Mbike Ultimate Carbon (FILM)

Drukuj

Karbonowy rower MTB, przenaczony do ścigania, o masie 10,1 kilograma i w cenie 6299 zł? Niemożliwe?

Tyle właśnie kosztuje najwyższy rower Mbika, a jeśli macie przypadkiem podobną sumę i właśnie zastanawialiście się nad zakupem roweru do startu w maratonach albo zawodów XC lepiej się pośpieszcie. Podobna okazja długo może się nie powtórzyć.

Mbike przebojem wszedł na rynek, a to, co robi z rowerami do ścigania świadczy o tym, że wie, w jaki sposób go podbijać. Testowany przez nas rower to wymowny tego dowód, dawno bowiem nie sprawdzaliśmy sprzętu, który przy relatywnie ograniczonym budżecie robi tak dobre wrżenie. Przy tej ramie - zwróćcie uwagę na rząd logo na rurze górnej tak typowy dla wyczynowego sprzętu - osprzęt klasy jeszcze wyższej nie byłby żadną przesadą.



Rama i sztyca
Pomówmy więc o ramie. Oczywiście w oczy rzuca się przede wszystkim zintegrowana sztyca podsiodłowa - wraz z nią „szkielet” waży 1250 gramów. Konstrukcja ma za zadanie usztywnienie tego fragmentu roweru i, przynajmniej teoretycznie, sprawienie, że całość będzie lżejsza. Naszym skromnym zdaniem najistotniejszym elementem całego zabiegu jest.... wyróżnienie się z tłumu typowych kontrukcji. Oczywiście pod względem technicznym zintegrowana sztyca ma zalety, choćby wspomnianąc już sztywność (bo ma dużą średnicę i stanowi całość z ramą), to jednocześnie też i wady. Podstawowa to problematyczna regulacja wysokości siodła - zakres jest mniejszy, bo „nakładka” na końcu jest niewielka, kolejna to ograniczone możliwości transportowe - rower gorzej pakuje się do samochodu. W dobie dziś dostępnych lekkich sztyc również przewaga wagowa pozostaje głównie teretyczna, bo 200-gramowa sztyca nie jest żadnym problemem, podobnie jak kilogramowa rama. Choć niekoniecznie w cenie, jaką ma Mbike oczywiście.

 



Z interesujących rowzwiązań technicznych warto też zwrócić uwagę na tylny widelec, stanowiący połączenie konstrukcji Monostay (jedna rurka) z tradycyjną, bo tu „mono” dzieli się paradoksalnie na dwa. Ciekawe rozwiązanie również wyróżnia rower. Nie zabrakło też oczywiście stożkowej główki sterowej. Pancerze poprowadzono na zewnątrz ramy, ładnie układając je w logiczny sposób pod rurą górną. Nic nie zakłóca ich przebiegu.

 

 



Kolorowy osprzęt
Pod względem osprzętu Mbike to oryginalne połączenie, w rowerach seryjnych rzadko spotykane, ale zarazem nie pozbawione smaku. Podstawę stanowi napęd X.9, choć z przerzutką X.0, w wariancie 3x10. Naszym zdaniem ten ukłon w stronę uniwersalności był tutaj zbędny - zawodnicy i tak wybiorą 2x10 i korbę z dwoma tarczami, zamiast 44/33/22 zapewne 39/26 z. Za to na drugim końcu napędu czai się tryb ze zdecydowanie niższej grupy PG1050, zębatki łączy też tani łańcuch PC 1051. Jeśli komuś zależy więc na trwałości całości, powinien od razu w tym miejscu dokonać zmian, np. na XT - swoją drogą wskazana korba będzie jeszcze lżejsza. Za hamowanie roweru odpowiedają Elixiry 9, a za kontakt z kierującym komponenty UNO i siodło Mbika. Ciekawe bardzo są koła, bo lekkie piasty Novateca połączono z obręczami również Mbika, a na całość założono opony IKON Maxxisa (2,2, we wzmacnianej wersji EXC). Wszystko zgrabnie dobrano pod względem kolorystycznym i choć niektóre komponenty, jak kierownica i mostek są mało efektowne pod względem wykończenia (czytaj - czarny mat), to dobrze dopasowane pod względem ergonomii. Dzieło wieńczy widelec, czyli popularna i sprawdzona Reba Rock Shoxa w wersji RL, blokowana zdalną manetką.

 

 



Kompletny zestaw
Jak buduje się obecnie rowery do ścigania? Bez rezygnowania z cech takich jak bezpośredni transfer energii i sztywność, ale też bez męczącego zmuszania do wyginania sylewtki niczym w precel. Trend do stosowania lekko podniesionych kierownicy, zapoczątkowany przez.... panie ścigające się w XC w USA kilka lat temu, został w końcu odkryty także przez innych i dziś bardzo wiele rowerów jest tak konstruowanych. Także Mbike, co powitaliśmy z entuzjazmem. W parze z odwróconym mostkiem daje to zestaw pozwalający na wygodną kontrolę nad rowerem - super. Swoją drogą to, jak czasy się zmieniają, widać także po szerokości kierownicy. Tu mamy 640 mm, czyli dziś absolutne miniumum. A przecież jeszcze chwilę temu używano standardowo 580 mm! Czy to źle? Wprost przeciwnie, szersze kierownice poprawiają prowadzenie sprzętu, tak jak tutaj.

 

 



Mbike jeździ zgodnie z oczekiwaniami. Ładnie się zbiera - tu sztywność ramy oceniamy jako bardzo dobrą, dobrze trzyma kierunek. Komponenty dobrze grają ze sobą, bez dziur pod wględem działania w specyfikacji. Napęd X.9 to klasa sama w sobie, dobrze pasująca do roweru do ścigania. manetki są twarde i wyraźne, służy im też sztywny zestaw pancerzy Jagwire. Zachęcamy do pokombinowania z ustawieniem samych manetek - lekkie obrócenie ku górze, w kierunku kierującego, jeszcze poprawia ich ergonomię.

 

 



Hamulce to standard, po dotarciu mocne, zdolne do zatrzymanie roweru jednym palcem. Tradycyjnie dla Avidów lubią skrzypieć, szczególnie zbrudzone, ale trudno je przegrzać lub zeszklić okładziny. Bardzo przyzwoity standard. To samo dotyczy opon Maxxisa, bo IKON należy do naszych ulubieńców. Firma stosuje sprytny zabieg - opony są bardzo „obszerne”, mają dużą objętość, co sprzyja odporności na przebiecie, ale mają stosunkowo drobny bieżnik. Co może być zaskakujące, pomimo tego, że jest gęsty, gumy nadal ładnie się toczą na niemal każdym podłożu, włącznie z mokrym. Dopiero głębokie błoto odbiera im przyczepność! Swoją drogą, gdy kończyliśmy ten test, rower w sieci funkcjonował pod dwoma cenami - 6299 i 6799 zł. Po zasięgnięciu języka u producenta już wiemy że rower jest w cenie 6299 zł! Miło!

Cena (sugerowana): 6299,00 PLN
Waga: 9,60 kg
Rama (materiał): MBIKE ULTIMATE CARBON
Rozmiary: 15
Widelec: ROCK SHOX REBA RL POP LOCK

Przerzutka przednia: SRAM X-9
Przerzutka tylna: SRAM X-9
Korba: SRAM X-9 GPX WHITE 44/33/22
Kaseta: SRAM PG-1050 11-36
Łańcuch: SRAM PC 1051
Piasta przednia: NOVATEC 812
Piasta tylna: NOVATEC 812
Obręcze: MBIKE PERFORMANCE DSC
Opony: MAXXIS IKON
Kontrola: Manetki: SRAM X-9
Dźwignie hamulca: AVID ELIXIR 9
Hamulec przedni: AVID ELIXIR 9
Hamulec tylny: AVID ELIXIR 9
Kierownica: UNO RIZER 640/15
Mostek: UNO LITE
Siodełko: MBIKE PERFORMANCE
Wspornik siodełka: INTEGRATED CARBON SEATPOST


Foto: Tomasz Wienskowski, Maciej Łuczycki
Dystrybutor: www.mbike-rowery.pl