil zapewnia poprawioną aerodynamiką. Wbudowany bezpośrednio hamulec w opinii wielu użytkowników poprawia również estetykę roweru.
Piasty i pedały
Do kompletu Shimano proponuje również nowe piasty.
Modele HB-5800 (przód) i FH-5800 (tył) oparte są na wysokiej jakości łożyskach kulkowo-stożkowych, z których stosowania Shimano słynie od lat. Ich trwałość poprawiona jest m.in. dzięki tulei wewnętrznego smarowania.
Główka piasty tylnej kompatybilna jest z kasetami 9-10-11-rzędowymi.
Uzupełnieniem nowej grupy Shimano 105 są również pedały. Model PD-5800 charakteryzuje się nieco poszerzoną platformą podparcia (w stosunku do modelu PD-5700), dzięki której zwiększona jest efektywność przenoszenia mocy użytkownika na napęd. Wytrzymały korpus wykonano z kompozytu włókna węglowego.
W PD-5800 zastosowano także wytrzymałą płytkę ze stali, która zwiększa sztywność i odporność na zużycie. Trwałość i jakość działania pedałów poprawiają szeroko rozmieszczone łożyska. Regulowana siła wpięcia oczywiście pozostaje.
Podsumowanie
Shimano 105 5800 to grupa, której niewiele można zarzucić. Doskonale sprawdzi się w rowerach z tzw. szerokiej półki średniej, gdzie stosunek ceny do jakości jest jednym z najważniejszych. W nowej odsłonie popularnej 105-tki wydaje się on stać na wysokim poziomie. Całość jest dopracowana i do tego prezentuje się bardzo estetycznie. 11 rzędów w tej grupie cenowej to duży krok do przodu, który zachęci pewnie sporą część użytkowników posiadających do tej pory grupy niższego rzędu. Podoba nam się kierunek, w którym zmierza japoński gigant. A to jeszcze nie wszystkie nowości na sezon 2014!
Na koniec warto podkreślić, że podobnie jak w przypadku poprzedniczki, modelu 5700, również tutaj możemy wybrać grupę w kolorze czarnym lub srebrnym.
Ceny komponentów nowej grupy będą wyglądać następująco:
- Hamulce BR-5800: $104.99 (ok. 340zł)
- Kaseta CS-5800: $69.99 (ok. 224zł)
- Korby FC-5800: $199.99 (ok. 640zł)
- Przednia przerzutka FD-5800: $39.99 (ok. 130zł)
- Tylna przerzutka RD-5800: $64.99 (ok. 210zł)
- Klamkomanetki ST-5800: $289.99 (ok. 930zł)
- Łańcuch CN-HG600: $34.99 (ok. 110zł)
- Środek suportu SM-BBR60: $29.99 (ok. 95zł)
Łącznie: $834.92 (ok. 2670zł)
Fot.: Tomasz Wienskowski
Dystrybutor: www.shimano-polska.com