Merida 2014

Prezentacja wybranych modeli Meridy na sezon 2014

Drukuj

Poszerzenie oferty MTB o nową serię rowerów 27,5-calowych, szeroka propozycja szosowa i wiele innych nowości. Co proponuje Merida w sezonie 2014?

Ciekawostki o marce

Meridę doskonale kojarzy większość z Was, ale nie każdy wie, w jaki sposób powstała marka. A może to sporo powiedzieć o jej obecnych celach i misji.

Założycielem firmy był Ike Tsen (1932-2012). Podczas swojej wyprawy do Stanów Zjednoczonych na początku lat 70., zauważył na drzwiach jednego z warsztatów rowerowych napis: "rowerów z Tajwanu nie przyjmujemy". Uderzyło to w ambicje rodaka. Wkrótce potem, we wrześniu 1972 roku Tseng postanowił otworzył pierwszy zakład produkcyjny Merida Industry Co., który miał wyróżniać się przede wszystkim wysoką jakością oferowanych produktów.

 

W wolnym tłumaczeniu trzy sylaby "Me-Ri-Da" oznaczają dążenie firmy do tworzenia pięknych produktów z pasją. Sama niezależna marka Merida powstała w 1988 roku. Od początku istnienia skupia się na masowym dostarczaniu rowerów z każdej półki cenowej, od modeli dla początkujących po maszyny wyścigowe zaspokajające najwyższe potrzeby wyczynowych kolarzy.

Obecnie marka współpracuje z drużynami MTB i szosowymi. Głównymi teamami Meridy są Multivan Merida Biking Team oraz szosowa Lampre-Merida. Marka posiada w swojej ofercie kilkadziesiąt modeli z każdej dziedziny: MTB, szosa, przełaj, fitness, cross, trekking, city czy rowery młodzieżowe. Główny nacisk Merida kładzie jednak na kolarstwo górskie i szosowe, gdzie stosowane są najbardziej wyrafinowane technologie i wysokiej klasy komponenty.

MTB

Jedną z nowości w tym sektorze jest linia One-Forty, oparta na 27,5-calowych kołach. Znajdziemy w niej 3 modele.

Wszystkie fulle przeznaczone są do użytku All-mountain. Oparte są na hydroformowanej ramie aluminiowej ze skokiem zawieszenia o wielkości 145mm. Wykorzystuje ono system VPK z wirtualnym punktem obrotu.

 

Najwyższy model to One-Forty 2-B (13 990zł), wyposażony w pełną grupę Shimano Deore XT (tylna przerzutka z technologią Shadow+). Za amortyzację odpowiada widelec Fox 32 Float 650B CTD O/C (1.5T, 15QR)- Evolution 150 oraz tłumik Fox Float CTD BV LV - Performance. Całość kręci się na kołach Sun Ringle Charger Comp 27.

Merida
 
Merida
 

 

Najniższym modelem nowej serii 27,5-calowej jest z kolei One-Forty 5-B (8 990zł). Oparty jest na tej samej ramie, ale wyposażono go w komponenty z niższej grupy. Zaoszczędzono tutaj m.in. na amortyzatorze (Rock Shox Sektor27 TKAir 150 15mm taper poplock) i damperze (Rock Shox Monarch RT). Osprzęt to grupa Shimano Deore, a koła - obręcze Alex MD23-27 na piastach Deore.

Nowością w tym sezonie jest również 29-calowa wersja Big Ninety-Nine na karbonowej ramie. Do tej pory dostępne były wyłącznie wersje aluminiowe. Konstrukcja ramy opiera się na technologii Structure Elements, w której poszczególny elementy ze sobą sklejane – w zależności od rodzaju obciążenia – za pomocą wewnętrznych złączek albo metodą tube-to-tube (rura do rury). Dzięki temu rama jest możliwie jak najlżejsza i maksymalnie wytrzymała. Dodatkowo wstawione wewnętrzne żebrowanie dzieli mocno obciążone rury z włókien węglowych na dwie osobne komory. Bezpośrednio poprawia to wytrzymałość na zginanie i uderzenia.

Merida
 
Merida
 

 

Najwyższym modelem tej serii jest Big Ninety-Nine CF Team (32 490zł), wyposażony we wszystko co najlepsze. Na pokładzie pełna grupa 2-rzędowa SRAM XX, widelec Rock Shox SID XXS 29 QR SA 100 BLK T L36 z damperem Rock Shox Monarch XX X-lock MMX. Całości obrazu dopełniają koła Fulcrum Red Metal 29 XL FQR-R12 oraz hamulce Avid XX.

 

Nadal dostępne są również wersje aluminiowe. Najniższa opcja na zakup Big Ninety-Nine to model 900 (7780zł). Hydroformowana rama posiada niemal identyczną geometrię co karbonowy odpowiednik. Bazuje na amortyzatorze RST First 29 Air-32 120 i damperze Fox Float CTD SV (No BV) - Evolution. Całość złożono na osprzęcie Deore/Deore XT i kołach na obręczach Meridy i piastach Deore.

Interesujący jest fakt, że Merida nie rezygnuje ze swojej oferty rowerów 26-calowych. Co prawda jest ich zaledwie kilka (dwa fulle w kategorii marton/tour i trzy niskie modele w kategorii sport), ale wskazuje na cele marki. Miłośników małego koła może m.in. skusić One-Twenty 900 (6690zł), oparty na hydroformowanej ramie, amortyzatorze RST First Air-32 120 i obsługującym zawieszenie damperze SR Suntour Epicon Lorp. Osprzęt to mieszanka komponentów Shimano Deore/Deore XT.

Merida
 

 

Najszerszą ofertą pozostają oczywiście rowery z kategorii XC/maraton w wielkościach kół 27,5- i 29 cali. Z najwyższych modeli Big.Nine i Big.Seven korzystają m.in. mistrzowie świata XC wspierani przez Meridę - Gunn Rita Dahle-Flesja i Jose Antonio Hermida.

W segmencie rowerów hardtail 29" znajdziemy 15 modeli z zakresu cenowego 1799-27 990zł. Tyle samo modeli dostrzeżemy w segmencie 27,5-calowym - zakres cen w tym przypadku to 1799-29 990zł.

Dla szukających interesującego modelu ze średniej półki dobrym wyborem może być np. Big Nine XT-edition (6490zł). 29-calowy hardtail zbudowano na ramie opartej o technologię Techno Forming System. Polega ona na produkcji giętych rur ze stopu RaceLite 6061 metodą mechanicznego tłoczenia rur na gorąco. Rower opiera się na 100-milimetrowym widelcu Rock Shox 30Gold 29, osprzęcie Shimano Deore XT i kołach na obręczach Meridy i piastach Shimano M435.

Merida
 
Merida
 

 

W krótkim artykule nie sposób przedstawić całej, bogatej oferty marki. Zainteresował nas jednak 27,5-calowy model Big.Seven CF XT-edition (10 999zł), najniższy oparty na ramie karbonowej. Specjalne ukształtowanie rur tylnego widelca Flex Stay lepiej tłumi wibracje i poprawia komfort jazdy. To rozwiązanie zapewnia także optymalne przeniesienie siły pedałowania. W rowerze zastosowano też wewnętrzny system prowadzenia pancerzy i oś 12x142mm. Całość oparto na przyzwoitym widelcu Fox 32 Float 650B CTD remote ready O/C (1.5T)- Evolution 100, osprzęcie Shimano Deore XT i kołach na obręczach Merida Big 7 Pro D i piastach Shimano Deore / SLX -12 Cen.

 

Szosa

Topowym modelem z tej półki jest m.in. Scultura CF Team-E (35 990zł), która pomogła Przemysławowi Niemcowi zająć 6. miejsce w Giro d’Italia 2013. Rower opiera się na najwyższym modelu węglowej ramy, wykonanej w opisywanej wyżej technologii Structure Elements. Oprócz tego wykorzystano w nim technologię antyfałdową pozwalającą na maksymalne wygładzenie wewnętrznych powierzchni rur karbonowych. Poprawiona struktura oznacza mniejszą masę, większą wytrzymałość oraz poprawiony rozkład obciążeń. Wbudowane nanocząstki wzmacniają oparte na żywicy epoksydowej wiązanie, co daje nawet o 40% wyższą odporność na uderzenia. Rower opiera się na elektronicznej grupie Shimano Dura Ace 11 Di2 oraz kołach Fulcrum Racing 1.

Merida
 

W ofercie Merida Polska znajduje się także model Reacto Evo, bezkompromisowy rower aero, podstawowe narzędzie pracy mistrza świata Rui Costy i jego kolegów z Lampre-Merida. Perfekcyjną aerodynamikę zapewniają w nim specjalne profile rur, nowatorskie koncepcje budowy ramy oraz innowacyjna konstrukcja widelca.

Poszukującym szosy ze średniej półki możemy wskazać np. model Scultura 905 (6990zł). Rama to konstrukcja aluminiowa-hydroformowana, połączona z węglowym widelcem. Osprzęt to pełna, 11-rzędowa Shimano Ultegra. Rower opiera się na kołach Fulcrum Racing 7 i komponentach Merida/FSA.

Oprócz górnej i średniej półki, producent zadbał również o mniej wymagających użytkowników asfaltu. Stworzona dla nich seria Scultura została oparta na ramach aluminiowych. Wykorzystują one technologię Hydro Forming System oraz najwyższej jakości stop aluminium używany w Meridzie - Prolite 6061.

Merida
 
Merida
 

 

Model RACE 880-16 (2599zł) dostarczany jest z karbonowym widelcem, dzięki któremu nawet w niższej klasie rowerów zapewniony jest duży komfort poruszania się po szosie. Rower został wyposażony w nową grupę Shimano Claris, przeznaczoną dla początkujących miłośników rowerów szosowych.

Endurance

W swojej ofercie Merida posiada również rowery z popularnej ostatnimi czasy kategorii "endurance". Seria CF została stworzona przede wszystkim pod kątem dróg o kiepskiej jakości i bruków. Wszystkie te rozwiązania kolarze LAMPRE-MERIDA doceniają m.in. w ekstremalnych warunkach Paryż-Roubaix. Zastosowanie nowoczesnych rozwiązań w seryjnych rowerach pozwala cieszyć się komfortem jazdy również amatorom, w tym użytkownikom poruszających się po wielu, wątpliwej jakości, drogach krajowych.

 
 

 

W serii CF dostępne są dwa modele. Wyższym jest Ride CF Team (28 990zł), zbudowany na ramie wykorzystującej technologię Structure Elements. Dodatkowym atutem konstrukcji są biowłókna lniane. Zostały one wplecione w strukturę karbonu użytego do budowy górnych rur tylnego trójkąta i ramion widelca, a ich zadaniem jest pochłanianie drgań o wysokiej częstotliwości. Rower wyposażono w grupę osprzęt Shimano Dura-Ace 11s w zestawieniu tarcz kompaktowych (50-34T) z kasetą 11-28T. Koła to sprawdzony zestaw Fulcrum Racing 1. Poprawie komfortu sprzyjają komponenty FSA: kierownica K-Force compact OS oraz mostek FSA OS99 -6°. O naszą wygodę zadbają siodło Prologo Scratch Pro Tirox i sztyca FSA K-Force lite SB25 27.2 mm.

Opartym o tę samą ramę, ale zbudowanym na komponentach z niższych grup, jest model Ride CF 94 (7290zł). Rower wyposażono w grupę osprzęt Shimano 105. Oprócz kompaktowej korby zastosowano tutaj niewiarygodnie duże zębatki kasety - rozpiętość 12-30T pozwoli nam podjechać swobodnie niemal w każdym górskim terenie. Koła to zestaw kół Shimano R501.

Fot.: Merida
Dystrybutor: www.rowerymerida.pl