Uniwersalny Ghost ASX 5100

Test roweru full suspension Ghost ASX 5100

Drukuj

Aluminiowy all-rounder ze średniej półki to dość trafne określenie na ten model Ghosta. Full oferuje dobre właściwości jezdne za przystępną cenę. Sprawdziliśmy to w terenie!

Baza
Rama została wykonana z aluminium ASX 7005 DB. Wyraźnie widoczne, grube spawy podyktowane zostały zapewne ekonomicznymi ograniczeniami, mimo to konstrukcja gwarantuje stabilność i jest stosunkowo lekka. W jej budowie użyto technologię 3D-hot Forging, dzięki której możliwe jest wytworzenie gęstszego stopu aluminium poprzez użycie materiału o bardziej zwartej strukturze. Wpływa to na poprawę wytrzymałości konstrukcyjnej. Główka sterowa poddana została taperowaniu w systemie 1,5" do 1,1/8". Sprzyja to poprawie transmisji energii z widelca na ramę poprzez zwiększenie sztywności.

W budowie ramy zastosowano także autorską technologią Ghosta - Specific Chainstay Length, która polega na wzrastaniu długości tylnego widelca w kolejnych rozmiarach ramy. Jest ona jednocześnie dobierana w sposób, który zapewnia identyczny stosunek długości tylnego widelca do wielkości bazy kół. Przyczynia się to do poprawy uniwersalnych właściwości jezdnych. Zwiększeniu sztywności sprzyja także zastosowanie owalnego przekroju rur w newralgicznych częściach ramy. System Ovalized pozwala na poprawę sztywności bez dużego wzrostu wagi, ponieważ uwzględnia naddatek materiału jedynie w niektórych elementach konstrukcji.
 


W amortyzacji zdecydowano się na cztero-zawiasową konstrukcję, a tłumik wkomponowano w rurę górną i podsiodłową. Zastosowanie tego systemu nie wpłynęło w dużym stopniu na geometrię ramy, która bez amortyzacji tylnej w dużym stopniu przypominałaby klasycznego hardtaila. Połączenie konstrukcji tłumika z widelcem tylnym jest dość obszerne, co z jednej strony zapewnia dużą sztywność strukturalną, z drugiej jednak powoduje odkształcenia w miejscu łączenia się z widelcem tylnym. Mimo to nie są one na tyle duże, aby negatywnie wpływać na parametry jezdne.

Właściwości
Geometria ASX 5100 pozwala na sprostanie zmiennym wymaganiom. Kąt podsiodłowy liczy sobie 73° w każdym rozmiarze ramy, co podyktowane jest uniwersalnością Ghosta. Dzięki temu bowiem rower jest łatwiejszy do napędzania na siedząco, co nierzadko okazuje się przydatną cechą. Sprzyja temu również stosunkowo długa rura górna, która w rozmiarze 19" liczy sobie 595mm. Kąt nachylenia główki ramy wynosi 69° co sprawia, że na stromych zjazdach zwiększa się stabilność i sterowność. Takie ustawienie najważniejszych kątów ramy skłania do wniosku, że producent postawił na dobrego all-roundera z zacięciem zjazdowym. Teoria sprawdziła się także w praktyce - na szybkich, krętych zjazdach czuliśmy się bardzo pewnie. ASX 5100 gwarantuje stabilność nawet przy średniej wielkości przeszkodach terenowych, a jednocześnie zapewnia odpowiednią szybkość reakcji.

 

 


Odległość pomiędzy osią tylnego koła i osią suportu wynosi 435mm (dla rozmiaru 19"). W związku z tym podjeżdżanie wymaga przesunięcia się nieco bliżej środka suportu, ponieważ mniejsza część masy użytkownika wspiera się na śladzie tylnej opony. Taka długość wpływa także na dość szybkie wychodzenie z zakrętów, co również zauważyliśmy w trakcie testów. Mimo to rower stabilnie sprawuje się na zjazdach, co po raz kolejny skłania do zakwalifikowania go do sprzętu o zjazdowej proweniencji. Takiemu odczuciu sprzyja również wielkość bazy kół, która w tym przypadku wynosi (w rozm. 19") 1115mm. Poprawia to manewrowanie, również na szybkich singletrackach. Dobry wpływ na kontrolę mają również 68-centymetrowa kierownica i stosunkowo krótki, 90-milimetrowy mostek.

Jazda
W porównaniu do podobnych rowerów w swojej kategorii cenowej, ASX 5100 jest sprzętem godnym polecenia. Kompletny all-rounder sprawdza się we wszystkich warunkach terenowych. Podjazdy mogą sprawiać problem jedynie ze względu na masę sprzętu, ale osiągnięcie niższej przy założonych kosztach nie jest łatwym osiągnięciem. Zakres przełożeń jest jednak na tyle wysoki, że zapewnia swobodne przemieszczanie się w terenie nawet początkującym miłośnikom dwóch kółek. Warto zwrócić uwagę na niewielki wpływ tylnego zawieszenie na efektywność pedałowania - przy pełnej blokadzie tłumika przyspieszenie jest dość dobre i zapewnia optymalne właściwości, szczególnie dla zawodników nie ścigających się w czołówce.

 

 

 

 


Tłumik X-Fusion nie jest może najbardziej gładko pracującym amortyzatorem tylnym, niemniej jego sztywność nie pozstawia wiele do życzenia. 120-milimetrowy skok i zastosowana konstrukcja utrzymują tylne koło dość stabilnie, nawet podczas poruszania się po dużych wybojach czy kamieniach. Tłumik nie sprawia również problemów z nieprawidłowym odbiciem, co czasami ma miejsce w fullach tej klasy. Wymaga jednak prawidłowej konfiguracji i regularnej obsługi, co nie jest oczywiście nowością. Manetka służąca obsłudze tłumika jest łatwo dostępna i operowanie nią nie jest problemem, nawet tuż przed początkiem sztywnego podjazdu.



Widelec RST First nie stanowi najlepszego możliwego wyboru w tej kategorii cenowej, ale w kompozycji z pozostałymi komponentami sprawdza się dobrze. 120-milimetrowy skok powoduje wystarczającą kontrolę i absorpcję wstrząsów, chociaż czasami nie jest ona wystarczająco szybka, szczególnie podczas trudnych sekcji kamienistych czy wysokich uskoków. Mimo wszystko dobrze współgra z konstrukcją i jakością pracy tłumika. Mamy również możliwość kontrolowania skoku dzięki dość dużej manetce montowanej na kierownicy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Napęd Shimano sprawdza się dostatecznie dobrze i zapewnia długotrwałe użytkowanie i wysoką wytrzymałość. Od japońskiego producenta pochodzą również hydrauliczne hamulce 505 Disc z 180-milimetrowymi tarczami, które w połączeniu z dźwigniami tej samej serii dają wystarczającą siłę hamowania i dość dobrą modulację. Nieco gorzej sprawdzają się tylko w warunkach deszczowych i błotnistych, ale w tej klasie sprzętu ich właściwości nie budzą zastrzeżeń.
 


Alex XD Sport w połączeniu z piastami Shimano Deore to solidny zestaw, który w połączeniu z oponami Schwalbe Racing Ralph 2.25 daje sprawdzony zestaw do uniwersalnych zastosowań.

Podsumowanie
Ghost ASX 5100 to full ze średniej półki wybijający się nieco ponad klasę na tle konkurencji. Nie jest z pewnością sprzętem mogącym wprawić w osłupienie gładkością w pokonywaniu przeszkód czy też nadzwyczajną sztywnością konstrukcji, niemniej zapewnia przyjemne wrażenia z jazdy. Szczególnie sprawdza się to po dłuższym okresie użytkowania, kiedy przyzwyczaimy się do właściwości sprzętu i zaczniemy zwracać większą uwagę na szczegóły konstrukcji i zachowanie w trakcie jazdy. Polecamy szczególnie początkującym lub średnio-zaawansowanym użytkownikom, którzy myślą o swoim pierwszym fullu do zastosowania all-roundowego, a nie zamierzają wydawać na sprzęt bardzo wysokiej sumy.

Specyfikacja techniczna

Cena (sugerowana): 5999,00 PLN
Waga: 13.40 kg
Rama (materiał): ASX 7005 DB
Rozmiary: 40/44/48/52/56 cm
Widelec: RST First 32 Air SRL 120 mm Tapered
Tłumik: X-Fusion E1 RL Air 120 mm
Przerzutka przednia: Shimano Deore
Przerzutka tylna: Shimano XT 10-SpeedKorba: Shimano FCM 552 42-32-24
Środek suportu: Shimano BB51 BSA
Kaseta: SHIMANO CS-HG62-10 (11-34)
Piasta przednia: Shimano Deore
Piasta tylna: Shimano Deore
Obręcze: Alex XD Sport
Opony: Schwalbe Racing Ralph 2.25
Manetki: Shimano Deore SL
Dźwignie hamulca: Shimano 505
Hamulec przedni: Shimano 505 Disc 180 mm
Hamulec tylny: Shimano 505 Disc 180 mm
Kierownica: GHOST Low Rizer light 680 mm 31.8 mm
Mostek: GHOST light AS-007N 31.8 mm
Stery: Ritchey Tapered
Siodełko: GHOST VL 1695
Wspornik siodełka: GHOST light SP 620 31.6 mm


Fot.: Sonia Kozińska
Dystrybutor: www.secesja.pl