Orbea Orca GRC - rywalizacja pełną gębą!

Test high-endowego roweru szosowego Orbea Orca GRC

Drukuj

Od roweru szosowego przeznaczonego do ścigania wymaga się kilku cech - lekkości, sztywności i perfekcyjnego działania. Orca GRC spełnia wszystkie z nich. I to ze sporą nadwyżką.

Budowa ramy
Orbea Monocoque Carbon Gold to najwyższy model ramy produkowany przez hiszpańskiego producenta. Stworzony z włókien węglowych o dużym module sztywności monokok stanowi doskonałą bazę do budowy profesjonalnego roweru wyścigowego. Z produktów Orbei korzysta m.in. profesjonalna grupa kolarska World Tour - Euskaltel Euskadi z mistrzem olimpijskim Samuelem Sanchezem na czele.

Poza modelem Gold producent oferuje także dwa mniej zaawansowane technologicznie rozwiązania: ramy Silver oraz Bronze. Po teście "Złotka" nietrudno zauważyć, że faktycznie sprzęt zasługuje na najwyższe laury. Największa różnica polega na zastosowaniu odmiennego typu włókien do uzyskania różnego stopnia sztywności. W modelu oznaczonym nazwą szlachetnego kruszcu zastosowano węgiel ultra-high modulus który, oprócz najwyższego poziomu sztywności, gwarantuje poprawę wytrzymałości struktury przy zwiększeniu poziomu kompresji włókien. Materiał ramy stworzony jest w połączeniu z odpowiednimi laminatami, które przeszły proces wielokrotnej analizy elementów skończonych (MES). Stosuje się go w mechanice komputerowej badając wytrzymałość konstrukcji, symulując odkształcenia, naprężenia, przemieszczenia, przepływ ciepła oraz cieczy. W budowie ramy rowerowej takie modelowanie pozwala na uzyskanie optymalnej struktury materiału. Hiszpańskiej Orbei pozwoliło na stworzenie ramy, która charakteryzuje się bardzo wysokim współczynnikiem sztywności do wagi (masa ramy w rozmiarze 55cm wynosi 920g).
 


Technologia Aizone (Aerodynamic Investigation Zone) pozwala konstruktorom na budowę modeli zoptymalizowanych pod kątem aerodynamicznym. Testy przeprowadzane są w tunelu aerodynamicznym w San Diego. Dzięki temu rama Orca GRC charakteryzuje się zmniejszoną o 14% podatnością na opory powietrza w porównaniu do poprzedniego topowego modelu. Opróczy pracy nad poprawą aerodynamiki, inżynierowie skupili się także na zmaksymalizowaniu kontroli i stabilności sprzętu. Posłużyło temu głównie głębsze odseparowanie struktury roweru i jego części ruchomych (koła, korby, łańcuch), dzięki czemu wielkość turbulencji działających na użytkownika jest mniejsza. W praktyce sprowadza się to do zmniejszenia dystansu pomiędzy powierzchnią rury podsiodłowej oraz tylnego widelca a kołem tylnym i powierzchnią pracy ogumienia. Oprócz zmniejszenia turbulencji i poprawie sterowności taka forma konstrukcji sprzyja także zmniejszeniu oporów powietrza. Ich optymalizacji sprzyja również odpowiednie wykończenie i system montażu sztycy podsiodłowej, a także taperowana główka sterowa i połączenie tylnego widelca typu B-stay.


Specyficznym wykończeniem charakteryzuje się widelec tylny. Autorska konstrukcja Attraction polega na uzyskaniu optymalnej krzywizny rurek, która pozwala na przejęcie sporej części negatywnych wibracji pochodzących z podłoża. W praktyce przekłada się to bezpośrednio na zwiększenie poziomu transferu energii pedałującego, ponieważ potencjalne straty pochłaniane są w dużej części przez konstrukcję widelca.Warto dodać, że nie nie oznacza ona zmniejszenia sztywności bocznej, dzięki czemu przyspieszanie i stabilność prowadzenia nadal są na najwyższym poziomie.

W budowie ramy zastosowano także bezpośrednie prowadzenie pancerzy (Direct Cable Routing). System jest w pełni zamknięty dzięki użyciu systemu Gore Ride-On (szerzej pisaliśmy o nim tutaj) uzyskano maksymalną trwałość oraz zminimalizowano opory tarcia linek w pancerzach. Wewnątrz ramy kable są prowadzone jak najkrótszą drogą dla jeszcze większej poprawy efektywności działania.

 


Każdy rozmiar produkowanej ramy wykonywany jest pod określony rozmiar. Zapewnia to technologia SSN (Size Specific Nerve), dzięki której cała geometria roweru oraz struktura włókien dopasowane są do konkretnych wymiarów. Producent trafnie określa swój proces technologiczny słowami: "produkujemy sześć różnych rowerów, a nie jeden rower w sześciu rozmiarach".



Geometria
Kąt główki sterowej w testowanym przez nas rozmiarze 55cm wynosi 73.5°. Zastosowanie nieco większej niż standardowej wartości kąta podyktowane zostało chęcią osiągnięcia większej zwrotności. Kąt podsiodłowy wynosi 73.2°, dzięki czemu dostosowany jest do wymagań szosowych - zapewnia efektywną jazdę na siedząco i umożliwia sprawne przechodzenie do pozycji stojącej.

Długość tylnego widelca wynosi 408mm. Pomimo zastosowania typowego rozmiaru, jego konstrukcja i materiał pozwalają na bardzo szybkie przyspieszenie oraz wychodzenie z zakrętów. Gwarantuje to bardzo duża sztywność boczna, dzięki której transmisja energii użytkownika przebiega praktycznie bez strat.

Baza kół (mierzona pomiędzy środkami tylnej i przedniej osi piasty) wynosi 988mm, co zapewnia stabilną jazdę przy wysokich prędkościach, a jednocześnie nie utrudnia gwałtownych manewrów, które często są spotykane np. na kryteriach ulicznych.

 


Komponenty
W rowerze zamontowano topową grupę włoskiego osprzętu Campagnolo Super Record 11s. W pełni karbonowe komponenty odznaczają się niską wagą, bardzo wysoką precyzją działania i świetną estetyką. W testowanym przez nas modelu zamontowano kompaktową korbę 50-34z. oraz kasetę 11-rzędową o rozpiętości 12-25z.


Kokpit został skonstruowany z komponentów hiszpańskiej firmy. Mostek i kierownica to połączenie wysokiej jakości produktów Orbei. Połączenie aerodynamicznej sztycy Orca z klasycznym siodełkiem Selle Italia SLR pozwoliło na osiągnięcie optymalnego zestawu o niskiej masie.

Dużą uwagę przykuwają koła Campagnolo Bora Ultra Two. Wykonane z włókien węglowych obręcze i piasty gwarantują dość niską masę (1310g) oraz bardzo wysoki poziom sztywności bocznej. 50-milimetrowy profil obniża opory powietrza, szczególnie na trasach płaskich oraz szybkich zjazdach. Powierzchnia obręczy nie podlega malowaniu, co zmniejsza wagę i zapobiega zniekształceniu powierzchni węglowej. Bora Ultra Two wykorzystują także technologię dynamicznej równowagi obręczy (Rim Dynamic Balance), która zapewnia idealne wyważenie obręczy nawet przy dużych prędkościach. Szprychy o opływowym profilu zapewniają wysokie właściwości aerodynamiczne. Piasty z aluminiową osią posiadają karbonowy kołnierz typu oversized, który zwiększa sztywność i poziom reaktywności kół. Wyposażone są także w łożyska autorskiej technologii Cult™, które gwarantują zmniejszenie oporów toczenia. Koła przystosowane są do montażu szytek. W tym przypadku zastosowano model najwyższy model Vittorii - Corsa Evo CX o gęstości splotu 320 TPI.



Jazda
Już po pierwszej jeździe na Orca GRC możemy stwierdzić jedno - ten rower nie jest przeznaczony do turystycznej jazdy! Pomimo naszych (co prawda niewielkich, ale zawsze) niedoskonałości w wytrenowaniu nie mieliśmy ochotę na zwalnianie. Czasami można odnieść wrażenie, że powolna jazda na tej Orbei jest pewnego rodzaju niedocenianiem sprzętu. Geometria i charakter ramy oraz komponentów zostały dopasowane do jednego celu - uzyskiwania jak największej prędkości jazdy przy zachowaniu maksymalnej kontroli nad rowerem.

Jedną z największych zalet Orca GRC jest bardzo dynamiczne przyspieszenie. Mimo wspomnianych wyżej niedociągnięć treningowych, nawet nogi amatora potrafią niezwykle szybko rozpędzić rower do przyzwoitych prędkości. Po wyjściu z zakrętu czy podjeździe pod sztywny, krótki podjazd czuć pod sobą lekkość i gotowość do działania.

Koła Bora Ultra Two dzięki swojemu wysokiemu profilowi doskonale sprawdzają się na płaskich trasach, ale przy jeździe w górach można zastosować lżejszy model o niższym profilu obręczy. Napompowane do 14 bar szytki sprawują się jednak znakomicie, a poziom toczenia i sprawowania się na zakrętach pozostaje na najwyższym poziomie.



Użyciu osprzętu Campagnolo Super Record to wyłącznie potwierdzenie klasy mistrzowskiego roweru. Doskonała sztywność korb, bardzo silne hamulce i ergonomiczne dźwignie pozwalają na pełne docenienie zalet włoskiej roboty. Niektórym użytkownikom może przeszkadząc sposób przerzucania biegów w klamkomanetkach. Czasami utrudniona jest zmiana o jeden ząbek, przede wszytkim ze względu na niewielką siłą potrzebną do wielobiegowej zmiany, charakterystycznej dla Campy. System ten wymaga oczywiście przyzwyczajenia, ale stałym miłośnikom osprzętu z Italii przypomni charakterystyczne, głośne zrzucanie łańcucha i wysoką precyzję działania.

Podsumowanie
Orbea Orca GRC to rower szosowy przeznaczony do ścigania - czy to dla zawodowców czy ambitnych amatorów. Sprzęt jest pod każdym względem dopasowany do wymogów rywalizacji i nie pozostawia miejsca na kompromisy w żadnym miejscu konstrukcji. Jeśli nie posiadamy ograniczeń finansowych na rower marzeń, to Orca GRC może być doskonałym wyborem. Można jeszcze dołożyć specjalny, lekki zestaw kół do zastosowań górskich i już mamy kompletny sprzęt z najwyższej półki.

Specyfikacja techniczna:
Cena: 31999 zł
Masa: 6,5kg (bez pedałów)
Dostępne rozmiary: 48/51/53/55/57/60
Rama: Orbea Carbon Gold
Stery: zintegrowane
Wspornik kierownicy: Orbea Carbon Pro
Kierownica: Orbea, karbonowa
Wspornik siodła: Orbea Orca
Siodło: Selle Italia SLR
Piasty: Campagnolo Bora Ultra Two
Obręcze: Campagnolo Bora Ultra Two
Opony: Vittoria Corsa Evo CX 700x21c, szytka
Dźwignie przerzutek: Campagnolo Super Record Ergopower
Przerzutka przód: Campagnolo Super Record
Przerzutka tył: Campagnolo Super Record
Dźwignie hamulców: Campagnolo Super Record
Hamulce: Campagnolo Super Record
Korby: Campagnolo Super Record, 50-34 z.
Środek suportu: Campagnolo
Pedały: Look Keo Carbon, zatrzaskowe
Kaseta: Campagnolo Super Record, 12-25 z., 11 b.
Łańcuch: Campagnolo Super Record


Fot.: Sonia Kozińska
Dystrybutor: www.pol-sport.com

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj